Topics: 3
Bedankt: 8
80 x bedankt in 26 berichten
Afgelopen donderdag was er, voor het eerst sinds ik de Tuna heb, wat serieuzere neerslag op mijn vaste ritje. Omdat het dakje op de halo niet verhindert dat er langs de zijkant toch nog nattigheid op je komt, besloot ik met de schuimkap te rijden.
Buiten was het een graad of 10. In het begin dacht ik nog "ik blijf lekker droog" maar later vooral "tjonge, wat warm". Ik werd in een half uur fietsen aardig nat van het zweet. Ik vraag me nu dus af hoe de ventilatie beter kan. Benieuwd hoe jullie dat aanpakken.
Een schuimkap die minder afsluit zou denk ik al veel schelen. Misschien moet ik er nog ééntje aanschaffen en die flink met een mes (of schaar?) bewerken?
Misschien scheelt het als er achter in de fiets grote gaten zouden zitten? Ik zou wel enige drempel over moeten om in de nog erg nieuwe fiets te boren, maar als het echt scheelt...
Misschien de bel uit uit ventilatiekanaal van de Tuna halen? Zal niet veel schelen, maar als ik een andere goede plek voor het ding kan vinden misschien de moeite waard?
Ik heb al een aangepaste luchtuitlaat in de body van de Tuna die de luchtstroom wat hoger richt. Ik vraag me af of die nu misschien te hoog gericht is, namelijk op mijn hoofd. Meer op mijn romp gericht is wellicht koeler? Misschien binnenkort een variant printen met een kleinere afbuigingshoek.
Dank voor jullie feedback, René
Topics: 5
Bedankt: 2
1285 x bedankt in 694 berichten
Volgens mij heb ik je luchtinlaat print op de DF zitten (iets groter gemaakt en over de buis in plaats van er in) Ik heb niet het idee dat het te hoog gericht staat maar er komt gewoon weinig tot geen lucht door, niet genoeg om uit te maken tenminste.
Wat bij mij wel werkt is een aangepaste service hatch met een luchthapper/air scoop, de Naca heb ik ook geprobeerd maar werkte niet goed genoeg.
Velayo #04? | Flevobike Versatile #58? | WAW #15 | DF XL 288? | Raptobike | Whike | ICE Trice QNT | Optima Baron (custom)
Topics: 4
Bedankt: 137
272 x bedankt in 101 berichten
, 08:47 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op , 08:50 PM door de Boer.)
Ik heb een dfxl en ook een ventilatiegat (zonder bel ). Ik heb een zwembadpompslang (een nieuwe, anders ruikt het zo naar chloor) in dat gat vlakbij de trapas geplaatst en vastgemaakt met de opening net onder de rand van de kuip. De luchtstroom blaast precies op mn gezicht. Heerlijk.! Ik voel me dan ook zo’n F16 piloot ( tegenwoordig F35 ), met zo’n zuurstofmasker op..alleen de bijbehorende snelheid nog!
Maar als je langere tijd fietst, zweet je ook minder, dus dan is het misschien niet nodig..
Groeten Henk
Topics: 163
Bedankt: 2500
8603 x bedankt in 4188 berichten
(, 08:47 PM)de Boer schreef: Ik heb een dfxl en ook een ventilatiegat
Ik heb een DF met een ventilatiegat inclusief bel, maar exclusief lamp.
Die lamp zit in een gat boven het ventilatiegat. Langs die lamp komt ook nog extra frisse lucht.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Topics: 11
Bedankt: 768
2671 x bedankt in 1240 berichten
Het moest extreem regenen wilde ik met een schuimkap rijden in de DF XL.
Over het algemeen was de keuze: Nat van de regen of nat van het zweet.
Ik heb (in navolging van Wim) een goedkope poncho gekocht en daar ongeveer de achterste helft van afgeknipt, zodat alleen een hoofdgat en twee armgaten plus het voorpand overbleef. Hierdoor bleef mijn lijf droog (en vooral: Koelde mijn buik niet af van een nat en koud shirt).
Dit zorgt voor een stuk minder oververhitting.
Topics: 10
Bedankt: 465
3289 x bedankt in 1528 berichten
Bij mijn houten werkt de ventilatie door de trapasboom erg goed. maar dat is ook een buis van dik 50mm rond. Die heb ik ook wat omhoog gezet, recht tussen de benen vond ik niet zo prettig.
Bij de Milan zit het deksel verder naar voren. Ik heb ook een dekseltje met een nacaduct aan de hoge zijde van dat deksel, dat werkt goed, aan de lage kant werkt slecht, daar komt veel minder lucht door. Voordeel van dat dekseltje vooraan is dat je ook wat frisse lucht om je benen hebt.
Ik rijd in de zomer liever met een soort van halve kap op de Milan zonder het dakje en de grote ruit. Met de hele kap wordt je inderdaad snel nat van het zweten.
Topics: 163
Bedankt: 2500
8603 x bedankt in 4188 berichten
(4 uren geleden)Jeroen S schreef: Ik rijd in de zomer liever met een soort van halve kap op de Milan zonder het dakje en de grote ruit. Met de hele kap wordt je inderdaad snel nat van het zweten.
Wat 365cycle zegt doe ik met de Milan. Ik haal de neus-/servicekap eraf. Aangezien het met velcro vastzit is het ook weer snel terug te plaatsen. Bij de DF vind ik al die boutjes wel echt een nadeel.
Ik heb een korte en een lange kap (zonder racekap-gedeelte) bij de Milan. Afgelopen zomer heb ik de lange kap erop gehouden. Dat beviel mij eigenlijk heel goed. Weinig zon op het lijf en via het gat van de nesukap komt er heel veel frisse lucht binnen. Verlies van snelheid heb ik niet gemerkt.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282