Berichten: 650
Topics: 107
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 58
91 x bedankt in 71 berichten
Op verzoek van veel Stowaway trikers komt Trident Trikes met een nieuw model Stowaway.
Deze heeft een 24" achterwiel in plaats van een 20".
Voor Stowaway's van 4 jaar of jonger komt er ongeveer half maart een upgrade kit beschikbaar om het standaard 20" achterwiel te vervangen door een 24" of een 26".
Upgrade kit komt inclusief wiel, spatbord en bagagedrager. Amerikaanse prijs zal ca. $ 339,= zijn. Nederlandse prijs nog niet precies bekend maar zou volgens Jouta rond de 400 euro liggen.
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=...ater&ifg=1
Huidige fietsen:
Trident Stowaway -/- Surly Disc Trucker -/- Speedliner (M5) 28/20
Berichten: 1.985
Topics: 30
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 1
1414 x bedankt in 803 berichten
Wat zou het voordeel zijn van een grotere achterwiel met kleine voorwielen, ten opzichte van drie kleine wielen?
Ik zou ze dan liever alle drie groter zien. Al was het alleen maar om dezelfde bandenmaat te hebben en makkelijk onderling reservebinnenbanden te kunnen uitwisselen.
Berichten: 650
Topics: 107
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 58
91 x bedankt in 71 berichten
De "adapter" van Trident zou de geometrie van de trike gelijk houden. Maar dat zal uit de praktijk moeten blijken natuurlijk.
Voor velen geeft een groter achterwiel meer een esthetisch voordeel: het oogt sneller
Of het ook sneller is, daar zijn de meningen over verdeeld gezien de discussies over dit onderwerp op diverse fora en sites.
En het feit dat je achter derailleur hoger zit en dus minder vuil zou vangen is ook voor velen een reden om een achterwiel groter dan 20" te kiezen / willen.
Ik moet wel eerlijk dat ik nog nauwelijks last gehad heb van vuil in m'n achter derailleur, alleen een keer toen ik moest uitwijken in een berm met hoog gras. Maar daar had een ook een 28 inch achterwiel niks aan veranderd.
Huidige fietsen:
Trident Stowaway -/- Surly Disc Trucker -/- Speedliner (M5) 28/20
Berichten: 5.852
Topics: 148
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2068
7405 x bedankt in 3645 berichten
Het is mij tot nu toe al een aantal keren opgevallen dat bij een Trike met een 26" achterwiel er veel flex zit in/op de achterwielophanging.
Als je achter zo'n trike fietst, dan zie je gewoon dat achterwiel bewegen in de bochten.
Heb ik bij een 20" nog nooit gezien.
Mijn vrouw heeft een Catrike Speed en die uitvoering heeft ook een groot achterwiel, maar toch is die 20"..........?
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 1.562
Topics: 16
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 98
503 x bedankt in 349 berichten
Op de foto zijn de lichtmetalen adapters goed zichtbaar. Op de foto lijkt een 24 inch wiel in het frame gestoken. De as bevestiging is circa 2 inch naar achter verplaatst en maar 1 inch hoger. Daarmee wordt de zithoogte t.o.v. de trapas hoogte circa 1 inch kleiner.
Het ideale verschil tussen zit-/brackethoogte zit tussen de +15 en +25 cm. De totale weerstand verandert dan nauwelijks. Onder de +15 steken de voeten, onderbenen uit onder het bovenlichaam. Boven de +25 de knieen en bovenbenen steeds meer boven het bovenlichaam. De mate van uitsteken boven het bovenlichaam is ook afhankelijk van de zithoek.
De wat rustige "comfort" trikes hebben meestal een wat rechte zit en een gering verschil in zit- en brackethoogte. Dan komen de voeten dus meer onder het bovenlichaam uit. Voor een vlotte rijder maakt dat zeker uit. Alle kleine dingen die bijdragen aan het kleiner frontaal oppervlak is mooi meegenomen.