Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ventilatie en transpiratie
#1
Afgelopen donderdag was er, voor het eerst sinds ik de Tuna heb, wat serieuzere neerslag op mijn vaste ritje. Omdat het dakje op de halo niet verhindert dat er langs de zijkant toch nog nattigheid op je komt, besloot ik met de schuimkap te rijden.

Buiten was het een graad of 10. In het begin dacht ik nog "ik blijf lekker droog" maar later vooral "tjonge, wat warm". Ik werd in een half uur fietsen aardig nat van het zweet. Ik vraag me nu dus af hoe de ventilatie beter kan. Benieuwd hoe jullie dat aanpakken.

Een schuimkap die minder afsluit zou denk ik al veel schelen. Misschien moet ik er nog ééntje aanschaffen en die flink met een mes (of schaar?) bewerken? 

Misschien scheelt het als er achter in de fiets grote gaten zouden zitten? Ik zou wel enige drempel over moeten om in de nog erg nieuwe fiets te boren, maar als het echt scheelt...

Misschien de bel uit uit ventilatiekanaal van de Tuna halen? Zal niet veel schelen, maar als ik een andere goede plek voor het ding kan vinden misschien de moeite waard?

Ik heb al een aangepaste luchtuitlaat in de body van de Tuna die de luchtstroom wat hoger richt. Ik vraag me af of die nu misschien te hoog gericht is, namelijk op mijn hoofd. Meer op mijn romp gericht is wellicht koeler? Misschien binnenkort een variant printen met een kleinere afbuigingshoek.

Dank voor jullie feedback, René
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#2
Volgens mij heb ik je luchtinlaat print op de DF zitten (iets groter gemaakt en over de buis in plaats van er in) Ik heb niet het idee dat het te hoog gericht staat maar er komt gewoon weinig tot geen lucht door, niet genoeg om uit te maken tenminste.

Wat bij mij wel werkt is een aangepaste service hatch met een luchthapper/air scoop, de Naca heb ik ook geprobeerd maar werkte niet goed genoeg.

[Afbeelding: DSC-7053.jpg]
Velayo #04? | Flevobike Versatile #58? | WAW #15 | DF XL 288? | Raptobike | Whike | ICE Trice QNT | Optima Baron (custom)
Antwoord }
#3
Ik heb een dfxl en ook een ventilatiegat (zonder bel ). Ik heb een zwembadpompslang (een nieuwe, anders ruikt het zo naar chloor) in dat gat vlakbij de trapas geplaatst en vastgemaakt met de opening net onder de rand van de kuip. De luchtstroom blaast precies op mn gezicht. Heerlijk.! Ik voel me dan ook zo’n F16 piloot ( tegenwoordig F35 ), met zo’n zuurstofmasker op..alleen de bijbehorende snelheid nog!

Maar als je langere tijd fietst, zweet je ook minder, dus dan is het misschien niet nodig..

Groeten Henk
Antwoord }
Bedankt door: Hardloper , Willeke_IGKT , NielsKo
#4
(26-Apr-2025, 08:47 PM)de Boer schreef: Ik heb een dfxl en ook een ventilatiegat 

Ik heb een DF met een ventilatiegat inclusief bel, maar exclusief lamp.

Die lamp zit in een gat boven het ventilatiegat. Langs die lamp komt ook nog extra frisse lucht.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#5
De DF/Tuna ventileert gewoon niet zo goed via de boom. Staat te weinig druk op dat punt op de neus.
Wat Gideonaut zegt, op de klep aan de bovenkant staat meer druk, en langs je hoofd kan voldoende lucht weg dus in de zomer wordt de fiets er niet eens echt langzamer door als je dat ding eraf haalt. Ik heb vaak zat zonder gereden met de DF XL Big Grin

Daar een "rooster" in maken is de moeite. De onderkant goed ontwerpen is dan wel belangrijk, want als het regent wil je het regenwater afvoeren maar de lucht door laten.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#6
Het moest extreem regenen wilde ik met een schuimkap rijden in de DF XL.
Over het algemeen was de keuze: Nat van de regen of nat van het zweet.

Ik heb (in navolging van Wim) een goedkope poncho gekocht en daar ongeveer de achterste helft van afgeknipt, zodat alleen een hoofdgat en twee armgaten plus het voorpand overbleef. Hierdoor bleef mijn lijf droog (en vooral: Koelde mijn buik niet af van een nat en koud shirt).
Dit zorgt voor een stuk minder oververhitting.
Antwoord }
#7
Bij mijn houten werkt de ventilatie door de trapasboom erg goed. maar dat is ook een buis van dik 50mm rond. Die heb ik ook wat omhoog gezet, recht tussen de benen vond ik niet zo prettig.

Bij de Milan zit het deksel verder naar voren. Ik heb ook een dekseltje met een nacaduct aan de hoge zijde van dat deksel, dat werkt goed, aan de lage kant werkt slecht, daar komt veel minder lucht door. Voordeel van dat dekseltje vooraan is dat je ook wat frisse lucht om je benen hebt.

Ik rijd in de zomer liever met een soort van halve kap op de Milan zonder het dakje en de grote ruit. Met de hele kap wordt je inderdaad snel nat van het zweten.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#8
(, 12:46 PM)Jeroen S schreef: Ik rijd in de zomer liever met een soort van halve kap op de Milan zonder het dakje en de grote ruit. Met de hele kap wordt je inderdaad snel nat van het zweten.

Wat 365cycle zegt doe ik met de Milan. Ik haal de neus-/servicekap eraf. Aangezien het met velcro vastzit is het ook weer snel terug te plaatsen. Bij de DF vind ik al die boutjes wel echt een nadeel.

Ik heb een korte en een lange kap (zonder racekap-gedeelte) bij de Milan. Afgelopen zomer heb ik de lange kap erop gehouden. Dat beviel mij eigenlijk heel goed. Weinig zon op het lijf en via het gat van de nesukap komt er heel veel frisse lucht binnen. Verlies van snelheid heb ik niet gemerkt.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#9
(, 01:29 PM)Wim -de roetsende schreef: Bij de DF vind ik al die boutjes wel echt een nadeel.
Misschien kan je 'm ombouwen naar een Tuna-neusklep.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#10
(, 06:14 PM)365cycle schreef:
(, 01:29 PM)Wim -de roetsende schreef: Bij de DF vind ik al die boutjes wel echt een nadeel.
Misschien kan je 'm ombouwen naar een Tuna-neusklep.

Ik heb begrepen dat die iets dieper ligt en dat het daarom met velcro kan.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#11
(, 06:33 PM)Wim -de roetsende schreef: Ik heb begrepen dat die iets dieper ligt en dat het daarom met velcro kan.
De mijne zit magnetisch. werkt top.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#12
(, 08:10 PM)365cycle schreef:
(, 06:33 PM)Wim -de roetsende schreef: Ik heb begrepen dat die iets dieper ligt en dat het daarom met velcro kan.
De mijne zit magnetisch. werkt top.

Dat bedoel ik: met magneten Blush . Maar ligt dus sowieso iets dieper dan bij de DF.

Ik heb bij ICB gevraagd of het luikje op dezelfde manier als bij de Tuna gesloten kan worden en toen kreeg ik dit te horen.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#13
Ik zou toch kijken of het op de een of andere manier zo te fratsen is dat er magneten aan zitten.
Reden: Magneten > velcro.

Als er continu wind aan die velcro trekt en/of de boel wordt nat, is er steeds minder dat je kapje op z'n plek houdt, tot het moment dat ie los schiet en in je gezicht waait.
Een magneet zit altijd even vast. De wind kan zo vaak als ze wil tot de grens proberen je kapje los te waaien zonder dat er iets gebeurt.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#14
Ik had bij een van m'n geprinte kapjes magneten gebruikt, had de kap op de DF geplakt met schilderstape, cilinder magneetjes in de gaatjes en vervolgens opgevuld met uv-resin uit een klein flesje zodat ik door het voorzichtig te druppelen een mooi glad resultaat kreeg.

Maar ik ben weer terug naar de schroeven gegaan want ik vond het nogal eng met harde windvlagen of tijdens het boodschappen doen en mensen die vervolgens met hun handen kijken.
Velayo #04? | Flevobike Versatile #58? | WAW #15 | DF XL 288? | Raptobike | Whike | ICE Trice QNT | Optima Baron (custom)
Antwoord }
#15
Oplossing: Zwaardere magneten Wink De mijne is van bovenaf eigenlijk niet open te maken. Ik knak er m'n nagels op om.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: Jeroen S, 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
HP Velotechnik Grasshopper
Gefeliciteerd en h...Hardloper — 04:41 PM
M5 Carbon High Racer oftewel CHR
Mooi verslag ja! Som...Bob Hagendijk — 04:29 PM
HP Velotechnik Grasshopper
Gefeliciteerd en hee...Lig-hen — 04:00 PM
M5 Carbon High Racer oftewel CHR
Het is een feestje o...Lig-hen — 03:57 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
... ik merk dat een ...datakneder — 01:57 PM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
Of beide draden make...Hoekie — 01:49 PM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
Als ik het zo lees v...365cycle — 01:16 PM
Zitting op maat zetten en op probleempj...
Precies, wielen hoev...Arend-Jan — 01:12 PM
Ligfietsfilmpjes van de tovenaar
Het is een mooie f...De tovenaar — 11:26 AM
Zitting op maat zetten en op probleempj...
bij mijn quest xs za...Veloquest — 10:45 AM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
Na een half uurtje...Hardloper — 10:13 AM
M5 Carbon High Racer oftewel CHR
Leuk verhaal :D Zon...Snoek043 — 09:54 AM
De Waterlandse Liggers
 Maar deze groep...GertBr — 09:46 AM
M5 Carbon High Racer oftewel CHR
Leuk verhaal :D Zond...365cycle — 09:24 AM
HP Velotechnik Grasshopper
Fiets normaal in i...365cycle — 09:20 AM
Ligfietsfilmpjes van de tovenaar
Het is een mooie fie...Roepers — 09:19 AM
Ventilatie en transpiratie
Oplossing: Zwaardere...365cycle — 09:18 AM