XL Hotspot in 3d-print
|
Berichten: 310
Topics: 14
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 435
929 x bedankt in 306 berichten
Dit is de XL-Hotspot die ik mocht gebruiken om dingen uit te proberen. Aangezien de sequentiële knipperlichten op de zijkanten van het hoedje van opzij zeer goed opvielen maar vrijwel onzichtbaar bleken voor achteropkomend verkeer, heb ik de XL-Hotspot gekomplementeerd met knipperlichten die recht naar achteren wijzen. Het duikboot motief is hiermee kompleet.
Berichten: 310
Topics: 14
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 435
929 x bedankt in 306 berichten
(22-Nov-2024, 12:20 AM)Hoekie schreef: Met een IQ-XL wil ik graag spelen, maar valt eigenlijk al af omdat de dagrijverlichting niet te forceren is. Die wens heb ik op de Spezi aan meneer BUMM doorgegeven en de wens is genoteerd.
De dagrijverlichting van de IQ-XL blijkt wel degelijk te forceren. Dat kan middels een 3mm IR-led, direct gericht op de sensor aan de rechterkant van de lamp. Natuurlijk met een schakelaar ertussen, zodat je kunt wisselen tussen dim/grootlicht en dagrijverlichting.
Gisteren heb ik de XL-Hotspot weer open gehaald en de IR led getest op de sendor. De lamp ging na en poosje inderdaad over in de dagrij-modus en bleef daar ook in zolang de ir-led brandt. Nu nog een schakelaar in het dashboard. en de boel kan weer in elkaar. Natuurlijk was dit aanzienlijk gemakkelijker geweest als dit meteen bij opbouw van de XL-Hotspot mee was genomen in de werkzaamheden, maar ja, ik heb nog maar onlangs over deze mogelijkheid gelezen in het Velomobilforum.
Blauw infraroodledje gericht op sensor venstertje in de lamp. Onder de groene krimpkous gaat een 5mA constantstroombron schuil. Deze is met kit vast gezet op de lamp. De constantstroombron kan ook een weerstand zijn, zo heb ik begrepen.
Met de IQ-X zou dit ook moeten lukken, maar de sensor zit meer verstopt.
Berichten: 6.328
Topics: 119
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 13109
10150 x bedankt in 4935 berichten
06-Jan-2025, 05:41 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 06-Jan-2025, 05:41 PM door 365cycle.)
Het werkt, maar...
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 310
Topics: 14
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 435
929 x bedankt in 306 berichten
08-Jan-2025, 01:19 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 10-Jan-2025, 12:48 AM door twilwel.)
https://www.youtube.com/shorts/XY6RnGSTVjs
Nadat de infrarood-led is ingeschakeld duurt het ca. 12 seconden voordat de lamp omschakelt naar de dagrijverlichting-modus. Terug naar dimlicht is onmiddelijk zodra de ir-led uitgeschakeld wordt. De schakelaat heb ik in de BulkMK1 in het dashboard gemaakt en bij de B4M halverwege het stuur.
Dimlicht en dagrijlicht lijken in de video even fel. Dat komt doordat ik van opzij film. Als je recht van voren kijkt in de lichtbundel (en alleen dan) dan is het dimlicht veel feller. In de praktijk lijkt het erop dat het dagrijlicht beter zichtbaar is uit meerdere richtingen door de grotere spreiding.
Volgens een IQ-XL bezitter (zonder deze upgrade) is schaduw al voldoende om uit de dagrijverlichting te geraken. Dat lijkt me niet de bedoeling. Zo zie je maar dat een houtje-touwtje oplossing beter kan werken dan het origineel. ik heb nu 100% controle over de verschillende verlichtings-modi. .
Berichten: 6.328
Topics: 119
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 13109
10150 x bedankt in 4935 berichten
Shorts kan je niet embedden.
Toffe muziek trouwens!
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 310
Topics: 14
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 435
929 x bedankt in 306 berichten
(08-Jan-2025, 04:08 PM)365cycle schreef: Toffe muziek trouwens!
Ik had er niet bij stilgestaan tijdens het filmen dat mijn afspeellijst ¨garage" hoorbaar zou zijn. Arbeidsvitaminen van Morricone.
Berichten: 310
Topics: 14
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 435
929 x bedankt in 306 berichten
, 02:08 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op , 02:16 PM door twilwel.)
Even een korte update met de ervaringen tot nu toe:
De lamp:
- de B&M IQ-XL lamp doet het voortreffelijk
- de tweak met het infraroodlampje op de sensor van de IQ-XL gericht werkt ook perfect. Overdag heb ik altijd dagrijverlichting aan staan.
de XL-Hotspot
- aerodynamisch is zo'n grote Hotspot niet zo geweldig, maar als je echt moeite hebt met rijden in het donker, is het zeker een goede keus. Ik ben vast iets langzamer met de XL Hotpsot, maar merkbaar wordt dat pas bij echt hoge snelheden. Kortom, het is niet voor wedstrijdrijders maar voor de die-hard forenzen die ook in de donkere wintermaanden doorrijden kan het een levensredder zijn. Om te kunnen switchen tussen deze modi ben ik er nu toe overgegaan de kabels te voorzien van stekkers met meerdere polen. Zijn deze los, dan kan de Hotspot eraf.
- de 3D geprinte Hotspot is in de print richting vrij zwak en scheurt gemakkelijk in als er een beginnetje is, vergelijkbaar met een houtblok die gemakkelijk te splijten is als je eenmaal een begin hebt. Twee XL-Hotspots zijn in de praktijk gescheurd omdat er bij het boren van gaten een klein beginnend scheurtje was ontstaan die uiteindelijk helemaal uitscheurden door de onvermijdelijk heftige bewegingen van de velomobiel op slecht wegdek.
-De benodigde extra gaten, voor knipperlichten bijvoorbeeld, kunnen daarom het beste in overleg met Axel direct mee geprint worden en verder lijkt het een goed idee om de voet wat dikker te laten printen. Moet je toch een gat boren, dan doe je dat het beste met een hete naald (nog niet geprobeerd) in de gewenste diameter of met een stappenboor (dat gaat goed, oa. omdat je niet in een keer door kunt schieten met zo'n stappenboor). Vijlen en schuren is geen probleem.
De eerste Hotspot op mijn Bulk MK1 heeft geen scheurtjes opgelopen bij montage en is nog helemaal in orde. Vormvastheid is perfect.
Verdere overpeinzingen: Dit is theoretisch want het valt niet direct waar te nemen, maar ik heb het idee dat door het korte en hoge aeroprofiel, bij harde zijwind mijn Bulk zijwindgevoeliger is dan voorheen met de standaard kleine Hotspot. De IQ-XL bevalt me goed en ik wil niet terug naar de IQ-X in de kleine hotspot. Dus ik denk erover om een ander XL-Hotpsot profiel te laten printen zonder ruimte voor de Garmin Varia en de camera's zodat het geheel lager en ook langer kan worden gemaakt. Ik hoop en verwacht dat de zijwindgevoeligheid verdwijnt en de Bulk ook wat minder luchtweerstand ondervindt. Bovendien is de Hotspot dan minder kwetsbaar.
Camera's en Varia radar moeten een ander plekje vinden. Alles in één container leek een goed idee, maar achteraf....
Ik wacht tot Ben Parke (die de webshop van Axel gaat overnemen) zich geïnstalleerd heeft en neem dan contact hierover op.
...
|
Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|