|
OBT 2025 Groningen
|
Topics: 28
Bedankt: 1524
904 x bedankt in 399 berichten
Ik heb dit schitterende AI-gereedschapje voor de grap een tenekrommend Linked-In bericht over de OBT laten schrijven (waar ik zelf wegens blessure helaas niet bij kon zijn).
Humbled. Honored. En licht tegen de wind in.
Gisteren mochten velomobielen en ligfietsen de Oliebollentocht in Groningen rijden — een ervaring die groter bleek dan de afstand. Wat ogenschijnlijk een winterse traditie was, voelde als een rigoureus traject waarin innovatie, uithoudingsvermogen en leiderschap samenkwamen op wereldklasse-niveau.
Levens- & leiderschapslessen: - Leiderschap draait om richting, niet om houding
- Wie slim ontwerpt, hoeft minder hard te trappen
- Wind tegen vraagt om visie, geen weerstand
- Comfort is geen zwakte, maar een strategisch voordeel
- Samen rijden is sneller dan solo excelleren
Dankbaar voor: de organisatie van de Oliebollentocht, de provincie Groningen, visionaire fietsontwerpers, lokale bakkers, het weer (voor de uitdaging), de mederijders, en koffie — altijd koffie ☕
Dit voelt als het einde van een hoofdstuk, en het begin van iets groters.
Welke leiderschapsles leerde jij buiten de boardroom?
#leadership #lifelessons #growthmindset #resilience #innovation #velomobiel #ligfiets #groningen #community
Lig: Taifun (2x20"), Furai (2x24") | Fixie: OnOne (2x28") | Vouw: Dahon Bullhead (2x20")
Topics: 42
Bedankt: 971
2225 x bedankt in 731 berichten
Oef. Ik word hier bijna letterlijk een beetje onpasselijk van...
Milan SL Mk3 #039 - Challenge Hurricane - Thys 222 - Ligfietsclub Noorderligt
Topics: 10
Bedankt: 171
959 x bedankt in 430 berichten
Er zijn al genoeg mensen die een tamelijk betekenisloze woordenbrei schrijven, als je daar dan ook nog een stochastische papegaai op loslaat in de vorm van een llm….
Topics: 2
Bedankt: 1277
826 x bedankt in 388 berichten
Leugens kun je tenminste (in principe) nog weerleggen. Dit soort groteske nonsens.... doet een mens denken dat de wereld van Dilbert zo gek nog niet was:
Airborne Valkyrie - Airborne Carpe Diem - Airborne Manhattan Project - Van Nicholas Euros - Litespeed Ultimate - Koga Miyata FPC - Optima Baron - Optima Orca - Hase Pino - HP Gekko 20 FX - M5 Lowracer - Quest 259 'Quifje'
Topics: 28
Bedankt: 1524
904 x bedankt in 399 berichten
Ach ja, is maar een geintje. Beetje lachen om zowel LinkedIn als AI, op deze laatste dag van het jaar.
Maar ik wil niet een onderwerp kapen, dus terug naar de OBT: ik was verhinderd wegens a) een 'frozen shoulder' en b) gebrek aan een velomobiel, maar ik heb de tocht wél langs zien komen!
Hoop er een volgende keer bij te zijn.
Lig: Taifun (2x20"), Furai (2x24") | Fixie: OnOne (2x28") | Vouw: Dahon Bullhead (2x20")
Topics: 3
Bedankt: 76
286 x bedankt in 91 berichten
Wat wat mij betreft veel te weinig aandacht krijgt, is wat AI aan energie kost. We doen ons best als mensheid om minder energie te gebruiken, maar door AI is dat allemaal voor niets geweest.
AI is een leuk speeltje, maar wat als je zélf de energie moest betalen?
Litespeed Siena, Koga FPM, Optima Stinger
Topics: 175
Bedankt: 3181
10092 x bedankt in 4844 berichten
(6 uren geleden)Bianca F schreef: Wat wat mij betreft veel te weinig aandacht krijgt, is wat AI aan energie kost. We doen ons best als mensheid om minder energie te gebruiken, maar door AI is dat allemaal voor niets geweest.
AI is een leuk speeltje, maar wat als je zélf de energie moest betalen?
Jammer dat ik niet 10x bedankt kan aanklikken.
Thys 209 Rowingbike - M5 CHR - DF 282 - DFxl 137 - Rans Dynamik Pro - M5 MinimalBike
Topics: 122
Bedankt: 14118
11035 x bedankt in 5287 berichten
(6 uren geleden)Bianca F schreef: Wat wat mij betreft veel te weinig aandacht krijgt, is wat AI aan energie kost. We doen ons best als mensheid om minder energie te gebruiken, maar door AI is dat allemaal voor niets geweest.
AI is een leuk speeltje, maar wat als je zélf de energie moest betalen? Ik heb daar vanuit mijn werk al een aantal adviesgesprekken over gehad. Een heel doelgerichte, met een beperkte dataset getrainde AI kan best wel efficiënt zijn, maar wat we nu doen met ChatGPT en alle andere ellende is ronduit dramatisch qua energiegebruik. Koelwater is een even groot probleem.
Weet je wat het leuke is? Het is een kwestie van tijd.
Zelfs op de duurste AI-abonnementen wordt op dit moment nog dik verlies gemaakt, en keihard geld tegenaan gegooid.
Als die bubbel ook maar een klein beetje barst gaan bedrijven die nu al volledig op AI leunen gewoon onderuit. Een deel van de bedrijfsvoering is dan van de ene op de andere dag niet meer betaalbaar.
Laten we alleen hopen dat het zo is voor er een AI is die zichzelf onsterfelijk weet te maken. Dat klinkt misschien als doemdenkerij, maar is prima te onderbouwen. Ik maak me daar vanuit het klimaat/de mensheid bekeken op dit moment meer zorgen over dan over het energieverbruik op de lange termijn.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Topics: 3
Bedankt: 76
286 x bedankt in 91 berichten
Er zijn natuurlijk diverse films gemaakt die er op uit komen dat AI de mensheid probeert te doden omdat die nu eenmaal heel slecht is voor het overleven van de wereld. Maar wat dat betreft, ik heb weleens begrepen dat AI nog steeds niets meer is dan een taalmodel; door veelvuldig vergelijken van teksten volgt het ene woord op het andere. En daarmee kun je weinig nieuws bedenken.
Een beperkte dataset inderdaad, kan heel nuttig zijn. Mijn optometrist heeft via zijn apparaat de beschikking over alle ogen die al die apparaten over de wereld zien. Natuurlijk zie je dan eerder verbanden.
Litespeed Siena, Koga FPM, Optima Stinger
Topics: 122
Bedankt: 14118
11035 x bedankt in 5287 berichten
(4 uren geleden)Bianca F schreef: Er zijn natuurlijk diverse films gemaakt die er op uit komen dat AI de mensheid probeert te doden omdat die nu eenmaal heel slecht is voor het overleven van de wereld. Klopt. Of ik die helemaal zo 1:1 moet geloven weet ik niet. AI is niet kwaadaardig, juist niet. Het is echter ook niet goedaardig.
(4 uren geleden)Bianca F schreef: Maar wat dat betreft, ik heb weleens begrepen dat AI nog steeds niets meer is dan een taalmodel; door veelvuldig vergelijken van teksten volgt het ene woord op het andere. En daarmee kun je weinig nieuws bedenken. Je mist een belangrijk stuk: AI is Pavlov in het kwadraat. Het gaat voor de hoogst mogelijke score op de gegenereerde tekst of afbeelding, wat dat ook moge zijn. Humanitaire denkpatronen leren wij een AI dus aan, die is niet standaard ingebakken. Er is ook geen geweten.
Ja, de output is tekst, of een afbeelding. Maar het hangt er sterk vanaf wat je met die output doet. Wij gebruiken AI veelal om advies te krijgen, maar je kan AI ook prima gebruiken om bijvoorbeeld een drone met explosieven aan te sturen. Ga je de AI daar op trainen, dan levert een explosie op het doel de hoogst mogelijke score op, en die wordt bereikt door snel en efficiënt met de juiste coördinaten te komen.
Waar het gevaarlijk wordt is wanneer je AI gebruikt om AI te trainen, en dat gebeurt al volop. Het is een beetje als een kind opvoeden: Je stopt er allerlei informatie in, maar je hebt geen controle over wat er precies met die informatie gebeurt.
Mijns inziens is het niet de vraag óf er een AI komt die probeert "in leven te blijven" door andere AI's te trainen, maar wanneer.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Topics: 88
Bedankt: 2766
3008 x bedankt in 1310 berichten
Het gaat nu over AI maar er staat rechts bij Nieuwe berichten OBT 2025 Groningen. Als we het onderwerp veranderen naar Artificial Intelligence dan kun je rechts bij Nieuwe berichten zien waar het bericht feitelijk over gaat maar dat is dus verwarrend.
Groet,
Marco
Topics: 74
Bedankt: 40704
4128 x bedankt in 1772 berichten
Graag terug naar de OBT 2025 in dit draadje.
Als er behoefte is aan het posten over AI maak dan een draadje aan, dan kan ik de bestaande berichten ook daarheen verplaatsen.
Voornaamste fietsen: B4M 041 - M5 Cmpct - Whike - Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing,
1 uur geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 1 uur geleden door Willeke_IGKT.)
Ik ben maandag 22 december gaan fietsen zodra het licht was, van huis naar Heemskerk voor de duin ingang daar. Door het duin tot in de buurt van Groet, er zaten wat pittige duinen bij, harder werken voor de knieën dan ik van te voren ingeschat had. Het grootste gevaar moet wel komen van het overstekende duin.
Er was blijkbaar pas op het duin gejaagd, het had zich van de weg teruggetrokken.
Wat verderop waren er muren van gekapte boomstammen.
Na het duin bij Burgervlotbrug het Noordhollandskanaal overgestoken. De vorige keer dat ik hier was werd er aan de brug gewerkt en moest ik met een pontje over, nu was het stijl de brug af, over het lage deel en omhoog de oever weer op. Geen foto gemaakt, ik was bezig met fietsen en het verkeer.
Hierna op Anna Paulowna en de korte Afsluitdijk af. Die dijk kun je wel helemaal fietsen, aan de land kant. Daarna heb ik de buitenkant opgezocht en er klein stukje over het grind op een wat schuin pad gereden. Daarna toch maar weer de wegen genomen. Om een uur of vier het Huis van de Wadden bereikt, fiets in de garage en ik wat meer aangetrokken om aan de haven wat vis te eten. En na zo'n dag slaap je lekker.
Op de dinsdag om 8 uur ontbeten, de fiets uit de garage gehaald en ingepakt, nog in het donker naar het autobedrijf gefietst, met een paar omwegen, ik was wat later dan afgesproken maar ze waren een beetje verbaasd dat ik er (al) was en er moest een chauffeur van zijn andere werk gehaald worden.
Je bent redelijk snel bij het andere eind van het vervoer, daar met een brug over de snelweg en via het fietspad aan de Waddenzee zijde de rest van de dijk af. Daarna grotendeels de binnenzijde van de dijk aan de noordkust aangehouden, op een fietspad tussen de dijk en een doorgaande weg. Als voorspeld was een een koude wind tegen en dat veranderde niet door de dag. Het ging wel zwaarder wegen naarmate de tijd vorderde maar de kilometers niet op leken te schieten. Ik had afgesproken om mijn fiets bij iemand in de schuur te zetten en had daarna nog een heel stuk met openbaar vervoer te gaan.
Ik heb de steden zoveel mogelijk vermeden, hoewel het niet helemaal te vermijden is. En nadat ik een verwachte aankomsttijd doorgeven had rij ik natuurlijk de verkeerde kant uit een fietspad in. En natuurlijk uit moeten stappen om te keren.
Na aankomst heb ik wat hulp gekregen met de fiets binnen zetten, ik dacht dat het wel meeviel maar na het uitstappen werd ik even erg koud en wilde mijn handen niet meewerken om mijn wandelschoenen aan te trekken.
Vlot afscheid genomen en naar de bushalte met om de hoek waar ik gelijk met de bus aankwam maar d bus stopte voor andere passagiers die mij ik mee. Ik had in Winsum over kunnen stappen op een trein en dan in Groningen stad rennen voor de overstap naar het leek mij verstandiger om tot het grote station te blijven zitten en daar rustig mijn trein te zoeken. Deze trein liep in Zwolle wat vertraging op maar ik haalde de overstap in Almere. Toen in Amsterdam in 3 minuten van 15B naar 1, waarna ik in Beverwijk een taxi klaar vond staan en ik voor 10 uur thuis was. Een dag rust en de Kerstdagen met mijn vader en nog wat familie doorgebracht.
Wordt vervolgd.
Voornaamste fietsen: B4M 041 - M5 Cmpct - Whike - Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing,
Op zaterdag 27 met de trein weer naar Groningen, dit keer gekozen voor de overstappen waarmee ik het korste op de koude perrons hoefde de wachten dus met een sprinter van Amsterdam naar Amersfoort om daar de trein naar Groningen te pakken. Ik was vroeg genoeg om nog even de stad in te lopen en wat geld uit te geven. Thee met lekkers en lunch voor de volgende dagen.
Daarna weer de bus, fiets opgehaald (nogmaals dank dat die mocht logeren) en met een omweg naar Winsum waar we met een groep uit Noord en Zuid Holland in een vrienden op de fiets adres logeerden. Als enige vrouw kreeg ik de kleine kamer, de mannen moesten delen. De fietsen stonden in de garage en wij aten bij de chinees, waar onze laatste man ook aansloot.
In de ochtend waren we zo bij de startplek, waar we onze fietsen parkeerden bij vele vriendjes. Oh, er stond een Snoek verkeerd om. Geen probleem, die werd even opgetild en boven de andere fietsen gedraaid.
Na inschrijven, flesje water en de stickers ophalen, wat kunnen drinken en Hallo zeggen tegen veel van de deelnemers was het tijd om de fiets weer op te zoeken.
Tim reed voorop, ik kort erachter, niet altijd op 2 maar wel in de eerste 5.
Er zijn altijd weer snelle rijders die niet snappen dat voor ons die moeite hebben met het tempo die plekken vooraan heel belangrijk zijn.
De lunch was goed geregeld en lekker, ik heb mijn meegenomen brood en beleg gedeeld met een paar jonge mannen die dat niet mee hadden, kwam voor mij goed uit, ik had te ruim ingeslagen.
De start van het tweede deel van de tocht was wat onhandig, ik kon me er net door wurmen maar andere langzamere rijders zaten erg ver naar achter in de rij. In het laatste deel van de tocht voegde een zeer jonge man in, 12, en in een mango. Nu was Johanna niet meer de jongste. Zij had overigens wel naar Groningen gefietst en de hele tocht gereden (en ik ben er zeker van ook weer terug naar Dronten.) Tegen het einde van de tocht heb ik het gat naar Tim iets groter laten worden en heeft hij het tempo iets laten zakken.
Zowel in de ochtend als in de middag hoorde ik van snelle rijders dat ze het koud hadden, te langzaam. Sorry, dit was voor mij, en andere langzamere rijders, echt het beste wat erin zat.
Bij aankomst op de startplek langs de erwtensoep gelopen naar wel gemberthee en een oliebol genomen. Mijn kalender in ontvangst genomen en achterin de B4M gestopt en veel mensen ontmoet. Nadat de meesten vertrokken waren werd er voor wie zich aangemeld hadden een stamppot buffet binnen gebracht. En daarna een heerlijk toetje wat niet te zoet was.
Ik voelde mij zowel op onze start en finish locatie als op onze lunch locatie echt welkom.
Ook de anderen die ik in Groningen, de hele provincie, ontmoet heb gaven mij dat goede gevoel, zeker ook onze vrienden op de fiets gastheer en gastvrouw.
Weer met de fietsen in de garage, nu een iets andere groep, een was weer naar Zuid Holland vertrokken maar een Groninger die niet meer in de provincie woont nam zijn plek in.
Ik ben op 28 december niet met de vroege starters gaan eten maar met de grootste groep om 8 uur, wat tot gevolg had dat ik pas na half 10 vertrok en inderdaad de anderen bij de derde bocht uit het oog verloor.
Op mijn tempo door Groningen, een heel klein beetje Drenthe, en Friesland gefietst. Onderweg nog twee velonauten getroffen en tijdens het eten van een broodje vroeg de bewoner van een huis daar of er iets met deze fietsen was geweest in het weekend, hij had een paar dagen eerder een groepje van 5 van die dingen zien rijden.
In Wolvega werd mij gevraagd of er een foto genomen mocht worden.
Tot het donker aardig doorgereden en daarna was het lastiger, vooral de koplampen van tegemoet komende auto's maken rijden lastig. Om 6 uur bij mijn hotel, in Kraggenburg, waar mijn fiets in een bergruimte van het hotel mocht staan.
Dinsdag 30 december wel in het donker vertrokken, onderweg naar de Ketelbrug werd het licht.
Niet goed te zien op deze foto maar de brug staat er echt op.
Na de brug ben ik langs de buitenkant van de polder gereden, met kleine uitzonderingen. Makkelijk route zoeken, ik heb vanaf de Ketelbrug de navigatie niet meer nodig gehad tot ik in Amsterdam merkte dat mijn accu leeg was en ik met mijn noodverlichting de zijkant van de onverlichte fietspaden niet kon zien. Dus even een alternatieve route moeten zoeken die wel grotendeels straat verlichting heeft.
Om half acht thuis, ik denk 120 km maar de registratie in mijn navigatie app heeft verschillende gaten in de route en mist veel kilometers. Mijn kilometer teller in de fiets heeft wel de juiste waarde maar is in de fiets.
|
Gebruikers die dit topic lezen: mvdriel, 5 gast(en)
|
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|
Nieuwe berichten
|
|
OBT 2025 Groningen
|
| Op zaterdag 27 met d...Willeke_IGKT — 10:16 PM |
|
Verwarmde of warme sokken
|
| Gisteren een 200km b...blokdoorn — 09:50 PM |