Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Schoenplaatjes afstellen
Ik heb sinds kort nieuwe fietsschoenen en die zijn een stuk stijver en hebben minder bewegingsvrijheid in de pedalen dat ik tot op heden gewend was. 

Nu ben ik wat aan het opbouwen in kilometers in verband met de Climate Classic over kleine 2 maanden en merkte ik gisteren na 150km dat ik wat last van de rechterknie kreeg. Ik heb ook het idee dat ik bij dat been iets compenseer voor de stand van de voet op het pedaal. En dus leek het mij logisch eens na te denken over de stand van de SPD plaatjes Shy  

Dit is nieuw voor mij: ik zette ze altijd simpelweg zo ver mogelijk naar het midden van de voet, recht, en fietsen maar. De goedkopere, minder stijve, ruimere schoenen die ik had gaven me kennelijk de mogelijkheid de stand van mijn voet dusdanig te draaien/bewegen dat ik geen last kreeg. Tot nu toe dus lijkt het....

Dan rijst de vraag: hoe stel je die plaatjes een beetje fatsoenlijk af? Google (of in mijn geval Ecosia  Wink ) overlaadt me met racefiets bikefitters overal in den lande en blogs met tips. Maar voor de ligfietsers is het wat dunner bezaaid. 

Daarom hier de vraag: wie heeft er tips hoe ik zelf een begin kan maken met in ieder geval het nalopen van de stand van de plaatjes en wellicht iets tweaken? Ik heb er vooralsnog geen bak geld plus reis naar midden des lands voor over. Eerst zelf maar eens wat proberen. Die stap kan altijd nog.

Alvast dank maar weer!!
Carbon Quest #501 - Challenge Hurricane - Thys 222 -  Ligfietsclub Noorderligt 
Antwoord }
Bedankt door: Fietsbennie , Willeke_IGKT , Hoekie
Kan ik niet mee helpen, bij mij zit er ook genoeg speling op om de knieën goed te houden. 2 weken geleden wel een ontsteking op de linkerknie gekregen (is nu bijna volledig hersteld), maar ik denk niet dat fietsen de oorzaak is aangezien ik de QV nu al bijna 155000km heb en ik er al lang niks meer aan versteld heb. Wel was fietsen de beweging die de meeste last gaf, maar de ontsteking begon toevallig op een dag dat ik niet gefietst had... De week erna leek het alsof het na fietsen telkens net iets beter ging ondanks dat ik me bij het fietsen zelf wel moest inhouden bij kracht zetten.

Misschien wel dat je in de pedalen de speling wat kan afstellen? Ik meen dat daar ook iets verstelbaar is met een schroef (vooral de benodigde kracht om los te klikken, maar ik meen dat het ook invloed heeft op speling)
Antwoord }
Bedankt door: TimSch , Willeke_IGKT
Welke soort spd-plaatjes heb je?
Er zijn er die precies passen en de voet fixeren, maar je hebt ook een ander typenummer dat geeft net wat meer bewegingsruimte.
Zal even zoeken wat het nummer is.

Shimano SM-SH56 SPD Multi Release

Sh51 is dacht ik de standaard.
Antwoord }
(11 uren geleden)qv-tester schreef: ...
Misschien wel dat je in de pedalen de speling wat kan afstellen? Ik meen dat daar ook iets verstelbaar is met een schroef (vooral de benodigde kracht om los te klikken, maar ik meen dat het ook invloed heeft op speling)

Goeie, dat kan vermoedelijk wel. Zal het eens checken! 

(11 uren geleden)LigfietsWilsum schreef: Welke soort spd-plaatjes heb je?
Er zijn er die precies passen en de voet fixeren, maar je hebt ook een ander typenummer dat geeft net wat meer bewegingsruimte.
Zal even zoeken wat het nummer is.

Shimano SM-SH56 SPD Multi Release

Sh51 is dacht ik de standaard.

Meteen even gekeken en heb de SH56 eronder zitten. Die zou dus meer bewegingsruimte bieden?
Carbon Quest #501 - Challenge Hurricane - Thys 222 -  Ligfietsclub Noorderligt 
Antwoord }
Bedankt door: LigfietsWilsum , Willeke_IGKT
Ja, als 't goed is geeft de 56 al meer bewegingsvrijheid.
Antwoord }
Ik heb geleerd van een shoefitter dat je ze niet recht onder de schoen moet zetten, maar dat je ze moet uitlijnen naar het midden van de hak.

Ik zet ze dus lichtjes vast, daarna trek ik een denkbeeldige lijn naar het midden van de hak van mijn schoen en ten opzichte van die lijn zet ik ze dan recht.

Bij de meeste schoenen staan ze dan een tikkeltje scheef ten opzichte van het middenvoet-gedeelte.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Antwoord }
SH56-plaatjes geven inderdaad mooi wat speling om je voet te draaien, en je kunt ze ook uitklikken door je voet te kantelen. Veel fijner voor de knieeen dus
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , TimSch , Willeke_IGKT
Vergelijkbaar met Wim de Roetsende is de binnenkant van de zool tegen iets rechts aan leggen, en daar haaks het plaatje op positioneren. Schroefjes in de pedalen zelf stelt voor zover ik weet alleen het makkelijker of moeilijker uitklikken in, niet de bewegingsvrijheid.
Antwoord }
(7 uren geleden)Victor schreef: SH56-plaatjes geven inderdaad mooi wat speling om je voet te draaien, en je kunt ze ook uitklikken door je voet te kantelen. Veel fijner voor de knieeen dus

Zoveel hoofden zoveel zinnen.

Ik vond ze echt verschrikkelijk. Ik kreeg juist last van mijn knieën met de SH56.
Wim -de roetsende

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
De SH56 hebben volgens mij een paar graden bewegingsvrijheid tov de SH51. Dat is waarschijnlijk een gevolg van het feit dat je met de SH56 kan uitklikken naar buiten, binnen, en naar boven
Antwoord }
Al vanaf het begin heb ik SM-SH51 eronder zitten. Mijn vermogens meters registreren ook: Pedaalmidden-offset (PMO). Volgens mij is dit iets wat je kan gebruiken om ze af te stellen. Maar ik zie echt geen constante in die waarde. En veranderd mijn plaatjes nooit. Dus ik betwijfel of er duidelijke richtlijnen ervoor zijn.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
(5 uren geleden)Wim -de roetsende schreef: Ik vond ze echt verschrikkelijk. Ik kreeg juist last van mijn knieën met de SH56.

Omdat ze teveel speling geven. Dat kan toch nooit verkeerd zijn?
Antwoord }
(4 uren geleden)Hoekie schreef:
(5 uren geleden)Wim -de roetsende schreef: Ik vond ze echt verschrikkelijk. Ik kreeg juist last van mijn knieën met de SH56.

Omdat ze teveel speling geven. Dat kan toch nooit verkeerd zijn?

Bij mij blijkbaar wel. Ik moest veel moeite doen om mijn voeten in de juiste positie te houden.
Wim -de roetsende

Antwoord }
Een goede shoefitter is z'n gewicht in goud waard.
Ik heb lang gereden met 0 graden speling en dankzij shoefitten nooit problemen ondervonden.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door:

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:

Wachtwoord:

Nieuwe berichten
Schoenplaatjes afstellen
Een goede shoefitter...365cycle — 09:29 PM
Medeliggers onderweg
Behalve het "af...365cycle — 08:23 PM
M5 Carbon High Racer oftewel CHR
Ik vind het opvallen...Bob Hagendijk — 07:18 PM
Ventilatie en transpiratie
Een front hatch vind...blokdoorn — 07:05 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
mijn Hurricane, onda...gideon — 06:46 PM
Velomobileworld in Roemenië op de rand ...
In deze bijdrage...twilwel — 06:42 PM
Maar ik was laat...Hardloper — 06:38 PM
Deze bijdrage  van K...Roepers — 06:30 PM
Maar ik was laatst...Wim -de roetsende — 05:36 PM
Schoenplaatjes afstellen
Ik vond ze echt ...Wim -de roetsende — 05:32 PM
Schoenplaatjes afstellen
Ik vond ze echt ve...Hoekie — 05:19 PM
Wat je kan doen als ...Hoekie — 05:03 PM
Zou in mn qv ook w...Gideonaut — 04:53 PM
Schoenplaatjes afstellen
Al vanaf het begin h...Hardloper — 04:45 PM
Ik lees nog wel ...twilwel — 04:43 PM
Als we heel realisti...Hardloper — 04:40 PM
Zonder vizier rijden...Hardloper — 04:29 PM