Fietsersbond
|
Topics: 40
Bedankt: 2422
2245 x bedankt in 841 berichten
02-Apr-2025, 09:37 PM
Ik zit te denken misschien lid te worden van de Fietsersbond. Zijn hier nog leden lid? Doen jullie ook vrijwilligerswerk? Zo ja wat precies? Wat zijn mogelijkheden?
En dat blad wat ze uitgeven, fiets je daar zo doorheen of is het de moeite waard?
Topics: 158
Bedankt: 2410
8374 x bedankt in 4080 berichten
(02-Apr-2025, 09:37 PM)Fietsbennie schreef: Zijn hier nog leden lid?
Doen jullie ook vrijwilligerswerk?
En dat blad wat ze uitgeven, fiets je daar zo doorheen of is het de moeite waard?
Ik ben al jarenlang lid.
Ik doe geen vrijwilligerswerk.
Het blad vind ik een leuke bijkomstigheid. Ik lees het wel. Is soms de moeite waard, soms niet.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Topics: 9
Bedankt: 74
529 x bedankt in 239 berichten
Blad wisselt inderdaad, maar gaat me vooral om steunen van een club die opkomt en lobbyt voor belangen en veiligheid van fietsers. Je kunt heel makkelijk lokaal actief worden, hier is recent een afdeling opgericht en die wordt door de gemeente ook serieus genomen. Zelf in deze fase veel te weinig tijd om hier aan mee te doen, maar het lijkt me een heel zinnige en leuke comtext voor vrijwilligerswerk.
Topics: 15
Bedankt: 258
837 x bedankt in 414 berichten
Ik ben ook lid, en actief. Regelmatig overleg met gemeente, je kan echt wat bereiken als je namens de FB optreedt.
Ook al een aantal maal de krant gehaald, als fietsersbonder krijg je ook wat meer platform daar.
Topics: 62
Bedankt: 32645
3175 x bedankt in 1417 berichten
Mijn vader was lang lid, naast het landelijke blad kreeg hij ook een regionaal blad met fiets(paden) nieuws uit de omgeving waar hij fietste.
Voornaamste fietsen: B4M 041 - M5 Cmpct - Whike - Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing,
Topics: 8
Bedankt: 444
3217 x bedankt in 1499 berichten
TestKees die namens het blad al jaren fiets dingen test is(was?) ook jaren ligfietser. Ik ontdek nu dat we in Doetinchem ook een lokale versie hebben, maar ik kom daar zelden. Soms kan zo'n bond wat, soms helpt het maar weinig. O.a. de bond zorgt er wel voor dat punten onder de aandacht komen, blijven en ze komen wel eens met zinnige oplossingen.
We hebben in Doetinchem een beruchte rotonde waar het vaak mis ging tussen auto's en fietsers. Brugje af, dus de fietser gaat daar iets vlotter. Automobilist wil rechts, ziet niks en gaat, is daar toch een fietser. Het afsluiten van die toegang tot het industrieterrein voor auto's was een goede zaak. Nu willen ze er voor vele 100.000 euro's een kruising met verkeerslichten van maken. Moet alles en iedereen verplicht stoppen, dus ook de fietser in de afdaling.
Via de Fietsersbond kun je vaak wel een lokale afdeling vinden, en op die pagina vindt je dan wel wat items waar ze actueel mee bezig zijn. Daarmee kun je goed oriënteren waar ze mee bezig zijn. Infrastructuur is vaak wel een proces van vele jaren. Je kan zo 5 jaar verder zijn, van eerste gesprekken tot einde uitvoering. Dat moet je wel kunnen opbrengen. Ook zitten veel gemeenten heel erg krap, en moet er bezuinigt worden, het steekspel in de lokale politiek speelt ook nog een grote rol.
Topics: 112
Bedankt: 11720
9099 x bedankt in 4456 berichten
(, 07:34 AM)Jeroen S schreef: Moet alles en iedereen verplicht stoppen, dus ook de fietser in de afdaling. Als ze daar sensoren plaatsen en de fietser in de afdaling standaard groen geven is er weinig aan de hand. Moet "je" dan wel op aandringen.
Het wordt de fietser vaak niet makkelijk gemaakt in ons land - we zijn altijd de eersten die hun snelheid kwijt moeten.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Topics: 62
Bedankt: 32645
3175 x bedankt in 1417 berichten
, 10:11 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op , 11:16 AM door Willeke_IGKT.)
Het kan en moet beter voor fietsers.
Maar:
Citaat:Het wordt de fietser vaak niet makkelijk gemaakt in ons land - we zijn altijd de eersten die hun snelheid kwijt moeten.
Is overdreven.
We hebben het als fietsers in Nederland beter dan in alle andere landen. Graag nuances in de gaten houden.
Dat auto rijdende weg ontwerpers snelheid uit de fietsers willen halen is uit het oogpunt van veiligheid, alleen het is vaak misplaatst en geeft soms veel gevaarlijkere situaties.
Het is dus belangrijk om aan te geven waar het belangrijk is om fietsers wel snel te laten gaan.
Ik denk dan aan inritten langs doorgaande wegen, zeker naar bedrijven waar het grootste deel van de week vrijwel geen verkeer naar toe gaat, laat het fietspad daar in de voorrang. En zo zijn er nog veel meer. En verplicht wegontwerpers vergelijkbare verkeerssituaties als fietser met snelheid te rijden.
Voornaamste fietsen: B4M 041 - M5 Cmpct - Whike - Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing,
Topics: 11
Bedankt: 741
2613 x bedankt in 1213 berichten
(, 10:11 AM)Willeke_IGKT schreef: Het kan en moet beter voor fietsers.
Maar:
Citaat:Het wordt de fietser vaak niet makkelijk gemaakt in ons land - we zijn altijd de eersten die hun snelheid kwijt moeten.
Is overdreven.
We hebben het als fietsers in Nederland beter dan in alle andere landen. Graag nuances in de gaten houden.
"Je moet niet klagen, want iemand anders heeft het slechter" is geen argument.
Voor een land dat zich zo profileert als fietsvriendelijk doen we het de laatste tijd behoorlijk slecht voor fietsers, om vooral de automobilisten niet te ergeren.
, 11:33 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op , 11:42 AM door 365cycle.)
(, 10:11 AM)Willeke_IGKT schreef: Citaat:Het wordt de fietser vaak niet makkelijk gemaakt in ons land - we zijn altijd de eersten die hun snelheid kwijt moeten.
Is overdreven. Correctie: Vind jij overdreven.
(, 10:11 AM)Willeke_IGKT schreef: We hebben het als fietsers in Nederland beter dan in alle andere landen. Niet alleen totaal irrelevant, maar schept ook een gevaarlijk precedent.
"Het is hier beter gesteld met mensenrechten dan in de VS, dus we hoeven er niets meer aan te doen."
(, 10:11 AM)Willeke_IGKT schreef: Dat auto rijdende weg ontwerpers snelheid uit de fietsers willen halen is uit het oogpunt van veiligheid, alleen het is vaak misplaatst en geeft soms veel gevaarlijkere situaties. Juist. En het is consequent in het nadeel van de fietser. We hebben nota bene fietssnelwegen waarop we voorrang moeten verlenen aan een kruisend karrespoor.
Er zijn steeds meer kruispunten in steden waar fietsers voorrang moeten verlenen aan auto's. Dit is niet alleen zeer inconsequent, het zorgt er daarnaast voor dat fietsers onnodig momentum kwijtraken terwijl het juist met een auto makkelijk is om weer te versnellen. Ook is het zo dat je daardoor als fietser op drukke punten vaak onnodig lang staat te wachten, en maakt het vanuit stilstand optrekken het oversteken per definitie niet veiliger. Ik had het gisteren nog: Haaientanden, dus ik stop. Begin met optrekken (en dat doe ik vlot, don't worry), maar word toch nog verrast door een auto die met forse snelheid uit een blinde bocht komt. Het paste wel, maar de automobilist vond het nodig om op de claxon te duwen. Als het niet ik was, maar een bejaarde, had hij hard moeten remmen. Auto's UIT de voorrang op zo'n punt, desnoods een drempel erin.
(, 10:11 AM)Willeke_IGKT schreef: Het is dus belangrijk om aan te geven waar het belangrijk is om fietsers wel snel te laten gaan. Daar had ik gisteren ook een paar mooie voorbeelden van, en ik ben nog wel meer belabberd ontwerp tegengekomen: - Doorgaand bromfietspad aan de rechterkant van de weg gaat over in doorgaand tweerichting fietspad aan de linkerkant van de weg, bij een drukke rotonde. Automobilisten moeten toch al voorrang verlenen aan verkeer op de rotonde, laat ze dan ook voorrang hebben op de fietsers. Nu had ik de mazzel dat er iemand aardig was, anders had ik kunnen wachten tot ik een ons weeg.
- Doorgaand bromfietspad buiten de bebouwde kom ligt langs vrij van een rotonde, voor mij ook aan de linkerkant van de weg. Toch wordt er een aantal meter strook aan de inrit van de daar aan gelegen camping neergelegd, waar je dus kan stoppen voor een eventuele bromfietser nadat je van de rotonde af gekomen bent. Gevolg: Bromfietspad (40 km/h toegestaan he!) loopt strak langs de inrit, het hekwerk en een ~2m hoge heg. Geen drempel, geen enkele waarschuwing voor een zijstraat (klopt, want het bromfietspad loopt door). Het enige doel dat die paar meter na de rotonde dient is zorgen dat de rotonde vrij blijft als er iemand de camping op wil maar dat niet direct kan. Dat het daardoor véél gevaarlijker wordt voor (brom-)fietsers... och ja, minder belangrijk ofzo.
- Ik reed in een dorp op de weg (in plaats van het hobbelig tegelfietspad strak langs opritten zijstraten en andere gevaarlijke ellende), die buiten de bebouwde kom limiet 50 bleef maar al ingericht is als 80-weg. Daarna staat er binnen 100 meter van elkaar eerst "60" en daarna "einde 60". Tussen die twee borden is een strookje voor bromfietsers om het (vanaf dat punt weer brom-)fietspad op te gaan. Ik reed alweer ~55 km/h toen ik dat bord zag, maar zag de auto achter me toch dichterbij komen, volgens de radar zat hij al aan 65 (mag niet, maar is niet onlogisch, want iets verderop mag hij 80). De strook om het bromfietspad op te gaan is echter haaks. Wat moet ik dan doen? Vol in de ankers, rechtsaf, linksaf, met het risico dat de automobilist achter me het niet ziet en vol over me heen gaat? Niet dus. Gewoon doorbeuken en de 80-weg op.
Wat betreft wegontwerp zou er echt veel meer getest en gecontroleerd moeten worden.
(, 10:11 AM)Willeke_IGKT schreef: Ik denk dan aan inritten lang doorgaande wegen, zeker naar bedrijven waar het grootste deel van de week vrijwel geen verkeer naar toe gaat, laat het fietspad daar in de voorrang. En zo zijn er nog veel meer. En verplicht wegontwerpers vergelijkbare verkeerssituaties als fietser met snelheid te rijden. Laten we dan ook meteen een paar andere regels vastleggen; - Bedrijfsingangen en andere op- en inritten langs een fietspad - als er minder dan 5 meter is om uit te kijken één of meerdere spiegel(s) zodat zowel de fietser als de automobilist elkaar kunnen zien verplichten;
- Parkeerplaatsen op de hoek van een straat bij wet verbieden voor hoge auto's;
- Geen vergunningen meer voor bebouwing tot binnen 2 meter van de hoek van de straat;
- Geen verplicht fietspad meer toestaan langs huizen waar geen stoep ligt
Oh ja, nog een klein dingetje: Een campagne tegen agressie van automobilisten naar fietsers wordt zo onderhand ook een strak plan.
Ik reed gisteren op een brede 60-weg, en ja, er ligt een (belabberd) fietspad langs, maar dat is niet relevant. Ik hinder niemand, je kan er makkelijk inhalen (en als je dat gisteren deed reed je ook nog eens te snel, want ik had het tempo er behoorlijk in).
Toch besluit er een tegenligger (die dus al helemaal geen last van me heeft) om bewust op me af te slingeren. Dat soort gedrag zou zwaar bestraft moeten worden, het is gewoon een dreigement.
Dit soort fratsen gebeuren zo vaak dat het went. Het ís niet normaal.
In words of others,
Topics: 3
Bedankt: 64
179 x bedankt in 96 berichten
, 12:52 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op , 03:45 PM door Snoek043.)
(, 11:33 AM)365cycle schreef: (, 10:11 AM)Willeke_IGKT schreef: Citaat:Het wordt de fietser vaak niet makkelijk gemaakt in ons land - we zijn altijd de eersten die hun snelheid kwijt moeten.
Is overdreven.
Correctie: Vind jij overdreven.
(, 10:11 AM)Willeke_IGKT schreef: We hebben het als fietsers in Nederland beter dan in alle andere landen.
Niet alleen totaal irrelevant, maar schept ook een gevaarlijk precedent.
"Het is hier beter gesteld met mensenrechten dan in de VS, dus we hoeven er niets meer aan te doen."
(, 10:11 AM)Willeke_IGKT schreef: Dat auto rijdende weg ontwerpers snelheid uit de fietsers willen halen is uit het oogpunt van veiligheid, alleen het is vaak misplaatst en geeft soms veel gevaarlijkere situaties. Juist. En het is consequent in het nadeel van de fietser. We hebben nota bene fietssnelwegen waarop we voorrang moeten verlenen aan een kruisend karrespoor.
Er zijn steeds meer kruispunten in steden waar fietsers voorrang moeten verlenen aan auto's. Dit is niet alleen zeer inconsequent, het zorgt er daarnaast voor dat fietsers onnodig momentum kwijtraken terwijl het juist met een auto makkelijk is om weer te versnellen. Ook is het zo dat je daardoor als fietser op drukke punten vaak onnodig lang staat te wachten, en maakt het vanuit stilstand optrekken het oversteken per definitie niet veiliger. Ik had het gisteren nog: Haaientanden, dus ik stop. Begin met optrekken (en dat doe ik vlot, don't worry), maar word toch nog verrast door een auto die met forse snelheid uit een blinde bocht komt. Het paste wel, maar de automobilist vond het nodig om op de claxon te duwen. Als het niet ik was, maar een bejaarde, had hij hard moeten remmen. Auto's UIT de voorrang op zo'n punt, desnoods een drempel erin.
(, 10:11 AM)Willeke_IGKT schreef: Het is dus belangrijk om aan te geven waar het belangrijk is om fietsers wel snel te laten gaan.
Daar had ik gisteren ook een paar mooie voorbeelden van, en ik ben nog wel meer belabberd ontwerp tegengekomen:
- Doorgaand bromfietspad aan de rechterkant van de weg gaat over in doorgaand tweerichting fietspad aan de linkerkant van de weg, bij een drukke rotonde. Automobilisten moeten toch al voorrang verlenen aan verkeer op de rotonde, laat ze dan ook voorrang hebben op de fietsers. Nu had ik de mazzel dat er iemand aardig was, anders had ik kunnen wachten tot ik een ons weeg.
- Doorgaand bromfietspad buiten de bebouwde kom ligt langs vrij van een rotonde, voor mij ook aan de linkerkant van de weg. Toch wordt er een aantal meter strook aan de inrit van de daar aan gelegen camping neergelegd, waar je dus kan stoppen voor een eventuele bromfietser nadat je van de rotonde af gekomen bent. Gevolg: Bromfietspad (40 km/h toegestaan he!) loopt strak langs de inrit, het hekwerk en een ~2m hoge heg. Geen drempel, geen enkele waarschuwing voor een zijstraat (klopt, want het bromfietspad loopt door). Het enige doel dat die paar meter na de rotonde dient is zorgen dat de rotonde vrij blijft als er iemand de camping op wil maar dat niet direct kan. Dat het daardoor véél gevaarlijker wordt voor (brom-)fietsers... och ja, minder belangrijk ofzo.
- Ik reed in een dorp op de weg (in plaats van het hobbelig tegelfietspad strak langs opritten zijstraten en andere gevaarlijke ellende), die buiten de bebouwde kom limiet 50 bleef maar al ingericht is als 80-weg. Daarna staat er binnen 100 meter van elkaar eerst "60" en daarna "einde 60". Tussen die twee borden is een strookje voor bromfietsers om het (vanaf dat punt weer brom-)fietspad op te gaan. Ik reed alweer ~55 km/h toen ik dat bord zag, maar zag de auto achter me toch dichterbij komen, volgens de radar zat hij al aan 65 (mag niet, maar is niet onlogisch, want iets verderop mag hij 80). De strook om het bromfietspad op te gaan is echter haaks. Wat moet ik dan doen? Vol in de ankers, rechtsaf, linksaf, met het risico dat de automobilist achter me het niet ziet en vol over me heen gaat? Niet dus. Gewoon doorbeuken en de 80-weg op.
Wat betreft wegontwerp zou er echt veel meer getest en gecontroleerd moeten worden.
(, 10:11 AM)Willeke_IGKT schreef: Ik denk dan aan inritten lang doorgaande wegen, zeker naar bedrijven waar het grootste deel van de week vrijwel geen verkeer naar toe gaat, laat het fietspad daar in de voorrang. En zo zijn er nog veel meer. En verplicht wegontwerpers vergelijkbare verkeerssituaties als fietser met snelheid te rijden.
Laten we dan ook meteen een paar andere regels vastleggen;
- Bedrijfsingangen en andere op- en inritten langs een fietspad - als er minder dan 5 meter is om uit te kijken één of meerdere spiegel(s) zodat zowel de fietser als de automobilist elkaar kunnen zien verplichten;
- Parkeerplaatsen op de hoek van een straat bij wet verbieden voor hoge auto's;
- Geen vergunningen meer voor bebouwing tot binnen 2 meter van de hoek van de straat;
- Geen verplicht fietspad meer toestaan langs huizen waar geen stoep ligt
Oh ja, nog een klein dingetje: Een campagne tegen agressie van automobilisten naar fietsers wordt zo onderhand ook een strak plan.
Ik reed gisteren op een brede 60-weg, en ja, er ligt een (belabberd) fietspad langs, maar dat is niet relevant. Ik hinder niemand, je kan er makkelijk inhalen (en als je dat gisteren deed reed je ook nog eens te snel, want ik had het tempo er behoorlijk in).
Toch besluit er een tegenligger (die dus al helemaal geen last van me heeft) om bewust op me af te slingeren. Dat soort gedrag zou zwaar bestraft moeten worden, het is gewoon een dreigement.
Dit soort fratsen gebeuren zo vaak dat het went. Het ís niet normaal.
Je zou haast denken dat ik elke week in een aflevering van "Fietsers in de Oorlog" terechtkom. Jong en oud, ineens op mijn strook van het 3-5 meter brede jaagpad – alsof ze het persoonlijke fietspad van hun dromen hebben ontdekt. Afgeleid in de auto, dat weten we wel, maar op een fiets? Dat is volgens mij minstens even spannend.
Zelfs als ze recht vooruit kijken, lijken ze die felgele velomobiel totaal niet te zien. Je zou denken dat het pad magische krachten heeft die stukken van je gezichtsveld weghalen.
Als ik nou elke dag zo'n velomobiel zou gebruiken tussen het autoverkeer, zou ik wellicht dezelfde mening hebben.
Wat ik persoonlijk het ergste vind, is dat die ene stomme actie alles teniet doet. Al die duimpjes van kinderen, auto's die me voorrang geven (zelfs als ik dat helemaal niet verdien), verdwijnen allemaal als sneeuw voor de zon door zo'n onoplettende wielrenner. Dat is gewoon zonde, want meestal gaat het wel goed! Maar nee, dat ene negatieve moment blijft echt plakken, als een sticker die je niet meer van je fiets krijgt.
Oh, en afgelopen week met de M5 highracer – lekker 45 km/u over het pad, komt er een peloton van twintig wielrenners in waaiervorm aanrijden. "TEGENLIGGER!" roept er eentje, terwijl ik echt al op zo'n tien meter ben. En ik rij keurig helemaal rechts, terwijl zij met z'n tweeën of drieën naast elkaar zitten. De Ronde van Vlaanderen start deze zondag, geloof ik, dus waarschijnlijk is dit gewoon hun dagelijkse training.
Topics: 87
Bedankt: 144
2167 x bedankt in 780 berichten
Ik ben lid van de fietsersbond. Ik zie dat als een soort aflaat. Het blad gaat altijd ongelezen de papierbak in. Net als de kampioen, trouwens.
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt FlevoTrike | Jouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
, 05:39 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op , 05:41 PM door 365cycle.)
(, 12:52 PM)Snoek043 schreef: Je zou haast denken dat ik elke week in een aflevering van "Fietsers in de Oorlog" terechtkom. Jong en oud, ineens op mijn strook van het 3-5 meter brede jaagpad – alsof ze het persoonlijke fietspad van hun dromen hebben ontdekt. Afgeleid in de auto, dat weten we wel, maar op een fiets? Dat is volgens mij minstens even spannend. Als ik ooit m'n dood vind in de velomobiel is dat 99,9% zeker door een automobilist. 0,07% kans omdat ik een hartstilstand krijg terwijl ik Arend-Jan of HT LifeStyle probeer bij te houden in hun mini-Snoekjes, en dan blijft er 0,03% kans over voor een medefietser.
(, 12:52 PM)Snoek043 schreef: Zelfs als ze recht vooruit kijken, lijken ze die felgele velomobiel totaal niet te zien. Je zou denken dat het pad magische krachten heeft die stukken van je gezichtsveld weghalen.
Als ik nou elke dag zo'n velomobiel zou gebruiken tussen het autoverkeer, zou ik wellicht dezelfde mening hebben. Goed punt.
(, 12:52 PM)Snoek043 schreef: Wat ik persoonlijk het ergste vind, is dat die ene stomme actie alles teniet doet. Al die duimpjes van kinderen, auto's die me voorrang geven (zelfs als ik dat helemaal niet verdien), verdwijnen allemaal als sneeuw voor de zon door zo'n onoplettende wielrenner. Dat is gewoon zonde, want meestal gaat het wel goed! Maar nee, dat ene negatieve moment blijft echt plakken, als een sticker die je niet meer van je fiets krijgt. Dat is iets wat met jouw karakter of gedachtenpatronen te maken heeft. Ik heb gisteren echt wel wat kutte dingen meegemaakt, maar als ik die ene selfie zie die ik van mezelf gemaakt heb dan zie ik een welgemeende  die het grootste deel van de rit is blijven hangen, mede dankzij de zon  . Ondanks het vele remmen en accelereren was het een heerlijke rit, 170 km smiles.
(, 12:52 PM)Snoek043 schreef: Oh, en afgelopen week met de M5 highracer – lekker 45 km/u over het pad, komt er een peloton van twintig wielrenners in waaiervorm aanrijden. "TEGENLIGGER!" roept er eentje, terwijl ik echt al op zo'n tien meter ben. En ik rij keurig helemaal rechts, terwijl zij met z'n tweeën of drieën naast elkaar zitten. De Ronde van Vlaanderen start deze zondag, geloof ik, dus waarschijnlijk is dit gewoon hun dagelijkse training. Misschien zit daar het probleem. Ik voer altijd licht en rijd nooit keurig helemaal rechts, want dan word je veel slechter gezien. Op 60- en 80-kilometerwegen rijd ik strak in het midden van m'n baan. Als er een auto achter me aan komt kijk ik of er ruimte is om in te halen en zo ja, dan beweeg ik duidelijk naar de rechterkant van mijn wegvak, als een overduidelijk "ga maar".
Heb daar ooit commentaar op gehad van een agent, maar heb toen ook heel duidelijk gemaakt waarom ik dat deed (en m'n gedrag ook niet ga veranderen): Die keer dat ik per ongeluk wel rechts reed presteerden automobilisten het om elkaar te gaan inhalen waardoor ik ongeveer 40 centimeter plus een zachte berm had om mezelf in te redden. @ 40 km/h, terwijl er iemand met ~80 frontaal op je af komt. Hier was dat, je kan zelf zien hoe veel te krap dat wordt met één velomobiel + twee auto's naast elkaar.
Fietsers zijn soms irritant, maar één automobilist kan heel makkelijk het laatste zijn dat je meemaakt.
In words of others,
Topics: 103
Bedankt: 3383
3618 x bedankt in 2461 berichten
, 06:43 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op , 06:43 PM door Hardloper.)
Ik kom ook weleens op punten waar ik fietspad totaal niet handig vind ingericht voor onze 3/4-wielers. Verder ben ik drempels tegengekomen op fietssnelwegen, waar ik me wel kan aan irriteren. Waarom dan ook geen drempels op de autosnelwegen gaan aanleggen.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
(, 12:52 PM)Snoek043 schreef: Oh, en afgelopen week met de M5 highracer – lekker 45 km/u over het pad, komt er een peloton van twintig wielrenners in waaiervorm aanrijden. "TEGENLIGGER!" roept er eentje, terwijl ik echt al op zo'n tien meter ben.
Ik kom 1000x liever een peloton wielrenners tegen dan 2 bejaarden op een e-bike.
De voorste van het peloton wappert met zo'n handje, de hele boel schuift in elkaar en ik krijg/heb de ruimte die ik nodig heb.
Al zo ontzettend vaak meegemaakt. Ik spreek dus uit ruime ervaring.
Misschien dat het hier in de Achterhoek en op de Veluwe anders is, maar ik heb nog nooit gedoe gehad met een groep wielrenners.
Wel heel vaak met bejaarden op een e-bike. Die zijn echt verschrikkelijk.
Wim -de roetsende
Bedankt: 148
114 x bedankt in 51 berichten
(, 05:36 PM)Bart Verbeek schreef: Ik ben lid van de fietsersbond. Ik zie dat als een soort aflaat. Het blad gaat altijd ongelezen de papierbak in. Net als de kampioen, trouwens.
Lid van de ANWB zijn kan al een paar jaar zonder papieren Kampioen, scheelt weer een loopje naar de papierbak, een boom, wat water en nog zo wat:
https://www.anwb.nl/kampioen/papieren-ka...frequentie
En ja, ook lid van de Fietsersbond, de lokale afdeling is hier best actief.
OO Oo Oo oo Ooo
(, 07:22 PM)Wim -de roetsende schreef: (, 12:52 PM)Snoek043 schreef: Oh, en afgelopen week met de M5 highracer – lekker 45 km/u over het pad, komt er een peloton van twintig wielrenners in waaiervorm aanrijden. "TEGENLIGGER!" roept er eentje, terwijl ik echt al op zo'n tien meter ben.
Ik kom 1000x liever een peloton wielrenners tegen dan 2 bejaarden op een e-bike.
Nou Wim ik had laatst een groep van 14 bejaarde ofzo die me tegemoet kwamen toen ik op weg was naar Jan huis om een kaartje in de bus te steken. En zo heel breed was dat fietspad niet en ik had lekker de tempo erin. Denk zo tussen de 35 en 40km/u.
Topics: 40
Bedankt: 2422
2245 x bedankt in 841 berichten
(, 07:27 PM)Thijs OO schreef: En ja, ook lid van de Fietsersbond, de lokale afdeling is hier best actief.
Goed bezig Thijs
Wat doet die bond daar zoal?
Kun je paar voorbeelden noemen?
, 09:44 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op , 09:58 PM door Snoek043.)
(, 07:22 PM)Wim -de roetsende schreef: (, 12:52 PM)Snoek043 schreef: Oh, en afgelopen week met de M5 highracer – lekker 45 km/u over het pad, komt er een peloton van twintig wielrenners in waaiervorm aanrijden. "TEGENLIGGER!" roept er eentje, terwijl ik echt al op zo'n tien meter ben.
De voorste van het peloton wappert met zo'n handje, de hele boel schuift in elkaar en ik krijg/heb de ruimte die ik nodig heb.
Al zo ontzettend vaak meegemaakt. Ik spreek dus uit ruime ervaring.
Misschien dat het hier in de Achterhoek en op de Veluwe anders is, maar ik heb nog nooit gedoe gehad met een groep wielrenners.
Wel heel vaak met bejaarden op een e-bike. Die zijn echt verschrikkelijk.
Ik spreek ook uit ruime ervaring. Misschien heeft het ermee te maken dat een gemiddeld Nederlands fietspad vijf keer breder is dan een Vlaams fietspad, van veel betere kwaliteit is waardoor je makkelijk met 10 naast elkaar kan fietsen. Grote groepen wielrenners zijn hier werkelijk een plaag, maar ik heb weinig recht tot spreken als ik met de Snoek 2 keer de snelheidsmimiet breek met geeneens 250 watt. Dat zal met die M5 niet snel meer gebeuren.
Bejaarden hebben overigens evenveel recht het jaagpad te gebruiken, ook al rijden ze aan een slakkengang van 15 km/u. Voetgangers wandelen vaak met 2 of meer naast elkaar, nemen daarbij driekwart van de breedte in. Wat ze helaas allemaal gemeen hebben is dat heel weinig tot het besef komen om achter elkaar te wandelen of te fietsen om zo ruimte te geven aan sneller verkeer.
Eigenlijk zou ik daar met de Snoek tegen 2 km/u moeten voorrijden, in het midden van het pad om een punt te maken. Gaan we niet doen natuurlijk, maar het geeft wel aan wat voor egoïstische mensen er zijn op deze wereld. Liever iemand die veel te snel rijdt maar nog altijd weet wat er voor of achter zich gebeurt en tijdig kan anticiperen. In de Snoek zag ik werkelijk alles. Kostte me een week om te beseffen wat ik niet meer heb.
8 van de 10 groepen wielrenners rijden met 2 naast elkaar. Met men pa ga ik elke zondag mountainbiken. Altijd rijden we achter elkaar. Maarja, wij doen dan ook geen koffieklets, dat is pas wanneer de rit ten einde is.
Bedankt: 148
114 x bedankt in 51 berichten
, 09:57 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op , 10:54 PM door Thijs OO.)
(, 08:34 PM)Fietsbennie schreef: Goed bezig Thijs
Ze zijn al een aantal jaar bezig met een fietsbrug over de Lek, voor een doorfietsroute tussen Den Bosch en Utrecht, maar die is afgelopen jaar door onwil van de Provincie Gelderland afgeketst. Wat wel doorgaat is een fietsstraat van West C naar het Centrum. Ze zetten zich in voor het verkeers examen. Geven fietsles aan volwassenen.
Dat soort zaken.
https://culemborg.fietsersbond.nl/nieuws/
Vers van de pers:
fietsersbondculemborg De provincie Utrecht trekt bijna tien miljoen euro uit voor een snelfiets-verbinding tussen het NS-station Houten en de Culemborgse pont over de Lek. Dit blijkt uit de statenbrief van 25 maart jl. aan de leden van de Provinciale Staten, zeg maar de Tweede Kamer van de provincie Utrecht
De fietsroute komt zo veel mogelijk parallel aan de spoorlijn.
De route eindigt op de plek waar later een fietsbrug over de Lek kan komen.
Een uitgebreide studie naar de fietsbrug door de ingenieurs van Movaris, verdween onlangs diep in de onderste la. Dat kwam omdat de provincie Gelderland als enige van de betrokken overheden niet mee wil betalen aan die fietsbrug over de Lek. Met dit besluit geeft Utrecht een stevig tik op de vingers van de weigerachtige bestuurders van de provincie Gelderland.
De fietsverbinding Houten - Culemborg staat in Utrecht zelfs helemaal bovenaan op het fietsprioriteiten lijstje. Dat Gelderland niet mee doet, betekent dat ook het Rijk niet mee zal betalen. En als het Rijk niet mee doet, zijn er ook geen Europese gelden binnen te slepen. De Fietsersbond Culemborg reageert blij verrast op dit besluit van de provincie Utrecht. "Wij hebben, met andere afdelingen van de Fietsersbond, jarenlang geijverd voor een fietsbrug over de Lek. In midden Nederland is dat de 'missing link' in de doorfietsroute tussen Den Bosch en Utrecht. Een paar maanden terug waren we nog diep bedroeft dat 'die fietsbrug in rook opging'! We zijn nu natuurlijk helemaal blij dat de provincie Utrecht wel doorzet.", zeg Jan Jansen van de Fietsersbond Culemborg.
OO Oo Oo oo Ooo
(, 09:57 PM)Thijs OO schreef: (, 08:34 PM)Fietsbennie schreef: Goed bezig Thijs
Ze zijn al een aantal jaar bezig met een fietsbrug over de Lek, voor een doorfietsroute tussen Den Bosch en Utrecht, maar die is afgelopen jaar door onwil van de Provincie Gelderland afgeketst. Wat wel doorgaat is een fietsstraat van West C naar het Centrum. Ze zetten zich in voor het verkeers examen. Geven fietsles aan volwassenen.
Dat soort zaken.
https://culemborg.fietsersbond.nl/nieuws/
Vers van de pers:
fietsersbondculemborg De provincie Utrecht trekt bijna tien miljoen euro uit voor een snelfiets-verbinding tussen het NS-station Houten en de Culemborgse pont over de Lek. Dit blijkt uit de statenbrief van 25 maart jl. aan de leden van de Provinciale Staten, zeg maar de Tweede Kamer van de provincie Utrecht
De fietsroute komt zo veel mogelijk parallel aan de spoorlijn.
De route eindigt op de plek waar later een fietsbrug over de Lek kan komen.
Een uitgebreide studie naar de fietsbrug door de ingenieurs van Movaris, verdween onlangs diep in de onderste la. Dat kwam omdat de provincie Gelderland als enige van de betrokken overheden niet mee wil betalen aan die fietsbrug over de Lek. Met dit besluit geeft Utrecht een stevig tik op de vingers van de weigerachtige bestuurders van de provincie Gelderland.
De fietsverbinding Houten - Culemborg staat in Utrecht zelfs helemaal bovenaan op het fietsprioriteiten lijstje. Dat Gelderland niet mee doet, betekent dat ook het Rijk niet mee zal betalen. En als het Rijk niet mee doet, zijn er ook geen Europese gelden binnen te slepen. De Fietsersbond Culemborg reageert blij verrast op dit besluit van de provincie Utrecht. "Wij hebben, met andere afdelingen van de Fietsersbond, jarenlang geijverd voor een fietsbrug over de Lek. In midden Nederland is dat de 'missing link' in de doorfietsroute tussen Den Bosch en Utrecht. Een paar maanden terug waren we nog diep bedroeft dat 'die fietsbrug in rook opging'! We zijn nu natuurlijk helemaal blij dat de provincie Utrecht wel doorzet.", zeg Jan Jansen van de Fietsersbond Culemborg.
Hoeveel kilometer per uur mag je rijden op die snelfietsverbinding? Hier in België geldt een snelheidslimiet van 30 km/u op fietspaden, maar ook op zogenaamde snelfietswegen. Dan moet je jezelf voorstellen dat mensen hun auto thuislaten om met een snelle elektrische fiets te gaan werken en daar vervolgens maximaal 30 km/u mee mogen rijden.
@Snoek043, even een tip:
Haal alle informatie, van de vorige schrijver die niet relevant is voor het antwoord, weg.
Zo blijft het leesbaar. Nu wordt alle tekst telkens voor een 2e of zelfs 3e keer weergegeven.
Wim -de roetsende
(, 08:37 AM)Snoek043 schreef: Hoeveel kilometer per uur mag je rijden op die snelfietsverbinding? De limieten op het bromfietspad zijn 30 km/h binnen de bebouwde kom, 40 km/h erbuiten.
Op de rijbaan gelden de regels die voor alle voertuigen gelden.
Als snelle E-biker (speed pedelec) ben je verplicht je snelheid te weten en kan je er dus ook voor bekeurd worden.
Een gewone E-bike is begrensd op 25 km/h, die zullen zelden boven de 30 komen en vallen voor de wet onder de ongemotoriseerde fietsers.
Als ongemotoriseerde fietser hoef je niet op de hoogte te zijn van je snelheid. Dat kan twee kanten op: Een gewone snelheidsboete kan vervallen. Een slimme agent schrijft je op voor Artikel 5 WvW 1994 ("Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd."). Nogal een kapstokartikel en legt de discussie in het slechtste geval bij de rechter.
In de praktijk houd ik me dus wel ongeveer aan die snelheden. Enige discussie die ik op dit gebied ooit gehad heb is "waarom rijd je op de weg?" -> "hier mag ik 50, daar maar 30. Hier word ik beter gezien, dus rijd ik hier"
In words of others,
11 uren geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 11 uren geleden door Hardloper.)
Gisteren had ik trouwens 2 speedelecs die met een zeer stille belletje heel snel voorbij kwamen. Ik denk dat in die zin het wel goed is dat de meeste van onze VM's een claxon hebben. Als ik een kort stil belletje hoor, dan verwacht ik in ieders geval geen speedelec die met 35 a 45km/u inhaalt. Dus ergens vind ik die snelheid limieten niet zo verkeerd. Dit zeg ik als mijn nick.
Als velonaut denk ik, ik zit zo aan de limieten binnen bebouwde kom. En buiten de bebouwde kom zit ik wel aan de grenzen van deze snelheid limiet. Dus dan ze zijn wel wat laag.
10 uren geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 10 uren geleden door Snoek043.)
@365 cycle
Zoals je al eerder aangaf gebruiken we onze fietsen voor verschillende doeleinden, echter kwam ik met de Snoek eveneens op fietspaden/autowegen waar naar mijn mening het contact met een automobilist veel positiever uitdraait dan met fietsers. Ik zal je een paar voorbeelden geven waaruit blijkt dat ik me veiliger voel tussen het autoverkeer.
Autowegen hebben duidelijke markeringen waar je niet zomaar over mag rijden, fietspaden zelden of nooit. De kans dat een autobestuurder zich op mijn rijstrook begeeft vanuit tegengestelde richting is uiterst klein, zoniet onbestaande. Enkel bij het afslaan kruis ik verkeer uit tegenovergestelde richting, anders nooit. Nog zoiets over dat afslaan, bij een auto zie je quasi altijd wat ie van plan is, bij een fietser nooit. Afslaan en je hand uitsteken, gebeurt misschien 2 op 10. Bij een auto kunnen we toch stellen dat dat meer richting 8 op 10 gaat dat ie zijn richtingaanwijzer gebruikt. Vaak zijn er ook specifieke vakken voorzien waar je kan afslaan met de wagen, bij een fietser is het veelal "ik moet hier naar links en ik doe lekker waar ik zin in heb". Ja, dat is dus allesbehalve veilig.
Inhalen is nog zoiets, Bij fietsers is inhalen niet verboden, op de meeste autowegen (ik spreek niet over snelwegen) is inhalen wel verboden. De kans dat een auto frontaal tegen een andere rijdt is met andere woorden veel kleiner dan fietsers onderling iets voorhebben. Dat het bij auto's onderling slechter uitdraait bij een ongeval doet er niet toe, de kans is kleiner door wegmarkeringen. Bij fietsers is de kans trouwens veel groter dat iemand op mijn gedeelte van de baan rijdt, zeker als fietspaden smaller zijn en fietsers met 2 of meer naast elkaar rijden. Wanneer fietsers andere fietsers inhalen, kijken ze ook zelden achterom. Bij het afslaan? Idem dito. Hand uitsteken zonder achterom te kijken? Gebeurt eens zo vaak, haal ik met de M5 of MTB in, wees maar zeker dat ik achterkom kijk.
In een drukke winkelstraat waar naast de baan (en waar wagens door de drukte stapvoets rijden) geparkeerde wagens staan met daarnaast fietspaden gevolgd door voetpaden en winkels, is de kans dat je daar met je velomobiel een ongeluk krijgt veel groter dan dat je tussen auto's aanschuift. Snelle pedelecs hebben net als velomobielen het recht om op het fietspad te rijden, maar wel aan maximaal 30 km/u. De zichtbaarheid is met zo'n velomobiel een stuk kleiner op dergelijke fietspaden. Sommigen maken dan de ridicule vergelijking met een klein kind op een fiets die je ook maar moet gezien hebben, alsof dat kind alleen op stap is. Niet dus, dat kind zit 9 van de 10 veilig en wel bij mama of papa in de kinderstoel. Fietsen ze toch samen op aparte fietsen, fietsen de kleintjes meestal dichtbij mama of papa aan de binnenzijde van het fietspad waarbij je nog steeds diegene eerst opmerkt die groter is (ouders).
Alle autobestuurders die met een fiets rijden hebben doorgaans een rijbewijs, maar niet alle fietsers hebben een rijbewijs op zak. Waarmee we kunnen stellen dat mensen zonder rijbewijs over het algemeen een slechtere kennis hebben van verkeersregels. Mensen die m.a.w. uitsluitend fietsen of wandelen lopen meer risico op een ongeval. Dat lijkt me de logica zelve omdat deze grote groep veel minder bewust is van regels en gevaren. Tenzij we spreken over de groep fietsers of wandelaars die bewustzijns- en educatiecampagnes volgen maar hoeveel zijn er dat? Mochten mensen om te wandelen en fietsen effectief een bepaalde cursus moeten volgen, zouden er veel meer bewustwording zijn en logischerwijze minder ongelukken. Op scholen wordt hier veel te weinig aandacht aan gegeven. Extra training zou hier niet misplaatst zijn, ook voor autobestuurders zou een opfriscursus na zoveel jaren verplicht moeten worden. Want ook ik ben me bewust, dat er tussen autobestuurders onderling, een enorme diversiteit aan persoonlijkheden zit waar een bepaalde groep het enorm verknoeit voor de rest.
Over dat meer naar het midden rijden is bij mij veelal niet van toepassing, zeker op een smal jaagpad, is het breder probeer ik het wel omdat er ook voetgangers wandelen en dan rijd ik automatisch meer naar het midden. Timo Eden reed tijdens onze rit in Duitsland ook pal in het midden met zijn Milan SL, hij deed het om precies dezelfde reden als jou. Echter was het veelal op 80 en 100 km/u wegen, dan lijkt me dat ergens logisch dat je je meer centraal posteert. Wanneer ik met de Snoek richting NL reed op een 70 baan, en er kwam een vrachtwagen van tegenovergestelde richting, reed ik toch meer naar de rechterkant, die windvlaag die ik vaak kreeg was vaak zodanig krachtig dat ik een meter opschoof.
Topics: 36
Bedankt: 615
1507 x bedankt in 540 berichten
(11 uren geleden)365cycle schreef: (, 08:37 AM)Snoek043 schreef: Hoeveel kilometer per uur mag je rijden op die snelfietsverbinding? De limieten op het bromfietspad zijn 30 km/h binnen de bebouwde kom, 40 km/h erbuiten.
Op de rijbaan gelden de regels die voor alle voertuigen gelden.
Dit klopt volgens mij niet. Even nagezocht en die snelheden gelden alleen voor voertuigen/fietsen met een motor. Zie ook
Artikel 20 Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990)
En
Artikel 21 Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990)
Als er ergens een maximum snelheid geldt voor iedereen, zoals in een 30km zone, dan geldt dat wel ook voor fietsers. Maar anders dus geen maximum snelheid op het fietspad (ben ik toch minder in overtreding dan ik even vreesde ;-))
Carbon Quest #501 - Challenge Hurricane - Thys 222 - Ligfietsclub Noorderligt
|
Gebruikers die dit topic lezen: 3 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
Nieuwe berichten
|
Bedankt!
|
Het viel me op dat...Willeke_IGKT — 10:32 PM |
Voor de liefhebber?
|
Bergop met...Tijanus — 10:27 PM |
Bedankt!
|
Het viel me op dat i...Thijs OO — 10:26 PM |