Ervaringen met de Tuna
|
Topics: 164
Bedankt: 2551
8714 x bedankt in 4239 berichten
(22-Apr-2025, 09:24 AM)Frutsel schreef: Ik had een remkabel tussen de stuurstang en de luchtinlaat zitten in mijn oude DF XL. Werkte perfect.
Hoe had je die aan de stuurstang bevestigd?
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Topics: 65
Bedankt: 34119
3301 x bedankt in 1466 berichten
In de Quest, Strada en B4M had/heb ik een klein gaatje door de stuurstang. Maar een tiewrap zou ook moeten werken.
Voornaamste fietsen: B4M 041 - M5 Cmpct - Whike - Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing,
Topics: 11
Bedankt: 778
2718 x bedankt in 1257 berichten
(22-Apr-2025, 10:00 AM)Wim -de roetsende schreef: (22-Apr-2025, 09:24 AM)Frutsel schreef: Ik had een remkabel tussen de stuurstang en de luchtinlaat zitten in mijn oude DF XL. Werkte perfect.
Hoe had je die aan de stuurstang bevestigd?
Gaatje door de stuurstang, kabel erdoorheen, en dan blokkeren met het schroefnippel dat normaal aan de kant van de rem zit.
Topics: 113
Bedankt: 12242
9502 x bedankt in 4646 berichten
23-Apr-2025, 11:03 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 23-Apr-2025, 11:03 AM door 365cycle.)
(20-Apr-2025, 10:11 PM)365cycle schreef: Bij mij is er tussen de positie van het stangetje links en rechts ongeveer een centimeter verschil. Aan de andere kant is er genoeg ruimte, zelfs om ipv een 35-349 CCU bijvoorbeeld een 40-349 Scorcher te monteren!
Voor de duidelijkheid:
Dit is geen probleem dat voorbehouden is aan de Tuna.
De oorzaak is dat Velomobile World de gaten voor die stangetjes met de Franse slag boort. Zojuist bericht contact gehad met ICB:
De trekstangen zijn bij nieuwe Tunas vanaf nu geen probleem meer, wordt in de kwaliteitstcontrole opgenomen.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Topics: 3
Bedankt: 16
96 x bedankt in 33 berichten
(23-Apr-2025, 11:03 AM)365cycle schreef: De trekstangen zijn bij nieuwe Tunas vanaf nu geen probleem meer, wordt in de kwaliteitstcontrole opgenomen. 
Dat is mooi. Net even mijn Tuna gecontroleerd (#21), daar zitten ze op gelijke afstand en komt de CCU 35 mm daar niet al eerste tegenaan.
Ik heb een wat nettere manier geknutseld (leve de 3D-printer) om het elastiek aan het stuur te bevestigen. Nu met één tiewrap om klemmetje en één er onder: hoop dat dat niet gaat schuiven anders is een beetje lijm onder het klemmetje vast genoeg.
Dat dat sterk genoeg is zo... Wat voor filament gebruik je?
In words of others,
(23-Apr-2025, 04:40 PM)365cycle schreef: Dat dat sterk genoeg is zo... Wat voor filament gebruik je?
Gewoon PLA. Dikte aan onderzijde is 5 mm. Het is bovendien elastiek wat er aan bevestigd is, dus dat tempert de krachten. Met een stalen remkabel ipv een elastiek zal het vast niet gaan werken.
De 'scheerlijn-oogjes'-constructie bleek wat verbogen geraak, daar heb ik nu twee ribbetjes op geprint.
De tijd zal het leren
Ik ben ondertussen echt wel erg happy met de Tuna. De fiets gaat ook als een tierelier, ik ben minuten sneller op het werk en fiets zonder intentie daartoe de ene KOM na de ander. Minpunt nu vooral ventilatie indien de schuimkap er op (indien het hard regent).
Hier nog een berichtje dat ook wel in ervaringen met de Tuna kan
In words of others,
, 03:20 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op , 05:06 PM door renevoorburg.)
Na eerdere 3D-printexperimenten voor de Tuna: - betere stuurmontage belkoord (geslaagd)
- betere constructie ophanging / elastiek stuur (geslaagd, alleen geprint 'scheerlijn'-plaatje met 3 ogen was wat zwak, vervangen door aluminum variant)
- 'kieuwen' onder de schuimkap voor betere koeling (ik wacht nog op regen zodat ik aanleiding heb met schuimkap te gaan rijden)
Nu ook een oplossing (duurzaamheidstest volgt nog...) voor de ophanging van het zitje: Achter gebruik ik de beugel en dat betekent dat er op de rail vooronder maar één positie is die past. Het zitje schiet bij laden en lossen helaas makkelijk los en dan is het telkens weer zoeken naar de juist positie. Ik heb nu daarom een constructie gemaakt die moet zorgen dat het stoeltje onderaan niet zomaar uit de ophanging schiet.
Zo ziet het ontwerp er uit:
Op het zitje:
In de fiets:
![[Afbeelding: IMG_5442.jpeg]](https://www.digitopia.nl/images/IMG_5442.jpeg)
en
Het stoeltje kan zo vooronder niet zomaar losschieten, daarvoor moet je eerst beide witte klemmen 2 centimeter naar voren schuiven.
Ik weet niet of anderen ook wat aan het ontwerp hebben, want bij mij waren de metalen plaatjes onderaan op het zitje nogal asymmetrisch gemonteerd. Ik heb de montage daarvan dus zelf aangepast. Wil je het ook proberen, geef me een seintje dan kan ik je een bestand sturen.
Groet, René
, 04:42 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op , 04:44 PM door Wim -de roetsende.)
(, 03:20 PM)renevoorburg schreef: Ik weet niet of anderen ook wat aan het ontwerp hebben, want bij mij waren de metalen plaatjes onderaan op het zitje nogal asymmetrisch gemonteerd. Ik heb de montage daarvan dus zelf aangepast.
Dat had ik bij de DF ook gedaan, totdat ik ontdekte dat de gaten scheef geboord waren omdat de gaten door de body niet symmetrisch geboord waren.
Bij ICB boren ze bij de DF de gaten door de wielkasten en die belanden dus niet altijd op dezelfde positie in de zijflens van het stoeltje.
Toen ik de gaten netjes symmetrisch had geboord in het zitje, stond daarna mijn zitje scheef.
Bij het nieuwe zitje (de XL-versie) heeft Peter, want toen was ik bij ICB, even met een boor de juiste positie op de flens 'afgetekend' via de gaten die al in de body aanwezig zijn. Daarna het zitje eruit en de gaten erin geboord.
Nu staat/zit/ligt het zitje wel recht.
Wim -de roetsende
, 04:53 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op , 04:54 PM door renevoorburg.)
(, 04:42 PM)Wim -de roetsende schreef: (, 03:20 PM)renevoorburg schreef: Ik weet niet of anderen ook wat aan het ontwerp hebben, want bij mij waren de metalen plaatjes onderaan op het zitje nogal asymmetrisch gemonteerd. Ik heb de montage daarvan dus zelf aangepast.
Dat had ik bij de DF ook gedaan, totdat ik ontdekte dat de gaten scheef geboord waren omdat de gaten door de body niet symmetrisch geboord waren.
Bij ICB boren ze bij de DF de gaten door de wielkasten en die belanden dus niet altijd op dezelfde positie in de zijflens van het stoeltje.
Toen ik de gaten netjes symmetrisch had geboord in het zitje, stond daarna mijn zitje scheef.
Bij het nieuwe zitje (de XL-versie) heeft Peter, want toen was ik bij ICB, even met een boor de juiste positie op de flens 'afgetekend' via de gaten die al in de body aanwezig zijn. Daarna het zitje eruit en de gaten erin geboord.
Toen ik de Tuna ophaalde bij ICB , vroeg ik aan Peter of de asymmetrie van de DFXL in de Tuna opgelost is. Ik kreeg daar toen niet een heel duidelijk antwoord op.
Bij de asymmetrische bevestinging van de klemmen op het stoeltje zat 'ie scheef in mijn Tuna. Toen ik ze min of meer symmetrisch monteerde was de plaatsing wel (min of meer) recht. Misschien was mijn stoeltje wel pas voor een DFXL maar niet voor een rechtere (?) Tuna? Vraag is hier natuurlijk ook of de haken op de wielkasten symmetrisch geplaatst zijn.
Anyway, mijn zitje past nu goed én schiet ook niet meer zo makkelijk los bij laden of lossen.
(, 04:53 PM)renevoorburg schreef: Toen ik de Tuna ophaalde bij ICB , vroeg ik aan Peter of de asymmetrie van de DFXL in de Tuna opgelost is. Ik kreeg daar toen niet een heel duidelijk antwoord op. Daar heb ik wel een antwoord op.
Een velomobiel blijft een handgemaakt product uit een met de hand gemaakte mal. Perfect symmetrisch krijg je dat nooit, maar hopelijk biedt dit troost: Zelf ben je ook niet perfect symmetrisch
Er is door ICB wél veel tijd gestoken in het perfectioneren van het ontwerp. Een Tuna zit een heel stuk fraaier in elkaar dan de meeste versies van de DF XL.
In words of others,
(, 05:56 PM)365cycle schreef: (, 04:53 PM)renevoorburg schreef: Toen ik de Tuna ophaalde bij ICB , vroeg ik aan Peter of de asymmetrie van de DFXL in de Tuna opgelost is. Ik kreeg daar toen niet een heel duidelijk antwoord op. Daar heb ik wel een antwoord op.
Een velomobiel blijft een handgemaakt product uit een met de hand gemaakte mal. Perfect symmetrisch krijg je dat nooit, maar hopelijk biedt dit troost: Zelf ben je ook niet perfect symmetrisch
Er is door ICB wél veel tijd gestoken in het perfectioneren van het ontwerp. Een Tuna zit een heel stuk fraaier in elkaar dan de meeste versies van de DF XL.
Haha, zoiets zei Peter inderdaad ook
Topics: 106
Bedankt: 3577
3809 x bedankt in 2583 berichten
(, 05:56 PM)365cycle schreef: (, 04:53 PM)renevoorburg schreef: Toen ik de Tuna ophaalde bij ICB , vroeg ik aan Peter of de asymmetrie van de DFXL in de Tuna opgelost is. Ik kreeg daar toen niet een heel duidelijk antwoord op. Daar heb ik wel een antwoord op.
Maak maar eens een foto van jezelf en spiegel deze maar eens aan beide kanten in het midden. Dat zier er veel minder natuurlijk uit. Exact symmetrische maakt een gezicht er niet mooier op.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
, 08:09 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op , 08:11 PM door 365cycle.)
(, 08:03 PM)Hardloper schreef: Maak maar eens een foto van jezelf en spiegel deze maar eens aan beide kanten in het midden. Dat zier er veel minder natuurlijk uit. Exact symmetrische maakt een gezicht er niet mooier op. Valt wel mee hoor. Dat is vooral omdat jij er niet aan gewend bent, en dat assymmetrische juist kenmerken zijn die je goed onthoudt.
[verkeerde link, kom ik op terug]
Ik vind de meeste foto's er niet onnatuurlijk uitzien, behalve die van mensen die ik ken.
In words of others,
(, 08:03 PM)Hardloper schreef: Maak maar eens een foto van jezelf en spiegel deze maar eens aan beide kanten in het midden.
En ga je die dan op je vm plakken
Wim -de roetsende
Topics: 106
Bedankt: 3577
3809 x bedankt in 2583 berichten
, 09:44 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op , 09:47 PM door Hardloper.)
(, 08:09 PM)Wim -de roetsende schreef: (, 08:03 PM)Hardloper schreef: Maak maar eens een foto van jezelf en spiegel deze maar eens aan beide kanten in het midden.
En ga je die dan op je vm plakken  Laten we dat maar niet doen.
Wat is mijn goede kant? - Emiel Lops Photography
Testje: Heb Ik Een Symmetrisch Gezicht? |
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Topics: 11
Bedankt: 479
3370 x bedankt in 1562 berichten
Ik denk dat het allemaal erg veel handwerk is met de montage en dat er geen boormalletjes gebruikt worden om de boel precies op de plek te krijgen.
(, 11:18 PM)Jeroen S schreef: Ik denk dat het allemaal erg veel handwerk is met de montage en dat er geen boormalletjes gebruikt worden om de boel precies op de plek te krijgen. Voor de montage van de stoel zoals die in de DF zat kon dat ook niet. Voor de Tuna zou het wel kunnen.
In words of others,
|
Gebruikers die dit topic lezen: 5 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
Nieuwe berichten
|
Gratis 3D scan voeten
|
Een 3D scan op bas...Hoekie — 06:49 PM |
Gratis 3D scan voeten
|
Insert Jean-Luc Pica...Tijanus — 05:37 PM |
Gratis 3D scan voeten
|
Een 3D scan op basis...melle z — 05:00 PM |
Gratis 3D scan voeten
|
Wellicht handig voor...Hoekie — 04:03 PM |
Zadelpijn is een keuze
|
Iemand een zadel rui...Victor — 12:15 PM |
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
|
De slijtlaag bedoe...365cycle — 09:28 AM |
Ervaringen met de Tuna
|
Ik denk dat het al...365cycle — 09:04 AM |
Project Wizard 2.0
|
Ik heb een ligfiets ...De tovenaar — 08:06 AM |
Voorvering aanpassen van een Flevobike ...
|
Heel fraai opgelos...renehin — 11:20 PM |
Ervaringen met de Tuna
|
Ik denk dat het alle...Jeroen S — 11:18 PM |
Vandaag ben ik blij omdat.....
|
;) Oren die een beet...Jeroen S — 11:14 PM |
Mijn nieuw(st)e M-racer, Garfield
|
Bij m'n redelijk rec...Jeroen S — 11:04 PM |
Voorvering aanpassen van een Flevobike ...
|
Heel fraai opgelost,...Jeroen S — 10:53 PM |
Medeliggers onderweg
|
Dank je, Goed om elk...Roepers — 10:28 PM |
|
Goed bezig Bart. I...Bart Verbeek — 10:01 PM |
Ervaringen met de Tuna
|
Maak maar eens e...Hardloper — 09:44 PM |