Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Fiets snelweg
Sinds een paar weken is mijn werk verhuisd, waardoor ik een nieuwe route moest gaan ontdekken.
Eerst gewoon de kortste route door een donker bos. Best wel aardig, super rustig in de wintermaanden, maar straks voor de zomer een stuk complexer, langs een paar cafés, waar vele mensen, recreanten rondhangen.

Zo ontdekte ik op aanraden van een collega de fiets snelweg, snelfietsroute, tussen Tilburg en Waalwijk, de F261.
Bij ouderen beter bekend als het halve zolenlijntje, wat nu een mooie brede rode baan is geworden met een groene streep.
Heerlijk lange stukken ongegeneerd volle snelheid kunnen fietsen.
Hoe heerlijk is dit dan?

Wel 10% verder fietsen op die 25km enkele reis, maar dat heb ik er graag voor over.
Wat een comfort!

Wat een geweldig idee om eindelijk snellere fietsers tegemoet te komen. 
Nu nog wachten op de aansluiting naar den Bosch vanuit Waalwijk, dan kan ik straks tot bijna aan de voordeur van mijn nieuwe werkplek rijden.

Heb jij ook positieve ervaringen met een fiets-snelweg / snel fietsroute?

Nog wel jammer dat ik op 1 kruispunt geen voorrang krijg en best lang moet wachten om 2 banen voorrang te krijgen met mijn lange Quest.

Ik ken geen auto-snelwegen waarbij dat vergelijkbaar is.
Hier heeft dan toch nog het hoofddoel gemist in zijn kans.

Zelfs de aansluiting van mijn huis naar de F261 is over een perfecte asfalt baan, langs een 3mtr baan en een aantal stoplichten.
Hier zie ik me komende zomer heerlijk met de twee wielige ligger overheen crossen.
Dit is een goede motivatie om komende jaren alleen nog maar op de fiets naar het werk te komen, enkele dagen per jaar uitgezonderd.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
Goede fietssnelwegen zijn een fantastische vinding.

De F35 Enschede - Hengelo - Almelo bijvoorbeeld is een juweel.
De F28* Groningen - Assen is ook tamelijk geslaagd (wel een beetje 'onaf'), het gebied leent zich er ook prima voor.
De F344 Deventer - Apeldoorn is... ronduit teleurstellend. Aardige stukken langs het spoor afgewisseld met smalle, onoverzichtelijke, het-fietspad-is-weer-de-sluitpost-van-de-weginrichting-rammelpaden elders.

* Ja, er is nog een F28 bij Utrecht, ook langs de A28. Misschien worden ze ooit gecombineerd! That would be the day...
Airborne Valkyrie - Airborne Carpe Diem - Airborne Manhattan Project - Van Nicholas Euros - Litespeed Ultimate - Koga Miyata FPC - Optima Baron - Optima Orca - Hase Pino - HP Gekko 20 FX - M5 Lowracer - Quest 259 'Quifje'
Antwoord }
Bedankt door: Boyd Maduro , Willeke_IGKT
(, 09:35 PM)Lig-ger schreef: Zo ontdekte ik op aanraden van een collega de fiets snelweg, snelfietsroute, tussen Tilburg en Waalwijk, de F261.
Bij ouderen beter bekend als het halve zolenlijntje, wat nu een mooie brede rode baan is geworden met een groene streep.
Hoe heerlijk is dit dan?
Ik weet niet precies waar het exact was, maar ik heb op een Brabantse fiets snelweg in deze hoek van de provincie drempels gehad.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
(, 10:57 PM)Hardloper schreef:
(, 09:35 PM)Lig-ger schreef: Zo ontdekte ik op aanraden van een collega de fiets snelweg, snelfietsroute, tussen Tilburg en Waalwijk, de F261.
Hoe heerlijk is dit dan?
Ik weet niet precies waar het exact was, maar ik heb op een Brabantse fiets snelweg in deze hoek van de provincie drempels gehad.

Dat is meestal op de stukken waarop het een fietsstraat is, dan rijden er ook auto's op dat gedeelte.
In theorie moeten auto's zich dan aanpassen aan de snelheid van fietsers en om de snelheid te beperken liggen er drempels. 
Dat is best leuk, als ik dan met een 35km/u over zo'n drempel ga en achter me denkt die auto hetzelfde, raakt zijn bumper nogal eens de grond. Met de komst van de 2e drempel kun je dan horen of de bestuurder snel leert of toch eigenwijs blijkt.
Antwoord }
(, 10:32 AM)Lig-ger schreef:
(, 10:57 PM)Hardloper schreef:
Hoe heerlijk is dit dan?

Dat is meestal op de stukken waarop het een fietsstraat is, dan rijden er ook auto's op dat gedeelte.
In theorie moeten auto's zich dan aanpassen aan de snelheid van fietsers en om de snelheid te beperken liggen er drempels. 
Dat is best leuk, als ik dan met een 35km/u over zo'n drempel ga en achter me denkt die auto hetzelfde, raakt zijn bumper nogal eens de grond. Met de komst van de 2e drempel kun je dan horen of de bestuurder snel leert of toch eigenwijs blijkt.

De verkeersdrempel op de fietsstraat tussen Utrecht en Maarssen was steil; die kon je als schans gebruiken.
(Dit was met een Quest, die waarschijnlijk hoog op de veren stond. De snoek die ik nu rijd zou ik er op stuk rijden.)
14 jaar terug vergaderd over de f344. Volgens mij was er sprake van een trap met fietsgoot op de route.

Niels, rare frats, van der Wal

De verrijking zit in de beperking
Antwoord }
(, 10:32 AM)Lig-ger schreef: Dat is meestal op de stukken waarop het een fietsstraat is

Nou het was volgens mij echt een fietssnelweg.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Ik heb een gewoon ordinair fietspad langs de provinciale weg naar het werk. Bij iedere zijstraat uit de voorrang met een slinger. Boven de 40 worden die plekken interessant omdat de hobbeltjes toch wel zodanig zijn dat de Milan bijna loskomt, de bochtjes worden krap, zeker als er andere fietsers zijn. Veel harder rijden als 40 wil niet lekker, omdat je dan toch snel weer moet remmen. Dat is voor mij een beetje de referentie.

De fietssnelweg van Babberich naar Arnhem rijdt ik regelmatig, maar ook daar moet je vaak in de remmen, bij iedere grote kruising of zijstraat ga je toch uit de voorrang. Er zijn wat lange stukken waar je echt goed door kunt rijden, o.a. langs het Horsterpark.

De Snelweg Arnhem-Nijmegen kom ik ook wel eens, daarvan vind ik het begin in Arnhem wat lastig te vinden. Ook daar weer een afwisseling van stukken waar je echt goed kunt doorrijden, met gevaarlijke klungelstukjes en een linke oversteek van een drukke weg.

Dan is er nog een stuk van Arnhem richting Renkum. Het stukje Benedendorpsweg is er wel beter van geworden. Beetje onderlangs Oosterbeek. Een hoop geslinger in de bebouwde kom, drempels in de afdalingkjes. Ik word er niet blij van. Het stuk onderlangs Duno en het Kasteel Doorwerth was altijd al prima fietsen.

Sommige fietssnelwegen zijn inderdaad beter doorrijden als een heel aantal fietspaden. Maar echt kilometers lang ongestoord, ongeremd door jakkeren, dan zoek ik toch iets anders. De Rijndijken aan de andere kant van Driel naar het westen rijdt ook erg lekker door. Wat rustige 60 km wegen met een fietssuggestiestrook vind ik vaak ook een prima fietssnelweg.
Antwoord }
Ik heb iets vergelijkbaars.

Ik rij regelmatig heen en weer tussen Doorn (Utrechtse Heuvelrug) en Utrecht. Vorig jaar heb ik mijn standaardroute verlegd. Ik reed een aantal jaren meestal over de Arnhemse Bovenweg naar Zeist, en dan langs de N237 / Utrechtse weg naar Utrecht. Een alternatief als ik meer aan de zuidkant van Utrecht moest zijn was over de Langbroekerdijk naar Odijk, de Parallelweg langs A12 tot bij fort Vechten en dan over de Koningsweg Utrecht in. Tegenwoordig rij ik een stuk langs de N229 (provinciale weg tussen Wijk bij Duurstede en Bunnik) en vanaf Werkhoven over de Achterdijk naar de N411 / Koningsweg. Afhankelijk van mijn bestemming in Utrecht is het rond de twee kilometer langer, maar ik kom veel minder gespannen aan, ik doe er ongeveer even lang over, en ik heb met de nieuwe route nul stoplichten totdat ik in Utrecht ben.

Oude route A:
https://brouter.de/brouter-web/#map=11/5...e=fastbike

Oude route B:

Nieuwe route:

Langs de Arnhemse Bovenweg ligt een tweerichtingsfietspad dat op een aantal stukken steeds slechter wordt door opdruk van boomwortels. Op veel stukken is het ook vervelend smal voor fietsverkeer in twee richtingen. In de afgelopen jaren zijn enkele van de meest verrotte stukjes wel van nieuw wegdek voorzien, maar er zijn ook flinke stukken die al dik tien jaar lang steeds slechter liggen te worden. Dit terwijl het wegdek voor motorvoertuigen in de afgelopen jaren helemaal vervangen is.

Ik heb tegelijk ook een precies tegenovergestelde ervaring met zogenaamde doorfietsroutes. Tussen Doorn en Utrecht gebruik ik juist nooit de F225 die ontwikkeld wordt.
https://www.provincie-utrecht.nl/onderwe...enendaal-0
De F225 is dwars door het centrum van Driebergen heen bedacht, over de N225 / Hoofdstraat, en dan langs op- en afritten van de A12 en vervolgens over het stationsplein van het vernieuwde station Driebergen-Zeist. Deze route is een verschrikking die ik heel vlot heb leren vermijden als de pest toen ik in Doorn was gaan wonen. De fietspaden langs de Hoofdstraat in Driebergen bestaan voor flinke stukken uit verzakte hobbeltegels, en je moet langs lekker veel drukke kruispunten en stoplichten. Ik ben benieuwd wat ze de komende jaren gaan verzinnen om deze heksenketel in een doorfietsroute te veranderen, en of het resultaat mij enigszins kan overtuigen.

Ventwegen / fietsstraten / fietspaden die langs N-wegen liggen zijn in veel gevallen denk ik de beste doorfietsroutes. Het wegdek is vaak wel in orde, doordat het bij dat soort wegen niet pal langs rijen bomen loopt die voor wortelopdruk zorgen. Als er een paar meter ruimte is tussen de rijbaan voor gemotoriseerd verkeer en fietspad of ventweg, dan valt het met de herrie van auto's vaak ook wel mee.

Het lullige is dat er best vaak stukken N-weg zijn waar de er langs lopende fietsinfrastructuur opeens ophoudt. Voor gemotoriseerd snelverkeer ligt er dan een mooie doorgaande route om woonkernen heen. Als fietser mag je extra zigzaggende kilometers gaan maken en is de bebouwde kom dan vaak toch niet te vermijden.

(10 uren geleden)Jeroen S schreef: Wat rustige 60 km wegen met een fietssuggestiestrook vind ik vaak ook een prima fietssnelweg.

Dit soort wegen reken ik ook tot de beste fietsroutes. Een groot voordeel is hier dat je op dezelfde kwaliteit wegdek rijdt als het gemotoriseerde verkeer. Op veel plekken is wegdek voor motorvoertuigen beter dan dat voor fietsers.
Antwoord }
(4 uren geleden)Martin van Mourik schreef: Nieuwe route:

Leuk! Ik fiets wekelijks Wijk bij Duurstede - Utrecht.
De oversteken bij Odijk zijn gevaarlijk en het drukknopje van het stoplicht naar de Parallelweg is zeer slecht bereikbaar. Via de Oostromdijk en de Achterdijk vermijd je deze :-). Ga ik proberen!

Je kan overigens vanuit Sterkenburg rechtdoor rijden langs de Wetering en via een bruggetje kom je op de Broekweg. Je kom met wat geslinger bij de provinciale weg uit en kan hier (links) onderdoor met een fietstunneltje en komt dan op de Oostromdijk. Scheelt de oversteek bij de Zuwe.

Als je ooit richting Nieuwegein fietst, dan is de fietstunnel tussen de Fortweg en de Waijensedijk een aanrader. Prachtig gebied!

Niels, veelfietser, van der Wal

De verrijking zit in de beperking
Antwoord }

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:

Wachtwoord:

Nieuwe berichten
tassen op voorvork
Op de Whike ging het...Gideonaut — 11:23 PM
tassen op voorvork
Banaan en achtertas ...ligvogel — 11:16 PM
Wintertraining 2026
Niels welke vermog...NielsKo — 11:08 PM
tassen op voorvork
Je trapt als het goe...blokdoorn — 11:07 PM
tassen op voorvork