Ventilatie en transpiratie
|
Berichten: 26
Topics: 3
Lid sinds: Oct 2024
Bedankt: 8
80 x bedankt in 26 berichten
Afgelopen donderdag was er, voor het eerst sinds ik de Tuna heb, wat serieuzere neerslag op mijn vaste ritje. Omdat het dakje op de halo niet verhindert dat er langs de zijkant toch nog nattigheid op je komt, besloot ik met de schuimkap te rijden.
Buiten was het een graad of 10. In het begin dacht ik nog "ik blijf lekker droog" maar later vooral "tjonge, wat warm". Ik werd in een half uur fietsen aardig nat van het zweet. Ik vraag me nu dus af hoe de ventilatie beter kan. Benieuwd hoe jullie dat aanpakken.
Een schuimkap die minder afsluit zou denk ik al veel schelen. Misschien moet ik er nog ééntje aanschaffen en die flink met een mes (of schaar?) bewerken?
Misschien scheelt het als er achter in de fiets grote gaten zouden zitten? Ik zou wel enige drempel over moeten om in de nog erg nieuwe fiets te boren, maar als het echt scheelt...
Misschien de bel uit uit ventilatiekanaal van de Tuna halen? Zal niet veel schelen, maar als ik een andere goede plek voor het ding kan vinden misschien de moeite waard?
Ik heb al een aangepaste luchtuitlaat in de body van de Tuna die de luchtstroom wat hoger richt. Ik vraag me af of die nu misschien te hoog gericht is, namelijk op mijn hoofd. Meer op mijn romp gericht is wellicht koeler? Misschien binnenkort een variant printen met een kleinere afbuigingshoek.
Dank voor jullie feedback, René
Berichten: 724
Topics: 5
Lid sinds: Jun 2023
Bedankt: 2
1301 x bedankt in 701 berichten
Volgens mij heb ik je luchtinlaat print op de DF zitten (iets groter gemaakt en over de buis in plaats van er in) Ik heb niet het idee dat het te hoog gericht staat maar er komt gewoon weinig tot geen lucht door, niet genoeg om uit te maken tenminste.
Wat bij mij wel werkt is een aangepaste service hatch met een luchthapper/air scoop, de Naca heb ik ook geprobeerd maar werkte niet goed genoeg.
Velayo #04? | Flevobike Versatile #58? | WAW #15 | DF XL 288? | Raptobike | Whike | ICE Trice QNT | Optima Baron (custom)
Berichten: 184
Topics: 4
Lid sinds: Mar 2021
Bedankt: 138
272 x bedankt in 101 berichten
26-Apr-2025, 08:47 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 26-Apr-2025, 08:50 PM door de Boer.)
Ik heb een dfxl en ook een ventilatiegat (zonder bel ). Ik heb een zwembadpompslang (een nieuwe, anders ruikt het zo naar chloor) in dat gat vlakbij de trapas geplaatst en vastgemaakt met de opening net onder de rand van de kuip. De luchtstroom blaast precies op mn gezicht. Heerlijk.! Ik voel me dan ook zo’n F16 piloot ( tegenwoordig F35 ), met zo’n zuurstofmasker op..alleen de bijbehorende snelheid nog!
Maar als je langere tijd fietst, zweet je ook minder, dus dan is het misschien niet nodig..
Groeten Henk
Berichten: 6.428
Topics: 164
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2515
8633 x bedankt in 4204 berichten
(26-Apr-2025, 08:47 PM)de Boer schreef: Ik heb een dfxl en ook een ventilatiegat
Ik heb een DF met een ventilatiegat inclusief bel, maar exclusief lamp.
Die lamp zit in een gat boven het ventilatiegat. Langs die lamp komt ook nog extra frisse lucht.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Berichten: 5.963
Topics: 113
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 12085
9358 x bedankt in 4582 berichten
De DF/Tuna ventileert gewoon niet zo goed via de boom. Staat te weinig druk op dat punt op de neus.
Wat Gideonaut zegt, op de klep aan de bovenkant staat meer druk, en langs je hoofd kan voldoende lucht weg dus in de zomer wordt de fiets er niet eens echt langzamer door als je dat ding eraf haalt. Ik heb vaak zat zonder gereden met de DF XL
Daar een "rooster" in maken is de moeite. De onderkant goed ontwerpen is dan wel belangrijk, want als het regent wil je het regenwater afvoeren maar de lucht door laten.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 1.580
Topics: 11
Lid sinds: Jul 2019
Bedankt: 768
2672 x bedankt in 1241 berichten
Het moest extreem regenen wilde ik met een schuimkap rijden in de DF XL.
Over het algemeen was de keuze: Nat van de regen of nat van het zweet.
Ik heb (in navolging van Wim) een goedkope poncho gekocht en daar ongeveer de achterste helft van afgeknipt, zodat alleen een hoofdgat en twee armgaten plus het voorpand overbleef. Hierdoor bleef mijn lijf droog (en vooral: Koelde mijn buik niet af van een nat en koud shirt).
Dit zorgt voor een stuk minder oververhitting.
Berichten: 1.679
Topics: 10
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 465
3297 x bedankt in 1531 berichten
Bij mijn houten werkt de ventilatie door de trapasboom erg goed. maar dat is ook een buis van dik 50mm rond. Die heb ik ook wat omhoog gezet, recht tussen de benen vond ik niet zo prettig.
Bij de Milan zit het deksel verder naar voren. Ik heb ook een dekseltje met een nacaduct aan de hoge zijde van dat deksel, dat werkt goed, aan de lage kant werkt slecht, daar komt veel minder lucht door. Voordeel van dat dekseltje vooraan is dat je ook wat frisse lucht om je benen hebt.
Ik rijd in de zomer liever met een soort van halve kap op de Milan zonder het dakje en de grote ruit. Met de hele kap wordt je inderdaad snel nat van het zweten.
Berichten: 6.428
Topics: 164
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2515
8633 x bedankt in 4204 berichten
(27-Apr-2025, 12:46 PM)Jeroen S schreef: Ik rijd in de zomer liever met een soort van halve kap op de Milan zonder het dakje en de grote ruit. Met de hele kap wordt je inderdaad snel nat van het zweten.
Wat 365cycle zegt doe ik met de Milan. Ik haal de neus-/servicekap eraf. Aangezien het met velcro vastzit is het ook weer snel terug te plaatsen. Bij de DF vind ik al die boutjes wel echt een nadeel.
Ik heb een korte en een lange kap (zonder racekap-gedeelte) bij de Milan. Afgelopen zomer heb ik de lange kap erop gehouden. Dat beviel mij eigenlijk heel goed. Weinig zon op het lijf en via het gat van de nesukap komt er heel veel frisse lucht binnen. Verlies van snelheid heb ik niet gemerkt.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Berichten: 5.963
Topics: 113
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 12085
9358 x bedankt in 4582 berichten
(27-Apr-2025, 01:29 PM)Wim -de roetsende schreef: Bij de DF vind ik al die boutjes wel echt een nadeel. Misschien kan je 'm ombouwen naar een Tuna-neusklep.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 6.428
Topics: 164
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2515
8633 x bedankt in 4204 berichten
(27-Apr-2025, 06:14 PM)365cycle schreef: (27-Apr-2025, 01:29 PM)Wim -de roetsende schreef: Bij de DF vind ik al die boutjes wel echt een nadeel. Misschien kan je 'm ombouwen naar een Tuna-neusklep.
Ik heb begrepen dat die iets dieper ligt en dat het daarom met velcro kan.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Berichten: 5.963
Topics: 113
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 12085
9358 x bedankt in 4582 berichten
(27-Apr-2025, 06:33 PM)Wim -de roetsende schreef: Ik heb begrepen dat die iets dieper ligt en dat het daarom met velcro kan. De mijne zit magnetisch. werkt top.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 6.428
Topics: 164
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2515
8633 x bedankt in 4204 berichten
(27-Apr-2025, 08:10 PM)365cycle schreef: (27-Apr-2025, 06:33 PM)Wim -de roetsende schreef: Ik heb begrepen dat die iets dieper ligt en dat het daarom met velcro kan. De mijne zit magnetisch. werkt top.
Dat bedoel ik: met magneten  . Maar ligt dus sowieso iets dieper dan bij de DF.
Ik heb bij ICB gevraagd of het luikje op dezelfde manier als bij de Tuna gesloten kan worden en toen kreeg ik dit te horen.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Berichten: 5.963
Topics: 113
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 12085
9358 x bedankt in 4582 berichten
Ik zou toch kijken of het op de een of andere manier zo te fratsen is dat er magneten aan zitten.
Reden: Magneten > velcro.
Als er continu wind aan die velcro trekt en/of de boel wordt nat, is er steeds minder dat je kapje op z'n plek houdt, tot het moment dat ie los schiet en in je gezicht waait.
Een magneet zit altijd even vast. De wind kan zo vaak als ze wil tot de grens proberen je kapje los te waaien zonder dat er iets gebeurt.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 724
Topics: 5
Lid sinds: Jun 2023
Bedankt: 2
1301 x bedankt in 701 berichten
Ik had bij een van m'n geprinte kapjes magneten gebruikt, had de kap op de DF geplakt met schilderstape, cilinder magneetjes in de gaatjes en vervolgens opgevuld met uv-resin uit een klein flesje zodat ik door het voorzichtig te druppelen een mooi glad resultaat kreeg.
Maar ik ben weer terug naar de schroeven gegaan want ik vond het nogal eng met harde windvlagen of tijdens het boodschappen doen en mensen die vervolgens met hun handen kijken.
Velayo #04? | Flevobike Versatile #58? | WAW #15 | DF XL 288? | Raptobike | Whike | ICE Trice QNT | Optima Baron (custom)
Berichten: 5.963
Topics: 113
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 12085
9358 x bedankt in 4582 berichten
Oplossing: Zwaardere magneten  De mijne is van bovenaf eigenlijk niet open te maken. Ik knak er m'n nagels op om.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 266
Topics: 9
Lid sinds: Mar 2021
Bedankt: 80
557 x bedankt in 252 berichten
Zou in mn qv ook wel wat meer ventilatie willen, alleen de voetgaten is toch wat weinig. Heeft iemand wel eens geprobeerd wat effectief, is zonder al te drastisch in te grijpen?
Berichten: 3.089
Topics: 105
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 3512
3751 x bedankt in 2549 berichten
Zonder vizier rijden, dan heb je meer frisse lucht die naar je hoofd blaast. Maar ik was laatst ook zweten onder de schuimkap. Dus ik ga aandacht naar de antwoorden kijken.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 724
Topics: 5
Lid sinds: Jun 2023
Bedankt: 2
1301 x bedankt in 701 berichten
(8 uren geleden)blokdoorn schreef: Zou in mn qv ook wel wat meer ventilatie willen, alleen de voetgaten is toch wat weinig. Heeft iemand wel eens geprobeerd wat effectief, is zonder al te drastisch in te grijpen?
https://alve.henricson.eu/front-hatch-fo...-quest-sx/
Mocht dat iets te drastisch zijn dan zou je eventueel naar VelomobielNL kunnen gaan met de vraag.
Velayo #04? | Flevobike Versatile #58? | WAW #15 | DF XL 288? | Raptobike | Whike | ICE Trice QNT | Optima Baron (custom)
Berichten: 1.906
Topics: 111
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 7740
2821 x bedankt in 1330 berichten
6 uren geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 6 uren geleden door Hoekie.)
Wat je kan doen als minder drastisch:
zet de koplampen iets verder naar binnen. Het licht wordt niet veel anders door de smalle bundel van een IQ-X, maar er komt wel veel meer lucht langs de koplampen naar binnen.
In de winter tapete ik de gaten zelfs dicht omdat het te koud werd.
Voetgaten waren altijd nog iets open omdat het anders te vochtig werd.
Meer drastisch:
Denez Bodennec heeft een QV voorzien van luchtgat voorin.
Zoals tegenwoordig een beetje standaard is zeg maar.
Ik kan me voorstellen dat hiermee de voetgaten dicht kunnen en het toch niet te vochtig wordt.
Berichten: 6.428
Topics: 164
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2515
8633 x bedankt in 4204 berichten
(6 uren geleden)Hardloper schreef: Maar ik was laatst ook zweten onder de schuimkap.
Met die schuimkap fiets ik echt nooit. Zelfs niet als het 10 graden vriest.
Vind ik echt zo benauwend en benauwd en als het warm is verschrikkelijk zweterig.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Berichten: 3.089
Topics: 105
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 3512
3751 x bedankt in 2549 berichten
(5 uren geleden)Wim -de roetsende schreef: (6 uren geleden)Hardloper schreef: Maar ik was laatst ook zweten onder de schuimkap.
Met die schuimkap fiets ik echt nooit. Zelfs niet als het 10 graden vriest.
Vind ik echt zo benauwend en benauwd en als het warm is verschrikkelijk zweterig. Nou ik had hem ook behoorlijk snel opgeborgen, dat ik ermee heb gereden is denk ik op een hand te tellen. Dus ik gebruik het ook maar zelden.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 266
Topics: 9
Lid sinds: Mar 2021
Bedankt: 80
557 x bedankt in 252 berichten
Een front hatch vind ik wat al te drastisch, maar een gat voorin midden onder de koplampen zou ik wel aandurven denk ik, ik heb geen nieuwe, dat scheelt. Iemand toevallig tips van een beschrijving hoe iemand dat aangepakt heeft?
Levert bijvoorbeeld een gatenboor en een 3d geprint buisje dat met overlap tegen de voorkant aangelijmd wordt een redelijk aan te zien resultaat?
En hoe maak hem dan in echt koud winters weer makkelijk weer dicht? Gewoon een doek erin proppen?
Overigens ik gebruik de schuimkap zelden, alleen bij harde regen, en rijd ook liefst met de korte zomerkap, ook in de winter. De lange kap met vizier geeft wel veel bescherming tegen de elementen, maar naar mijn gevoel ook te weinig contact met de buitenlucht, de omgeving, en medeweggebruikers.
Berichten: 428
Topics: 1
Lid sinds: Jun 2022
Bedankt: 214
1301 x bedankt in 423 berichten
Je kan ook de bodemplaat er in zn geheel uithalen he.. dan heb een enorm rechthoekig gat
Berichten: 5.963
Topics: 113
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 12085
9358 x bedankt in 4582 berichten
Vandaag trouwens het laatste stukje ook weer met de Tuna gereden zonder de neuskap. Waait heerlijk door en wordt echt niet traag
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
|
Gebruikers die dit topic lezen: Jeroen S
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|