Speling achterwiel - doorrijden?
|
Berichten: 2.087
Topics: 121
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 8156
3246 x bedankt in 1519 berichten
07-Sep-2025, 03:35 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 07-Sep-2025, 04:04 PM door Hoekie.)
Wat zijn de ervaringen met een klein beetje speling in het achterwiel?
Kan je gewoon door rijden?
Vandaag is geen winkel bereikbaar natuurlijk en ik wil morgen wel gewoon woon werk doen.
Berichten: 2.521
Topics: 69
Lid sinds: Dec 2020
Bedankt: 38405
3836 x bedankt in 1660 berichten
(07-Sep-2025, 03:35 PM)Hoekie schreef: Wat zijn de ervariingen met een heel klein beetje speling in het achterwiel van een velomobiel?
Wat voor speling en hoeveel?
Gaat de velg een milimeter opzij of een paar centimeter?
Of speling op de as?
Voornaamste fietsen: B4M 041 - M5 Cmpct - Whike - Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing,
Berichten: 2.087
Topics: 121
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 8156
3246 x bedankt in 1519 berichten
07-Sep-2025, 04:05 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 07-Sep-2025, 04:11 PM door Hoekie.)
Milimeters. Op de as.
Berichten: 2.023
Topics: 11
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 803
3967 x bedankt in 1870 berichten
Ik geloof niet dat er iets uit elkaar kan vallen. Ik neem aan dat je zelf even gecontroleerd hebt of de as goed vast zit?
Ik heb met de houten wel eens gefietst met een afgeknapt boutje van de 15mm achteras. Ging ook goed, je merkt op een bepaald moment dat het schakelen wat gek gaat omdat de cassette ook gaat schuiven. Maar eraf vallen kan niet, volgens mij ook niet met de 19mm versie. Wel zou je de palletjes van de cassette kunnen verliezen, in een extreem geval denk ik. Maar dan heb je zo'n 8 mm speling nodig vermoed ik.
Als de as vast zit komt de speling waarschijnlijk van een versleten lager lijkt me. Die moet dan toch vervangen worden, dus is het niet erg als hij verder kapot gaat.
p.s. woonwerk is voor mij 10 km, als het voor jou 50 is dan zou ik er wel even over nadenken, want dan heb je misschien wel een probleem als het onderweg erger zou worden.
Berichten: 378
Topics: 10
Lid sinds: Mar 2021
Bedankt: 131
799 x bedankt in 359 berichten
Naar mijn ervaring kun je daar nog behoorlijk lang mee doorrijden voordat het echt een probleem wordt. Speling op een trapas daarentegen….
Berichten: 712
Topics: 41
Lid sinds: Sep 2021
Bedankt: 837
1961 x bedankt in 665 berichten
Interessant draadje, ik krijg namelijk ook een mini speling op het achterwiel niet weg bij de Milan
Achterwiel er al uit gehad, snelspanner goed aangedraaid maar wiel zit echt goed vast. Kan er ook prima 50km/u mee rijden zonder rare bijgeluiden.
Milan SL Mk3 #039 - Challenge Hurricane - Thys 222 - Ligfietsclub Noorderligt
Berichten: 6.872
Topics: 174
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2971
9581 x bedankt in 4634 berichten
Ik vraag mij nu af hoeveel mensen er rondrijden met speling op de achteras zonder het te weten.
Ik misschien ook wel
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282 - Rans Dynamik Pro - M5 MinimalBike
Berichten: 865
Topics: 5
Lid sinds: Jun 2023
Bedankt: 2
1569 x bedankt in 838 berichten
(07-Sep-2025, 05:58 PM)Wim -de roetsende schreef: Ik vraag mij nu af hoeveel mensen er rondrijden met speling op de achteras zonder het te weten.
Ik misschien ook wel  Dat merk je toch wel? Tenminste bij de DF voelt het alsof het achterwiel onder je kont vandaan wiebelt als de band zachter is dan dat hij hoort te zijn. Laat staan een "echte" wiebel.
Velayo #04? | Flevobike Versatile #58? | WAW #15 | DF XL 288? | Raptobike | Whike | ICE Trice QNT | Optima Baron (custom)
Berichten: 2.087
Topics: 121
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 8156
3246 x bedankt in 1519 berichten
(07-Sep-2025, 04:44 PM)Jeroen S schreef: Ik geloof niet dat er iets uit elkaar kan vallen. Ik neem aan dat je zelf even gecontroleerd hebt of de as goed vast zit?
Dat was inderdaad het eerste wat mij me op kwam. Die zat looivast, maar heb de boel los gekregen en kunnen valideren.
Was gelijk de eerste keer dat ik een achteras los gedraaid heb. Bij losser draaien komt er meer speling die deel weer weg gaat na vastdraaien. Ik zou 'm als het ware net wat vaster moeten kunnen draaien.
(07-Sep-2025, 04:44 PM)Jeroen S schreef: Ik heb met de houten wel eens gefietst met een afgeknapt boutje van de 15mm achteras. Ging ook goed, je merkt op een bepaald moment dat het schakelen wat gek gaat omdat de cassette ook gaat schuiven. Maar eraf vallen kan niet, volgens mij ook niet met de 19mm versie. Wel zou je de palletjes van de cassette kunnen verliezen, in een extreem geval denk ik. Maar dan heb je zo'n 8 mm speling nodig vermoed ik.
Als de as vast zit komt de speling waarschijnlijk van een versleten lager lijkt me. Die moet dan toch vervangen worden, dus is het niet erg als hij verder kapot gaat.
p.s. woonwerk is voor mij 10 km, als het voor jou 50 is dan zou ik er wel even over nadenken, want dan heb je misschien wel een probleem als het onderweg erger zou worden.
Zal eens kijken of ik dat zelf kan. Versleten lager zou na ~3k wel snel zijn, maar wellicht was de lager al nooit helemaal goed.
Het is maar weinig als ik op de band van een 28" groot wiel voel, maar toch, het hooort niet en het was er ook niet.
Woonwerk is 15k. wellicht dat ik straks voor het gevoel nog een rondje doe en daarna beslis.
Ik draai de velo ook vaak 180 graden drukkend op de neus met het achterwiel net van de grond en die raakt niet altijd even zachtzinnig weer de grond. Zal ook vast niet goed zijn voor de lagers?
Berichten: 1.178
Topics: 26
Lid sinds: Jul 2021
Bedankt: 749
2392 x bedankt in 1104 berichten
(07-Sep-2025, 06:45 PM)Hoekie schreef: Ik draai de velo ook vaak 180 graden drukkend op de neus met het achterwiel net van de grond en die raakt niet altijd even zachtzinnig weer de grond. Zal ook vast niet goed zijn voor de lagers?
Dat lijkt me sterk.
Je moet al van een hoogte van 5 meter vallen om een snelheid te hebben van 36 km/h. Vanaf 20 cm heb je een snelheid van 7 km/h. En dat is onbelast. Tijdens het rijden zal dat vaker veel hoger zijn en belast.
Berichten: 2.023
Topics: 11
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 803
3967 x bedankt in 1870 berichten
Het kan ook nog zijn dat de spacer onder de cassette zich iets in het carbon van de achterbrug gevreten heeft, zijdelings. Dan wordt het pakket wat om de as zit iets korter. Naaf en achterbrug zijn dan samen een fractie minder lang. Met die moderne achterbruggen ben ik verder niet zo bekend. Dus vraag vooral ook een andere mening.
In die 30 km zal er niet veel spannends gebeuren, denk ik.
Berichten: 2.087
Topics: 121
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 8156
3246 x bedankt in 1519 berichten
(07-Sep-2025, 08:01 PM)Jeroen S schreef: Dus vraag vooral ook een andere mening.
Ik heb voor het gevoel nog een rondje gedaan. Van 45 km. Ging goed. Ik vertrouw er op voor morgen woonwerk.
En bel morgen de winkel voor vervolg. Ik zal je suggesties meenemen.
Berichten: 2.023
Topics: 11
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 803
3967 x bedankt in 1870 berichten
Timsch jou Milan heeft een gewoon achterwiel, met een gewone naaf. Daar is meestal wel iets aan in te stellen. Of zit er speling tussen het wiel en de wielkast?
Berichten: 712
Topics: 41
Lid sinds: Sep 2021
Bedankt: 837
1961 x bedankt in 665 berichten
(08-Sep-2025, 07:32 AM)Jeroen S schreef: Timsch jou Milan heeft een gewoon achterwiel, met een gewone naaf. Daar is meestal wel iets aan in te stellen. Of zit er speling tussen het wiel en de wielkast?
Ik weet het, heb hem ook al vele malen los en weer vast gehad, wiel eruit en er weer in etc. Er blijft een minimale speling over. Waar die precies zit weet ik zo niet, zal nog wel eens kijken.
Afgelopen week dik 400km ermee gefietst, het wordt ook niet erger ofzo en merk er tijdens eigenlijk weinig van.
Milan SL Mk3 #039 - Challenge Hurricane - Thys 222 - Ligfietsclub Noorderligt
Berichten: 1.218
Topics: 33
Lid sinds: Jun 2022
Bedankt: 0
2100 x bedankt in 1109 berichten
Als het een cup/ conus naaf is kun je hem afstellen (dat heeft niks met de snelspanner te maken), als de naaf industrielagers heeft kun je die vervangen.
Optima Stinger | 2x Dries Baron
Berichten: 2.087
Topics: 121
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 8156
3246 x bedankt in 1519 berichten
Heb al reactie gekregen van de winkel. Top.
Ik kan gewoon doorfietsen.
Blijkbaar is het inherent de constructie bij nieuwere VM's (vanaf DF). En zet het zich nog bij een nieuwe VM. Vandaar dat ik initieel voor het gevoel geen speling had.
De speling kan aangepast worden door andere breedte opvulbus(sen)
Berichten: 2.521
Topics: 69
Lid sinds: Dec 2020
Bedankt: 38405
3836 x bedankt in 1660 berichten
(08-Sep-2025, 03:52 PM)Hoekie schreef: Heb al reactie gekregen van de winkel. Top.
Ik kan gewoon doorfietsen.
Blijkbaar is het inherent de constructie bij nieuwere VM's (vanaf DF). En zet het zich nog bij een nieuwe VM. Vandaar dat ik initieel voor het gevoel geen speling had.
De speling kan aangepast worden door andere breedte opvulbus(sen)
Bedankt voor het delen. Nu weten andere nieuwe fiets eigenaren waarop te controleren voor de fiets voor onderhoud gaat.
Voornaamste fietsen: B4M 041 - M5 Cmpct - Whike - Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing,
Berichten: 2.087
Topics: 121
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 8156
3246 x bedankt in 1519 berichten
Of zoiets https://www.dastore.biz/product-page/da-shim
Het komt wel nauw want beter ietsje speling dan ietsje te weinig speling.
As te lang? Draait de steekas in de eenarmige achterbrug (vanaf DF, Milan MK7, enz.) nog steeds vrij na het vastdraaien van de schroef? Dat kan komen doordat de as te lang is, de afstandhouders te kort zijn en/of de dunwandige afstandhouder in het carbon is ingegraven. Voor dergelijke gevallen is er nu “da shim”.
Pasring binnendiameter 19 dikte 0,8 mm van roestvrij staal
Montagemogelijkheden:
links van de achterbrug: hierdoor verschuiven de cassette en het wiel overeenkomstig naar links
rechts van de achterbrug: hierdoor verschuift alleen de as overeenkomstig naar rechts. De cassette en het wiel blijven waar ze waren.
Berichten: 2.023
Topics: 11
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 803
3967 x bedankt in 1870 berichten
Da is dan weer mooi opgelost.
Berichten: 712
Topics: 41
Lid sinds: Sep 2021
Bedankt: 837
1961 x bedankt in 665 berichten
(08-Sep-2025, 12:37 PM)melle z schreef: Als het een cup/ conus naaf is kun je hem afstellen (dat heeft niks met de snelspanner te maken), als de naaf industrielagers heeft kun je die vervangen.
Tijd om wat nieuws te leren  Want dit zegt mij nog weinig
Waar kan ik dat aan zien? En wat moet ik dan doen om hem te stellen? Heb nieuw bandje besteld dus binnenkort moet 'ie er toch weer uit, kan ik dan even goed kijken namelijk.
Milan SL Mk3 #039 - Challenge Hurricane - Thys 222 - Ligfietsclub Noorderligt
Berichten: 12
Topics: 0
Lid sinds: Mar 2025
Bedankt: 20
53 x bedankt in 12 berichten
Interessant! Ik heb mijn redelijk nieuwe Tuna (1500km op de teller) ook maar bekeken. En inderdaad, er zit speling van ongeveer een milimeter. Ik kan het wiel duidelijk van links naar rechts schuiven en dan hoor je klonk, klonk tegen de linker en rechter kant. Blijkbaar kan het dus geen kwaad, maar het voelt wel een beetje gek.
Berichten: 330
Topics: 14
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 462
978 x bedankt in 324 berichten
(09-Sep-2025, 08:47 AM)TimSch schreef: Waar kan ik dat aan zien? En wat moet ik dan doen om hem te stellen? Heb nieuw bandje besteld dus binnenkort moet 'ie er toch weer uit, kan ik dan even goed kijken namelijk.
Geef ¨cup en conus afstellen" in bij YouTube.
Berichten: 712
Topics: 41
Lid sinds: Sep 2021
Bedankt: 837
1961 x bedankt in 665 berichten
Inmiddels ook hier het achterwiel spelingvrij. Idd kwestie van wiel eruit (moest toch al omdat er een Wild Run'r op ging ipv de Kojak waarmee ik hem kocht). Dus meteen moer tikje aangedraaid en klaar
Milan SL Mk3 #039 - Challenge Hurricane - Thys 222 - Ligfietsclub Noorderligt
Berichten: 1.218
Topics: 33
Lid sinds: Jun 2022
Bedankt: 0
2100 x bedankt in 1109 berichten
Als het goed is worden de conussen elk geborgd door een contramoer (als je vaste lagers hebt helpt het aandraaien van een moer niet).
Optima Stinger | 2x Dries Baron
Berichten: 712
Topics: 41
Lid sinds: Sep 2021
Bedankt: 837
1961 x bedankt in 665 berichten
Heb die rode rakker wat aangedraaid. Borgmoer nergens te vinden, wel dat inbusje goed terug aangedraaid ook.
Speling lijkt verdwenen, dus zal wel goed zijn neem ik dan aan?
Milan SL Mk3 #039 - Challenge Hurricane - Thys 222 - Ligfietsclub Noorderligt
Berichten: 1.218
Topics: 33
Lid sinds: Jun 2022
Bedankt: 0
2100 x bedankt in 1109 berichten
Je hebt een naaf met vaste lagers (ook wel machinelagers of industrielagers genoemd) zo te zien. De rode rakker is dan niet meer dan een stofkap/ spacer; als strakker zetten heeft geholpen zijn je lagers waarschijnlijk flink versleten.
Optima Stinger | 2x Dries Baron
|
Gebruikers die dit topic lezen:
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
Nieuwe berichten
|
Bülk Distance
|
Ik was naar Twilwi...mvdriel — 08:08 PM |
Ombouw Berg Ferrari skelter tot ligfiets
|
Gisteren de nieuwe h...PlantageBohémien — 07:58 PM |
Bülk Distance
|
ik was gegaan om t...Gideonaut — 07:42 PM |
Vandaag ben ik blij omdat.....
|
een van de twee tr...Wim -de roetsende — 07:41 PM |
Bülk Distance
|
Ben om vrij precies ...blokdoorn — 07:34 PM |
Gezocht: high racer
|
Dat was overigens ...Wim -de roetsende — 07:25 PM |
Unieke fiets: Munzo TT van Fast FWD
|
Weer 1 te koop.
...Wim -de roetsende — 07:23 PM |
Unieke fiets: Munzo TT van Fast FWD
|
Ik zou die roller br...Willeke_IGKT — 07:06 PM |
Bülk Distance
|
Nou dat was vandaag ...datakneder — 07:02 PM |
Unieke fiets: Munzo TT van Fast FWD
|
Cool! Mocht je hem o...Gideonaut — 07:01 PM |
Unieke fiets: Munzo TT van Fast FWD
|
Weer 1 te koop.
...ZoefZoef — 06:16 PM |
Medeliggers onderweg
|
Een heer en dame op ...Lig-hen — 06:04 PM |
Unieke fiets: Munzo TT van Fast FWD
|
Weer 1 te koop.
...Alfred — 05:57 PM |
Medeliggers onderweg
|
Gisteren een medel...ZoefZoef — 05:35 PM |
Medeliggers onderweg
|
Vandaag, ter hoogte ...Josligfiets — 05:29 PM |
Zwarte fietsen ?
|
Veel fietsen zijn ...PlantageBohémien — 05:18 PM |
Gezocht: high racer
|
Ik heb nog een Perfo...Bob Hagendijk — 04:25 PM |
|