Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Nieuw hier
Een korte introductie;

Richard, 57 jaar, redelijk sportief maar geen (lig)fietser.
Een tijd terug een beetje gezocht naar een velomobiel, en gevonden.
Via Theo van Velomobiel Quest 107 gekocht. 
Afgelopen vrijdag 6 rondjes om het Velomobiel pand gefietst en met een strik eromheen twee uur later de Quest in de bus geladen. 
Maar waarom? Volgend jaar wil ik van Nederland naar Malaucene, Frankrijk, fietsen. Dit allemaal voor het goede doel, bekendheid genereren en geld ophalen voor Stichting ALS Nederland. 

Dus nu druk bezig dit oude beestje op te knappen. Technisch redelijk, optisch mankeert er wel wat aan. 
Nu ben ik bezig om het hele forum hier door te spitten.

Waar ben ik naar opzoek;
Reistips 
Technische tips om de fiets aan te passen
Trainingstips
En nog meer

Ik hoop van jullie te horen,

Grtz Richard
Antwoord }
Richard, welkom op dit forum.

Mooi doel.
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282 - Rans Dynamik Pro - M5 MinimalBike
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Richard107
(4 uren geleden)Richard107 schreef: Waar ben ik naar opzoek;
Reistips 
Trainingstips
En nog meer

Welkom Richard107.

Ik denk dat tips qua training en reis heel erg afhangt van wat je van plan bent. Het maakt nogal wat uit of je in 10 etappes gaat of in 3.

Eén ding kan ik je wel adviseren. Je zult nogal lange tijd in de fiets zitten, dus in eerste instantie zul  je moeten zorgen dat je comfortabel in de fiets zit. Dit hang af van de bepakking die je hebt. Maar maak ook ritten van 100+ km om er achter te komen of je comfortabel zit/ligt.
Antwoord }
Heel erg leuk zon duidelijk doel. Denk dat er wel het nodige aan heuvels bij komt kijken, dus zorg voor een licht verzet en oefen daar mee door de heuveltjes in nederland op te zoeken. Maar zou eerst wennen aan de fiets en een portie ervaring op doen op het vlakke, polders zoals rond dronten waar hij geboren is, zijn daar ideaal voor.
De finishing touch van optisch opknappen pas na minstens een 500km ofzo doen, meestal levert manoevreren, parkeren, stoeprandjes e.d. namelijk in het begin wat krassen op.
Antwoord }
Gefeliciteerd Richard! Veel veilige kilometers!
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
Welkom Richard. 
Veel plezier en veilige kilometers gewenst.

Mooie reden om een fiets aan te schaffen.
Zelf ben ik (nog) niet zuidelijker geweest dan Bonn  of Maastricht .
Maar ik heb veel gelezen dat brood die kant op wel een dingetje is.

Ik heb hier nog een reisblog van Piet die die kant op is gefietst:
https://laatvoorheteten.nl/naar-de-zee-in-het-zuiden/

Misschien kun je daar wat tips opdoen. 

Bonne route!
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Welkom op het forum Richard. Altijd mooi om te zien dat ook andere sporten voor het goede doel.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Richard107 , Willeke_IGKT
Welkom Richard. Hier wat dingen die spontaan op komen borrelen; Neem de tijd om te wennen aan je fiets, en zorg dat je tegen die tijd veel kilometers in je benen hebt. Enige duizenden zou wel helpen, dat kan ook met woonwerk bij elkaar gesprokkeld worden. Wat je vooral ook niet moet vergeten is om voor je grote tocht wat te proberen. Ga rijden met je bagage, ga eens een nachtje of 2 met alle zooi op pad en kijk wat je werkelijk gebruikt en nodig hebt. Je leert daar erg veel van, en het bespaart je hopelijk wat lessen die je anders op je lange reis moet leren.

Veel mensen die nog nooit met de fiets op vakantie zijn geweest hebben de neiging om heel veel mee te slepen voor het geval dat je het misschien nodig hebt. Dat fietst dan niet zo lekker berg op. De kunst is eerder om te minimaliseren, maar daar wel enigszins comfortabel mee uit te komen. Volume is bij de VM ook erg belangrijk, zo'n schuimmatje is wel licht en kan niet stuk maar is erg groot. Wel/niet zelf koken, Kamperen of overnachten in B&B, Hotel, hostel, dat maakt nogal wat uit. Ga dus vooral wat uitproberen als je nog geen ervaren fietskampeerder bent, al is het een nachtje. Probeer ook vast wat heuvels mee te pakken.

Klimmen met de Ligfiets is niet makkelijk en met een zware VM helemaal niet. Heeft je Quest een groot of klein achterwiel? Bij een vakantiefiets zijn de lichte versnellingen belangrijker als de zware, dat je niet hoeft uit te stappen om te duwen is een stuk belangrijker dan of je met 60 of 70 naar beneden gaat. Volgens mij kun je de Quest prima upgraden naar meer versnellingen en een wat grotere cassette achter. Een cassette tot 36 achter met 3 bladen voor b.v. Shimano Cues heeft een 2x11 derailleur, iets met 6080 in het nummer geloof ik. Die kan een 11-45 cassette met nog 14 tandjes verschil voor. Dan zou je een 46-34 voor kunnen doen, en 11-45 achter.

Er zijn veel mensen die op Youtube hun fietsreis video's posten. Daarvan kun je best het een en ander afkijken, maar niet iedere route die met een rechtopfiets mooi is, rijdt je met een Velomobiel ook fijn. Hekjes, krappe bochtjes, zo'n half verhard karrespoor, dat is niet fijn met de VM. Bij mij gaat er naar het zuiden meestal een fiets mee op de caravan. Maar ik kijk wel rond met de blik van een fietser en ik fiets daar ook. Ik zou je willen aanraden eens naar de Maasroute te kijken, die je al een heel stuk Frankrijk in brengt. Ook Eurovelo 17 geheten. Dan is er ook nog een Veloroute de Soleil die iets oostelijker loopt, Aken, Trier, Luxemburg. Die loopt ook nog verder door. Veel verder naar het Zuiden is er de Via Rhona met A op het eind, die langs de Rhone loopt ook Eurovelo 17 geheten. Vanaf Lyon ongeveer gaat dat een heel eind de goede kant op.

Wannagobiking is een Youtube kanaal van een Nederlander die ook veel richting zuiden is geweest met de fiets, ik vermoed ook waar jij ongeveer langs wil. Ik vind hem prettig om te kijken.

Een tip voor onderweg is Langres, een prettig plaatsje met wat restaurants, een camping in de stad, met een prachtig uitzicht van achter de oude stadsmuur. Er is ook een winkel op wandelafstand vanaf de camping. De camping zelf is niet bijzonder.

Fietsenwinkels vindt Google soms lastig in Frankrijk. In veel grote Supermarkten vindt je ook wel wat fietsonderdelen, zoals kabels, banden. Of ze daar de juiste maat voor je Quest hebben is maar de vraag. Ook grotere Sportzaken zoals Sport 2000, hebben vaak wel een fietsreparatieafdeling. Ook zijn er best veel Decathlons in Frankrijk, soms ook in kleinere plaatsen. Montelimar o.a.
Antwoord }
Bedankt door: Fietsbennie , Themba , Willeke_IGKT
(1 uur geleden)Jeroen S schreef: Welkom Richard. Hier wat dingen die spontaan op komen borrelen; Neem de tijd om te wennen aan je fiets, en zorg dat je tegen die tijd veel kilometers in je benen hebt. Enige duizenden zou wel helpen, dat kan ook met woonwerk bij elkaar gesprokkeld worden. Wat je vooral ook niet moet vergeten is om voor je grote tocht wat te proberen. Ga rijden met je bagage, ga eens een nachtje of 2 met alle zooi op pad en kijk wat je werkelijk gebruikt en nodig hebt. Je leert daar erg veel van, en het bespaart je hopelijk wat lessen die je anders op je lange reis moet leren.

Veel mensen die nog nooit met de fiets op vakantie zijn geweest hebben de neiging om heel veel mee te slepen voor het geval dat je het misschien nodig hebt. Dat fietst dan niet zo lekker berg op. De kunst is eerder om te minimaliseren, maar daar wel enigszins comfortabel mee uit te komen. Volume is bij de VM ook erg belangrijk, zo'n schuimmatje is wel licht en kan niet stuk maar is erg groot. Wel/niet zelf koken, Kamperen of overnachten in B&B, Hotel, hostel, dat maakt nogal wat uit. Ga dus vooral wat uitproberen als je nog geen ervaren fietskampeerder bent, al is het een nachtje. Probeer ook vast wat heuvels mee te pakken.

Klimmen met de Ligfiets is niet makkelijk en met een zware VM helemaal niet. Heeft je Quest een groot of klein achterwiel? Bij een vakantiefiets zijn de lichte versnellingen belangrijker als de zware, dat je niet hoeft uit te stappen om te duwen is een stuk belangrijker dan of je met 60 of 70 naar beneden gaat. Volgens mij kun je de Quest prima upgraden naar meer versnellingen en een wat grotere cassette achter. Een cassette tot 36 achter met 3 bladen voor b.v. Shimano Cues heeft een 2x11 derailleur, iets met 6080 in het nummer geloof ik. Die kan een 11-45 cassette met nog 14 tandjes verschil voor. Dan zou je een 46-34 voor kunnen doen, en 11-45 achter. 

Er zijn veel mensen die op Youtube hun fietsreis video's posten. Daarvan kun je best het een en ander afkijken, maar niet iedere route die met een rechtopfiets mooi is, rijdt je met een Velomobiel ook fijn. Hekjes, krappe bochtjes, zo'n half verhard karrespoor, dat is niet fijn met de VM. Bij mij gaat er naar het zuiden meestal een fiets mee op de caravan. Maar ik kijk wel rond met de blik van een fietser en ik fiets daar ook. Ik zou je willen aanraden eens naar de Maasroute te kijken, die je al een heel stuk Frankrijk in brengt. Ook Eurovelo 17 geheten. Dan is er ook nog een Veloroute de Soleil die iets oostelijker loopt, Aken, Trier, Luxemburg. Die loopt ook nog verder door. Veel verder naar het Zuiden is er de Via Rhona met A op het eind, die langs de Rhone loopt ook Eurovelo 17 geheten. Vanaf Lyon ongeveer gaat dat een heel eind de goede kant op. 

Wannagobiking is een Youtube kanaal van een Nederlander die ook veel richting zuiden is geweest met de fiets, ik vermoed ook waar jij ongeveer langs wil. Ik vind hem prettig om te kijken.

Een tip voor onderweg is Langres, een prettig plaatsje met wat restaurants, een camping in de stad, met een prachtig uitzicht van achter de oude stadsmuur. Er is ook een winkel op wandelafstand vanaf de camping. De camping zelf is niet bijzonder. 

Fietsenwinkels vindt Google soms lastig in Frankrijk. In veel grote Supermarkten vindt je ook wel wat fietsonderdelen, zoals kabels, banden. Of ze daar de juiste maat voor je Quest hebben is maar de vraag. Ook grotere Sportzaken zoals Sport 2000, hebben vaak wel een fietsreparatieafdeling. Ook zijn er best veel Decathlons in Frankrijk, soms ook in kleinere plaatsen. Montelimar o.a.

Ben nog even aan zoeken hoe je hier beantwoord.

Dank voor je uitgebreide response Jeroen.
Ik heb Quest #107, dus een zware 20inch.
Er zitten 3 x 9 tandwielen op. Bij het tussenoverbrenging een 24 tands, dat schijnt al te helpen volgens Theo.

Ik ga proberen kilometers te maken, morgen staat er al een tochtje op het programma.
Maar moet alles uitzoeken met routes, GPX, Fietsnetwerk enz.
Morgen eerst de fiets van binnen helemaal schoonmaken en eigen maken.

Zo vind ik de elleboogsteunen die er nu in zitten te hoog, en zit ik bijna met m’n schouders tegen de rand van de bovenkant.. enz..
Genoeg te doen dus..

Ik hoop een ieder te spreken en wie weet in het echt.
Omgeving Wormerveer is de thuisbasis voorlopig van #107.

I keep you posted

(4 uren geleden)datakneder schreef:
(4 uren geleden)Richard107 schreef: Waar ben ik naar opzoek;
Reistips 
Trainingstips
En nog meer

Welkom Richard107.

Ik denk dat tips qua training en reis heel erg afhangt van wat je van plan bent. Het maakt nogal wat uit of je in 10 etappes gaat of in 3.

Eén ding kan ik je wel adviseren. Je zult nogal lange tijd in de fiets zitten, dus in eerste instantie zul  je moeten zorgen dat je comfortabel in de fiets zit. Dit hang af van de bepakking die je hebt. Maar maak ook ritten van 100+ km om er achter te komen of je comfortabel zit/ligt.

- ik heb redelijk de tijd, trek er ruim twee weken voor uit
Antwoord }
Richard neem misschien voor een grote tocht ook extra sokken mee en misschien tussendoor weleens schoenen uit. We hebben hier topics over een 24 uur race, bekijk deze ook eens. Verder de Klimaat challenge is een relatief lange tocht, ook daar kun je misschien tips sprokkelen.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Wormerveer plaatst je in het gebied van De Waterlandse Liggers, een groep die iedere maand een gezamenlijke tocht rijden en ook daarbuiten graag contact hebben en elkaar helpen. Als je nogmaals naar Dronten moet en het wil fietsen is er bijna altijd een VM om met je mee te gaan.
We hebben twee WhatsApp groepen, een voor de tochten en een voor al het andere dat ligfietsers in Noord Holland het bespreken waard vinden. Als je mij een prive bericht met je 06 nummer stuurt krijg je uitnodigingen.

Als je de tussenas hebt is dat ook een mogelijkheid om de versnellingen aan te pakken, toen ik Quest 34 had werd mij dat ook aangeraden, voor mij toen niet nodig.

Ik woon in Velsen Noord, mijn heuvels zijn vooral de duinen maar ook bruggen over snelwegen kunnen een uitdaging zijn.

PS, Wormerveer ligt ook in mijn persoonlijke fietsgebied, ik ben er zaterdag nog door gekomen denk ik. Mijn tempo ligt lager dan dat van DWL, dus als je het in het begin rustiger aan wilt doen kunnen we ook met z'n tweeën op pad.
Voornaamste fietsen: B4M 041 - M5 Cmpct -  Whike  -  Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, 
Antwoord }
Bedankt door:

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: Niels van der Wal, Piet K, 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:

Wachtwoord:

Nieuwe berichten
M5 m-racer uitproberen (idealiter Noord...
Is dat iemand met li...Bob Hagendijk — 10:20 PM
M5 m-racer uitproberen (idealiter Noord...
(Of hier iemand ee...365cycle — 10:18 PM
Nieuw hier
Wormerveer plaatst j...Willeke_IGKT — 10:17 PM
Nieuw hier
Richard neem misschi...Hardloper — 09:59 PM
Toertochtje Zeeland - wordt herhaald
Mooi initiatief. Ech...Hardloper — 09:56 PM
Toertochtje Zeeland - wordt herhaald
Vandaag een soort va...Hoekie — 09:17 PM
Nieuw hier
Welkom Richard. Hie...Richard107 — 09:04 PM
Nieuw hier