|
Vermogensmeter: enkel of dubbel?
|
Topics: 45
Bedankt: 1024
2320 x bedankt in 762 berichten
Ik sta op het punt mezelf te trakteren op een vermogensmeter voor de Milan. Ik ben er al uit dat het pedalen worden, dan zijn er nog 2 fatsoenlijke keuzes beschikbaar: Garmin of Favero. Ik neig al sterk naar Favero want aantrekkelijker geprijsd, goede reviews en oplaadbaar ipv batterijtjes vervangen.
Maar zoals de titel al weergeeft: ik twijfel nog over enkel of dubbel. Is dubbel de meerprijs waard? Wat zijn ervaringen van de mensen hier met zulke apparaten?
En als je nog argumenten voor/tegen Garmin/Favero hebt hoor ik ze natuurlijk ook graag
Milan SL Mk3 #039 - Challenge Hurricane - Thys 222 - Ligfietsclub Noorderligt
Topics: 121
Bedankt: 4268
4808 x bedankt in 3164 berichten
Ik zou zeggen, ga voor dubbele. Want dan heb je een betrouwbaarder beeld van beide voeten. Als je het dan toch doet, ga dan voor de dubbele meting.
Zelf heb ik dubbele, de Garmin's. Maar deze heb je nu trouwens ook in batterijen. Ergens vervloek ik dat ik met batterijen heb. Aan de andere kant, ze gaan best wel wat Km's mee. Maar is wel een verschil tussen ons.
Jij gebruikt je VM dagelijks en ik neem hem minder vaak mee. Dus als je vaak de vermogens meters gebruikt. Dan wil je het gewoon opladen. Zodat je geen gedoe hebt met batterijen verwisselen. Maar ik denk dat apparaten die je minder vaak gebruikt, dat die geschikter zijn voor een accu.
Ik heb een fluor loophesje met batterijen, simpele batterijen CR2032 ofzo. En die doet het gewoon wanneer ik hem wil gebruiken. Desnoods andere batterijen in en gaan met de banaan. Maar die met accu loopt volgens mij altijd iets leeg, dan moet je veel meer opletten dat de accu voldoende vol blijft en dat doe je minder met producten die je niet dagelijks gebruikt.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Topics: 128
Bedankt: 8342
3505 x bedankt in 1626 berichten
6 uren geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 6 uren geleden door Hoekie.)
Ben begonnen met enkele Garmin XC100. Een enkele met name vanwege prijs. Feitelijk tevreden en klaar.
Maar gezien de tweede VM en ik wil vergelijken met mijn zoon, ben ik naar een tweede powermeter gaan kijken.
Wat ik gezien en gelezen heb: de nieuwe Faveros zijn al beter en nog goedkoper ook. No brainer.
En na twee maanden kan ik dat voorlopig beamen. Vanwege de lagere prijs dan destijds met de Garmin, ben ik voor een set gegaan. De Assioma PRO MX-2.
Maar welke dan ook, op de trapper, cranks of trapas, enkele of dubbele, nieuw of tweedehands, slim dat je een powermeter wil. Een van de keuzes waarvan ik spijt heb dat ik die niet eerder genomen heb.
Topics: 1
Bedankt: 294
1939 x bedankt in 599 berichten
5 uren geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 5 uren geleden door Arend-Jan.)
Enkel of dubbel: hangt er vanaf of je erg symmetrisch trapt of niet.
Helaas heb je een dubbele nodig om daar achter te komen
Ik heb drie paar Favero's dus mijn advies is wel duidelijk haha
Topics: 18
Bedankt: 665
1530 x bedankt in 686 berichten
(5 uren geleden)Arend-Jan schreef: Enkel of dubbel: hangt er vanaf of je erg symmetrisch trapt of niet.
Helaas heb je een dubbele nodig om daar achter te komen 
Ik heb drie paar Favero's dus mijn advies is wel duidelijk haha
Ah, dus jij kan vergelijken. Hoe gelijk zijn ze?
Topics: 2
Bedankt: 1339
891 x bedankt in 415 berichten
In het algemeen lijkt men ( DC Rainmaker, GP Lama etc.) erg tevreden over de Assioma's. Het is dan wel geen SRM, maar wel 'pretty close'. De enige terugkerende klacht lijkt te zijn de eindige duurzaamheid van de lagering. Gelukkig bestaan daar redelijk vriendelijk geprijsde lagerkitjes voor. En het is natuurlijk mogelijk dat die lagering vooral niet bestand is tegen Laurens-ten-Dam-achtigen die met 400 Watt FTP door erbarmelijk weer monsterlijke gravelraces rijden. Daarnaast is het vooronder van een Milan SL voor zo'n pedaaltje natuurlijk bijna een rusthuis...
Airborne Valkyrie - Airborne Carpe Diem - Airborne Manhattan Project - Van Nicholas Euros - Litespeed Ultimate - Koga Miyata FPC - Optima Baron - Optima Orca - Hase Pino - HP Gekko 20 FX - M5 Lowracer - Quest 259 'Quifje'
Topics: 123
Bedankt: 14373
11254 x bedankt in 5372 berichten
Ik heb dubbele en enkele pedalen gehad, zowel de oudere als de nieuwere Favero's gehad, en 3 soorten Garmins (lang verhaal waarom).
De verschillen tussen de pedalen zijn minimaal, het lukt me back-to-back niet om een verschil te meten. Op een gegeven moment had ik de indruk dat de één een paar % enthousiaster was met piekvermogen, en dat m'n duurvermogen er met de andere flinker uit kwam, maar bewijzen kon ik het niet en dan hoeft het ook nog eens niet merkgebonden te zijn, het kan goed tussen de pedalen op zich verschillen.
Qua balans was ik er vrij snel achter dat ik altijd 49/51 of 50/50 trap; links trap ik mooier rond, rechts heb ik toch meer kracht. Het beeld "links nauwkeurig rechts lomp" heb ik bij andere sporten ook al eens vastgesteld. Ik vind een enkel pedaal met zulke kleine verschillen meer dan genoeg; het gaat mij er puur om dat ik een indicatie heb van het vermogen dat ik lever, ik hoef het niet tot op het wattje nauwkeurig te weten.
V.w.b. de merkenkeuze: de support van Favero vind ik fijner en het feit dat er gewoon een batterij in zit die opgeladen kan worden seals the deal voor mij. Ik rijd tegenwoordig met Shimano SPD dus Favero Assioma PRO MX-1 hiero.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Topics: 45
Bedankt: 1024
2320 x bedankt in 762 berichten
Ok, dus om te weten of ik beter een dubbele kan nemen moet ik een dubbele nemen. En de kans bestaat dan dat ik netjes gelijk trap links en rechts en een enkele ook goed was geweest....en ik dus 250 euro teveel heb uitgegeven.
Fijn. Dank
De merkkeuze lijkt wel behoorlijk duidelijk
Milan SL Mk3 #039 - Challenge Hurricane - Thys 222 - Ligfietsclub Noorderligt
Topics: 121
Bedankt: 4268
4808 x bedankt in 3164 berichten
Zijn er bij het noorder ligt mensen met een dubbelzijdige vermogens meter ? Ja vraag of je het eens mag proberen. Zelf rij ik dus niet symmetrisch. Met mijn dubbelzijdige krijg ik ook inzichten in de vermogens fases. Maar tja wat wil je allemaal meten / weten
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Topics: 10
Bedankt: 187
1034 x bedankt in 451 berichten
(6 uren geleden)Hoekie schreef: Maar welke dan ook, op de trapper, cranks of trapas, enkele of dubbele, nieuw of tweedehands, slim dat je een powermeter wil. Een van de keuzes waarvan ik spijt heb dat ik die niet eerder genomen heb. Dat maakt mij wel benieuwd. Wat heb je er dan aan? Oftewel hoe gebruik je het?
Vooral om gericht te trainen?
Heb nog nooit zoiets gehad, dus ook geen idee hoeveel vermogen ik trap, maar kan op basis van ervaring vrij aardig inschatten wat ik lang vol kan houden.
Topics: 123
Bedankt: 14373
11254 x bedankt in 5372 berichten
(2 uren geleden)TimSch schreef: Ok, dus om te weten of ik beter een dubbele kan nemen moet ik een dubbele nemen. En de kans bestaat dan dat ik netjes gelijk trap links en rechts en een enkele ook goed was geweest....en ik dus 250 euro teveel heb uitgegeven. Je kan een los tweede pedaal kopen om een set uit te breiden. Misschien loont het de moeite om te kijken of je een pedaal uit een set ook als losse kan verkopen.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
|
Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
|
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|
Nieuwe berichten
|
|
Antipolarisatieplek
|
|
Ook een mooi voorb...De tovenaar — 07:40 PM |
|
Antipolarisatieplek
|
|
Voortaan gebruik...Josligfiets — 07:14 PM |
|
Laatste dag met een geldig rijbewijs
|
| Goed dat je van te v...gideon — 07:11 PM |
|
Antipolarisatieplek
|
| Andere optie is
Zou...Hardloper — 06:51 PM |
|
Fransen betogen tegen SUV's en voor mee...
|
|
Dat is wat ik een ...365cycle — 06:49 PM |
|
|
|
Ok, dus om te wete...365cycle — 06:29 PM |
|
|
|