Waardering:
  • 1 stemmen - gemiddelde waardering is 1
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Foto's Fietsbennie
(, 10:05 AM)Wim -de roetsende schreef:
(, 12:07 AM)Lopopodium schreef: Stelt niet veel voor, maar zo'n klein durpke en dan zo'n grote kerktoren vind ik altijd wel een aardig contrast.

Dat heb ik altijd met Kranenburg bij Vorden. Klein dorp en een gigantische kerk. Wat zullen die mensen het vroeger slecht hebben gehad. #hogekerkbelasting

https://maps.app.goo.gl/ECdubWFNfa7SpRi97

Ah, de Antoniuskerk in Kranenburg, de tweede door de grote Pierre Cuypers gebouwde kerk, en de oudst bewaarde. Ook al een fraai staaltje neogotiek (voor wie er van houdt, natuurlijk), al vind ik de Sinterklaaskerk in Sint-Nicolaasga nog wel iets fraaier.

Hadden die mensen het slecht? Sinds de grondswetwijziging van 1848 mochten de katholieken eindelijk weer zelf kerken bouwen (in tegenstelling tot de waterstaatkerkjes vanaf 1824, en oh ja, de schuilkerken/schuurkerken tussen 1619 en de Franse tijd, want ja, die legendarische godsdienstvrijheid van de Unie van Utrecht was iets tussen een lachertje en totale fictie (precies ja, een legende) als je toevallig katholiek (of remonstrants, of christelijk gereformeerd, of...) wenste te zijn. Bijna al die fraaie neogoten zijn in een generatie tijd (1850-1880) gebouwd, en dat is geen toeval. Katholiek Nederland herrijst! En hoe...

Objectief materieel hadden de mensen het natuurlijk slechter dan nu, maar subjectief kon dat nog wel eens meevallen. Als ik zie hoeveel mensen er nu gewoon niet meer snappen wat 'genoeg' is, lijken te leven voor het hebben van een grotere-auto-dan-de-buurman en/of jaloers zijn op mensen die het slechter hebben dan zijzelf (bed, bad en brood? niet sober genoeg!), dan lijken me dat toch tekenen van grote(ske) geestelijke armoede.
Airborne Valkyrie - Airborne Carpe Diem - Van Nicholas Euros - Litespeed Ultimate - Koga Miyata FPC - Optima Baron - Optima Orca - Hase Pino - HP Gekko 20 FX - M5 Lowracer - Quest 259 'Quifje'
Antwoord }
(, 10:05 AM)Wim -de roetsende schreef: Dat heb ik altijd met Kranenburg bij Vorden. Klein dorp en een gigantische kerk. Wat zullen die mensen het vroeger slecht hebben gehad. #hogekerkbelasting

https://maps.app.goo.gl/ECdubWFNfa7SpRi97

Er staat een klooster naast. Wikipedia zegt dat het een Franciscanenklooster is. De kerk is ontworpen door niemand minder dan Pierre Cuypers in de 19e eeuw en het dorp had een centrum functie voor het Rooms katholicisme  in de omgeving. Dus ik denk dat die conclusie over kerkbelasting wat tekort door de bocht is.

Groet,
Marco
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
(, 12:07 AM)Lopopodium schreef: Vier lekke banden... Wat voor banden heb je er op? Geen antilekbanden zoals de Schwalbe Marathon, denk ik?

Ik heb achterop een continental, die heb ik bijna 5 jaar geleden gekocht nog in Walsrode.
Daar wil ik wel antilek op hebben van Schwalbe.
Het grootste probleem is voorband. Ik ben benieuwd of voor die 20 inch een goede buitenband ga vinden. Deze zit er ook een jaar of 3 of 4 op.

(, 12:07 AM)Lopopodium schreef: En ook nog door Zieuwent gekomen, denk ik? 

Nee, Zieuwent ben ik geloof ik al eens geweest. Ik had geen trek in de N312. Ik ben langs de Slinge gegaan. Dat is ook een mooi stuk hoor. Heerlijk langs het water. Een aanrader.  Maar nogmaals bedankt voor de tip. De Achterhoek is een mooie streek om doorheen te fietsen, ik denk net iets rustiger nog dan hier in Twente. En het is niet ver, reden genoeg vaker te gaan.
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
Jouw 20 inch voorband is dat 406 of (M5 kennende) waarschijnlijk 451?
Ik heb de Kenda K184  band  451 (37 mm breed) voor op mijn M5. 
Ben wel tevreden over deze bandjes van Aliexpress, nog niet lek gereden.
Zie ook dit topic https://ligfietsers.nl/thread-1784-post-31863.html
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Fietsbennie
(6 uren geleden)Fietsbennie schreef: Maar nogmaals bedankt voor de tip. De Achterhoek is een mooie streek om doorheen te fietsen, ik denk net iets rustiger nog dan hier in Twente. En het is niet ver, reden genoeg vaker te gaan.

Ik hoop een volgende keer een wat beter traject voor je te kunnen uitstippelen. Om een of andere reden vind ik het een stuk lastiger om een route in de Achterhoek op te tekenen dan eentje in Zuid-Holland. Denk dat de wegen een beetje teveel op elkaar lijken in de Achterhoek. In Zuid-Holland kan ik perfect een fraaie route optekenen. Dat laatste zal denk ik komen doordat veel fraaie routes in Zuid-Holland wat meer van de doorgaande wegen af liggen en het zijn dan veelal losse fietspaden (bijvoorbeeld door de duinen of als heerlijk rustige verbindingspaden in poldergebieden).
Antwoord }
Bedankt door: Fietsbennie , Willeke_IGKT

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 3 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:

Wachtwoord:

Nieuwe berichten
Vandaag ben ik blij omdat.....
..... het geweldig...Hardloper — 10:48 PM
559 velg gezocht
Ja iets meer specs i...ligvogel — 10:37 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
..... het geweldig w...TvWijk — 10:05 PM
Souplesse verbeteren
Ik lees verschillend...PieterTrapt — 09:55 PM
Shockproof 559 banden?