3 uren geleden
Verkeersveiligheid is een belangrijk uitgangspunt voor RAI Vereniging, BOVAG, ANWB en de Fietsersbond. Echter, de invoering van een leeftijdsgebonden helmplicht voor elektrische fietsen biedt geen oplossing voor de problemen die zijn ontstaan als gevolg van illegale en opgevoerde fatbikes en het gedrag daarmee. Het invoeren van deze maatregel zorgt voor ontmoediging van het gebruik van elektrische fietsen, terwijl het kernprobleem (het opvoeren van fatbikes, illegale import en onacceptabel gedrag op fatbikes) niet wordt geadresseerd.
Het verplicht dragen van een fietshelm kan leiden tot minder fietsgebruik onder jongeren en uitwijkgedrag. RAI Vereniging, ANWB, BOVAG en de Fietsersbond pleiten voor beleid dat draagvlak heeft. Daar is geen sprake van bij het invoeren van een leeftijdsgebonden helmplicht.
Onderzoek van I&O Research laat zien dat een ruime meerderheid van de Nederlanders tegen een helmplicht is, ook wanneer specifiek gevraagd wordt naar e-bikes. Een helmplicht zal het fietsgebruik daardoor remmen. Dat is ongewenst. Maatregelen zonder draagvlak onder gebruikers leiden doorgaans tot beperkte naleving en daarmee geringe effectiviteit. Bovendien levert dit vragen op voor de handhaafbaarheid.
Wij pleiten voor een oplossing langs drie lijnen: meer en betere controles, bewustwording van jongeren en ouders over de risico’s van illegale en opgevoerde fatbikes en de introductie van een keurmerk. Strikte handhaving blijft een onmisbare pijler en wij roepen de overheid op om stevig in te zetten op meer toezicht en controle. Niet alleen door de handhavingsinstanties die toezien op de veiligheid van producten die in Nederland verkocht worden of binnenkomen, maar ook de directe handhaving op straat door politie-agenten en BOA’s.
Aldus de fietsersbond. En ik ben het met ze eens.
Het verplicht dragen van een fietshelm kan leiden tot minder fietsgebruik onder jongeren en uitwijkgedrag. RAI Vereniging, ANWB, BOVAG en de Fietsersbond pleiten voor beleid dat draagvlak heeft. Daar is geen sprake van bij het invoeren van een leeftijdsgebonden helmplicht.
Onderzoek van I&O Research laat zien dat een ruime meerderheid van de Nederlanders tegen een helmplicht is, ook wanneer specifiek gevraagd wordt naar e-bikes. Een helmplicht zal het fietsgebruik daardoor remmen. Dat is ongewenst. Maatregelen zonder draagvlak onder gebruikers leiden doorgaans tot beperkte naleving en daarmee geringe effectiviteit. Bovendien levert dit vragen op voor de handhaafbaarheid.
Wij pleiten voor een oplossing langs drie lijnen: meer en betere controles, bewustwording van jongeren en ouders over de risico’s van illegale en opgevoerde fatbikes en de introductie van een keurmerk. Strikte handhaving blijft een onmisbare pijler en wij roepen de overheid op om stevig in te zetten op meer toezicht en controle. Niet alleen door de handhavingsinstanties die toezien op de veiligheid van producten die in Nederland verkocht worden of binnenkomen, maar ook de directe handhaving op straat door politie-agenten en BOA’s.
Aldus de fietsersbond. En ik ben het met ze eens.