| 
		
			| 
					Speling achterwiel - doorrijden?
				 |  | 
		
	
	
	
		
	Berichten: 2.131 
	Topics: 123 
	Lid sinds: May 2018
	
 Bedankt: 82203339 x bedankt in 1562 berichten
 
 
	
		
		
		07-Sep-2025, 03:35 PM 
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 07-Sep-2025, 04:04 PM door Hoekie.)
	
	 
		Wat zijn de ervaringen met een klein beetje speling in het achterwiel?Kan je gewoon door rijden?
 
 Vandaag is geen winkel bereikbaar natuurlijk en ik wil morgen wel gewoon woon werk doen.
 
		
	 
	
	
	
		
	Berichten: 2.565 
	Topics: 71 
	Lid sinds: Dec 2020
	
 Bedankt: 390833885 x bedankt in 1689 berichten
 
 
	
	
		 (07-Sep-2025, 03:35 PM)Hoekie schreef:  Wat zijn de ervariingen met een heel klein beetje speling in het achterwiel van een velomobiel? 
Wat voor speling en hoeveel? 
Gaat de velg een milimeter opzij of een paar centimeter? 
Of speling op de as?
	 
Voornaamste fietsen: B4M 041 - M5 Cmpct -  Whike  -  Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, 
 
		
	 
	
	
	
		
	Berichten: 2.131 
	Topics: 123 
	Lid sinds: May 2018
	
 Bedankt: 82203339 x bedankt in 1562 berichten
 
 
	
		
		
		07-Sep-2025, 04:05 PM 
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 07-Sep-2025, 04:11 PM door Hoekie.)
	
	 
		Milimeters. Op de as.
	 
		
	 
	
	
	
		
	Berichten: 2.083 
	Topics: 11 
	Lid sinds: Oct 2020
	
 Bedankt: 8784087 x bedankt in 1929 berichten
 
 
	
	
		Ik geloof niet dat er iets uit elkaar kan vallen. Ik neem aan dat je zelf even gecontroleerd hebt of de as goed vast zit? 
 Ik heb met de houten wel eens gefietst met een afgeknapt boutje van de 15mm achteras. Ging ook goed, je merkt op een bepaald moment dat het schakelen wat gek gaat omdat de cassette ook gaat schuiven. Maar eraf vallen kan niet, volgens mij ook niet met de 19mm versie. Wel zou je de palletjes van de cassette kunnen verliezen, in een extreem geval denk ik. Maar dan heb je zo'n 8 mm speling nodig vermoed ik.
 
 Als de as vast zit komt de speling waarschijnlijk van een versleten lager lijkt me. Die moet dan toch vervangen worden, dus is het niet erg als hij verder kapot gaat.
 
 p.s. woonwerk is voor mij 10 km, als het voor jou 50 is dan zou ik er wel even over nadenken, want dan heb je misschien wel een probleem als het onderweg erger zou worden.
 
		
	 
	
	
	
		
	Berichten: 405 
	Topics: 10 
	Lid sinds: Mar 2021
	
 Bedankt: 147863 x bedankt in 386 berichten
 
 
	
	
		Naar mijn ervaring kun je daar nog behoorlijk lang mee doorrijden voordat het echt een probleem wordt. Speling op een trapas daarentegen….
	 
		
	 
	
	
	
		
	Berichten: 732 
	Topics: 41 
	Lid sinds: Sep 2021
	
 Bedankt: 8692028 x bedankt in 685 berichten
 
 
	
	
		Interessant draadje, ik krijg namelijk ook een mini speling op het achterwiel niet weg bij de Milan     
Achterwiel er al uit gehad, snelspanner goed aangedraaid maar wiel zit echt goed vast. Kan er ook prima 50km/u mee rijden zonder rare bijgeluiden.
	
Milan SL Mk3 #039 - Challenge Hurricane - Thys 222 -  Ligfietsclub Noorderligt 
 
		
	 
	
	
	
		
	Berichten: 6.943 
	Topics: 175 
	Lid sinds: Apr 2017
	
 Bedankt: 30299748 x bedankt in 4704 berichten
 
 
	
	
		Ik vraag mij nu af hoeveel mensen er rondrijden met speling op de achteras zonder het te weten. 
Ik misschien ook wel      
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282 - Rans Dynamik Pro - M5 MinimalBike
 
		
	 
	
	
	
		
	Berichten: 888 
	Topics: 5 
	Lid sinds: Jun 2023
	
 Bedankt: 21612 x bedankt in 862 berichten
 
 
	
	
		 (07-Sep-2025, 05:58 PM)Wim -de roetsende schreef:  Ik vraag mij nu af hoeveel mensen er rondrijden met speling op de achteras zonder het te weten.
 Ik misschien ook wel
    Dat merk je toch wel? Tenminste bij de DF voelt het alsof het achterwiel onder je kont vandaan wiebelt als de band zachter is dan dat hij hoort te zijn. Laat staan een "echte" wiebel.
	 
Velayo #04? | Flevobike Versatile #58? | WAW #15 | DF XL 288? | Raptobike | Whike | ICE Trice QNT | Optima Baron (custom) 
 
		
	 
	
	
	
		
	Berichten: 2.131 
	Topics: 123 
	Lid sinds: May 2018
	
 Bedankt: 82203339 x bedankt in 1562 berichten
 
 
	
	
		 (07-Sep-2025, 04:44 PM)Jeroen S schreef:  Ik geloof niet dat er iets uit elkaar kan vallen. Ik neem aan dat je zelf even gecontroleerd hebt of de as goed vast zit? 
Dat was inderdaad het eerste wat mij me op kwam. Die zat looivast, maar heb de boel los gekregen en kunnen valideren. 
Was gelijk de eerste keer dat ik een achteras los gedraaid heb. Bij losser draaien komt er meer speling die deel weer weg gaat na vastdraaien. Ik zou 'm als het ware net wat vaster moeten kunnen draaien.
  (07-Sep-2025, 04:44 PM)Jeroen S schreef:  Ik heb met de houten wel eens gefietst met een afgeknapt boutje van de 15mm achteras. Ging ook goed, je merkt op een bepaald moment dat het schakelen wat gek gaat omdat de cassette ook gaat schuiven. Maar eraf vallen kan niet, volgens mij ook niet met de 19mm versie. Wel zou je de palletjes van de cassette kunnen verliezen, in een extreem geval denk ik. Maar dan heb je zo'n 8 mm speling nodig vermoed ik. 
 Als de as vast zit komt de speling waarschijnlijk van een versleten lager lijkt me. Die moet dan toch vervangen worden, dus is het niet erg als hij verder kapot gaat.
 
 p.s. woonwerk is voor mij 10 km, als het voor jou 50 is dan zou ik er wel even over nadenken, want dan heb je misschien wel een probleem als het onderweg erger zou worden.
 
Zal eens kijken of ik dat zelf kan. Versleten lager zou na ~3k wel snel zijn, maar wellicht was de lager al nooit helemaal goed. 
 Het is maar weinig als ik op de band van een 28" groot wiel voel, maar toch, het hooort niet en het was er ook niet. 
Woonwerk is 15k. wellicht dat ik straks voor het gevoel nog een rondje doe en daarna beslis.
 
Ik draai de velo ook vaak 180 graden drukkend op de neus met het achterwiel net van de grond en die raakt niet altijd even zachtzinnig weer de grond. Zal ook vast niet goed zijn voor de lagers?
	 
		
	 
	
	
	
		
	Berichten: 1.189 
	Topics: 26 
	Lid sinds: Jul 2021
	
 Bedankt: 7612425 x bedankt in 1115 berichten
 
 
	
	
		 (07-Sep-2025, 06:45 PM)Hoekie schreef:  Ik draai de velo ook vaak 180 graden drukkend op de neus met het achterwiel net van de grond en die raakt niet altijd even zachtzinnig weer de grond. Zal ook vast niet goed zijn voor de lagers? 
Dat lijkt me sterk. 
 
Je moet al van een hoogte van 5 meter vallen om een snelheid te hebben van 36 km/h. Vanaf 20 cm heb je een snelheid van 7 km/h. En dat is onbelast. Tijdens het rijden zal dat vaker veel hoger zijn en belast.
	 
		
	 
	
	
	
		
	Berichten: 2.083 
	Topics: 11 
	Lid sinds: Oct 2020
	
 Bedankt: 8784087 x bedankt in 1929 berichten
 
 
	
	
		Het kan ook nog zijn dat de spacer onder de cassette zich iets in het carbon van de achterbrug gevreten heeft, zijdelings. Dan wordt het pakket wat om de as zit iets korter. Naaf en achterbrug zijn dan samen een fractie minder lang. Met die moderne achterbruggen ben ik verder niet zo bekend. Dus vraag vooral ook een andere mening. 
 In die 30 km zal er niet veel spannends gebeuren, denk ik.
 
		
	 
	
	
	
		
	Berichten: 2.131 
	Topics: 123 
	Lid sinds: May 2018
	
 Bedankt: 82203339 x bedankt in 1562 berichten
 
 
	
	
		 (07-Sep-2025, 08:01 PM)Jeroen S schreef:  Dus vraag vooral ook een andere mening. 
Ik heb voor het gevoel nog een rondje gedaan. Van 45 km. Ging goed. Ik vertrouw er op voor morgen woonwerk. 
En bel morgen de winkel voor vervolg. Ik zal je suggesties meenemen.
	 
		
	 
	
	
	
		
	Berichten: 2.083 
	Topics: 11 
	Lid sinds: Oct 2020
	
 Bedankt: 8784087 x bedankt in 1929 berichten
 
 
	
	
		Timsch jou Milan heeft een gewoon achterwiel, met een gewone naaf. Daar is meestal wel iets aan in te stellen. Of zit er speling tussen het wiel en de wielkast?
	 
		
	 
	
	
	
		
	Berichten: 732 
	Topics: 41 
	Lid sinds: Sep 2021
	
 Bedankt: 8692028 x bedankt in 685 berichten
 
 
	
	
		 (08-Sep-2025, 07:32 AM)Jeroen S schreef:  Timsch jou Milan heeft een gewoon achterwiel, met een gewone naaf. Daar is meestal wel iets aan in te stellen. Of zit er speling tussen het wiel en de wielkast? 
Ik weet het, heb hem ook al vele malen los en weer vast gehad, wiel eruit en er weer in etc. Er blijft een minimale speling over. Waar die precies zit weet ik zo niet, zal nog wel eens kijken. 
 
Afgelopen week dik 400km ermee gefietst, het wordt ook niet erger ofzo en merk er tijdens eigenlijk weinig van.
	 
Milan SL Mk3 #039 - Challenge Hurricane - Thys 222 -  Ligfietsclub Noorderligt 
 
		
	 
	
	
	
		
	Berichten: 1.223 
	Topics: 33 
	Lid sinds: Jun 2022
	
 Bedankt: 02118 x bedankt in 1114 berichten
 
 
	
	
		Als het een cup/ conus naaf is kun je hem afstellen (dat heeft niks met de snelspanner te maken), als de naaf industrielagers heeft kun je die vervangen.
	 
Optima Stinger | 2x Dries Baron
 
		
	 
	
	
	
		
	Berichten: 2.131 
	Topics: 123 
	Lid sinds: May 2018
	
 Bedankt: 82203339 x bedankt in 1562 berichten
 
 
	
	
		Heb al reactie gekregen van de winkel. Top. Ik kan gewoon doorfietsen.
 
 Blijkbaar is het inherent de constructie bij nieuwere VM's (vanaf DF). En zet het zich nog bij een nieuwe VM. Vandaar dat ik initieel voor het gevoel geen speling had.
 De speling kan aangepast worden door andere breedte opvulbus(sen)
 
		
	 
	
	
	
		
	Berichten: 2.565 
	Topics: 71 
	Lid sinds: Dec 2020
	
 Bedankt: 390833885 x bedankt in 1689 berichten
 
 
	
	
		 (08-Sep-2025, 03:52 PM)Hoekie schreef:  Heb al reactie gekregen van de winkel. Top. Ik kan gewoon doorfietsen.
 
 Blijkbaar is het inherent de constructie bij nieuwere VM's (vanaf DF). En zet het zich nog bij een nieuwe VM. Vandaar dat ik initieel voor het gevoel geen speling had.
 De speling kan aangepast worden door andere breedte opvulbus(sen)
 
Bedankt voor het delen. Nu weten andere nieuwe fiets eigenaren waarop te controleren voor de fiets voor onderhoud gaat.
	 
Voornaamste fietsen: B4M 041 - M5 Cmpct -  Whike  -  Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, 
 
		
	 
	
	
	
		
	Berichten: 2.131 
	Topics: 123 
	Lid sinds: May 2018
	
 Bedankt: 82203339 x bedankt in 1562 berichten
 
 
	
	
		Of zoiets https://www.dastore.biz/product-page/da-shim 
Het komt wel nauw want beter ietsje speling dan ietsje te weinig speling.
As te lang? Draait de steekas in de eenarmige achterbrug (vanaf DF, Milan MK7, enz.) nog steeds vrij na het vastdraaien van de schroef? Dat kan komen doordat de as te lang is, de afstandhouders te kort zijn en/of de dunwandige afstandhouder in het carbon is ingegraven. Voor dergelijke gevallen is er nu “da shim”.
Pasring binnendiameter 19 dikte 0,8 mm van roestvrij staal
Montagemogelijkheden: 
links van de achterbrug: hierdoor verschuiven de cassette en het wiel overeenkomstig naar links
rechts van de achterbrug: hierdoor verschuift alleen de as overeenkomstig naar rechts. De cassette en het wiel blijven waar ze waren.
		
	 
	
	
	
		
	Berichten: 2.083 
	Topics: 11 
	Lid sinds: Oct 2020
	
 Bedankt: 8784087 x bedankt in 1929 berichten
 
 
	
	
		Da is dan weer mooi opgelost.
	 
		
	 
	
	
	
		
	Berichten: 732 
	Topics: 41 
	Lid sinds: Sep 2021
	
 Bedankt: 8692028 x bedankt in 685 berichten
 
 
	
	
		 (08-Sep-2025, 12:37 PM)melle z schreef:  Als het een cup/ conus naaf is kun je hem afstellen (dat heeft niks met de snelspanner te maken), als de naaf industrielagers heeft kun je die vervangen. 
Tijd om wat nieuws te leren      Want dit zegt mij nog weinig     
Waar kan ik dat aan zien? En wat moet ik dan doen om hem te stellen? Heb nieuw bandje besteld dus binnenkort moet 'ie er toch weer uit, kan ik dan even goed kijken namelijk.
	 
Milan SL Mk3 #039 - Challenge Hurricane - Thys 222 -  Ligfietsclub Noorderligt 
 
		
	 
	
	
	
		
	Berichten: 12 
	Topics: 0 
	Lid sinds: Mar 2025
	
 Bedankt: 2053 x bedankt in 12 berichten
 
 
	
	
		Interessant! Ik heb mijn redelijk nieuwe Tuna (1500km op de teller) ook maar bekeken. En inderdaad, er zit speling van ongeveer een milimeter. Ik kan het wiel duidelijk van links naar rechts schuiven en dan hoor je klonk, klonk tegen de linker en rechter kant. Blijkbaar kan het dus geen kwaad, maar het voelt wel een beetje gek.
	 
		
	 
	
	
	
		
	Berichten: 335 
	Topics: 14 
	Lid sinds: Apr 2017
	
 Bedankt: 475988 x bedankt in 329 berichten
 
 
	
	
		 (09-Sep-2025, 08:47 AM)TimSch schreef:  Waar kan ik dat aan zien? En wat moet ik dan doen om hem te stellen? Heb nieuw bandje besteld dus binnenkort moet 'ie er toch weer uit, kan ik dan even goed kijken namelijk. 
Geef ¨cup en conus afstellen"  in bij YouTube.
	 
		
	 
	
	
	
		
	Berichten: 732 
	Topics: 41 
	Lid sinds: Sep 2021
	
 Bedankt: 8692028 x bedankt in 685 berichten
 
 
	
	
		Inmiddels ook hier het achterwiel spelingvrij. Idd kwestie van wiel eruit (moest toch al omdat er een Wild Run'r op ging ipv de Kojak waarmee ik hem kocht). Dus meteen moer tikje aangedraaid en klaar    
Milan SL Mk3 #039 - Challenge Hurricane - Thys 222 -  Ligfietsclub Noorderligt 
 
		
	 
	
	
	
		
	Berichten: 1.223 
	Topics: 33 
	Lid sinds: Jun 2022
	
 Bedankt: 02118 x bedankt in 1114 berichten
 
 
	
	
		Als het goed is worden de conussen elk geborgd door een contramoer (als je vaste lagers hebt helpt het aandraaien van een moer niet).
	 
Optima Stinger | 2x Dries Baron
 
		
	 
	
	
	
		
	Berichten: 732 
	Topics: 41 
	Lid sinds: Sep 2021
	
 Bedankt: 8692028 x bedankt in 685 berichten
 
 
	
	
		Heb die rode rakker wat aangedraaid. Borgmoer nergens te vinden, wel dat inbusje goed terug aangedraaid ook.  ![[Afbeelding: IMG-20250917-173503.jpg]](https://i.postimg.cc/xC7bty8p/IMG-20250917-173503.jpg)  
Speling lijkt verdwenen, dus zal wel goed zijn neem ik dan aan?
	
Milan SL Mk3 #039 - Challenge Hurricane - Thys 222 -  Ligfietsclub Noorderligt 
 
		
	 
	
	
	
		
	Berichten: 1.223 
	Topics: 33 
	Lid sinds: Jun 2022
	
 Bedankt: 02118 x bedankt in 1114 berichten
 
 
	
	
		Je hebt een naaf met vaste lagers (ook wel machinelagers of industrielagers genoemd) zo te zien. De rode rakker is dan niet meer dan een stofkap/ spacer; als strakker zetten heeft geholpen zijn je lagers waarschijnlijk flink versleten.   
Optima Stinger | 2x Dries Baron
 
		
	 |  
			
		 
		
	 
		
	 
 
 
		
		
	 
 Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
 
 | 
			
				
					| Welkom |  
					| Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen. 
 
 |  
 
   |