10 uren geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 9 uren geleden door Martin van Mourik.)
Joepie, ik ben er vandaag in geslaagd de versleten trapas uit mijn Gazelle Tour de France te verwijderen. Het betreft hier dus geen ligfiets, maar de laatste fiets waar ik op reed voordat ik op een ligger overstapte. Na de overstap gebruikte ik de fiets nog voor boodschappen, niet al te lang daarna begaf de trapas het. Na een jaar of vijf stilstand wil ik de fiets opkalefateren zodat deze weer bruikbaar is als reserve fiets.
De trapas was zo gaar dat ik de hele as er uit kon trekken nadat ik aan een kant wat restanten van een kogellager er uit had gepeuterd. Alleen de cups zater er nog in, moervast. Met een 12 inch bahco en de simpele trapas-afnemer die ik heb kreeg ik er geen beweging in. De trapas-afnemer schoot er te makkelijk af als ik kracht probeerde te zetten. Ik heb eerst de trapas-afnemer vastgezet met een flinke bout door de trapasbehuizing heen. Dat hielp niet genoeg. Daarna heb ik de bahco met een paar bouten vastgemaakt aan een dikke balk, een oud stuk tuinhout van een meter lang. Hiermee had ik eindelijk een voldoende lange arm om de boel in beweging te krijgen. Nog moest ik aardig wat kracht zetten aan het uiteinde van de balk. Ik was blij dat de cups van de trapas in beweging kwamen en de bahco of de trapas-afnemer het niet begaven.
Bovenstaande speelde zich af over de loop van een paar weken. Het was niet in een middagje gepiept, zoals ik aanvankelijk hoopte.
De versleten trapas was een Sunrace 68x122 BSA trapas, te koop voor niet veel meer dan een tientje. Ik vraag me nu af of dit zal volstaan of dat ik er goed aan doe een wat prijziger model uit te zoeken. Ik heb de indruk dat de duurdere opties vooral lichter van gewicht zijn door gebruik van aluminium en kunststof. Dat vind ik in dit geval niet belangrijk, ik heb liever degelijk stalen spul.
In de oude te korte neuspijp van mijn Challenge Hurricane zit een vergelijkbare trapas. Dat was wel handig want zo wist ik welke kant ik uit moest draaien links en rechts. Het is me opgevallen dat de trapas in die neuspijp flink ingevet is. Bij mijn oude Gazelle is dit duidelijk niet gedaan. Dat invetten lijkt me wel goed om te zorgen dat de boel niet zo ontzettend vast gaat zitten na verloop van tijd. Wat voor vet gebruik je hiervoor? is simpel kogellagervet hiervoor bruikbaar? ik heb nog een blikje kogellagervet van eind jaren tachtig dat pas ruim voor de helft op is. Of is dat invetten alleen nodig bij een aluminium trapasbehuizing, en bij staal minder van belang?
De trapas was zo gaar dat ik de hele as er uit kon trekken nadat ik aan een kant wat restanten van een kogellager er uit had gepeuterd. Alleen de cups zater er nog in, moervast. Met een 12 inch bahco en de simpele trapas-afnemer die ik heb kreeg ik er geen beweging in. De trapas-afnemer schoot er te makkelijk af als ik kracht probeerde te zetten. Ik heb eerst de trapas-afnemer vastgezet met een flinke bout door de trapasbehuizing heen. Dat hielp niet genoeg. Daarna heb ik de bahco met een paar bouten vastgemaakt aan een dikke balk, een oud stuk tuinhout van een meter lang. Hiermee had ik eindelijk een voldoende lange arm om de boel in beweging te krijgen. Nog moest ik aardig wat kracht zetten aan het uiteinde van de balk. Ik was blij dat de cups van de trapas in beweging kwamen en de bahco of de trapas-afnemer het niet begaven.
Bovenstaande speelde zich af over de loop van een paar weken. Het was niet in een middagje gepiept, zoals ik aanvankelijk hoopte.
De versleten trapas was een Sunrace 68x122 BSA trapas, te koop voor niet veel meer dan een tientje. Ik vraag me nu af of dit zal volstaan of dat ik er goed aan doe een wat prijziger model uit te zoeken. Ik heb de indruk dat de duurdere opties vooral lichter van gewicht zijn door gebruik van aluminium en kunststof. Dat vind ik in dit geval niet belangrijk, ik heb liever degelijk stalen spul.
In de oude te korte neuspijp van mijn Challenge Hurricane zit een vergelijkbare trapas. Dat was wel handig want zo wist ik welke kant ik uit moest draaien links en rechts. Het is me opgevallen dat de trapas in die neuspijp flink ingevet is. Bij mijn oude Gazelle is dit duidelijk niet gedaan. Dat invetten lijkt me wel goed om te zorgen dat de boel niet zo ontzettend vast gaat zitten na verloop van tijd. Wat voor vet gebruik je hiervoor? is simpel kogellagervet hiervoor bruikbaar? ik heb nog een blikje kogellagervet van eind jaren tachtig dat pas ruim voor de helft op is. Of is dat invetten alleen nodig bij een aluminium trapasbehuizing, en bij staal minder van belang?
![[Afbeelding: bahcobalk.jpg]](https://i.postimg.cc/hjcrnWLb/bahcobalk.jpg)