|
Nieuw hier
|
Berichten: 34
Topics: 7
Lid sinds: Oct 2025
Bedankt: 64
58 x bedankt in 31 berichten
12-Oct-2025, 06:12 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 12-Oct-2025, 09:28 PM door Richard107.)
Een korte introductie;
Richard, 57 jaar, redelijk sportief maar geen (lig)fietser.
Een tijd terug een beetje gezocht naar een velomobiel, en gevonden.
Via Theo van Velomobiel Quest 107 gekocht.
Afgelopen vrijdag 6 rondjes om het Velomobiel pand gefietst en met een strik eromheen twee uur later de Quest in de bus geladen.
Maar waarom? Volgend jaar wil ik van Nederland naar Malaucene, Frankrijk, fietsen. Dit allemaal voor het goede doel, bekendheid genereren en geld ophalen voor Stichting ALS Nederland.
Dus nu druk bezig dit oude beestje op te knappen. Technisch redelijk, optisch mankeert er wel wat aan.
Nu ben ik bezig om het hele forum hier door te spitten.
Waar ben ik naar opzoek;
Reistips
Technische tips om de fiets aan te passen
Trainingstips
En nog meer
Ik hoop van jullie te horen,
Grtz Richard
Heeft een Quest, bijna antiek #107
Gaat in 2026 naar Frankrijk velomobielen (voor het goede doel)*
*Geld ophalen voor Stichting ALS Nederland
Bedankt door: LigfietsWilsum , 365cycle , gideon , Oliver , Fietsbennie , Willeke_IGKT , Lig-hen , Chepap , Kapitein Bosui , Cygnus , -Nico-
Berichten: 7.067
Topics: 175
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 3156
10035 x bedankt in 4822 berichten
Richard, welkom op dit forum.
Mooi doel.
Thys 209 Rowingbike - M5 CHR - DF 282 - DFxl 137 - Rans Dynamik Pro - M5 MinimalBike
Berichten: 1.222
Topics: 28
Lid sinds: Jul 2021
Bedankt: 788
2490 x bedankt in 1147 berichten
(12-Oct-2025, 06:12 PM)Richard107 schreef: Waar ben ik naar opzoek;
Reistips
Technische tips om de fiets aan te passen
Trainingstips
En nog meer
Welkom Richard107.
Ik denk dat tips qua training en reis heel erg afhangt van wat je van plan bent. Het maakt nogal wat uit of je in 10 etappes gaat of in 3.
Eén ding kan ik je wel adviseren. Je zult nogal lange tijd in de fiets zitten, dus in eerste instantie zul je moeten zorgen dat je comfortabel in de fiets zit. Dit hang af van de bepakking die je hebt. Maar maak ook ritten van 100+ km om er achter te komen of je comfortabel zit/ligt.
Berichten: 443
Topics: 10
Lid sinds: Mar 2021
Bedankt: 169
948 x bedankt in 423 berichten
Heel erg leuk zon duidelijk doel. Denk dat er wel het nodige aan heuvels bij komt kijken, dus zorg voor een licht verzet en oefen daar mee door de heuveltjes in nederland op te zoeken. Maar zou eerst wennen aan de fiets en een portie ervaring op doen op het vlakke, polders zoals rond dronten waar hij geboren is, zijn daar ideaal voor.
De finishing touch van optisch opknappen pas na minstens een 500km ofzo doen, meestal levert manoevreren, parkeren, stoeprandjes e.d. namelijk in het begin wat krassen op.
Berichten: 5
Topics: 0
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 0
8 x bedankt in 5 berichten
Gefeliciteerd Richard! Veel veilige kilometers!
Berichten: 1.831
Topics: 42
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 2878
2565 x bedankt in 941 berichten
Welkom Richard.
Veel plezier en veilige kilometers gewenst.
Mooie reden om een fiets aan te schaffen.
Zelf ben ik (nog) niet zuidelijker geweest dan Bonn of Maastricht .
Maar ik heb veel gelezen dat brood die kant op wel een dingetje is.
Ik heb hier nog een reisblog van Piet die die kant op is gefietst:
https://laatvoorheteten.nl/naar-de-zee-in-het-zuiden/
Misschien kun je daar wat tips opdoen.
Bonne route!
Berichten: 3.674
Topics: 121
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 4198
4696 x bedankt in 3095 berichten
Welkom op het forum Richard. Altijd mooi om te zien dat ook andere sporten voor het goede doel.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 2.181
Topics: 11
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 972
4291 x bedankt in 2026 berichten
12-Oct-2025, 08:47 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 12-Oct-2025, 08:49 PM door Jeroen S.)
Welkom Richard. Hier wat dingen die spontaan op komen borrelen; Neem de tijd om te wennen aan je fiets, en zorg dat je tegen die tijd veel kilometers in je benen hebt. Enige duizenden zou wel helpen, dat kan ook met woonwerk bij elkaar gesprokkeld worden. Wat je vooral ook niet moet vergeten is om voor je grote tocht wat te proberen. Ga rijden met je bagage, ga eens een nachtje of 2 met alle zooi op pad en kijk wat je werkelijk gebruikt en nodig hebt. Je leert daar erg veel van, en het bespaart je hopelijk wat lessen die je anders op je lange reis moet leren.
Veel mensen die nog nooit met de fiets op vakantie zijn geweest hebben de neiging om heel veel mee te slepen voor het geval dat je het misschien nodig hebt. Dat fietst dan niet zo lekker berg op. De kunst is eerder om te minimaliseren, maar daar wel enigszins comfortabel mee uit te komen. Volume is bij de VM ook erg belangrijk, zo'n schuimmatje is wel licht en kan niet stuk maar is erg groot. Wel/niet zelf koken, Kamperen of overnachten in B&B, Hotel, hostel, dat maakt nogal wat uit. Ga dus vooral wat uitproberen als je nog geen ervaren fietskampeerder bent, al is het een nachtje. Probeer ook vast wat heuvels mee te pakken.
Klimmen met de Ligfiets is niet makkelijk en met een zware VM helemaal niet. Heeft je Quest een groot of klein achterwiel? Bij een vakantiefiets zijn de lichte versnellingen belangrijker als de zware, dat je niet hoeft uit te stappen om te duwen is een stuk belangrijker dan of je met 60 of 70 naar beneden gaat. Volgens mij kun je de Quest prima upgraden naar meer versnellingen en een wat grotere cassette achter. Een cassette tot 36 achter met 3 bladen voor b.v. Shimano Cues heeft een 2x11 derailleur, iets met 6080 in het nummer geloof ik. Die kan een 11-45 cassette met nog 14 tandjes verschil voor. Dan zou je een 46-34 voor kunnen doen, en 11-45 achter.
Er zijn veel mensen die op Youtube hun fietsreis video's posten. Daarvan kun je best het een en ander afkijken, maar niet iedere route die met een rechtopfiets mooi is, rijdt je met een Velomobiel ook fijn. Hekjes, krappe bochtjes, zo'n half verhard karrespoor, dat is niet fijn met de VM. Bij mij gaat er naar het zuiden meestal een fiets mee op de caravan. Maar ik kijk wel rond met de blik van een fietser en ik fiets daar ook. Ik zou je willen aanraden eens naar de Maasroute te kijken, die je al een heel stuk Frankrijk in brengt. Ook Eurovelo 17 geheten. Dan is er ook nog een Veloroute de Soleil die iets oostelijker loopt, Aken, Trier, Luxemburg. Die loopt ook nog verder door. Veel verder naar het Zuiden is er de Via Rhona met A op het eind, die langs de Rhone loopt ook Eurovelo 17 geheten. Vanaf Lyon ongeveer gaat dat een heel eind de goede kant op.
Wannagobiking is een Youtube kanaal van een Nederlander die ook veel richting zuiden is geweest met de fiets, ik vermoed ook waar jij ongeveer langs wil. Ik vind hem prettig om te kijken.
Een tip voor onderweg is Langres, een prettig plaatsje met wat restaurants, een camping in de stad, met een prachtig uitzicht van achter de oude stadsmuur. Er is ook een winkel op wandelafstand vanaf de camping. De camping zelf is niet bijzonder.
Fietsenwinkels vindt Google soms lastig in Frankrijk. In veel grote Supermarkten vindt je ook wel wat fietsonderdelen, zoals kabels, banden. Of ze daar de juiste maat voor je Quest hebben is maar de vraag. Ook grotere Sportzaken zoals Sport 2000, hebben vaak wel een fietsreparatieafdeling. Ook zijn er best veel Decathlons in Frankrijk, soms ook in kleinere plaatsen. Montelimar o.a.
Berichten: 34
Topics: 7
Lid sinds: Oct 2025
Bedankt: 64
58 x bedankt in 31 berichten
12-Oct-2025, 09:04 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 12-Oct-2025, 09:31 PM door Richard107.)
(12-Oct-2025, 08:47 PM)Jeroen S schreef: Welkom Richard. Hier wat dingen die spontaan op komen borrelen; Neem de tijd om te wennen aan je fiets, en zorg dat je tegen die tijd veel kilometers in je benen hebt. Enige duizenden zou wel helpen, dat kan ook met woonwerk bij elkaar gesprokkeld worden. Wat je vooral ook niet moet vergeten is om voor je grote tocht wat te proberen. Ga rijden met je bagage, ga eens een nachtje of 2 met alle zooi op pad en kijk wat je werkelijk gebruikt en nodig hebt. Je leert daar erg veel van, en het bespaart je hopelijk wat lessen die je anders op je lange reis moet leren.
Veel mensen die nog nooit met de fiets op vakantie zijn geweest hebben de neiging om heel veel mee te slepen voor het geval dat je het misschien nodig hebt. Dat fietst dan niet zo lekker berg op. De kunst is eerder om te minimaliseren, maar daar wel enigszins comfortabel mee uit te komen. Volume is bij de VM ook erg belangrijk, zo'n schuimmatje is wel licht en kan niet stuk maar is erg groot. Wel/niet zelf koken, Kamperen of overnachten in B&B, Hotel, hostel, dat maakt nogal wat uit. Ga dus vooral wat uitproberen als je nog geen ervaren fietskampeerder bent, al is het een nachtje. Probeer ook vast wat heuvels mee te pakken.
Klimmen met de Ligfiets is niet makkelijk en met een zware VM helemaal niet. Heeft je Quest een groot of klein achterwiel? Bij een vakantiefiets zijn de lichte versnellingen belangrijker als de zware, dat je niet hoeft uit te stappen om te duwen is een stuk belangrijker dan of je met 60 of 70 naar beneden gaat. Volgens mij kun je de Quest prima upgraden naar meer versnellingen en een wat grotere cassette achter. Een cassette tot 36 achter met 3 bladen voor b.v. Shimano Cues heeft een 2x11 derailleur, iets met 6080 in het nummer geloof ik. Die kan een 11-45 cassette met nog 14 tandjes verschil voor. Dan zou je een 46-34 voor kunnen doen, en 11-45 achter.
Er zijn veel mensen die op Youtube hun fietsreis video's posten. Daarvan kun je best het een en ander afkijken, maar niet iedere route die met een rechtopfiets mooi is, rijdt je met een Velomobiel ook fijn. Hekjes, krappe bochtjes, zo'n half verhard karrespoor, dat is niet fijn met de VM. Bij mij gaat er naar het zuiden meestal een fiets mee op de caravan. Maar ik kijk wel rond met de blik van een fietser en ik fiets daar ook. Ik zou je willen aanraden eens naar de Maasroute te kijken, die je al een heel stuk Frankrijk in brengt. Ook Eurovelo 17 geheten. Dan is er ook nog een Veloroute de Soleil die iets oostelijker loopt, Aken, Trier, Luxemburg. Die loopt ook nog verder door. Veel verder naar het Zuiden is er de Via Rhona met A op het eind, die langs de Rhone loopt ook Eurovelo 17 geheten. Vanaf Lyon ongeveer gaat dat een heel eind de goede kant op.
Wannagobiking is een Youtube kanaal van een Nederlander die ook veel richting zuiden is geweest met de fiets, ik vermoed ook waar jij ongeveer langs wil. Ik vind hem prettig om te kijken.
Een tip voor onderweg is Langres, een prettig plaatsje met wat restaurants, een camping in de stad, met een prachtig uitzicht van achter de oude stadsmuur. Er is ook een winkel op wandelafstand vanaf de camping. De camping zelf is niet bijzonder.
Fietsenwinkels vindt Google soms lastig in Frankrijk. In veel grote Supermarkten vindt je ook wel wat fietsonderdelen, zoals kabels, banden. Of ze daar de juiste maat voor je Quest hebben is maar de vraag. Ook grotere Sportzaken zoals Sport 2000, hebben vaak wel een fietsreparatieafdeling. Ook zijn er best veel Decathlons in Frankrijk, soms ook in kleinere plaatsen. Montelimar o.a.
Ben nog even aan zoeken hoe je hier beantwoord.
Dank voor je uitgebreide response Jeroen.
Ik heb Quest #107, dus een zware 20inch.
Er zitten 3 x 9 tandwielen op. Bij het tussenoverbrenging een 24 tands, dat schijnt al te helpen volgens Theo.
Ik ga proberen kilometers te maken, morgen staat er al een tochtje op het programma.
Maar moet alles uitzoeken met routes, GPX, Fietsnetwerk enz.
Morgen eerst de fiets van binnen helemaal schoonmaken en eigen maken.
Zo vind ik de elleboogsteunen die er nu in zitten te hoog, en zit ik bijna met m’n schouders tegen de rand van de bovenkant.. enz..
Genoeg te doen dus..
Ik hoop een ieder te spreken en wie weet in het echt.
Omgeving Wormerveer is de thuisbasis voorlopig van #107.
I keep you posted
(12-Oct-2025, 06:32 PM)datakneder schreef: (12-Oct-2025, 06:12 PM)Richard107 schreef: Waar ben ik naar opzoek;
Reistips
Technische tips om de fiets aan te passen
Trainingstips
En nog meer
Welkom Richard107.
Ik denk dat tips qua training en reis heel erg afhangt van wat je van plan bent. Het maakt nogal wat uit of je in 10 etappes gaat of in 3.
Eén ding kan ik je wel adviseren. Je zult nogal lange tijd in de fiets zitten, dus in eerste instantie zul je moeten zorgen dat je comfortabel in de fiets zit. Dit hang af van de bepakking die je hebt. Maar maak ook ritten van 100+ km om er achter te komen of je comfortabel zit/ligt.
- ik heb redelijk de tijd, trek er ruim twee weken voor uit
Heeft een Quest, bijna antiek #107
Gaat in 2026 naar Frankrijk velomobielen (voor het goede doel)*
*Geld ophalen voor Stichting ALS Nederland
Berichten: 3.674
Topics: 121
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 4198
4696 x bedankt in 3095 berichten
12-Oct-2025, 09:59 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 12-Oct-2025, 10:00 PM door Hardloper.)
Richard neem misschien voor een grote tocht ook extra sokken mee en misschien tussendoor weleens schoenen uit. We hebben hier topics over een 24 uur race, bekijk deze ook eens. Verder de Klimaat challenge is een relatief lange tocht, ook daar kun je misschien tips sprokkelen.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 2.661
Topics: 73
Lid sinds: Dec 2020
Bedankt: 40545
4083 x bedankt in 1762 berichten
12-Oct-2025, 10:17 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 12-Oct-2025, 10:25 PM door Willeke_IGKT.)
Wormerveer plaatst je in het gebied van De Waterlandse Liggers, een groep die iedere maand een gezamenlijke tocht rijden en ook daarbuiten graag contact hebben en elkaar helpen. Als je nogmaals naar Dronten moet en het wil fietsen is er bijna altijd een VM om met je mee te gaan.
We hebben twee WhatsApp groepen, een voor de tochten en een voor al het andere dat ligfietsers in Noord Holland het bespreken waard vinden. Als je mij een prive bericht met je 06 nummer stuurt krijg je uitnodigingen.
Als je de tussenas hebt is dat ook een mogelijkheid om de versnellingen aan te pakken, toen ik Quest 34 had werd mij dat ook aangeraden, voor mij toen niet nodig.
Ik woon in Velsen Noord, mijn heuvels zijn vooral de duinen maar ook bruggen over snelwegen kunnen een uitdaging zijn.
PS, Wormerveer ligt ook in mijn persoonlijke fietsgebied, ik ben er zaterdag nog door gekomen denk ik. Mijn tempo ligt lager dan dat van DWL, dus als je het in het begin rustiger aan wilt doen kunnen we ook met z'n tweeën op pad.
Voornaamste fietsen: B4M 041 - M5 Cmpct - Whike - Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing,
Berichten: 376
Topics: 28
Lid sinds: Apr 2021
Bedankt: 42
1062 x bedankt in 354 berichten
12-Oct-2025, 10:54 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 13-Oct-2025, 12:37 AM door Martin van Mourik.)
(12-Oct-2025, 08:47 PM)Jeroen S schreef: Fietsenwinkels vindt Google soms lastig in Frankrijk.
Ja maar je moet ook geen google gebruiken.
Voor lopen en fietsen vind ik het kaartmateriaal van openstreetmap veel beter.
Op openstreetmap.org hebben fietsenwinkels hun eigen symbool.
Even de proef op de som genomen, de fietsenwinkel die ik deze zomer in Saint Lary-Soulan zag staat keurig aangegeven.
https://www.openstreetmap.org/?mlat=42.8...4/0.324488
Berichten: 2.181
Topics: 11
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 972
4291 x bedankt in 2026 berichten
Probeer het eens in Ruoms in de Ardeche. Daar vindt je wel veel fietsenverhuurders, maar een zeer voor de hand liggende winkel heeft alleen een hardloop symbooltje. Kijk je daar dan op googlemaps binnen, Foto's binnen, dan zie je ineens een afdeling met fietsen en onderdelen in die winkel. Mijn advies is dus om vooral ook te checken wat dergelijke sportwinkels in hun assortiment hebben, als je ineens iets moet zoeken.
Smalle 406 buitenbandjes en binnenbandjes vindt je er meestal niet. Nieuwe SA remblokken ook niet. Laat staan een kettingrol. Maar een cassette, ketting, kabeltjes, shifter dat soort dingen gaat vaak wel lukken.
Berichten: 2.661
Topics: 73
Lid sinds: Dec 2020
Bedankt: 40545
4083 x bedankt in 1762 berichten
Voor een lange tocht zou ik kijken of ik een of zelfs 3 vouw buitenbanden mee kan nemen. Het achterwiel kan in geval van nood ook met dezelfde maat als de voorwielen dus een helpt al. Ik heb een zwaar gebruikte vouwband als thuiskomer in de fiets liggen.
Binnenbanden en een plakset met ervaring in het omleggen van deze banden.
Reserve rem en versnellingskabels. En weten hoe ze te plaatsen. Niet dat ze vaak nodig zijn maar je kunt niet zonder ze rijden en ze nemen weinig ruimte in.
Voornaamste fietsen: B4M 041 - M5 Cmpct - Whike - Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing,
Berichten: 2.181
Topics: 11
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 972
4291 x bedankt in 2026 berichten
Ik ben nooit naar Zuiid Frankrijk gefietst, maar ik heb wel redelijk wat in Frankrijk gefietst rond diverse campings. De wegen daar zijn niet altijd optimaal voor fietsers, soms is het wegdek in slechte staat. Ook de fietspaden kunnen sterk wisselen. Zo heb je mooi fietspad en zo sta je op de Ringweg of op een stukje onverhard waar het met een mountainbike nog pittig wordt. Wel staat er in Frankrijk inmiddels ook best veel op Google streetview wat je erg kan helpen, zeker in situaties die er in detail op je route raar uitzien, zou ik even goed kijken.
Dit stukje Via Rhona ziet er ideaal uit voor een velomobiel, vlak, breed prachtig asfalt.
https://www.google.nl/maps/place/26200+M...FQAw%3D%3D
Dit stukje is ineens wel erg smal; https://www.google.nl/maps/place/26200+M...FQAw%3D%3D
Dit is ook een extreem stukje fietspad daar in de buurt. https://www.google.nl/maps/place/26200+M...FQAw%3D%3D
Dan velomobiel je liever op de weg tussen de auto's.
Berichten: 443
Topics: 10
Lid sinds: Mar 2021
Bedankt: 169
948 x bedankt in 423 berichten
Frankrijk is in,iddels een paar jaar terug, maar officiele fietstrajecten zouden inderdaad weleens wat lastige obstakels kunnen hebben voor een velomobiel. De rustige D wegen op het platteland lijken me daarentegen ideaal voor een velomobiel, die stijgen meestal ook vrij geleidelijk.
Berichten: 65
Topics: 3
Lid sinds: Nov 2017
Bedankt: 214
77 x bedankt in 38 berichten
Welkom Richard, je hebt een mooi en duidelijk doel! Ben je ook van plan om woon-werkverkeer met de Quest te gaan doen? Veel fietsers zien dat naast een gezonde en schone manier van vervoer ook als een (laag-intensieve) training die vaak maar beperkt extra tijd kost ten op zichte van de auto of het openbaar vervoer.
Bouw het verder ook rustig op, VM rijden en ligfietsen in het algemeen is best wel anders dan gewoon fietsen of andere sporten natuurlijk.
Ik heb ook ervaren dat je met een VM goed moet leren anticiperen in het verkeer en doseren van de inspanning, dat kost ook tijd.
Berichten: 34
Topics: 7
Lid sinds: Oct 2025
Bedankt: 64
58 x bedankt in 31 berichten
(14-Oct-2025, 08:48 PM)-Nico- schreef: Welkom Richard, je hebt een mooi en duidelijk doel! Ben je ook van plan om woon-werkverkeer met de Quest te gaan doen? Veel fietsers zien dat naast een gezonde en schone manier van vervoer ook als een (laag-intensieve) training die vaak maar beperkt extra tijd kost ten op zichte van de auto of het openbaar vervoer.
Bouw het verder ook rustig op, VM rijden en ligfietsen in het algemeen is best wel anders dan gewoon fietsen of andere sporten natuurlijk.
Ik heb ook ervaren dat je met een VM goed moet leren anticiperen in het verkeer en doseren van de inspanning, dat kost ook tijd.
Dat ben ik aan het overwegen. Echter kan ik de fiets thuis niet stallen, alleen buiten. Aangezien ik aan de kust woon is dat met al die zoute zeelucht denk ik niet zo goed voor 107. Er zal dan een hoes omheen moeten. Daarnaast ben ik niet zo snel, woon-werk enkel is met auto 37,7(Zandvoort-Koog a/d Zaan) en als ik dat moet fietsen ben ik zeker meer dan 1.5 uur onderweg…
Heeft een Quest, bijna antiek #107
Gaat in 2026 naar Frankrijk velomobielen (voor het goede doel)*
*Geld ophalen voor Stichting ALS Nederland
Berichten: 2.639
Topics: 27
Lid sinds: Dec 2017
Bedankt: 38
4024 x bedankt in 2227 berichten
(14-Oct-2025, 09:24 PM)Richard107 schreef: (14-Oct-2025, 08:48 PM)-Nico- schreef: Welkom Richard, je hebt een mooi en duidelijk doel! Ben je ook van plan om woon-werkverkeer met de Quest te gaan doen? Veel fietsers zien dat naast een gezonde en schone manier van vervoer ook als een (laag-intensieve) training die vaak maar beperkt extra tijd kost ten op zichte van de auto of het openbaar vervoer.
Bouw het verder ook rustig op, VM rijden en ligfietsen in het algemeen is best wel anders dan gewoon fietsen of andere sporten natuurlijk.
Ik heb ook ervaren dat je met een VM goed moet leren anticiperen in het verkeer en doseren van de inspanning, dat kost ook tijd.
Dat ben ik aan het overwegen. Echter kan ik de fiets thuis niet stallen, alleen buiten. Aangezien ik aan de kust woon is dat met al die zoute zeelucht denk ik niet zo goed voor 107. Er zal dan een hoes omheen moeten. Daarnaast ben ik niet zo snel, woon-werk enkel is met auto 37,7(Zandvoort-Koog a/d Zaan) en als ik dat moet fietsen ben ik zeker meer dan 1.5 uur onderweg…
Een hoes zal weinig zin hebben tegen de zilte lucht. Deze komt via de voetengaten alsnog gewoon binnen..
Ketting goed gesmeerd houden is het advies hier.
Berichten: 7.067
Topics: 175
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 3156
10035 x bedankt in 4822 berichten
15-Oct-2025, 06:26 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 15-Oct-2025, 06:27 AM door Wim -de roetsende.)
(14-Oct-2025, 09:24 PM)Richard107 schreef: Daarnaast ben ik niet zo snel, woon-werk enkel is met auto 37,7(Zandvoort-Koog a/d Zaan) en als ik dat moet fietsen ben ik zeker meer dan 1.5 uur onderweg…
Allereerst de auto of de vm bij je werk zetten. Terug met iemand anders of het OV.
Daarna ga je op maandag met de vm naar je werk. Terug met de auto.
De volgende dag met de auto naar je werk en met de vm weer naar huis.
Enz.
Als je dat 4 dagen doet, dan staat altijd hetzelfde voertuig thuis in het weekend.
Thys 209 Rowingbike - M5 CHR - DF 282 - DFxl 137 - Rans Dynamik Pro - M5 MinimalBike
Berichten: 2.181
Topics: 11
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 972
4291 x bedankt in 2026 berichten
Hallo Richard, Ik graaf dit even weer op. Het is mooi weer voor wat beeldscherm onderzoek. Heb nog wat mogelijk interessante video's gevonden. Abe Nederlof fietste de Maasroute deels. Op een gegeven moment steekt hij af richting Luxemburg. Hij filmt vrij veel van de weg, zodat je een redelijk beeld krijgt wat je te wachten staat. Dag 4 begint in Maastricht en pakt het in mijn ogen naarste stuk van de Route goed mee. https://www.youtube.com/watch?v=ktr-1azgmIE dag 5 en 6 zijn ook interessant. Heb ook al weer een meer recente video zien langskomen waarin het in Luik al weer opgelost lijkt met de puinhoop.
Op een gegeven moment ben je de Ardennen weer uit, via de Maasroute is dat een wat langere route maar met veel minder hoogte meters als door de Ardennen. De voorstellen van Google voor Maastricht-Sedan komt aan ongeveer 1700 hoogte meters, en in de Ardennen zijn dat nogal eens pittige hoogtemeters. Het kan daar behoorlijk steil zijn.
Deze meneer rijdt de andere kant op, geeft ook een mooi beeld. Met mooie beelden van plaatsjes onderweg. https://www.youtube.com/watch?v=TdSWUiPPbGo
Je ziet het landschap veranderen, anders dan wat je denkt wordt het in Noordelijke richting, terug naar huis een stukje steiler.
Deze meneer geeft wel zeer beknopte video's van de via Rhona/ eurovelo 17. https://www.youtube.com/watch?v=3cUad-nj-dM
Met wat zoeken vindt je vast nog wel meer. Ook het Youtube algoritme geeft je vanzelf meer aanbod in die richting.
Het helpt om je een beeld te vormen van wat je te wachten staat, geeft je misschien wat inspiratie.
Berichten: 34
Topics: 7
Lid sinds: Oct 2025
Bedankt: 64
58 x bedankt in 31 berichten
Thanks Jeroen,
Voor je tijd en interesse. Meteen gekeken en dit helpt. Ook even wat routes bekeken. Er wordt vanuit Koog aan de Zaan of Haarlem gestart. Eerste stop is sowieso Breda, bij een fietsmaat langs. En dan door naar het zuiden. Ik ga waarschijnlijk wel
Uitkomen waar deze meneer is gestart ook.
Vanaf januari ga ik al dingen uitzoeken en plannen!
Grtz Richard
Heeft een Quest, bijna antiek #107
Gaat in 2026 naar Frankrijk velomobielen (voor het goede doel)*
*Geld ophalen voor Stichting ALS Nederland
Berichten: 396
Topics: 2
Lid sinds: Jan 2024
Bedankt: 1256
814 x bedankt in 384 berichten
1 uur geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 28 minuten geleden door Tijanus.)
Dank voor het opgraven, dit draadje had ik even gemist, omdat we in september/oktober naar.... Malaucene zijn gefietst!
Nou ja, met een beetje marge dan, ons reisdoel was Saintes Maries de la Mer aan de Mediterrane kust, maar dat is vanaf Malaucene alleen nog maar ±200 km de (kleine) Rhone volgen, en je bent er. Op 1 oktober ben ik dan ook daadwerkelijk door Malaucene gekomen, waarbij Bianca even een rustdag had om de volgende dag vanaf Sault de Ventoux te beklimmen. Op de bukfiets, zoals dat hier heet.
Er komen dan ook acuut twee vragen bij mij op:
-Ben je van plan ook de Ventoux te beklimmen (en dan ook nog in de Quest 107 of ga je daarvoor ter plekke een geschiktere fiets huren?)
-Hoe denk je de Quest weer mee naar huis te nemen? (toen we in Avignon vroegen hoe we de trein terug naar huis konden nemen met twee bukfietsen werd er al 'impossible' geroepen (ja, letterlijk), met een serie regionale treintjes was het (in twee dagen) prima te doen, maar met een velomobiel lijkt het me zelf lastig, zonder supportteam met imperiaal of aanhanger die achter je aan rijdt).
Wij hebben gebruik gemaakt van de Blauwe Loper, een 'snelfietsroute' naar Avignon. Op een aantal stukken zal de hoeveelheid zig-zag-hekjes om niet-fietsers van de route af te houden wat irritant zijn (met de fietskar vond ik af en toe al dat we wel wat vaak zo'n hek tegenkwamen), maar ik kan me zo geen punt voor de geest halen waarop die route onmogelijk zou zijn met een velomobiel. In Frankrijk is het ook prima uitgepijld langs Moezel, Vogezenkanaal, Saone en Rhone. Dat Vogezenkanaal ligt vol met sluisjes (telkens 2,5 a 3 meter, prima op snelheid te nemen dus), maar verder weinig hoogtemeters... in Frankrijk althans.
De 'vlakste' oplossing voor de Ardennen is de Vennbahn, van Aken (station Rothe Erde, beter dan Hauptbahnhof) tot aan Troisvierges in noordelijk Luxemburg. Gaat over de hoge venen, maar over of net langs een voormalige spoorlijn, dus de klimmen (en bochten) zijn zeer gelijkmatig, met gebruik van oude treintunnels waar het landschap minder vlak is. De enige venijnige klim die erin zit is op het einde in Luxemburg, een omweg voor de laatste spoortunnel in de route, omdat daar tegenwoordig 13 soorten vleermuizen in bivakkeren.
De bewegwijzering in Luxemburg was m.i. niet optimaal, daar hebben we zelf maar wat Luxemburgse genummerde 'Pistes Cyclables' aan elkaar geplakt, met wat wisselend succes. In Noord-Luxemburg (zeg alles boven Ettelbrück) zijn ze wat dun gezaaid, en in Luxemburg stad hebben we de fout gemaakt middels de PC-1 de hoofdstad te willen omzeilen. Waar bijna alle Pistes Cyclables qua wegdek prima tot uitstekend zijn, is de PC-1 dat niet. Gewoon niet. Kilometers gravel bospaden, of, erger, voormalig-asfalt-bospaden, en, oh ja, enkele honderden meters helling van 20%. Ik stap niet snel af op een helling, maar daar wel, zonder het ook maar te proberen. OK, met de MTB had ik het fantastisch gevonden, maar met de fietskar dus niet zo (en het weer zat later die dag ook een tikje tegen). Achteraf was via Diekirch doorsteken naar de Our en die gewoon aanhouden tot de Moezel waarschijnlijk verstandiger geweest, maar ja, daar hadden we al eens gefietst (want, Luxemburg is wel een fantastisch fietsland... met de juiste fiets). Of wellicht bij Clervaux al doorsteken naar de Our, al heeft de noordelijke Our (boven Vianden) ook wel eens wat minder vlakke wegen in de aanbieding.
Nou ja, zie maar of je er wat mee kunt, en veel succes!
Airborne Valkyrie - Airborne Carpe Diem - Airborne Manhattan Project - Van Nicholas Euros - Litespeed Ultimate - Koga Miyata FPC - Optima Baron - Optima Orca - Hase Pino - HP Gekko 20 FX - M5 Lowracer - Quest 259 'Quifje'
|
Gebruikers die dit topic lezen: 3 gast(en)
|
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|