Velomobilist in zwaar ongeluk betrokken
|
Berichten: 438
Topics: 14
Lid sinds: Jan 2023
Bedankt: 226
810 x bedankt in 400 berichten
Onthoud ook heel goed dat je wel GEZIEN wordt, maar niet HERKENT wordt.
Je silhouet wordt niet herkent, er gaan geen alarmbellen af bij medeweggebruikers. In tegenstelling tot rechtopfietsers, hersenen zijn getraind om daarop te reageren.
Omgekeerd is dat ook bij paarden, die reageren wel op velo's maar niet op gewone fietsen, omdat ze daarop getraind zijn.
Rij dus altijd extreem defensief! En zelfs dat is niet 100% sluitend.
Berichten: 2.125
Topics: 61
Lid sinds: Dec 2020
Bedankt: 31868
3115 x bedankt in 1392 berichten
Een van de redenen dat lage ligfietsen niet goed ingeschat worden is dat ze vaak sneller zijn dat de gemiddelde weggebruiker verwacht. Dat is zeker zo voor de meeste velomobielen.
En dat is ook een reden dat een vlaggetje zoals op kinderfietsen meestal niet effectief zijn.
Het standaard vlaggetje betekent kind, dus langzaam.
Onze fietsen zijn snel, dus die inschatting klopt niet.
----
Winterjassen zijn veel te vaak in donkere tinten.
Ik had ooit een fluor groen ski jack uit de uitverkoop, als een van de weinige goed zichtbare kleuren in een zee van somber grijs, donker blauw en zwart.
Ik ben al een paar jaar aan het zoeken naar een goede vervanger. De mode schrijft nog steeds sombere kleuren voor. Er is in de winkels bijna geen winterjas of jack in vrolijke heldere kleuren.
Ik denk omdat de mode ontwerpers ook alleen met auto's of een vliegtuig reizen.
Ik pleit voor een meer fietsen verplichting voor iedereen die winterkleding op de markt brengt. Iedereen die in de keten beslissingen neemt.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220 - Whike - (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Berichten: 6.182
Topics: 156
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2349
8122 x bedankt in 3968 berichten
(08-Mar-2025, 08:16 AM)Roepers schreef: Dit is dus NIET WAAR!
Het voelt toch altijd als schreeuwen
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Berichten: 1.234
Topics: 87
Lid sinds: Dec 2018
Bedankt: 144
2139 x bedankt in 773 berichten
(08-Mar-2025, 08:58 AM)LigfietsWilsum schreef: Onthoud ook heel goed dat je wel GEZIEN wordt, maar niet HERKENT wordt.
Je silhouet wordt niet herkent, er gaan geen alarmbellen af bij medeweggebruikers. In tegenstelling tot rechtopfietsers, hersenen zijn getraind om daarop te reageren.
Omgekeerd is dat ook bij paarden, die reageren wel op velo's maar niet op gewone fietsen, omdat ze daarop getraind zijn.
Rij dus altijd extreem defensief! En zelfs dat is niet 100% sluitend.
Dit is inderdaad precies het probleem. Je wordt wel gezien maar niet herkent.
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt FlevoTrike | Jouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Berichten: 932
Topics: 12
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 185
1648 x bedankt in 663 berichten
08-Mar-2025, 10:13 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 08-Mar-2025, 10:17 AM door Niels van der Wal.)
(07-Mar-2025, 10:20 PM)JarnoH schreef: Maar ik verbaas me er altijd over dat mensen ligfietsen niet of moeilijk zien terwijl de afmeting van iedere ligfiets altijd groter is dan een rechtop fiets.
Het gaat niet om kleur, vlaggetje of grote. Wat ik geleerd heb is dat automobilisten fietsers soms niet zien, omdat ze geen gevaar voor hen vormen.
Een automobilist moet in een beperkte tijd veel registreren en besluiten nemen; dit gaat na het aanleren bijna volledig automatisch en noem je rijervaring. Op dingen die ze onderweg vaker tegenkomt reageren ze automatisch. Onbekende dingen worden bekeken op gevaar. Bij ongevaarlijk worden deze genegeerd.
Het niet zien van een ligfiets is het negeren van iets wat niet gevaarlijk is.
Een mens is feilbaar, niet perfect. Het negeren van dingen en hier dan vol tegenaan rijden is hier een voorbeeld van. Dit is menselijk en wordt cognitieve dissonantie genoemd.
Dat een mens feilbaar is, is soms lastig te erkennen. De 'schuld' wordt dan buiten jezelf en vaak bij de ander gelegd. De bekende laagstaande zon of het ontbreken van het vlaggetje.
Defensief rijden helpt tegen ongevallen; het is een erkenning van het feit dat mensen feilbaar zijn en levensgevaarlijke dingen uithalen; gedekt door de maatschappelijke norm, een rijbewijs, een verplichte verzekering en de wegbeheerders.
Vlaggetjes en helmen zijn een vorm van schijnveiligheid. Wat help is het visuele signaal geven dat je velomobiel gevaarlijk is. Voorbeelden hiervan zijn geschilderde vlammen, een panter tekening, een haai schildering of koeienvlekken.
Maar niets is perfect.
Niels, feilbaar, van der Wal
De verrijking zit in de beperking
Berichten: 5.771
Topics: 111
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 11529
8970 x bedankt in 4401 berichten
(08-Mar-2025, 08:16 AM)Roepers schreef: Dit is dus NIET WAAR! Mijn Mini (Sinner Demon 16/20) is dus kleiner dan de meeste "normale" rechtop fietsen. Klopt. De M5 CMPCT is ook zo kort dat er geen ruimte meer was voor klinkers
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 1.848
Topics: 110
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 7591
2706 x bedankt in 1274 berichten
(07-Mar-2025, 10:20 PM)JarnoH schreef: Het zal altijd een eindeloze discusie blijven. Maar ik verbaas me er altijd over dat mensen ligfietsen niet of moeilijk zien terwijl de afmeting van iedere ligfiets altijd groter is dan een rechtop fiets. Tevens een afwijkend en "vreemd" object is. Dit zou juist meer moeten opvallen. Dan vraag ik me af of je (huis)dieren, kinderen, rolstoelgebruikers wel ziet en zo kan ik nog wel even doorgaan en of deze ook een vlaggetje zouden moet gebruiken? Ook op de motor wordt je over het hoofd gezien weet ik uit ervaring. Volgens mij is de enige correcte oorzaak hiervan dat mensen niet opletten en niet met het verkeer bezig zijn. Maar de schuld bij jezelf zoeken is uiteraard lastig.
Bingo.
Berichten: 53
Topics: 4
Lid sinds: Jul 2017
Bedankt: 7
37 x bedankt in 23 berichten
(08-Mar-2025, 09:27 AM)Wim -de roetsende schreef: (08-Mar-2025, 08:16 AM)Roepers schreef: Dit is dus NIET WAAR!
Het voelt toch altijd als schreeuwen 
Ik dacht al iets te horen in de verte ?.Roepers ik mag hopen dat je de vergelijking begrijpt van groot of klein object. Als je denkt dat de NS hier mee leest lijkt me ook wat vergezocht.
Maar waar ik al mee begon, het zal een eindloze discussie blijven. Het gaat er bij mij gewoon niet echt in als je met het verkeer bezig bent dingen niet ziet.
Azub 6 - M5 M-racer - Raptobike 622 - Sunrider - HP Speedmachine - Azub Fatty
Berichten: 2.576
Topics: 80
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2169
2501 x bedankt in 1107 berichten
08-Mar-2025, 04:23 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 08-Mar-2025, 04:23 PM door Roepers.)
(08-Mar-2025, 03:05 PM)JarnoH schreef: (08-Mar-2025, 09:27 AM)Wim -de roetsende schreef: (08-Mar-2025, 08:16 AM)Roepers schreef: Dit is dus NIET WAAR!
Het voelt toch altijd als schreeuwen 
Ik dacht al iets te horen in de verte ?.Roepers ik mag hopen dat je de vergelijking begrijpt van groot of klein object. Als je denkt dat de NS hier mee leest lijkt me ook wat vergezocht.
Maar waar ik al mee begon, het zal een eindloze discussie blijven. Het gaat er bij mij gewoon niet echt in als je met het verkeer bezig bent dingen niet ziet.
Dat schreeuwen was idd bedoeld voor journalisten en de medewerkers van NS. Je weet nooit hoe wie hier ooit toevallig aanbelandt. Die journalist van dat artikel had dit forum ook al gevonden. Het forum is ook geen geheim. Het is openbaar en voor je het weet wordt wat hier staat tegen je gebruikt. Dus met enige stemverheffing heb ik je stelling tegengesproken. Dat de oren van die bij toeval aanbelande stafmedewerker van NS die dacht hier zijn slaatje uit te kunnen slaan om het dieptrieste besluit van NS te kunnen onderbouwen zouden tuiten.
Groet,
Marco
Berichten: 2.919
Topics: 100
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 3267
3526 x bedankt in 2403 berichten
Ik heb deze avond even gesproken met wpompert. Jan begint te reageren op lichte opdrachtjes die hij krijgt tijdens controles. Het gaat bv om de hand op te steken. Voor de rest heb ik nog geen nieuws.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 3
Topics: 1
Lid sinds: Oct 2018
Bedankt: 0
43 x bedankt in 3 berichten
, 09:34 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 6 uren geleden door Willeke_IGKT.)
Beste allemaal,
Jan is uit coma. Het herstel gaat nu stap voor stap.
Mochten jullie een kaartje willen sturen of zoiets dan kan je bij Willeke het adres opvragen.
Bedankt door: Fietsbennie , Willeke_IGKT , TimSch , LigfietsWilsum , Wim -de roetsende , Hardloper , Lig-hen , Frutsel , Boyd Maduro , Kapitein Bosui , GertBr , Veloquest , Martin van Mourik , 365cycle , Arend-Jan , Tijanus , Atrike , Niels van der Wal , Hoekie , twilwel
Berichten: 2
Topics: 0
Lid sinds: Mar 2025
Bedankt: 0
9 x bedankt in 2 berichten
(07-Mar-2025, 02:59 PM)365cycle schreef: Misschien goed om niet te vergeten: een fietshelm is gemaakt voor wanneer je zelf valt. Niet voor de krachten die vrijkomen bij een aanrijding met een automobilist;
Dan is het vooral extra massa op een hoofd dat toch al zwaar is.
Draag gerust een helm wanneer je je daar fijn bij voelt, maar laten we vooral niet meegaan in het narratief dat het altijd beter is. Dat is het namelijk niet, wetenschappelijk aangetoond.
Ik schrijf dit niet zomaar, wilde zelf een helm gaan dragen in de velomobiel en heb er na vrij uitgebreid "onderzoek" (lezen van een aantal papers en observeren van gedrag van automobilisten als ik met en zonder helm reed) bewust vanaf gezien.
Ik geloof ook niet zo zeer in een standaard fietshelm in een velomobiel. Maar ik vind het wel heel fijn om met een wildwaterhelm te rijden: sweet strutter. Ik vind het een goede combinatie tussen bescherming en gewicht. En gaat vooral helpen wanneer ik wél omval en over het asfalt zou schrapen of zo. En natuurlijk de initiële impact verdelen en deels absorberen. En heeft nog een handig petje ook om regen uit mijn ogen te houden. Maar ja, die helm is natuurlijk niet ontworpen voor fietsen of velomobielen en daar dus ook niet op getest. Het gaat erom wat je zelf prettig vindt en denkt dat in jouw situatie zou helpen. En dan is woon werk in druk verkeer weer anders dan racen op een baan.
Berichten: 937
Topics: 19
Lid sinds: Jul 2021
Bedankt: 509
1806 x bedankt in 872 berichten
(9 uren geleden)Sjoerd-p schreef: Ik geloof ook niet zo zeer in een standaard fietshelm in een velomobiel. Maar ik vind het wel heel fijn om met een wildwaterhelm te rijden: sweet strutter.
Bedankt voor de tip. Ik reed vroeger mijn wedstrijden met een klimmershelm. Dat vond ik toen heel prettig. Het is voor mijn gevoel ook niet om de impact op te vangen, maar wel het schaven van het hoofd in de vm en/of rondvliegend scherp spul.
|
Gebruikers die dit topic lezen: 5 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
Nieuwe berichten
|
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
|
Zoals hier: (deze ...365cycle — 09:20 PM |
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
|
Het is weer zo ver...Lopopodium — 08:56 PM |
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
|
Het is weer zo ver. ...365cycle — 08:20 PM |
Nieuwe Challenge Carbon Chamsin
|
Tof. Dat is toch goe...ZoefZoef — 08:02 PM |
Nieuwe Challenge Carbon Chamsin
|
Hans van Elan was ni...Bob Hagendijk — 07:31 PM |
Hoogte grafieken
|
Nou ik log die met e...Hardloper — 07:30 PM |
Hoogte grafieken
|
@Hardloper Nog even ...De tovenaar — 06:54 PM |
Vandaag ben ik blij omdat.....
|
Op spierkracht ben i...Hardloper — 06:50 PM |
Slipgevaar
|
Voorheen was dit fie...Bart Verbeek — 05:10 PM |
Mooi Twente
|
Morgen is er weer ee...Wim -de roetsende — 04:59 PM |
M5 Carbon High Racer oftewel CHR
|
De foto's van mijn C...Wim -de roetsende — 04:35 PM |
Slipgevaar
|
Woensdagochtend besl...Wim -de roetsende — 04:23 PM |
High-end M5 CHR van AxelH vanaf €3400
|
Ik had het niet goed...Willeke_IGKT — 04:12 PM |
Slipgevaar
|
Dit kwam ik ooit...Niels van der Wal — 04:10 PM |
Slipgevaar
|
Voor mij is dat bijn...Gideonaut — 04:05 PM |
High-end M5 CHR van AxelH vanaf €3400
|
Wim, dit is al een...Wim -de roetsende — 04:04 PM |
Slipgevaar
|
Dit kwam ik ooit t...Frutsel — 03:59 PM |
|