Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ventilatie en transpiratie
Afgelopen donderdag was er, voor het eerst sinds ik de Tuna heb, wat serieuzere neerslag op mijn vaste ritje. Omdat het dakje op de halo niet verhindert dat er langs de zijkant toch nog nattigheid op je komt, besloot ik met de schuimkap te rijden.

Buiten was het een graad of 10. In het begin dacht ik nog "ik blijf lekker droog" maar later vooral "tjonge, wat warm". Ik werd in een half uur fietsen aardig nat van het zweet. Ik vraag me nu dus af hoe de ventilatie beter kan. Benieuwd hoe jullie dat aanpakken.

Een schuimkap die minder afsluit zou denk ik al veel schelen. Misschien moet ik er nog ééntje aanschaffen en die flink met een mes (of schaar?) bewerken? 

Misschien scheelt het als er achter in de fiets grote gaten zouden zitten? Ik zou wel enige drempel over moeten om in de nog erg nieuwe fiets te boren, maar als het echt scheelt...

Misschien de bel uit uit ventilatiekanaal van de Tuna halen? Zal niet veel schelen, maar als ik een andere goede plek voor het ding kan vinden misschien de moeite waard?

Ik heb al een aangepaste luchtuitlaat in de body van de Tuna die de luchtstroom wat hoger richt. Ik vraag me af of die nu misschien te hoog gericht is, namelijk op mijn hoofd. Meer op mijn romp gericht is wellicht koeler? Misschien binnenkort een variant printen met een kleinere afbuigingshoek.

Dank voor jullie feedback, René
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
Volgens mij heb ik je luchtinlaat print op de DF zitten (iets groter gemaakt en over de buis in plaats van er in) Ik heb niet het idee dat het te hoog gericht staat maar er komt gewoon weinig tot geen lucht door, niet genoeg om uit te maken tenminste.

Wat bij mij wel werkt is een aangepaste service hatch met een luchthapper/air scoop, de Naca heb ik ook geprobeerd maar werkte niet goed genoeg.

[Afbeelding: DSC-7053.jpg]
Velayo #04? | Flevobike Versatile #58? | WAW #15 | DF XL 288? | Raptobike | Whike | ICE Trice QNT | Optima Baron (custom)
Antwoord }
Ik heb een dfxl en ook een ventilatiegat (zonder bel ). Ik heb een zwembadpompslang (een nieuwe, anders ruikt het zo naar chloor) in dat gat vlakbij de trapas geplaatst en vastgemaakt met de opening net onder de rand van de kuip. De luchtstroom blaast precies op mn gezicht. Heerlijk.! Ik voel me dan ook zo’n F16 piloot ( tegenwoordig F35 ), met zo’n zuurstofmasker op..alleen de bijbehorende snelheid nog!

Maar als je langere tijd fietst, zweet je ook minder, dus dan is het misschien niet nodig..

Groeten Henk
Antwoord }
Bedankt door: Hardloper , Willeke_IGKT , NielsKo
(4 uren geleden)de Boer schreef: Ik heb een dfxl en ook een ventilatiegat 

Ik heb een DF met een ventilatiegat inclusief bel, maar exclusief lamp.

Die lamp zit in een gat boven het ventilatiegat. Langs die lamp komt ook nog extra frisse lucht.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Antwoord }
De DF/Tuna ventileert gewoon niet zo goed via de boom. Staat te weinig druk op dat punt op de neus.
Wat Gideonaut zegt, op de klep aan de bovenkant staat meer druk, en langs je hoofd kan voldoende lucht weg dus in de zomer wordt de fiets er niet eens echt langzamer door als je dat ding eraf haalt. Ik heb vaak zat zonder gereden met de DF XL Big Grin

Daar een "rooster" in maken is de moeite. De onderkant goed ontwerpen is dan wel belangrijk, want als het regent wil je het regenwater afvoeren maar de lucht door laten.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Het moest extreem regenen wilde ik met een schuimkap rijden in de DF XL.
Over het algemeen was de keuze: Nat van de regen of nat van het zweet.

Ik heb (in navolging van Wim) een goedkope poncho gekocht en daar ongeveer de achterste helft van afgeknipt, zodat alleen een hoofdgat en twee armgaten plus het voorpand overbleef. Hierdoor bleef mijn lijf droog (en vooral: Koelde mijn buik niet af van een nat en koud shirt).
Dit zorgt voor een stuk minder oververhitting.
Antwoord }

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:

Wachtwoord:

Nieuwe berichten
Bidon / bidonhouder op open tweewielers
Mijn tip: gebruik ...365cycle — 12:10 AM
Bidon / bidonhouder op open tweewielers
Mijn tip: gebruik ee...Martin van Mourik — 11:59 PM
Medeliggers onderweg
Vandaag in Delft een...ZoefZoef — 11:55 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Volledig zelfbouw,...Gideonaut — 11:45 PM
Utrechtse Heuvelrug - Zuid Limburg
Ik ben vandaag weer ...Martin van Mourik — 11:39 PM
Even voorstellen; een Zeeuwse ligger :-)
Een tandem hoeft nie...365cycle — 11:27 PM
Honden in de achtervolging, waarop gefo...
Katten zitten in...AndredeBoer — 11:14 PM
Het moest extreem re...Frutsel — 11:14 PM
Medeliggers onderweg
Een donker blauwe ...365cycle — 11:14 PM
De DF/Tuna ventileer...365cycle — 11:11 PM
De Waterlandse Liggers
Vandaag reden 10 Wat...GertBr — 10:53 PM
Volledig zelfbouw, o...liggende daan — 10:33 PM
Na lang overwegen he...Gideonaut — 10:07 PM
Ik ben nog opzoek ...De tovenaar — 09:38 PM
Ik heb een dfxl en...Wim -de roetsende — 09:26 PM
Wat ik me nog heri...Wim -de roetsende — 09:20 PM
Zo'n Quetzal lijkt...Hardloper — 08:59 PM