Waardering:
  • 1 stemmen - gemiddelde waardering is 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ervaringen met de Tuna
(22-Apr-2025, 09:24 AM)Frutsel schreef: Ik had een remkabel tussen de stuurstang en de luchtinlaat zitten in mijn oude DF XL. Werkte perfect.

Hoe had je die aan de stuurstang bevestigd?
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Antwoord }
Bedankt door:
In de Quest, Strada en B4M had/heb ik een klein gaatje door de stuurstang. Maar een tiewrap zou ook moeten werken.
Voornaamste fietsen: B4M 041 - M5 Cmpct -  Whike  -  Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, 
Antwoord }
Bedankt door: Wim -de roetsende
(22-Apr-2025, 10:00 AM)Wim -de roetsende schreef:
(22-Apr-2025, 09:24 AM)Frutsel schreef: Ik had een remkabel tussen de stuurstang en de luchtinlaat zitten in mijn oude DF XL. Werkte perfect.

Hoe had je die aan de stuurstang bevestigd?

Gaatje door de stuurstang, kabel erdoorheen, en dan blokkeren met het schroefnippel dat normaal aan de kant van de rem zit.
Antwoord }
(20-Apr-2025, 10:11 PM)365cycle schreef: Bij mij is er tussen de positie van het stangetje links en rechts ongeveer een centimeter verschil. Aan de andere kant is er genoeg ruimte, zelfs om ipv een 35-349 CCU bijvoorbeeld een 40-349 Scorcher te monteren!

Voor de duidelijkheid: 
Dit is geen probleem dat voorbehouden is aan de Tuna. 
De oorzaak is dat Velomobile World de gaten voor die stangetjes met de Franse slag boort. 
Zojuist bericht contact gehad met ICB: 

De trekstangen zijn bij nieuwe Tunas vanaf nu geen probleem meer, wordt in de kwaliteitstcontrole opgenomen.  applause
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
(23-Apr-2025, 11:03 AM)365cycle schreef: De trekstangen zijn bij nieuwe Tunas vanaf nu geen probleem meer, wordt in de kwaliteitstcontrole opgenomen.  applause

Dat is mooi. Net even mijn Tuna gecontroleerd (#21), daar zitten ze op gelijke afstand en komt de CCU 35 mm daar niet al eerste tegenaan.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT
Ik heb een wat nettere manier geknutseld (leve de 3D-printer) om het elastiek aan het stuur te bevestigen. Nu met één tiewrap om klemmetje en één er onder: hoop dat dat niet gaat schuiven anders is een beetje lijm onder het klemmetje vast genoeg.

[Afbeelding: IMG_5411.jpeg]
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT , Thijs OO
Dat dat sterk genoeg is zo... Wat voor filament gebruik je?
In words of others,
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
(23-Apr-2025, 04:40 PM)365cycle schreef: Dat dat sterk genoeg is zo... Wat voor filament gebruik je?

Gewoon PLA. Dikte aan onderzijde is 5 mm.  Het is bovendien elastiek wat er aan bevestigd is, dus dat tempert de krachten. Met een stalen remkabel ipv een elastiek zal het vast niet gaan werken.

De 'scheerlijn-oogjes'-constructie bleek wat verbogen geraak, daar heb ik nu twee ribbetjes op geprint.

De tijd zal het leren  Smile
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT , Thijs OO
Ik ben ondertussen echt wel erg happy met de Tuna. De fiets gaat ook als een tierelier, ik ben minuten sneller op het werk en fiets zonder intentie daartoe de ene KOM na de ander. Minpunt nu vooral ventilatie indien de schuimkap er op (indien het hard regent).
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , twilwel , 365cycle
Hier nog een berichtje dat ook wel in ervaringen met de Tuna kan Smile
In words of others,
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , John70
Na eerdere 3D-printexperimenten voor de Tuna:
  • betere stuurmontage belkoord (geslaagd)
  • beter gerichte luchtinlaat (succesvol)
  • betere constructie ophanging / elastiek stuur (geslaagd, alleen geprint 'scheerlijn'-plaatje met 3 ogen was wat zwak, vervangen door aluminum variant)
  • 'kieuwen' onder de schuimkap voor betere koeling (ik wacht nog op regen zodat ik aanleiding heb met schuimkap te gaan rijden)
Nu ook een oplossing (duurzaamheidstest volgt nog...) voor de ophanging van het zitje: Achter gebruik ik de beugel en dat betekent dat er op de rail vooronder maar één positie is die past. Het zitje schiet bij laden en lossen helaas makkelijk los en dan is het telkens weer zoeken naar de juiste positie. Ik heb nu daarom een constructie gemaakt die moet zorgen dat het stoeltje onderaan niet zomaar uit de ophanging schiet.

Zo ziet het ontwerp er uit:
[Afbeelding: stoelklem.jpg]

Op het zitje:
[Afbeelding: IMG_5432.jpeg]

In de fiets:
[Afbeelding: IMG_5442.jpeg]
en
[Afbeelding: IMG_5444.jpeg]

Het stoeltje kan zo vooronder niet zomaar losschieten, daarvoor moet je eerst beide witte klemmen 2 centimeter naar voren schuiven. 

Ik weet niet of anderen ook wat aan het ontwerp hebben, want bij mij waren de metalen plaatjes onderaan op het zitje nogal asymmetrisch gemonteerd. Ik heb de montage daarvan dus zelf aangepast. Wil je het ook proberen, geef me een seintje dan kan ik je een bestand sturen.

Groet, René
Antwoord }
(11-May-2025, 03:20 PM)renevoorburg schreef: Ik weet niet of anderen ook wat aan het ontwerp hebben, want bij mij waren de metalen plaatjes onderaan op het zitje nogal asymmetrisch gemonteerd. Ik heb de montage daarvan dus zelf aangepast. 

Dat had ik bij de DF ook gedaan, totdat ik ontdekte dat de gaten scheef geboord waren omdat de gaten door de body niet symmetrisch geboord waren.

Bij ICB boren ze bij de DF de gaten door de wielkasten en die belanden dus niet altijd op dezelfde positie in de zijflens van het stoeltje.

Toen ik de gaten netjes symmetrisch had geboord in het zitje, stond daarna mijn zitje scheef.

Bij het nieuwe zitje (de XL-versie) heeft Peter, want toen was ik bij ICB, even met een boor de juiste positie op de flens 'afgetekend' via de gaten die al in de body aanwezig zijn. Daarna het zitje eruit en de gaten erin geboord.

Nu staat/zit/ligt het zitje wel recht.
Wim -de roetsende

Antwoord }
Bedankt door: renevoorburg , Willeke_IGKT
(11-May-2025, 04:42 PM)Wim -de roetsende schreef:
(11-May-2025, 03:20 PM)renevoorburg schreef: Ik weet niet of anderen ook wat aan het ontwerp hebben, want bij mij waren de metalen plaatjes onderaan op het zitje nogal asymmetrisch gemonteerd. Ik heb de montage daarvan dus zelf aangepast. 

Dat had ik bij de DF ook gedaan, totdat ik ontdekte dat de gaten scheef geboord waren omdat de gaten door de body niet symmetrisch geboord waren.

Bij ICB boren ze bij de DF de gaten door de wielkasten en die belanden dus niet altijd op dezelfde positie in de zijflens van het stoeltje.

Toen ik de gaten netjes symmetrisch had geboord in het zitje, stond daarna mijn zitje scheef.

Bij het nieuwe zitje (de XL-versie) heeft Peter, want toen was ik bij ICB, even met een boor de juiste positie op de flens 'afgetekend' via de gaten die al in de body aanwezig zijn. Daarna het zitje eruit en de gaten erin geboord.

Toen ik de Tuna ophaalde bij ICB , vroeg ik aan Peter of de asymmetrie van de DFXL in de Tuna opgelost is. Ik kreeg daar toen niet een heel duidelijk antwoord op.

Bij de asymmetrische bevestinging van de klemmen op het stoeltje zat 'ie scheef in mijn Tuna. Toen ik ze min of meer symmetrisch monteerde was de plaatsing wel (min of meer) recht. Misschien was mijn stoeltje wel pas voor een DFXL maar niet voor een rechtere (?) Tuna? Vraag is hier natuurlijk ook of de haken op de wielkasten symmetrisch geplaatst zijn.

Anyway, mijn zitje past nu goed én schiet ook niet meer zo makkelijk los bij laden of lossen.
Antwoord }
(11-May-2025, 04:53 PM)renevoorburg schreef: Toen ik de Tuna ophaalde bij ICB , vroeg ik aan Peter of de asymmetrie van de DFXL in de Tuna opgelost is. Ik kreeg daar toen niet een heel duidelijk antwoord op.
Daar heb ik wel een antwoord op.

Een velomobiel blijft een handgemaakt product uit een met de hand gemaakte mal. Perfect symmetrisch krijg je dat nooit, maar hopelijk biedt dit troost: Zelf ben je ook niet perfect symmetrisch Wink 

Er is door ICB wél veel tijd gestoken in het perfectioneren van het ontwerp. Een Tuna zit een heel stuk fraaier in elkaar dan de meeste versies van de DF XL.
In words of others,
Antwoord }
(11-May-2025, 05:56 PM)365cycle schreef:
(11-May-2025, 04:53 PM)renevoorburg schreef: Toen ik de Tuna ophaalde bij ICB , vroeg ik aan Peter of de asymmetrie van de DFXL in de Tuna opgelost is. Ik kreeg daar toen niet een heel duidelijk antwoord op.

Een velomobiel blijft een handgemaakt product uit een met de hand gemaakte mal. Perfect symmetrisch krijg je dat nooit, maar hopelijk biedt dit troost: Zelf ben je ook niet perfect symmetrisch Wink 

Er is door ICB wél veel tijd gestoken in het perfectioneren van het ontwerp. Een Tuna zit een heel stuk fraaier in elkaar dan de meeste versies van de DF XL.

Haha, zoiets zei Peter inderdaad ook  Smile
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT

Maak maar eens een foto van jezelf en spiegel deze maar eens aan beide kanten in het midden. Dat zier er veel minder natuurlijk uit. Exact symmetrische maakt een gezicht er niet mooier op.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
(11-May-2025, 08:03 PM)Hardloper schreef: Maak maar eens een foto van jezelf en spiegel deze maar eens aan beide kanten in het midden. Dat zier er veel minder natuurlijk uit. Exact symmetrische maakt een gezicht er niet mooier op.
Valt wel mee hoor. Dat is vooral omdat jij er niet aan gewend bent, en dat assymmetrische juist kenmerken zijn die je goed onthoudt.

[verkeerde link, kom ik op terug]

Ik vind de meeste foto's er niet onnatuurlijk uitzien, behalve die van mensen die ik ken.
In words of others,
Antwoord }
(11-May-2025, 08:03 PM)Hardloper schreef: Maak maar eens een foto van jezelf en spiegel deze maar eens aan beide kanten in het midden. 

En ga je die dan op je vm plakken  Huh
Wim -de roetsende

Antwoord }
Bedankt door:
(11-May-2025, 08:09 PM)Wim -de roetsende schreef:
(11-May-2025, 08:03 PM)Hardloper schreef: Maak maar eens een foto van jezelf en spiegel deze maar eens aan beide kanten in het midden. 

En ga je die dan op je vm plakken  Huh
Laten we dat maar niet doen.

Wat is mijn goede kant? - Emiel Lops Photography
Testje: Heb Ik Een Symmetrisch Gezicht? |
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door:
Ik denk dat het allemaal erg veel handwerk is met de montage en dat er geen boormalletjes gebruikt worden om de boel precies op de plek te krijgen.
Antwoord }
(11-May-2025, 11:18 PM)Jeroen S schreef: Ik denk dat het allemaal erg veel handwerk is met de montage en dat er geen boormalletjes gebruikt worden om de boel precies op de plek te krijgen.
Voor de montage van de stoel zoals die in de DF zat kon dat ook niet. Voor de Tuna zou het wel kunnen.
In words of others,
Antwoord }

Een velomobiel blijft een handgemaakt product uit een met de hand gemaakte mal. Perfect symmetrisch krijg je dat nooit, 

Ik vernam pas dat zelfs de klassieke Renault 4 niet symmetrisch is. De positie van de achterwielen verschilt tov elkaar. Dit is om constructietechnische redenen.
Antwoord }
(14-May-2025, 08:41 AM)renevoorburg schreef: Ik vernam pas dat zelfs de klassieke Renault 4 niet symmetrisch is. De positie van de achterwielen verschilt tov elkaar. Dit is om constructietechnische redenen.
Ah, jij volgt Number-nogiets ook? Smile 
Het is niet alleen de R4. Ook o.a. de R16 heeft dat. 
Overigens heb je het dan over het onderstel, niet alleen de carrosserie.
In words of others,
Antwoord }
(04-Apr-2025, 03:54 PM)Sjoerd-p schreef: Heel fijn om mee te lezen. Ik heb tien jaar geleden bewust voor de Strada i.p.v. de Quest gekozen omdat het voor mij de meer praktische velomobiel was en ik dacht dat de topsnelheid voor mij het verschil niet ging maken. Nu ben ik me weer aan het oriënteren op een nieuwe fiets. De Tuna lijkt, ook op basis van al jullie verhalen, voor mij weer een perfect compromis te zijn. Praktisch, veilig en toch nog behoorlijk snel.  Ik ga mijn 50mm CCU (voor en achter) in de winter en mijn 50mm Shredda en 65(!)mm SuperMoto in de zomer waarschijnlijk wel missen op de Tuna!
Ik heb nog geen idee van vermogens die ik kan trappen. Binnenkort ga ik Garmin XC200 monteren in mijn Strada om eens te kijken wat ik op woon-werkverkeer doe (25km enkele reis, wat viaducten, wat (krappe) bochten en drempels/verhogingen onderweg, maar ook wat langere rechte stukken).
Daarna wordt het een keer naar Dronten fietsen in de Strada (100km), pedalen overzetten, met Tuna terug naar huis (100km) en dan de volgende dag weer in omgekeerde volgorde. Dan weet ik gelijk of de fiets (een groot deel van) mijn woonwerkroute ook goed kan en wat het verschil met de Strada is. Natuurlijk kost het meer tijd om de fiets beter af te stellen en te wennen, maar het moet een aardig beeld geven hoop ik!
Bovendien rijd ik dan in één weekend meer kilometers dan ik ooit gedaan heb....
De tijd zal het leren en ik ben heel blij om jullie uitgebreide ervaringen en tips/verbeteringen te kunnen lezen! Dank daarvoor.
En voor een aantal van jullie: tot zondag! Ik ben er weer met de tijdwaarnemingsspullen.

Tijd voor een update! Mijn geplande weekend Dronten kon helaas door ziekte niet doorgaan. Maar twee weken later, kon ik dat goedmaken. Het weer dit weekend was wel heel wat minder ideaal dan het oorspronkelijke weekend. Het waaide erg hard en zaterdagmiddag kwam het echt met bakken uit de lucht. Dus niet echt een ideaal weekend voor een goed vergelijk.

De eerste 100km met de Strada naar Dronten gingen prima. Alleen in Dronten had ik even niet helemaal de lekkere route te pakken, maar verder ging het heerlijk met de wind grotendeels van achteren. Hartslag gemiddeld 106 en gemiddeld 130W getrapt. Alleen met minivizier gereden. De schuimkap kon eraf blijven omdat het gelukkig nog droog was.

In Dronten heeft Peter me gelijk geholpen om de witte Tuna met Halo en dakje op maat te maken. Dat gaat verdomd makkelijk met dat magneetluik ;-) Even een proefrondje gefietst nog een klein beetje bijstellen en het zat eigenlijk gelijk goed. Ik heb toen zelf de Garmin pedalen even overgezet (had ik al gezegd dat dat magneetlui handig is? Mijn Strada moest op de zijkant...). Cranklengte in de settings van de pedalen aanpassen (van 170 in de Strada naar 155 in de Tuna) en kalibreren. Nog even de telefoonhouder overzetten en klaar is Sjoerd. Nog even een broodje eten en dan op weg naar huis.

Eerste indruk: de fiets voelt erg vertrouwd aan. Ik merk dat ik de bochten niet zo scherp meer kan nemen, maar het is niet hinderlijk zoals het bij de Snoek-L voelde. Maar verder voelt het gelijk vertrouwd. Misschien zelfs wel te vertrouwd? Ergens had ik in mijn hoofd een groter verschil verwacht. Maar stiekem was de Strada (enige uit een sandwitch constructie) ook eigenlijk een hele goede en stijve fiets. Ik heb wel gelijk windkracht 5 schuin op de kop tegen. De hele Vogelweg lang. En het gaat steeds meer regenen. Het valt me op hoe goed het dakje eigenlijk werkt. Ik heb de schuimkap niet gebruikt en zeker als je even stilstaat bij een oversteek of zo, is het dakje echt heel fijn. In combinatie met het Lexan aan de voorkant en zijkanten. Het fietst lekker door en in Almere Haven merk ik dat de Tuna verrassend goed de drempels overkomt, die ik anderen altijd schuin zie nemen. Dat is precies wat ik zocht voor mijn woon-werk route. Ik merk dat de vering ook weer wat beter is dan mijn Strada. Alles lijkt beter gedempt. Maar misschien moeten in de Strada na een jaar of 14 gewoon nieuwe dempertjes op de veren.... Verder rijd ik lekker door naar huis. Ik heb geen behoefte om de trapas of stoeltje te verzetten. Het zat eigenlijk wel goed! Wel krijg ik een beetje last van mijn knieën. Dat heb ik al af en toe sinds ik de Garmin pedalen heb gemonteerd. Maar ja, zo vaak fiets ik ook geen 200km op een dag. Oh, en de bagageruimte is ook duidelijk kleiner. En ik reed een keer verkeerd en merkte toen pas hoe handig het normaal is om met je voeten bij de grond te kunnen om jezelf even achteruit te duwen om te keren. Of met je handen bij de wielen te kunnen  Wink. Maar daar zal ik wel aan wennen.

Na een lekker nachtje slapen, stap ik zondag weer fris en fruitig in de Tuna. Ik kom precies tegelijk met Mark op een kruising bij Driemond en vanaf daar fietsen we samen door naar Dronten. Wind weer stevig van achteren. Mark valt het ook op hoe makkelijk ik de drempels in Almere Haven neem  Big Grin Wat wel gek was, is dat de verlichting plotseling uitviel. Bij vertrek uit Dronten gisteren had ik 4 lampjes op de batterijmeter. Thuis nog 3 lampjes, dus ik dacht gewoon weer naar Dronten te kunnen rijden. Maar opeens was het op. Slechte accu in de demo fiets die misschien een tijdje leeg heeft gelegen? Dat is funest. Gelukkig had ik een powerbank bij me én een verloopje van USB-C naar DC 12V. Ik kon dus gewoon met verlichting verder. Uit de statistiekjes blijkt dat ik iets fanatieker ben geweest. In plaats van hartslag 106 gemiddeld (gisteren) zit ik nu op 109 gemiddeld en in plaats van 130W gemiddeld was het 133W gemiddeld. Maar de snelheid was ook duidelijk hoger: 32,1 t.o.v. 30,3 in de Strada. En niet te vergeten: ik had gisteren al 200km gefietst dus ik had verwacht dat ik het zwaarder zou vinden en langzamer zou gaan.

Ymte was zo aardig ons op z'n vrije zondag op te vangen. We kletsen nog wat, Mark koopt hosen en wielen voor zijn DF voor de 24-uurs. Pedalen en GPS houder weer even overzetten (cracklengte aanpssen en kalibreren) en dan gaan we met de Strada weer naar huis. De wind weer vol of schuin van voren en dat merk je toch wel heel erg. Elke keer als ik een beetje in de luwte van Mark fiets, fietst hij er weer vandoor  Confused. Ik begin helaas ook steeds meer last van mijn knieën te krijgen en het gaat steeds zwaarder. Ik ben al 350km onderweg in één weekend en dat is voor mij ook gewoon erg veel. De laatste 50km moet ik regelmatig stoppen omdat mijn knie (vooral na even stoppen met trappen om stukje uit te rollen voor een kruising) niet meer wil buigen. Even uitstappen en lopen en het gaat weer een stukje. Met veel pijn en moeite kom ik rustigaan thuis met totaal bijna 400 op de teller. De terugweg valt dus ook niet te vergelijken met de Tuna rit van gisteren. Wel zie ik in mijn pedalen dat ik mijn rechterknie helemaal ben gaan ontlasten en 65% uit mijn linkerbeen ben gaan trappen. In de Tuna zat ik nog op precies 50-50 vanochtend.

De laatste 50 kilometer was dus eigenlijk gewoon te veel voor mijn knie. Dat heeft denk ik twee oorzaken:
1) De Garmin pedalen zijn volgens mij iets dikker, dus eigenlijk zou ik mijn trapas een klein stukje verderweg moeten zetten!
2) De Garmin pedalen lijken veel dichter op de crancks te zitten. Ik zie ook dat de druk op de buitenkant van de pedalen veel groter is dan de binnenkant. Daar moeten dus ringetjes tussen om ze iets meer naar buiten te zetten! Niet gedacht dat dat zoveel uit kon maken, maar het proberen waard!

Dan de conclusies: De Tuna is een heerlijke fiets. Bochten en bodemvrijheid vallen me erg mee, net als de stabiliteit als je snel een bocht door gaat. En dat wil wat zeggen als je uit een Strada komt! Ik was bang sneller een wiel op te tillen zoals ik dat bij een Quest wel eens gevoeld heb. De Halo en dakje maken hem ook veiliger en comfortabeler, al wordt hij er met veel wind juist wel iets langzamer van vertelde Ymte en Bastiaan. De Tuna is ook duidelijk sneller dan de Strada. Dat merk ik wel. Maar het verschil is niet zo gigantisch als ik gedacht had. Maar ja, wat kun je ook verwachten. Het blijft een fiets! Dus puur vanuit ratio gedacht, kan ik eigenlijk net zo goed de Strada blijven rijden aangezien topsnelheid niet mijn belangrijkste punt is en ik geen wedstrijden doe. Het prijsverschil is namelijk wel fors tussen een 13 of 14 jaar oude Strada en een nieuwe Tuna. Maar ik heb toch mijn hart gevolgd en binnenkort ga ik de blauw-witte Tuna ophalen die als voorraadfiets al klaarstond. Halo erbij, dakje erbij, reservewiel rechts voorin, bagagebak links voorin, bidonhouder, telefoonhouder, bel, claxon, IQ-x koplamp erop en "gaan met die banaan"! Nog wel even op zoek naar de ringetjes die ik dacht ik bij de Garmin pedalen had gekregen. Hopelijk helpt dat! En dit keer hoef ik maar één keer op en neer in een weekend natuurlijk!
Antwoord }
Bedankt door: Pphaan34 , 365cycle , mvdriel

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:

Wachtwoord:

Nieuwe berichten
Medeliggers onderweg
Ja, een witte Gauc...ZoefZoef — 05:02 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ik was dus heel ...Bianca F — 04:43 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ik ben maar even een...Hardloper — 04:31 PM
Verkeerssituaties
Het is precies wat N...Hardloper — 04:28 PM
Verkeerssituaties