Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
24-uursuitdaging Jan Kranczoch 2025
#1
Onder het motto als je het uitspreekt moet je het doen:
Ik wil meedoen aan de 24 uurs uitdaging van Jan Kranczoch op 30 mei. Zo, nu is het lastig terugkrabbelen.
Het is voor mij volkomen nieuw, dus ben wel benieuwd naar ervaringsdeskundigen. 
Hoe doe je het bijvoorbeeld met eten? Bananen en winegums zijn wel mee te nemen, maar je hebt ook een keer behoefte aan warm eten, hoe doe je dat?
Slapen, zet je een tentje langs de baan? Slaap je in de auto? Zijn er mensen die zonder slaap 24 uur doorfietsen?
Voorbereiding, ik fiets elke week 200-250 km. Niet extreem veel, maar ook niet weinig. Ik denk voor extra voorbereiding aan 2x een lange rit van 200-250 km, om gevoel te krijgen hoe lang je door kan gaan, wat je wel of niet wil eten etc. 

Ervaringen en tips zijn welkom.
Antwoord }
Bedankt door: Fietsbennie , Lig-hen , Arend-Jan
#2
Is dat de 24 uur op de baan in Schoten, Amsterdam?

In dat geval kun je spullen in een geparkeerde auto vlak bij de baan hebben en zijn er mogelijk nog andere opties.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door:
#3
Voor zover ik zie is het in Sloten. En dat zal de reden zijn dat ik niet meedoe. Er zit één viaduct in dat een echte kuitenbijter is. Ik heb na volgens mij 2 uur opgegeven. Ik voelde dat dat mij mijn knieën ging kosten. Dat is niet op te lossen door rustiger te fietsen.

Ik denk dat je het belangrijkste al hebt, het idee dat het mogelijk is. Ik denk dat er heel veel verschillende tactieken zijn, maar dat je zelf op zoek moet gaan wat bij je past. Ik denk dat 200+ km/week wel een prima basis is om het te proberen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#4
Gezellig, ik zie je (hopelijk, er is nog een cursus die roet in het eten kan gooien) daar.
Ik ga zeker dit draadje in de gaten houden voor tips, zeker voor eten tijdens de rit.
(En onder hetzelfde motto: mijn doel is eigenlijk 24h fietsen met enkel sanitaire stops, bijvul-stops en eventueel één of meerdere fatsoenlijk-eet-stops
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#5
Toen ik vorig jaar meedeed reed ik harder als iemand anders maar omdat ik uiteindelijk moe werd is de andere mij voorbij gegaan ondanks dat hij langzamer ging. 
En aangezien ik er met de auto was ben ik in de auto gaan slapen.  En eten had ik in de auto liggen en en klein beetje in de fiets. En aangezien het een uitdaging is en geen wedstrijd is het niet erg om even te stoppen. En ik wil dit jaar mee doen met e-assist om gewoon eens te kijken hoever ik dan zou komen. 

Hier nog een filmpje van de baan. 
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Tijanus
#6
Leuk vooruitzicht Bob, lang fietsen dat past wel bij jou  Wink 

Ik zou als ik je was wel een paar keer 150, 200 of 250 + gaan doen. Kalm aan opbouwen. En dan ook  's nachts doordoen of in de nacht beginnen. Dan voel je wel aan of je zulke afstanden in de benen hebt. Succes met de voorbereidingen Bob!
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#7
Zorg ook dat je genoeg accu's hebt en/of een lader. Anders is het wel erg donker op een gegeven moment...
Antwoord }
Bedankt door: Veloquest , Willeke_IGKT
#8
Veel meer dan een uur of 8 achter elkaar heb ik nog niet gereden. Hoewel, na een dagje slenteren met de fiets met de velomobieltochten in 2019 en de zomertocht in 2022 ben ik in de avond nog terug gefietst. Dat zal toch wel iets meer geweest zijn. Zo'n tocht rijden en dan nog een uur of 4 terug. 2019 was de lunch al krap, had ik vooral wat energierepen, gewone simpele mueslirepen, gegeten. En nog gauw een oliebol en een bakje erwtensoep en dan de 100 km terug. Dat vond mijn lijf niet prettig. Ergens bij Zevenaar stond de man met de hamer, helemaal op en niet meer vooruit te branden. Ben wel thuis gekomen, maar last van mijn maag, de volgende dag helemaal kapot.
2022 was het zomer, was de lunch veel royaler. Dat liep erg lekker. Nog gestopt bij een truckstoprestaurant voor een schnitzel met friet. Dat werkte veel beter. Heb me niet vol gegeten. Geen last de andere dag, hoewel de tocht best wat hoogte meters had, en ik met een volbepakte fiets incl tent enzo over de heuveltjes terug ging.

Wat goed eten voor jou is, dat is lastig en moet je vooral zelf gaan uitproberen met lange ritten. Ik eet bij lange ritten van alles. Mueslirepen met een beetje chocola, de fruitrepen van de decathlon, studentenhaver, broodjes, bananen. Geheime tip, suikervrij knijpfruit in zakjes. Krijg je ook nog wat gezonds binnen. Naast al die zoete hap merk ik dat ik soms ook wel iets hartigs nodig heb, beetje vet, en of wat gezonds. Het bekende broodje gezond, een couscoussalade, pizzabroodje. Zo'n flesje Y food heb ik ook al eens geprobeerd. 1 smaak had een nogal chemisch nasmaakje, een andere beviel me wel. Een hele halve liter achter elkaar naar binnen klokken leek me niet wijs, een kwartliter(halve fles) leverde al een klotsende maag op.

Van teveel suiker krijg ik last, na de high volgt een hele diepe low. Ik eet dus geen zak gummibeertjes, drink geen suikerwater.

Wat ik goed verdraag wisselt bij mij nog wel eens. Soms bevalt zo'n pizzabroodje prima, soms is het te vet en boert het op. Sommige pastasalades zijn prima, andere (Duitse) hebben nog wel eens een vette maar zure mayo, dat bevalt me niet zo. Ik zorg altijd voor een sortiment van verschillende reepjes. Bij het recreatief fietsen is even pauze en een snelle inkoop van iets waar ik zin in heb een welkome onderbreking. Als je een (persoonlijk) record aan het fietsen bent komt dat natuurlijk niet uit. Maar zorg voor variatie en keuze, meer eten/drinken dan je verwacht op te kunnen. 24 uur alleen die ene smaak energiereep eten, dat gaat echt tegenvallen. Vette hap in een maag die toch al wat van streek is, ook niet fijn.

Als je 30 fietst, ben je volgens mij met 10 minuten pauze ook 5 km kwijt. Pauze tijd beperken is dus zeer zinvol.
Effe stoppen om een warme maaltijd te maken lijkt me te veel tijd kosten. Te snel je eten naar binnen proppen wreekt zich later waarschijnlijk ook.

Maar zo'n maaltijd salade opeten ofzo, even een broodje gezond met kant en klare ingredienten in elkaar stoppen, een bordje pasta eten wat je vriendelijke pitcrew geregeld heeft, moet kunnen. Een koelbox met wat koel drinken ergens langs de baan kan ook een ontzettende luxe zijn. Ben je moe en wordt het saai, dan kan die lekkere traktatie die de volgende ronde op je wacht je misschien wat motiveren.

Probeer verschillende dingen, tijdens lange fietstochten, maar ook gewoon in het dagelijks leven, kijk wat je bevalt en ontdek wat je wel lekker vindt maar wat tijdens het fietsen misschien geen goed idee is. Appeltje eten tijdens het fietsen moet ik bijvoorbeeld niet doen.
Antwoord }
#9
Ik heb nog nooit een 24h gereden, en ga het denk ik ook nooit doen op een circuit, maar heb wel een paar serieus lange ritten "under my belt".
Zeker als ik nu m'n teruggelopen conditie vergelijk met hoe die ooit was, dan zou ik zeggen: Trainen voor een 24h doe je door gewoon veel lange ritten te doen, en je lijf daarbij goed leren kennen (m.a.w. luister naar je lijf).

Zelf vind ik het daarbij fijn om ook grondig te letten op de data die m'n lijf laat meten; ik heb inmiddels een vrij redelijk beeld van hoe m'n HRV wordt als ik gewoon gezond ben en x uur slaap, en die HRV is een prima indicator voor hoe hoog m'n hartslag gaat zijn bij een bepaald vermogen. Hartslag is voor mij echt de sleutel; m'n spieren zijn wel wat gewend, zolang de bloedpomp voldoende kan leveren kan ik gewoon blijven gaan. Daarbij weet ik dus ook hoe hoog m'n hartslag maximaal kan zijn voor X uur rijden.
Tijdens m'n ritje naar de zonnige OBT van 2022 (start in Reuver) had ik slecht geslapen en stond ik eigenlijk te laat op. Toen ik dus met 50 km/h over de Lekdijk zeilde wist ik al dat de laatste loodjes zwaar gingen zijn, want m'n hartslag was te hoog, maar ik had er zin in en voelde me lekker. Ik begon met ongeveer 40 gemiddeld op de klok aan het gebak in Reuver, familie die kwam kijken en al die velonauten en velomobielen deden me goed, dus tijdens de OBT voelde ik me ook gewoon top, maar ik begon met lichte zorgen aan de terugweg. Tijdens die rit niet te gek doen hielp echter prima, en de hartslag een paar slagen lager dan zou moeten kunnen hielp echter; pas na dik 400 km begon het pijn te doen. Als het echt gemoeten had, had ik 550 ook nog wel gehaald die dag.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Boyd Maduro
#10
Owjee... Een speciaal topic over Sloten 24u

Ik heb afgelopen jaar de 24u in Sneek gewonnen afgerond met de meeste km's (het is geen race Tongue), en zei toen dat ik het niet snel nog eens zou doen, maar het gaat toch weer kriebelen.

Sloten is wel lastiger dan Sneek denk ik. Want het is inderdaad niet helemaal vlak, maar veel vervelender: onverlicht. Het baantje in Sneek heeft prima verlichting, Sloten niet, begreep ik.
Antwoord }
#11
(, 11:52 PM)Arend-Jan schreef: Sloten is wel lastiger dan Sneek denk ik. Want het is inderdaad niet helemaal vlak, maar veel vervelender: onverlicht. Het baantje in Sneek heeft prima verlichting, Sloten niet, begreep ik.

Dat viaduct in Sloten is geen probleem als je 40 km/h rijdt, als je langzamer rijdt breekt het je wel op.

Er is inderdaad totaal geen verlichting en geen degelijke afsluiting met hekken, dus je komt naast (wilde) dieren ook onverlichte lopende en fietsende buurtbewoners (al dan niet met hond) op de baan tegen.

Twee jaar terug werden de bochten provisorisch gemarkeerd met kaarsjes, maar die waaiden uit. Ik begreep dat ze daar dit jaar een beter alternatief voor hebben bedacht.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
#12
Leuk om te lezen dat er al wat mensen enthousiast zijn! Ik was er de vorige keer niet bij, maar door het overlijden van Gerard zal ik dit jaar de tijdwaarneming met Rembrandt gaan verzorgen. In Alkmaar heb ik al even met Jan gesproken en gezegd dat er zorgen waren over de verlichting. Idee is om in de belangrijkste bochten verlichting op batterijen neer te zetten die je dan wellicht een keertje moet verversen gedurende de nacht.
Maar alles valt of staat met vrijwilligers. Als je dus verlichting hebt, of goede ideeën hebt, draag vooral bij. Ook als je gedurende de nacht een shift zou willen helpen met tijdwaarneming. Alles loopt al, dus veel is er niet te doen. Bij klein aantal deelnemers kunnen we ook twee transponders per deelnemer meegeven, dus risico dat ze beiden niet gedetecteerd worden is ook klein. Vooral in de gaten houden of iedereen nog wel op de baan is en als iemand geen doorkomst meer heeft even op onderzoek uitgaan en dergelijke (valt of staat ook met de discipline van de rijders om zich even af te melden als ze pauze houden). En desnoods Rembrandt of mij wakker maken als er wel wat mis gaat met de meting of het evenement.
Ik ben dus geen organisator, maar aangezien ik er toch ben, wil ik best meehelpen met veiligheid en andere zaken naast de tijdwaarneming. Kom dus maar door met jullie ideeën en hulp! Want het is een unieke kans om een endurance race te rijden. Je kunt er natuurlijk ook een 6 of 12 uurs race van maken als je dat liever wilt.
Antwoord }
#13
Zoals al genoemd, zelf langere ritten rijden, en er achter komen wat voor jou werkt.

Mijn eigen grotere inspanningen zijn zelden langer dan 10 uur, maar dan begin ik met de tragere brandstoffen (dus relatief 'vet', chocolade, nogareepjes (decathlon!) noten en pinda's, kaas?) en eindig met de snellere (fruit(repen), isostar/dextro, gelletjes). Daarnaast genoeg drinken, zouten ('electrolyten') niet vergeten (zeker magnesium, als je ook maar een beetje krampgevoelig bent), en in een velomobiel: denk om je lichaamstemperatuur! Wat droge (en minder zoute) kledingstukken had ik af en toe ook graag gehad. Een van de voordelen van circuitrijden, je ben nooit verder dan een rondje van een pitstop bij al je meegenomen spulletjes. Je kunt ook denken aan 'makkelijk' eten voor korte pitstops (rijstepap/kwark, pasta/couscoussalade, appelmoes)?

Al genoemd, maar herhaling is de kracht van onderwijs Wink : variatie! Mijn vader heeft ooit een Elfstedentocht gefietst op weinig meer dan krentebollen (Mja, ik had gezegd dat dat wel een leuke mix van langzame (bol) en snelle (krenten) suikers was, en ze liggen lekker makkelijk in de supermarkt he?), die hij voor die tijd erg lekker vond, en na die dag zeker een jaar niet meer gegeten heeft.
Airborne Valkyrie - Airborne Carpe Diem - Van Nicholas Euros - Litespeed Ultimate - Koga Miyata FPC - Optima Baron - Optima Orca - Hase Pino - HP Gekko 20 FX - M5 Lowracer - Quest 259 'Quifje'
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#14
Hoe lang is dat parcours?
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#15
Sloten is 2,5 km, bijna tweemaal zo lang als Sneek.

Voor mij het enige voordeel, dat klimmetje lijkt me niet zo spannend, maar in het filmpje van Veloquest lijkt het wegdek in Sloten hier en daar wat matige plekken te hebben, en rondlopende wandelaars met ook nog honden lijken me bij zo'n evenement tamelijk ongewenst. Bovendien is Sneek veel dichterbij (en natuurlijk veel mooier!). En beter verlicht, naar men zegt...
Airborne Valkyrie - Airborne Carpe Diem - Van Nicholas Euros - Litespeed Ultimate - Koga Miyata FPC - Optima Baron - Optima Orca - Hase Pino - HP Gekko 20 FX - M5 Lowracer - Quest 259 'Quifje'
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#16
Dat klimmetje is niet zo spannend, het is een viaduct zoals we die in Nederland honderden hebben. Juist omdat het niet zo spannend is wreekt zich dat. Het lijkt of je hem in dezelfde versnelling op kunt rijden, maar daarvoor is het toch net te veel. Dus toch maar terugschakelen, maar dat haalt je uit het ritme. De rest van het parcours kun je in mijn herinneringen van lang terug, redelijk constant doorrijden. Met 40 ofzo. Maar goed dat zijn herinneringen van wedstrijden lang terug.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#17
(5 uren geleden)Jeroen S schreef: Dat klimmetje is niet zo spannend, het is een viaduct zoals we die in Nederland honderden hebben.

Daar ben ik het niet mee eens. Maar goed, ik houd ook niet van viaducten. Het nare van deze is dat als je bijna boven bent het juist nog net iets steiler wordt.

Wat wel prettig is t.o.v. Sneek, is dat de weg op de meeste plaatsen echt veel breder is. Dus bij wandelaars heb je echt voldoende ruimte om er langs te gaan.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#18
(5 uren geleden)Tijanus schreef: Voor mij het enige voordeel, dat klimmetje lijkt me niet zo spannend, maar in het filmpje van Veloquest lijkt het wegdek in Sloten hier en daar wat matige plekken te hebben, en rondlopende wandelaars met ook nog honden lijken me bij zo'n evenement tamelijk ongewenst.

Het wegdek is redelijk goed asfalt, alleen het stuk langs de snelweg kent nogal wat ribbels en beschadigingen door boomwortels.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Shockproof 559 banden?
Mooi weer inderdaad ...karimov — 06:44 PM
Shockproof 559 banden?
Vandaag heb ik de fi...Lig-ger — 06:41 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
De zon scheen  ...Tom Fekkes — 05:58 PM
M5 compact?
De fiets schijnt g...ZoefZoef — 05:50 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Tegenwoordig heb i...ZoefZoef — 05:46 PM
Shockproof 559 banden?
Met een tweewiel...Wim -de roetsende — 05:19 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Tegenwoordig heb i...Wim -de roetsende — 05:06 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
..ik straks weer een...ZoefZoef — 04:41 PM
M5 compact?
De fiets schijnt ger...Josligfiets — 04:13 PM
Shockproof 559 banden?
Ik ben denk ik wel...karimov — 04:06 PM
Shockproof 559 banden?
Ik vind de keuze van...Lig-ger — 03:49 PM
Kilometer topic
Er zijn echt gee...Wim -de roetsende — 02:48 PM
Kilometer topic
Er zijn echt geen m...JanBurp — 02:33 PM
M5 compact?
Oké, nog een M5 ...Wim -de roetsende — 02:12 PM
Shockproof 559 banden?
Er lag nog een r...Wim -de roetsende — 02:11 PM
24-uursuitdaging Jan Kranczoch 2025
Voor mij het enige...mvdriel — 01:54 PM
24-uursuitdaging Jan Kranczoch 2025
Dat klimmetje is n...datakneder — 01:52 PM