Velomobilist in zwaar ongeluk betrokken
|
Topics: 14
Bedankt: 215
797 x bedankt in 395 berichten
Onthoud ook heel goed dat je wel GEZIEN wordt, maar niet HERKENT wordt.
Je silhouet wordt niet herkent, er gaan geen alarmbellen af bij medeweggebruikers. In tegenstelling tot rechtopfietsers, hersenen zijn getraind om daarop te reageren.
Omgekeerd is dat ook bij paarden, die reageren wel op velo's maar niet op gewone fietsen, omdat ze daarop getraind zijn.
Rij dus altijd extreem defensief! En zelfs dat is niet 100% sluitend.
Topics: 61
Bedankt: 31710
3111 x bedankt in 1389 berichten
Een van de redenen dat lage ligfietsen niet goed ingeschat worden is dat ze vaak sneller zijn dat de gemiddelde weggebruiker verwacht. Dat is zeker zo voor de meeste velomobielen.
En dat is ook een reden dat een vlaggetje zoals op kinderfietsen meestal niet effectief zijn.
Het standaard vlaggetje betekent kind, dus langzaam.
Onze fietsen zijn snel, dus die inschatting klopt niet.
----
Winterjassen zijn veel te vaak in donkere tinten.
Ik had ooit een fluor groen ski jack uit de uitverkoop, als een van de weinige goed zichtbare kleuren in een zee van somber grijs, donker blauw en zwart.
Ik ben al een paar jaar aan het zoeken naar een goede vervanger. De mode schrijft nog steeds sombere kleuren voor. Er is in de winkels bijna geen winterjas of jack in vrolijke heldere kleuren.
Ik denk omdat de mode ontwerpers ook alleen met auto's of een vliegtuig reizen.
Ik pleit voor een meer fietsen verplichting voor iedereen die winterkleding op de markt brengt. Iedereen die in de keten beslissingen neemt.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220 - Whike - (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Topics: 156
Bedankt: 2335
8098 x bedankt in 3955 berichten
(, 08:16 AM)Roepers schreef: Dit is dus NIET WAAR!
Het voelt toch altijd als schreeuwen
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Topics: 86
Bedankt: 144
2118 x bedankt in 768 berichten
(, 08:58 AM)LigfietsWilsum schreef: Onthoud ook heel goed dat je wel GEZIEN wordt, maar niet HERKENT wordt.
Je silhouet wordt niet herkent, er gaan geen alarmbellen af bij medeweggebruikers. In tegenstelling tot rechtopfietsers, hersenen zijn getraind om daarop te reageren.
Omgekeerd is dat ook bij paarden, die reageren wel op velo's maar niet op gewone fietsen, omdat ze daarop getraind zijn.
Rij dus altijd extreem defensief! En zelfs dat is niet 100% sluitend.
Dit is inderdaad precies het probleem. Je wordt wel gezien maar niet herkent.
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt FlevoTrike | Jouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Topics: 12
Bedankt: 183
1643 x bedankt in 659 berichten
, 10:13 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op , 10:17 AM door Niels van der Wal.)
(07-Mar-2025, 10:20 PM)JarnoH schreef: Maar ik verbaas me er altijd over dat mensen ligfietsen niet of moeilijk zien terwijl de afmeting van iedere ligfiets altijd groter is dan een rechtop fiets.
Het gaat niet om kleur, vlaggetje of grote. Wat ik geleerd heb is dat automobilisten fietsers soms niet zien, omdat ze geen gevaar voor hen vormen.
Een automobilist moet in een beperkte tijd veel registreren en besluiten nemen; dit gaat na het aanleren bijna volledig automatisch en noem je rijervaring. Op dingen die ze onderweg vaker tegenkomt reageren ze automatisch. Onbekende dingen worden bekeken op gevaar. Bij ongevaarlijk worden deze genegeerd.
Het niet zien van een ligfiets is het negeren van iets wat niet gevaarlijk is.
Een mens is feilbaar, niet perfect. Het negeren van dingen en hier dan vol tegenaan rijden is hier een voorbeeld van. Dit is menselijk en wordt cognitieve dissonantie genoemd.
Dat een mens feilbaar is, is soms lastig te erkennen. De 'schuld' wordt dan buiten jezelf en vaak bij de ander gelegd. De bekende laagstaande zon of het ontbreken van het vlaggetje.
Defensief rijden helpt tegen ongevallen; het is een erkenning van het feit dat mensen feilbaar zijn en levensgevaarlijke dingen uithalen; gedekt door de maatschappelijke norm, een rijbewijs, een verplichte verzekering en de wegbeheerders.
Vlaggetjes en helmen zijn een vorm van schijnveiligheid. Wat help is het visuele signaal geven dat je velomobiel gevaarlijk is. Voorbeelden hiervan zijn geschilderde vlammen, een panter tekening, een haai schildering of koeienvlekken.
Maar niets is perfect.
Niels, feilbaar, van der Wal
De verrijking zit in de beperking
Topics: 111
Bedankt: 11481
8927 x bedankt in 4384 berichten
(, 08:16 AM)Roepers schreef: Dit is dus NIET WAAR! Mijn Mini (Sinner Demon 16/20) is dus kleiner dan de meeste "normale" rechtop fietsen. Klopt. De M5 CMPCT is ook zo kort dat er geen ruimte meer was voor klinkers
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Topics: 110
Bedankt: 7575
2693 x bedankt in 1270 berichten
(07-Mar-2025, 10:20 PM)JarnoH schreef: Het zal altijd een eindeloze discusie blijven. Maar ik verbaas me er altijd over dat mensen ligfietsen niet of moeilijk zien terwijl de afmeting van iedere ligfiets altijd groter is dan een rechtop fiets. Tevens een afwijkend en "vreemd" object is. Dit zou juist meer moeten opvallen. Dan vraag ik me af of je (huis)dieren, kinderen, rolstoelgebruikers wel ziet en zo kan ik nog wel even doorgaan en of deze ook een vlaggetje zouden moet gebruiken? Ook op de motor wordt je over het hoofd gezien weet ik uit ervaring. Volgens mij is de enige correcte oorzaak hiervan dat mensen niet opletten en niet met het verkeer bezig zijn. Maar de schuld bij jezelf zoeken is uiteraard lastig.
Bingo.
Topics: 4
Bedankt: 7
37 x bedankt in 23 berichten
(, 09:27 AM)Wim -de roetsende schreef: (, 08:16 AM)Roepers schreef: Dit is dus NIET WAAR!
Ik dacht al iets te horen in de verte ?.Roepers ik mag hopen dat je de vergelijking begrijpt van groot of klein object. Als je denkt dat de NS hier mee leest lijkt me ook wat vergezocht.
Maar waar ik al mee begon, het zal een eindloze discussie blijven. Het gaat er bij mij gewoon niet echt in als je met het verkeer bezig bent dingen niet ziet.
Azub 6 - M5 M-racer - Raptobike 622 - Sunrider - HP Speedmachine - Azub Fatty
Topics: 80
Bedankt: 2163
2497 x bedankt in 1105 berichten
, 04:23 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op , 04:23 PM door Roepers.)
(, 03:05 PM)JarnoH schreef: (, 09:27 AM)Wim -de roetsende schreef: (, 08:16 AM)Roepers schreef: Dit is dus NIET WAAR!
Ik dacht al iets te horen in de verte ?.Roepers ik mag hopen dat je de vergelijking begrijpt van groot of klein object. Als je denkt dat de NS hier mee leest lijkt me ook wat vergezocht.
Maar waar ik al mee begon, het zal een eindloze discussie blijven. Het gaat er bij mij gewoon niet echt in als je met het verkeer bezig bent dingen niet ziet.
Dat schreeuwen was idd bedoeld voor journalisten en de medewerkers van NS. Je weet nooit hoe wie hier ooit toevallig aanbelandt. Die journalist van dat artikel had dit forum ook al gevonden. Het forum is ook geen geheim. Het is openbaar en voor je het weet wordt wat hier staat tegen je gebruikt. Dus met enige stemverheffing heb ik je stelling tegengesproken. Dat de oren van die bij toeval aanbelande stafmedewerker van NS die dacht hier zijn slaatje uit te kunnen slaan om het dieptrieste besluit van NS te kunnen onderbouwen zouden tuiten.
Groet,
Marco
|
Gebruikers die dit topic lezen: 13 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|