Schoenplaatjes afstellen
|
Berichten: 615
Topics: 38
Lid sinds: Sep 2021
Bedankt: 664
1592 x bedankt in 567 berichten
Ik heb sinds kort nieuwe fietsschoenen en die zijn een stuk stijver en hebben minder bewegingsvrijheid in de pedalen dat ik tot op heden gewend was.
Nu ben ik wat aan het opbouwen in kilometers in verband met de Climate Classic over kleine 2 maanden en merkte ik gisteren na 150km dat ik wat last van de rechterknie kreeg. Ik heb ook het idee dat ik bij dat been iets compenseer voor de stand van de voet op het pedaal. En dus leek het mij logisch eens na te denken over de stand van de SPD plaatjes
Dit is nieuw voor mij: ik zette ze altijd simpelweg zo ver mogelijk naar het midden van de voet, recht, en fietsen maar. De goedkopere, minder stijve, ruimere schoenen die ik had gaven me kennelijk de mogelijkheid de stand van mijn voet dusdanig te draaien/bewegen dat ik geen last kreeg. Tot nu toe dus lijkt het....
Dan rijst de vraag: hoe stel je die plaatjes een beetje fatsoenlijk af? Google (of in mijn geval Ecosia  ) overlaadt me met racefiets bikefitters overal in den lande en blogs met tips. Maar voor de ligfietsers is het wat dunner bezaaid.
Daarom hier de vraag: wie heeft er tips hoe ik zelf een begin kan maken met in ieder geval het nalopen van de stand van de plaatjes en wellicht iets tweaken? Ik heb er vooralsnog geen bak geld plus reis naar midden des lands voor over. Eerst zelf maar eens wat proberen. Die stap kan altijd nog.
Alvast dank maar weer!!
Carbon Quest #501 - Challenge Hurricane - Thys 222 - Ligfietsclub Noorderligt
Berichten: 157
Topics: 3
Lid sinds: Oct 2023
Bedankt: 2
387 x bedankt in 156 berichten
Kan ik niet mee helpen, bij mij zit er ook genoeg speling op om de knieën goed te houden. 2 weken geleden wel een ontsteking op de linkerknie gekregen (is nu bijna volledig hersteld), maar ik denk niet dat fietsen de oorzaak is aangezien ik de QV nu al bijna 155000km heb en ik er al lang niks meer aan versteld heb. Wel was fietsen de beweging die de meeste last gaf, maar de ontsteking begon toevallig op een dag dat ik niet gefietst had... De week erna leek het alsof het na fietsen telkens net iets beter ging ondanks dat ik me bij het fietsen zelf wel moest inhouden bij kracht zetten.
Misschien wel dat je in de pedalen de speling wat kan afstellen? Ik meen dat daar ook iets verstelbaar is met een schroef (vooral de benodigde kracht om los te klikken, maar ik meen dat het ook invloed heeft op speling)
Berichten: 478
Topics: 15
Lid sinds: Jan 2023
Bedankt: 296
898 x bedankt in 441 berichten
29-Apr-2025, 09:54 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 29-Apr-2025, 09:58 AM door LigfietsWilsum.)
Welke soort spd-plaatjes heb je?
Er zijn er die precies passen en de voet fixeren, maar je hebt ook een ander typenummer dat geeft net wat meer bewegingsruimte.
Zal even zoeken wat het nummer is.
Shimano SM-SH56 SPD Multi Release
Sh51 is dacht ik de standaard.
Berichten: 615
Topics: 38
Lid sinds: Sep 2021
Bedankt: 664
1592 x bedankt in 567 berichten
(29-Apr-2025, 09:52 AM)qv-tester schreef: ...
Misschien wel dat je in de pedalen de speling wat kan afstellen? Ik meen dat daar ook iets verstelbaar is met een schroef (vooral de benodigde kracht om los te klikken, maar ik meen dat het ook invloed heeft op speling)
Goeie, dat kan vermoedelijk wel. Zal het eens checken!
(29-Apr-2025, 09:54 AM)LigfietsWilsum schreef: Welke soort spd-plaatjes heb je?
Er zijn er die precies passen en de voet fixeren, maar je hebt ook een ander typenummer dat geeft net wat meer bewegingsruimte.
Zal even zoeken wat het nummer is.
Shimano SM-SH56 SPD Multi Release
Sh51 is dacht ik de standaard.
Meteen even gekeken en heb de SH56 eronder zitten. Die zou dus meer bewegingsruimte bieden?
Carbon Quest #501 - Challenge Hurricane - Thys 222 - Ligfietsclub Noorderligt
Berichten: 478
Topics: 15
Lid sinds: Jan 2023
Bedankt: 296
898 x bedankt in 441 berichten
Ja, als 't goed is geeft de 56 al meer bewegingsvrijheid.
Berichten: 6.479
Topics: 164
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2582
8755 x bedankt in 4254 berichten
Ik heb geleerd van een shoefitter dat je ze niet recht onder de schoen moet zetten, maar dat je ze moet uitlijnen naar het midden van de hak.
Ik zet ze dus lichtjes vast, daarna trek ik een denkbeeldige lijn naar het midden van de hak van mijn schoen en ten opzichte van die lijn zet ik ze dan recht.
Bij de meeste schoenen staan ze dan een tikkeltje scheef ten opzichte van het middenvoet-gedeelte.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Berichten: 123
Topics: 11
Lid sinds: Apr 2021
Bedankt: 4
264 x bedankt in 110 berichten
SH56-plaatjes geven inderdaad mooi wat speling om je voet te draaien, en je kunt ze ook uitklikken door je voet te kantelen. Veel fijner voor de knieeen dus
Berichten: 18
Topics: 1
Lid sinds: Apr 2024
Bedankt: 3
49 x bedankt in 18 berichten
Vergelijkbaar met Wim de Roetsende is de binnenkant van de zool tegen iets rechts aan leggen, en daar haaks het plaatje op positioneren. Schroefjes in de pedalen zelf stelt voor zover ik weet alleen het makkelijker of moeilijker uitklikken in, niet de bewegingsvrijheid.
Berichten: 6.479
Topics: 164
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2582
8755 x bedankt in 4254 berichten
(29-Apr-2025, 02:08 PM)Victor schreef: SH56-plaatjes geven inderdaad mooi wat speling om je voet te draaien, en je kunt ze ook uitklikken door je voet te kantelen. Veel fijner voor de knieeen dus
Zoveel hoofden zoveel zinnen.
Ik vond ze echt verschrikkelijk. Ik kreeg juist last van mijn knieën met de SH56.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Berichten: 1.602
Topics: 11
Lid sinds: Jul 2019
Bedankt: 783
2734 x bedankt in 1265 berichten
De SH56 hebben volgens mij een paar graden bewegingsvrijheid tov de SH51. Dat is waarschijnlijk een gevolg van het feit dat je met de SH56 kan uitklikken naar buiten, binnen, en naar boven
Berichten: 3.154
Topics: 109
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 3612
3858 x bedankt in 2609 berichten
Al vanaf het begin heb ik SM-SH51 eronder zitten. Mijn vermogens meters registreren ook: Pedaalmidden-offset (PMO). Volgens mij is dit iets wat je kan gebruiken om ze af te stellen. Maar ik zie echt geen constante in die waarde. En veranderd mijn plaatjes nooit. Dus ik betwijfel of er duidelijke richtlijnen ervoor zijn.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 1.935
Topics: 114
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 7834
2888 x bedankt in 1362 berichten
(29-Apr-2025, 04:01 PM)Wim -de roetsende schreef: Ik vond ze echt verschrikkelijk. Ik kreeg juist last van mijn knieën met de SH56.
Omdat ze teveel speling geven. Dat kan toch nooit verkeerd zijn?
Berichten: 6.479
Topics: 164
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2582
8755 x bedankt in 4254 berichten
(29-Apr-2025, 05:19 PM)Hoekie schreef: (29-Apr-2025, 04:01 PM)Wim -de roetsende schreef: Ik vond ze echt verschrikkelijk. Ik kreeg juist last van mijn knieën met de SH56.
Omdat ze teveel speling geven. Dat kan toch nooit verkeerd zijn?
Bij mij blijkbaar wel. Ik moest veel moeite doen om mijn voeten in de juiste positie te houden.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Berichten: 6.064
Topics: 114
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 12340
9582 x bedankt in 4681 berichten
Een goede shoefitter is z'n gewicht in goud waard.
Ik heb lang gereden met 0 graden speling en dankzij shoefitten nooit problemen ondervonden.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 1.724
Topics: 11
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 491
3406 x bedankt in 1577 berichten
Ik had met mijn laatste nieuwe paar schoenen ook ineens problemen. Kon de goede positie niet helemaal vinden. Ik heb uiteindelijk de sleufjes voor de spd 6-8 mm naar de hak uitgefreesd. Daarmee kwamen ze pas op den vergelijkbare positie als bij het andere oude merk. Ik heb de klik van de pedalen altijd vrij los staan, op slecht wegdek rammelen mijn voeten in de pedalen, maar ze vallen er niet af. Ik zoek altijd naar een positie waarin ik mijn voet ontspannen kan laten hangen in het midden. Maar het blijft soms gek. De schoenen en spd die in de Milan prima zitten, doen het prima. Met dezelfde schoenen in een andere SPD op de m5 lowracer, voelt het niet helemaal perfect.
Het lukt me soms om door bewust met de voet positie te spelen, beetje naar buiten drukken, naar binnen etc, te vinden waar het probleem zit. Ik fiets met de rechter hak wat naar binnen die soms in conflict met de crank komt. Dat weet ik inmiddels.
De oude en nieuwe schoenen inklikken en eens goed kijken en vergelijken, misschien zie je iets. Die sleufjes zitten ook niet altijd op dezelfde plek. In mijn geval naar de hak, soms ook links rechts.
Berichten: 3.154
Topics: 109
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 3612
3858 x bedankt in 2609 berichten
30-Apr-2025, 10:16 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 30-Apr-2025, 10:16 AM door Hardloper.)
(29-Apr-2025, 11:13 PM)Jeroen S schreef: Maar het blijft soms gek. De schoenen en spd die in de Milan prima zitten, doen het prima. Met dezelfde schoenen in een andere SPD op de m5 lowracer, voelt het niet helemaal perfect. Voor de experts onder ons. Kan dit komen doordat de pendalen niet helemaal gelijke afstand van elkaar hebben. De zogenaamde Q-factor? Of slaat dit echt nergens op.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 6.064
Topics: 114
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 12340
9582 x bedankt in 4681 berichten
De Q-factor kan zeker invloed hebben.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 1.602
Topics: 11
Lid sinds: Jul 2019
Bedankt: 783
2734 x bedankt in 1265 berichten
(30-Apr-2025, 10:16 AM)Hardloper schreef: (29-Apr-2025, 11:13 PM)Jeroen S schreef: Maar het blijft soms gek. De schoenen en spd die in de Milan prima zitten, doen het prima. Met dezelfde schoenen in een andere SPD op de m5 lowracer, voelt het niet helemaal perfect.
Voor de experts onder ons. Kan dit komen doordat de pendalen niet helemaal gelijke afstand van elkaar hebben. De zogenaamde Q-factor? Of slaat dit echt nergens op.
Andere fiets dus andere zithouding, misschien andere cranklengte, misschien andere q factor, misschien ander type/merk trappers.
Er zijn een hoop factoren die mee kunnen spelen idd.
En soms luistert de positie van plaatjes daardoor enorm nauw.
Berichten: 29
Topics: 0
Lid sinds: Sep 2024
Bedankt: 1
42 x bedankt in 28 berichten
Oude pedalen en of plaatjes maken ook nog al een verschil, en inderdaad de zit/lighouding hebben ook weer invloed hoe je druk op de pedalen zet, van boven of van achteren. Ik moet zeggen dat sinds ik over ben op ATAC ik veel minder last heb van mijn knieën en ook de voeten branden minder snel (botjes die tegen elkaar aan schuren)
Berichten: 1.724
Topics: 11
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 491
3406 x bedankt in 1577 berichten
De houding op de M5 is anders, veel liggender, meer open. De cranklengte is gelijk, de Q afstand heb ik niet gemeten. Het crankstel is wel anders, Octalink vs vierkant, de Octalink lijkt iets platter.
Bij de m5 loopt de ketting meer langs het been, bij de Milan duikt die al snel naar onderen, ik vermoed dat de ketting+ crank het probleem was. Op de eerste wat langere rit had ik er verder geen probleem meer mee.
Mijn rechtop fietsen zijn meer voor de korte afstand, dus zonder spd, maar als ik dat wel heb, voelt het ook wel een beetje anders.
|
Gebruikers die dit topic lezen:
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|