Fietshelm (dag van de)
|
Topics: 15
Bedankt: 367
1027 x bedankt in 489 berichten
Verkeersveiligheid is een belangrijk uitgangspunt voor RAI Vereniging, BOVAG, ANWB en de Fietsersbond. Echter, de invoering van een leeftijdsgebonden helmplicht voor elektrische fietsen biedt geen oplossing voor de problemen die zijn ontstaan als gevolg van illegale en opgevoerde fatbikes en het gedrag daarmee. Het invoeren van deze maatregel zorgt voor ontmoediging van het gebruik van elektrische fietsen, terwijl het kernprobleem (het opvoeren van fatbikes, illegale import en onacceptabel gedrag op fatbikes) niet wordt geadresseerd.
Het verplicht dragen van een fietshelm kan leiden tot minder fietsgebruik onder jongeren en uitwijkgedrag. RAI Vereniging, ANWB, BOVAG en de Fietsersbond pleiten voor beleid dat draagvlak heeft. Daar is geen sprake van bij het invoeren van een leeftijdsgebonden helmplicht.
Onderzoek van I&O Research laat zien dat een ruime meerderheid van de Nederlanders tegen een helmplicht is, ook wanneer specifiek gevraagd wordt naar e-bikes. Een helmplicht zal het fietsgebruik daardoor remmen. Dat is ongewenst. Maatregelen zonder draagvlak onder gebruikers leiden doorgaans tot beperkte naleving en daarmee geringe effectiviteit. Bovendien levert dit vragen op voor de handhaafbaarheid.
Wij pleiten voor een oplossing langs drie lijnen: meer en betere controles, bewustwording van jongeren en ouders over de risico’s van illegale en opgevoerde fatbikes en de introductie van een keurmerk. Strikte handhaving blijft een onmisbare pijler en wij roepen de overheid op om stevig in te zetten op meer toezicht en controle. Niet alleen door de handhavingsinstanties die toezien op de veiligheid van producten die in Nederland verkocht worden of binnenkomen, maar ook de directe handhaving op straat door politie-agenten en BOA’s.
Aldus de fietsersbond. En ik ben het met ze eens.
Topics: 3
Bedankt: 62
251 x bedankt in 82 berichten
Ik vind een helmplicht voor e-bikers onder de 18 een pragmatische oplossing. De jongeren rijden een fatbike om stoer te zijn. De helm haalt de stoerheid er af. Het zou fantastisch zijn als het weer stoer werd om zelf te trappen.
Dat de e-bikende scholier die ver moet fietsen ook geraakt wordt is niet echt een probleem. Die helmen zijn verplicht, dat was voor brommerrijders ook geen belemmering.
Het enige jammere vind ik dat het nog zo lang duurt. Dan is de fatbike inmiddels zo genormaliseerd dat er mee stoppen geen optie meer is. De beenspieren zijn verweekt en fietsen is moeilijk geworden.
Litespeed Siena, Koga FPM, Optima Stinger
Topics: 171
Bedankt: 2890
9368 x bedankt in 4527 berichten
(, 10:26 PM)LigfietsWilsum schreef: .........het kernprobleem (het opvoeren van fatbikes, illegale import en onacceptabel gedrag op fatbikes) niet wordt geadresseerd.
Vooral dat onacceptabele gedrag vind ik heftig.
De bestuurders van een fatbike lijken wel boven de wet te staan. Ze rijden echt overal. In het voetgangersgebied, op de stoep, op het zebrapad, op het gedeelte van de weg dat voor auto's is bedoeld, enz. enz.
Wat mij vooral zo verbaasd is het totale gebrek aan het kennen/toepassen van de verkeersregels. Ze halen links en rechts in, via het trottoir, of ze schieten links en rechts tussen de auto's door, rode verkeerslichten worden massaal genegeerd, enz. enz. Vreemd genoeg zie ik dit gedrag niet bij jongeren op een gewone E-bike. Blijkbaar doet dat ding met die dikke banden iets met je hersenen.
Ook zie ik steeds meer en vaker fatbikes waarop helemaal niet meer gefietst wordt. Die zijn dus sowieso illegaal, want die hebben een duimgas. Hoe simpel is het dan voor agenten/handhavers/enz. om die fatbikes in beslag te nemen.
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282 - Rans Dynamik Pro - M5 MinimalBike
Topics: 27
Bedankt: 1408
846 x bedankt in 374 berichten
En waarom moet het nog tot 2027 duren?
Lig: Challenge Taifun | Fix: OnOne | Vouw: Dahon Bullhead
Topics: 42
Bedankt: 2772
2471 x bedankt in 914 berichten
Misschien om de gemiddelde fatbikerijder over te kunnen laten stappen op de ligfiets.
Willeke Jeroen en Bob mogen wel vacatures uit gaan zetten alvast om hen te helpen
Het zal wel druk worden op het forum straks...
Topics: 68
Bedankt: 37453
3750 x bedankt in 1616 berichten
Ik denk dat veel van de fatbike jongeren over zullen stappen op brommers/scooters. Een deel zal meteen auto gaan rijden.
Helaas denk ik dat de optie ligfiets voor de meesten ondenkbaar is, al krijg ik ook van de fatbike jongeren vaak complimenten. Helaas verwachten ze wel allemaal een motor erin.
Voornaamste fietsen: B4M 041 - M5 Cmpct - Whike - Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing,
Topics: 27
Bedankt: 1408
846 x bedankt in 374 berichten
Grote vraag is: komt er handhaving op de 'minderjarigehelm' ? Ik heb er een hard hoofd in (sorry voor de woordgrap)
Lig: Challenge Taifun | Fix: OnOne | Vouw: Dahon Bullhead
Topics: 12
Bedankt: 255
1971 x bedankt in 777 berichten
(5 uren geleden)PieterTrapt schreef: Grote vraag is: komt er handhaving op de 'minderjarigehelm' ? Ik heb er een hard hoofd in (sorry voor de woordgrap)
Je fontanel heeft zich terecht gesloten.
Handhaving zal er zijn in de eerste weken; daarna niet meer. Zie jij nog handhaving op de helmplicht voor scooters?
De helmplicht voor scooters heeft gezorgd voor de opkomst van de fatbike; zelfde gedrag; nog jongere bestuurders.
Benieuwd naar het vervoersmiddel dat na 2030 overlast gaat geven.
Niels, bar, van der Wal
De verrijking zit in de beperking
Topics: 15
Bedankt: 367
1027 x bedankt in 489 berichten
Oh, vanaf 2027 worden hippe helmen helemaal het je van het, met Gullit haardossen, punk en lange vlechten.
Vooral iets wat goed in de wind wappert, waarvoor ze de fatbikes nog iets harder moeten opvoeren.
Ik zie een businessmodel.
Topics: 10
Bedankt: 120
746 x bedankt in 329 berichten
En dat leren ze toch echt allemaal van de oudere generaties die overal maar denken te kunnen rijden en parkeren met hun auto, inclusief troittoirs en fietspaden, waardoor bv de ongelukken veroorzakende paaltjes nodig zijn. Het is een illusie om te denken dat als bijna alle 18-plussers voor de auto of e-bike zonder helm kiest ipv de echte fiets dat de jeugd dat dan anders gaat doen. Zelfs de fatbike is een enorm stuk beter dan de lawaaiere vervuilende brommers waar de nu over de fatbike-jeugd klagende 40-plussers in hun jeugd de wegen onveilig meemaakte.
Topics: 3
Bedankt: 4
60 x bedankt in 31 berichten
4 uren geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 4 uren geleden door baron062.)
(08-May-2025, 06:47 AM)Roepers schreef: Volgens mij is het antwoord ja en is het 5 jaar. Zie ook hier.
Groet,
Marco
Ik vermoed dat het spreekwoordelijke verouderen van fietshelmen vooral het vullen van de zakken van de producenten bevorderd, en niet echt zorgt dat je veiligheid in het geding komt. Zweet heeft bijna geen invloed op EPS, en UV een beetje. Maar een helm is meer dan EPS.
https://www.helmets.org/replace.htm
Topics: 68
Bedankt: 37453
3750 x bedankt in 1616 berichten
Het is al mogelijk om als 17 jarige een rijbewijs te halen, ik zie dat nog wel verder omlaag gaan.
Straks is ook hier het theorie examen onderdeel van de middelbare school.
Voornaamste fietsen: B4M 041 - M5 Cmpct - Whike - Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing,
Topics: 2
Bedankt: 1112
739 x bedankt in 355 berichten
3 uren geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 3 uren geleden door Tijanus.)
(8 uren geleden)Wim -de roetsende schreef: (, 10:26 PM)LigfietsWilsum schreef: .........het kernprobleem (het opvoeren van fatbikes, illegale import en onacceptabel gedrag op fatbikes) niet wordt geadresseerd.
Vooral dat onacceptabele gedrag vind ik heftig.
De bestuurders van een fatbike lijken wel boven de wet te staan. Ze rijden echt overal. In het voetgangersgebied, op de stoep, op het zebrapad, op het gedeelte van de weg dat voor auto's is bedoeld, enz. enz.
(...)
Eigenlijk vindi k het vooral opvallend dat er zoveel consternatie is over dan onacceptabele gedrag. Maar misschien is dat mede omdat ik het hier veel minder zie (nog steeds schat ik dat hier misschien één procent van de fatbikes substantieel te hard rijdt, en dat terwijl ik in gebied verkeer waar opvoeren 'loont' - in de polder heb je lange rechte stukken waar echt wat tijdwinst te behalen is).
Maar even los bekeken:
Fietsen in voetangersgebied: Doet een wereld aan fietsers. Ik ook met enige regelmaat. Met aangepaste snelheid (als het druk is), maar daar wordt het formeel niet meer of minder illegaal van.
Fietsen op de stoep: Doet een wereld aan fietsers. Ik ook, zij het zelden. Vaak is het een oplossing voor de zoveelste 'fuck-de-fietser-situatie' die uit naam van verkeersveiligheid is bedacht. Eergister nog heb ik bij Havelte mogen wachten voor zeker 50+ auto's die uit drie richtingen voorrang op mij hadden (terwijl ik daar eigenlijk helemaal de weg niet over wilde, maar het moest...). Had ik daar die wachttijd kunnen elimineren door even een (leeg) trottoir mee te pakken, dan had ik dat zonder enige wroeging gedaan. Hier in het dorp is een situatie op een redelijk doorgaande route waarin je ongeveer 30 meter kunt afsnijden door stoep-op-parkeerplaats-over-stoep-af te gaan. Illegaal, maar wordt erg stuctureel gebruikt door zeker de helft van de fietsers. Naar mijn indruk vooral de tragere fietsers (huisvrouwen met boodschappen enzo), wellicht omdat zij niet hoeven te remmen voor het stoep-op-stoep-af?
Fietsen op het zebrapad: Er is hier aan het einde van de straat een woonerf wat uitkomt op een zebrapad naar twee lokale bassischolen toe. De meeste kinderen stappen op (of, toegegeven, net ervoor. Hangt misschien af van welke meester er op het plein toekijkt?) het zebrapad wel af. Tsja, wederom situationeel begrijpelijk fout gedrag.
Fietsen op het gedeelte van de weg dat voor auto's is bedoeld: Deze snap ik niet zo goed. Fietsen buiten de fiets-suggestie-strook? Dat mag gewoon, en jazeker, doe ik ook (wanneer ik niet alleen fiets). Vooral omdat de overgang (van grijs-naar-rood-asfalt) vaak dringend aan reparatie toe is.
Is, samenvattend, niet de conclusie dat de fatbikers meer ruimte op de weg gebruiken (opeisen?) dan hen toekomt?
Dat is dan toch min of meer dezelfde klacht die al jaren over wielrenners wordt geuit? (En, evenzo, deels terecht).
Maar, is dat niet een klacht die evenzo van toepassing zou kunnen zijn op de vrij fors gedeelte van de automobilisten? En echt niet alleen de Dodge RAM, SUV en BMW-rijders, al zijn dat ogenschijnlijk de fatbikers onder de automobilisten. Maar hoeveel automobilisten in beschaafdere modelletjes zijn er intrinsiek geneigd zich aan de geldende maximumsnelheid te houden?
Ik ken er precies één.
Eentje. Uno. Enkelvoud.
Veel minder dan 1% van de automobilisten die ik ken.
Daarmee ook precies helemaal niemand in mijn toch vrij grote familie.
Altijd weer: 'Ach, hier kan dat best'. Tot die ene keer dat dat onverwacht niet kon.
Is er na die twee dodelijke ongelukken met Dodge RAMs in een week tijd al een schim van een fluistering van een suggestie van een proefballonnetje in media of politiek om die overbodige milieuvervuilende ondingen aan banden te leggen?
Niet?
Waarom accepteren we zoveel meer van koning auto?
Airborne Valkyrie - Airborne Carpe Diem - Airborne Manhattan Project - Van Nicholas Euros - Litespeed Ultimate - Koga Miyata FPC - Optima Baron - Optima Orca - Hase Pino - HP Gekko 20 FX - M5 Lowracer - Quest 259 'Quifje'
Topics: 40
Bedankt: 781
1862 x bedankt in 633 berichten
3 uren geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 3 uren geleden door TimSch.)
(3 uren geleden)Tijanus schreef: ... Maar hoeveel automobilisten in beschaafdere modelletjes zijn er intrinsiek geneigd zich aan de geldende maximumsnelheid te houden?
Ik ken er precies één.
Eentje. Uno. Enkelvoud.
Bij deze 2  In onze zeer beschaafde Prius rijd ik altijd netjes de maximum snelheid. Dientengevolge op provinciale wegen veelal met een slinger opgefokte haastmakers achter me. Niet zelden word ik ingehaald om bijvoorbeeld in de stad Groningen aangekomen veelal voor hetzelfde stoplicht te moeten stoppen als de haastmaker in kwestie.
Blij dat ik me niet zo druk hoef te maken als die arme zieltjes
Edit: met de fiets daarentegen, rijd ik regelmatig wel te hard door 30km zones
Milan SL Mk3 #039 - Challenge Hurricane - Thys 222 - Ligfietsclub Noorderligt
Topics: 2
Bedankt: 1112
739 x bedankt in 355 berichten
(4 uren geleden)LigfietsWilsum schreef: Oh, vanaf 2027 worden hippe helmen helemaal het je van het, met Gullit haardossen, punk en lange vlechten.
Er is ooit uit een (beperkt wetenschappelijk) Brits onderzoek gebleken dat de beste veiligheidsverhogende maatregel voor een wielrenner aldaar een vlechtje of staartje aan de helm was. Er is een substantieel deel van de automibilisten wat meer ruimte biedt aan wielrenners die al dan niet per abuis voor vrouwelijk worden aangezien...
Airborne Valkyrie - Airborne Carpe Diem - Airborne Manhattan Project - Van Nicholas Euros - Litespeed Ultimate - Koga Miyata FPC - Optima Baron - Optima Orca - Hase Pino - HP Gekko 20 FX - M5 Lowracer - Quest 259 'Quifje'
Topics: 171
Bedankt: 2890
9368 x bedankt in 4527 berichten
3 uren geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 3 uren geleden door Wim -de roetsende.)
Citaat: Waarom accepteren we zoveel meer van koning auto?
Met deze opmerking ben ik het helemaal eens.
In Deventer rijden echt veel jongeren op een fatbike. Ook de iets oudere jongere trouwens. Sommigen rijden gewoon keurig zoals anderen op een e-bike dat ook doen.
Een hele grote groep rijdt echter ongelooflijk asociaal.
Met fietsen op dat gedeelte dat voor auto's is bedoeld, bedoel ik dat ze dus niet op het verplichte fietspad rijden, terwijl dat wel zou moeten.
Maar ze blijven dus niet tussen de auto's rijden. Als het ze uitkomt knallen ze weer het fietspad op, of ze rijden tegen het verkeer in of ze schieten tussen de voetgangers op het trottoir. Daar waar ruimte is gaan ze rijden. Ze rijden bijvoorbeeld nog even snel voor auto's en bussen langs en het is een wonder dat er niet veel meer ongelukken gebeuren.
Ik zie zelfs situaties dat ik als 'anti-auto'-fietser soms zelfs de schuld bij de fatbiker leg en dus niet bij de automobilist. Als er opeens eentje schuin van achteren van het fietspad hobbel-de-bobbel over de groenstrook zo jouw 'autostrook' op knalt, dan kun je de automobilist niet altijd meer kwalijk nemen dat hij zo'n fietser niet ziet.
Ik zie echt te vaak situaties die ik hiervoor dus niet tegen kwam.
@Tijanus, jij vindt dat het gedrag wel vergelijkbaar is met het gedrag van andere bestuurders. Daar ben ik het dus niet mee eens. Ik zie echt een ander soort gedrag in het verkeer dat ik daarvoor bijna nooit zag. Misschien zo nu en dan door de berijder van een snorscooter.
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282 - Rans Dynamik Pro - M5 MinimalBike
Topics: 33
Bedankt: 0
2081 x bedankt in 1097 berichten
(3 uren geleden)Tijanus schreef: Er is ooit uit een (beperkt wetenschappelijk) Brits onderzoek gebleken dat de beste veiligheidsverhogende maatregel voor een wielrenner aldaar een vlechtje of staartje aan de helm was. Er is een substantieel deel van de automibilisten wat meer ruimte biedt aan wielrenners die al dan niet per abuis voor vrouwelijk worden aangezien... Ja, dat is een leuke serie studies van Ian Walker, een oud-collega van mij; het proeftraject was een deel van mijn woon-werk fietsroute. Een recent artikel van hem en Marco te Brömmelstroet gaat over motornormativiteit, ofwel, waarom we zoveel accepteren van auto's/ automobilisten in vergelijking tot vergelijkbare onderwerpen.
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Topics: 34
Bedankt: 1
1804 x bedankt in 1021 berichten
(4 uren geleden)Niels van der Wal schreef: (5 uren geleden)PieterTrapt schreef: Grote vraag is: komt er handhaving op de 'minderjarigehelm' ? Ik heb er een hard hoofd in (sorry voor de woordgrap)
Je fontanel heeft zich terecht gesloten.
Handhaving zal er zijn in de eerste weken; daarna niet meer. Zie jij nog handhaving op de helmplicht voor scooters?
Ik vermoed dat menig 15+'er die niet al te piepjong lijkt geen helm op zal doen, want het is toch een stuk stoerder om als een 18-jarige gezien te worden? Nee, je wil niet als een kind gezien worden! Dus handhavers zullen vooral een hele hoop twijfelgevallen moeten gaan beoordelen of ze wel of niet wettelijk al 18 zijn. Daar ga je helemaal gek van worden.
Daarentegen ben ik wel weer voorstander van een rookverbod voor iedereen van, laten we zeggen, 12 en jonger. Dat heeft namelijk een precies hetzelfde effect maar dan andersom. Tegen de tijd dan die 12-jarigen de veertig gaan passeren, zullen er een hoop ijdeltuiten zijn die niet voor zo'n oude veertiger aangezien willen worden en het roken helemaal of in ieder geval in de openbare ruimte laten voor wat het is. Anders kan iedereen zien dat je zo'n oude viezerik bent die nog mag roken. Nee, je wil nog als jong gezien worden...!
Topics: 115
Bedankt: 3906
4278 x bedankt in 2852 berichten
2 minuten geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 1 minuut geleden door Hardloper.)
Wat betreft fiets helmen, mijn inspiratie komt uit het buitenland. Daar zie ik geen problemen bij de jeugd. Ben weleens tijdens de buiten de school vakanties om in het buitenland langs een school gelopen en zag ze daar zonder problemen allemaal met helm op.
(1 uur geleden)Lopopodium schreef: Daarentegen ben ik wel weer voorstander van een rookverbod voor iedereen van, laten we zeggen, 12 en jonger. Dat heeft namelijk een precies hetzelfde effect maar dan andersom. Tegen de tijd dan die 12-jarigen de veertig gaan passeren, zullen er een hoop ijdeltuiten zijn die niet voor zo'n oude veertiger aangezien willen worden en het roken helemaal of in ieder geval in de openbare ruimte laten voor wat het is. Anders kan iedereen zien dat je zo'n oude viezerik bent die nog mag roken. Nee, je wil nog als jong gezien worden...!
Wat mij betreft mogen ze dit over heel de EU invoeren. Samen met het vapen. Tijdens het sporten heb ik weleens van een afstandje die jeugd zien roken / vapen bij een middelbare school. En laatst was er wat te doen in mijn omgeving, zag een busje staan. Twee jonge twintigers ofzo (M + V)? . Staan ze met de bestuurder te kletsen. Naderhand zie ik ze vapen. Waarschijnlijk hadden ze vapes gekocht.  Had een actualiteiten programma gezien waarbij ze de vapes testte. Geen enkele was zonder nicotine, over de nicotine waarde hadden ze een sticker geplakt van zonder nicotine bij enkele. Bij de meerderheid zat er veel meer in dan de verpakking vertelde. Sommige bevatte zelfs THC of iets dergelijks. Het is gewoon zo erg dat de jeugd verslaafd wordt gemaakt. En ik kan niet rustig & smaakvol IN een restaurant gaan lunchen met goed weer. Dan zitten we op 8 a 10 meter van de ingang. En dan waait heel die walm naar binnen.  Door de Franse cultuur, zal ik niet geneigd zijn om een vakantie te boeken naar Parijs / Frankrijk.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
|
Gebruikers die dit topic lezen: GertBr, 3 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|