Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
wat ze zeggen
Nou ik had laatst iemand die mijn VM helemaal geweldige vond. Hij zij iets van Tof ding. Een man van in de 60 denk ik.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
(18-Nov-2025, 04:06 PM)Hardloper schreef: Nou ik had laatst iemand die mijn VM helemaal geweldige vond. Hij zij iets van Tof ding. Een man van in de 60 denk ik.

Zeker. Komt regelmatig voor. De lofuitingen over de jaren, kan ik niet op twee handen tellen.
De 'domme' blijven me op een of andere manier beter bij.
Zo ook afgelopen zaterdag alleen maar leuke reacties/watzezeggen bij het vele stoppen en wachten in en rond Antwerpen.
Antwoord }
Een oudere dame kwam laatst glimlachend kijken bij mijn Trike, met de vraag,  is dat een velomobiel?
Ik heb maar ,  ja gezegd, in de franse taal kan men het woord, velomobiel, voor veel soorten fietsen gebruiken.

e
Antwoord }
Oh, dat ze dat woord kende.
Antwoord }
Bedankt door:
Ik sprak gisteren met de kennissen van mijn ouders en die hadden erover dat ze eentje zagen die er goed de tempo erin had zitten. 50km/u en misschien wel richting 60km/u. Ze dachten even dat ik het was, maar de kleur klopte niet constateerde ze zelf al.
Antwoord }
(, 12:01 PM)Hardloper schreef: IZe dachten even dat ik het was, maar de kleur klopte niet constateerde ze zelf al.

De snelheid ook niet  Big Grin Tongue
Thys 209 Rowingbike - M5 CHR - DF 282 - DFxl 137 - Rans Dynamik Pro - M5 MinimalBike
Antwoord }
Bedankt door: Veloquest
(, 12:01 PM)Hardloper schreef: Ik sprak gisteren met de kennissen van mijn ouders en die hadden erover dat ze eentje zagen die er goed de tempo erin had zitten. 50km/u en misschien wel richting 60km/u. Ze dachten even dat ik het was, maar de kleur klopte niet constateerde ze zelf al.
Degenen die nu nog 50 a 60 rijden, dat zijn er maar weinig. 60 als kruissnelheid op langere stukken lukt me met deze kou niet zonder toerkap, tenzij alles meezit (banden op de juiste druk, strak asfalt, misschien een licht gunstig windje). 
Weet je niet waar het was? Lijkt me dat de dader wel te vinden moet zijn Big Grin
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Ik weet niet precies waar, maar ik herinner me wel een VM die ik tegen kwam die net als mij deze kant als potentiele bestemming had. Aan deze persoon denk ik.
Ik weet ook nog goed dat we beide een fietser hadden ingehaald, diverse stoplichten had ik op dat stukje. Maar die fietser stond samen met mij stil bij het rood licht en we hadden samen een gesprekje. Deze fietser wist me te vertellen wat ik al dacht, die andere is aan het faken. Dus hulp motor erin. Hij zou met die andere velonaut hebben gesproken. Dus dat verklaard wel waarom hij zo rap ging. Maar voor hetzelfde geld was de eerder genoemde ontmoeting een maand terug he.
Antwoord }
(, 05:02 PM)Hardloper schreef: Deze fietser wist me te vertellen wat ik al dacht, die andere is aan het faken. Dus hulp motor erin. Hij zou met die andere velonaut hebben gesproken. Dus dat verklaard wel waarom hij zo rap ging. 

Dat is niet alleen faken. Dat is zelfs erg illegaal, als hij 50/60km/u gaat door de motor.

Dan is het gewoon een opgevoerde brommer of SpeedPedelec. Dan moet er dus een geel plaatje achterop zitten.
Thys 209 Rowingbike - M5 CHR - DF 282 - DFxl 137 - Rans Dynamik Pro - M5 MinimalBike
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , TimSch
(, 05:18 PM)Wim -de roetsende schreef: ...Dan moet er dus een geel plaatje achterop zitten.

>48 km/u maakt een plaatje ook niet meer uit.
Antwoord }
(, 06:14 PM)Hoekie schreef:
(, 05:18 PM)Wim -de roetsende schreef: ...Dan moet er dus een geel plaatje achterop zitten.

>48 km/u maakt een plaatje ook niet meer uit.

Klopt, daarom schreef ik ook 'opgevoerd'.
Antwoord }
(, 05:18 PM)Wim -de roetsende schreef:
(, 05:02 PM)Hardloper schreef: Deze fietser wist me te vertellen wat ik al dacht, die andere is aan het faken. Dus hulp motor erin. Hij zou met die andere velonaut hebben gesproken. Dus dat verklaard wel waarom hij zo rap ging. 

Dat is niet alleen faken. Dat is zelfs erg illegaal, als hij 50/60km/u gaat door de motor.

Dan is het gewoon een opgevoerde brommer of SpeedPedelec. Dan moet er dus een geel plaatje achterop zitten.

Dat weet ik natuurlijk ook wel. Persoonlijk vind ik het ook erg onverantwoord.
Antwoord }
goeie tip ja om nu maar wat zachter te gaan fietsen.
Antwoord }
(, 07:32 PM)Hardloper schreef: Dat weet ik natuurlijk ook wel. Persoonlijk vind ik het ook erg onverantwoord.

Ik niet. Met een velomobiel. Heb het een paar jaar gedaan in de winter met de QV.
Gewoon je hoofd erbij houden. Net als wanneer je geen assist hebt en net zo snel kan.
Het is puur de wetgeving dat ik geen tweede velomobiel met vrije assist meer heb.
Antwoord }
Bedankt door: NielsKo , Willeke_IGKT
(, 09:05 PM)Hoekie schreef: Ik niet. Met een velomobiel. Heb het een paar jaar gedaan in de winter met de QV.
Gewoon je hoofd erbij houden. Net als wanneer je geen assist hebt en net zo snel kan.
Het is puur de wetgeving dat ik geen tweede velomobiel met vrije assist meer heb.
Tot je toch een keer een foutje maakt en iemand ongelukkig rijdt. Of de verzekering dan betaalt is maar de vraag, en ik heb geen paar miljoen op de bank om voor financiële rust te zorgen.
In words of others,
Antwoord }
(, 01:02 AM)365cycle schreef:
(, 09:05 PM)Hoekie schreef: Ik niet. Met een velomobiel. Heb het een paar jaar gedaan in de winter met de QV.
Tot je toch een keer een foutje maakt en iemand ongelukkig rijdt. Of de verzekering dan betaalt is maar de vraag, en ik heb geen paar miljoen op de bank om voor financiële rust te zorgen.

Dit is ook een aspect van verantwoordelijkheid. Zorgen dat je niet in de problemen kan geraken.

Ik zat eigenlijk nu zo ter plekke te bedenken he. In Zeeland is het natuurlijk wel rustiger dan de Randstad.
Antwoord }
De hoeveelheid verkeer heeft weinig invloed op de wet lijkt me....
Milan SL Mk3 #039 - Challenge Hurricane - Thys 222 -  Ligfietsclub Noorderligt 
Antwoord }
Bedankt door: Tijanus , Willeke_IGKT
(5 uren geleden)TimSch schreef: De hoeveelheid verkeer heeft weinig invloed op de wet lijkt me....

Smurfen komen van rechts:

Een grote hoeveelheid fietsers heeft de voorrangsregels wettelijk veranderd naar voorrang van rechts voor fietsers binnen de bebouwde kom.

Niels, smurf, van der Wal

De verrijking zit in de beperking
Antwoord }
Bedankt door: Tijanus , Willeke_IGKT , 365cycle
(5 uren geleden)Hardloper schreef: Dit is ook een aspect van verantwoordelijkheid. Zorgen dat je niet in de problemen kan geraken.

Een belangrijk aspect van verantwoordelijkheid is dat je beseft dat je altijd in de problemen kan komen, hooguit dat je probeert dat risico zo klein mogelijk te maken.
In dit geval is zorgen dat je niet in de problemen kan komen zorgen dat je niks illegaals doet. Hoe voorzichtig je ook doet, een ongeluk is altijd mogelijk. De kans op een ongeluk met een illegaal aangedreven fiets zijn niet perse groter maar de gevolgen kunnen totaal anders zijn qua aansprakelijkheid, verzekering etc.
Antwoord }
(5 uren geleden)Niels van der Wal schreef:
(5 uren geleden)TimSch schreef: De hoeveelheid verkeer heeft weinig invloed op de wet lijkt me....

Smurfen komen van rechts:

Een grote hoeveelheid fietsers heeft de voorrangsregels wettelijk veranderd naar voorrang van rechts voor fietsers binnen de bebouwde kom.

Niels, smurf, van der Wal

Ik heb echt een hekel aan de voorrangsregel van rechts binnen de bouwde kom. Dan ben ik beetje lekker trappen, komt er een auto van rechts.  Doh Oeps , op het laatst remmen.
Antwoord }
Precies, ik denk dat veel verzekeringen erg snel zullen zijn om de verantwoording af te schuiven, en met een illegale fiets kun je wel eens de klos zijn, zelfs als je geen verkeersregels overtreden hebt. Behalve dan met een illegale fiets rond te rijden. Met de opgevoerde fatbikes enzo zal de controle op dat vlak ook wel wat toenemen en we rijden wel wat in de kijker, met zo'n velomobiel. Maar goed veel politie weet ook wel dat die dingen hard kunnen.

Laatst nog op familie verjaardag een tante en een oom (beide dik in de 70) in discussie. 30 is wel heel hard met een fiets hoor, zo hard kan je E bike niet. ik heb me er maar even buiten gehouden.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
(4 uren geleden)Bob Hagendijk schreef:
(5 uren geleden)Hardloper schreef: Dit is ook een aspect van verantwoordelijkheid. Zorgen dat je niet in de problemen kan geraken.

Een belangrijk aspect van verantwoordelijkheid is dat je beseft dat je altijd in de problemen kan komen, hooguit dat je probeert dat risico zo klein mogelijk te maken.
In dit geval is zorgen dat je niet in de problemen kan komen zorgen dat je niks illegaals doet. Hoe voorzichtig je ook doet, een ongeluk is altijd mogelijk. De kans op een ongeluk met een illegaal aangedreven fiets zijn niet perse groter maar de gevolgen kunnen totaal anders zijn qua aansprakelijkheid, verzekering etc.

Klopt! Een ongeluk is juridisch bijna altijd iemands schuld maar niet altijd te vermijden.
Ter illustratie: de overheid vindt een percentage ongelukken acceptabel. Vaak uitgedrukt in cijfers van wat de kosten van de schade zijn en wat de kosten zijn om die schade te voorkomen.

Zorg dus goed voor jezelf en voor anderen. Dit laatste is van belang omdat niet iedere verkeersdeelnemer even sterk is als jij.

En als je denk: Ik blijf lekker veilig thuis: De meeste ongelukken gebeuren in en om het huis.

Niels, kansberekening, van der Wal

De verrijking zit in de beperking
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
(, 01:02 AM)365cycle schreef:

Stating the obvious? Heb het hierboven maar even vetgedrukt.
Het maakt niks uit voor verantwoord gedrag of je 50-60 gaat zonder of met assist. Voor de wetgeving/aansprakelijkheidsverzekering wel.

NB Het zal in het jaar geweest zijn dat mijn vrouw door de automoblist met haar ebike overhoop gereden is, dat ik het hele jaar zonder assist rij.
Anders zou hier als tweede of derde velomobiel een QV met vrije assist staan.

NB2 Zoals ieder nadeel een voordeel heeft, heb ik duidelijk meer conditie opgebouwd en rij met mijn hogere leeftijd en snelle velomobiel met snelle banden notabene de nodige KOMs hier in de buurt.
Antwoord }
https://ligfietsers.nl/thread-2923-post-...l#pid69731
Ik heb maar een pol opgezet. Ben benieuwd hoe jullie erover denken. En het is niet wat je nu hebt, maar echt zou je het overwegen wanneer wetgeving en verzekering geen probleem zou hebben met 45km/u.
Antwoord }
Bedankt door: Wim -de roetsende , 365cycle
(4 uren geleden)Hoekie schreef: Stating the obvious? Heb het hierboven maar even vetgedrukt.
Het maakt niks uit voor verantwoord gedrag of je 50-60 gaat zonder of met assist. Voor de wetgeving/aansprakelijkheidsverzekering wel.
Verantwoord gedrag gaat dus niet alleen over hoe je rijdt, maar ook over de staat van je fiets en je aansprakelijkheid. 

Zolang jij opschrijft dat je het niet onverantwoord vindt (in je antwoord op Wim) voel ik wel de behoefte om mijn mening daar tegenover te zetten. Ondanks dat jij die obvious vindt, brengt jouw mening andere lezers op dit forum misschien op onverstandige ideeën - ze zijn bij deze weer gewaarschuwd.
In words of others,
Antwoord }
Bedankt door:
Betekent "stating the obvious" hetzelfde als "om een open deur in trappen"?

Overigen wordt met assist echt wel harder gereden, logisch, anders zou het zinloos zijn. Er wordt ook harder gereden met assist op plaatsen waar je zonder assist meer zou inhouden, bij een versmalling in het winkelgebied heb ik dat waar genomen. E-bikes reden daar beduidend sneller.

Groet,

Marco
Antwoord }
Bedankt door:

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 6 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:

Wachtwoord:

Nieuwe berichten
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ik heb ook een rondj...Gideonaut — 04:33 PM
Meelscheppen tegen koude handen.
Waar halen jullie me...PieterTrapt — 04:29 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Al heeft de QV nog...Gideonaut — 04:27 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
…. ik een stukje heb...Lig-hen — 03:34 PM
Medeliggers onderweg
Een krap uurtje gele...Lig-hen — 03:25 PM
wat ze zeggen
Betekent "stati...Roepers — 02:51 PM
wat ze zeggen
Stating the obviou...365cycle — 02:35 PM
Meelscheppen tegen koude handen.
Even terug naar de...Lopopodium — 02:20 PM
Wereld Kampioenschappen 2026, Sittard
Waarschijnlijk ben...365cycle — 02:14 PM
Mocht het legaal zijn, zou jij een hulp...
Het is al legaal maa...Gideonaut — 02:08 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Al heeft de QV nog h...365cycle — 02:06 PM
Mocht het legaal zijn, zou jij een hulp...
Ik heb al eens overw...365cycle — 02:03 PM
wat ze zeggen
Ik heb maar een pol...Hardloper — 01:58 PM
Mocht het legaal zijn, zou jij een hulp ...
Zo ja, waarom dan we...Hardloper — 01:52 PM
wat ze zeggen
Ik niet. Met een...Hoekie — 12:30 PM
Wereld Kampioenschappen 2026, Sittard
Waarschijnlijk...Hardloper — 12:25 PM
wat ze zeggen
Dit is ook een a...Niels van der Wal — 12:23 PM