|
Ikkenniefietsen op een indoorbaan?
|
Topics: 129
Bedankt: 8414
3614 x bedankt in 1665 berichten
, 03:29 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op , 04:16 PM door Hoekie.)
Cadans en power gisteren op de indoorbaan in Apeldoorn. Bij deelnemers waarvan ik de data kan zien, zie ik een mooie vloeiende lijn.
Ikkenniefietsen op een indoorbaan geloof ik?
Topics: 4
Bedankt: 2979
1066 x bedankt in 340 berichten
Het lijkt op het handschrift van mijn huisarts. Ik zou hier niet mee naar een apotheek gaan
Topics: 18
Bedankt: 748
1584 x bedankt in 711 berichten
(, 03:29 PM)Hoekie schreef: ![[Afbeelding: Kannietfietsen.jpg]](https://i.postimg.cc/YqkvgTPw/Kannietfietsen.jpg)
Cadans en power gisteren op de indoorbaan in Apeldoorn. Bij deelnemers waarvan ik de data kan zien, zie ik een mooie vloeiende lijn.
Ikkenniefietsen op een indoorbaan geloof ik? Lijkt een probleem met de vertikale schaal.
Topics: 11
Bedankt: 1083
4580 x bedankt in 2172 berichten
Kun je dit nog naar een rondje in detail zien, of misschien weet je zelf wat je doet? Kan me voorstellen dat je misschien voor de bocht even inhoudt, of bij het uitkomen? Of juist extra aanzet op het rechte stuk ofzo? Of stilhoudt in de bochten?
Ik heb er niet zo veel verstand van maar het lijkt me dat je niet constant doortrapt maar iets anders doet, Dat zou volstrekt willekeurig kunnen zijn, maar het kan ook dat er iets van een oorzaak inzit.
Topics: 47
Bedankt: 1155
2529 x bedankt in 825 berichten
Mijn power lijkt best wel op die van jou, zij het met een ogenschijnlijk dikkere lijn in het centrum van de pieken en de dalen
Mijn cadans is aanvankelijk wel een rechtere lijn, maar als de vermoeidheid wat begint te spelen, en hier was ik me ook wel bewust van onderweg, hield ik soms even een tel de benen stil en ging de lijn ook weer op die van jou lijken. Kon uiteraard ook met andere fietsers te maken hebben, even inhouden voor een inhaalactie bijvoorbeeld.
Milan SL Mk3 #039 - Challenge Hurricane - Thys 222 - Ligfietsclub Noorderligt
Topics: 18
Bedankt: 748
1584 x bedankt in 711 berichten
Kan je de periode waarover 'ie middelt niet wat langer zetten?
2 uren geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 2 uren geleden door Hoekie.)
Het onderwerp is ook wat gekscherend bedoeld.
Wat ik zelf merkte, is dat ik heel veel freewheelde. Door de spanning, door opmerking van 'blijven trappen in de bochten voor grip', maar ook nog niet te snel of te langzaam durven te gaan. Pas toen ik in grip in de bochten goed voelde, als een veilig deel zeg maar, ging het gas er meer op. Pas toen durfde ik hoger op de baan te gaan rijden. Pas toen durfde ik te gaan drinken. En nog altijd piekerig. Pas iets van 10 minuten voor het einde ben ik op power gaan letten, maar bleef het lastig om minder piekerig te rijden. Blijkbaar heb ik de kunst van constante power op een indoorbaan nog niet onder de knie. Minder spanning en meer oefening baart kunst, hoop ik.
Topics: 15
Bedankt: 338
2265 x bedankt in 891 berichten
Ik ben er niet bij geweest en helemaal begrijpen doe ik deze grafiek niet.
Wel denk ik dat de plek in het peloton uitmaakt hoeveel power je levert.
Als je op kop rijdt, dan heb je een constant hoog vermogen nodig. Je rijdt vol in de wind en die in een indoorbaan constant (0) is.
Als je in het peloton rijdt, dan word je meegezogen in de windschaduw van je voorganger. Als deze niet helemaal constant rijdt dan is de kans groot dat jij ook niet helemaal constant rijdt en dat de benodigde vermogen telkens wisselt. Dat kan het wisselen van vermogen verklaren.
Het wisselen in cadans is inderdaad een 'angst' reactie. Je bent onbekend met de situatie en houdt je benen stil om de situatie te kunnen overzien en zo te snappen en te controleren. Als je vaker in een peloton fietst dan leer je hoe het is en kan je door blijven trappen. Uiteindelijk blijf je hierdoor beter in balans (ivm de vetergang) en stuurt het beter.
Als je de angst voor fietsen in een velodroom overwonnen hebt, fiets eens een paar ronde op kop en kijk achteraf hoe de vermogensgrafiek in die tijd er uitziet. Verder is het in een fietswedstrijd van belang om zo veel mogelijk te sparen, dus zo min mogelijk energie (vermogen) te leveren. In het spel hoort ook om de indruk te wekken dat je voor jou veel vermogen levert. Onderdeel van het spel, het is een wedstrijd die op de finish gewonnen wordt.
Doen is oefening.
Niels, gedaan, van der Wal
De verrijking zit in de beperking
1 uur geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 1 uur geleden door Hoekie.)
(3 uren geleden)LigfietsWilsum schreef: Kan je de periode waarover 'ie middelt niet wat langer zetten?
Zo exreem had ik niet gedacht. Het lijkt wel of ik veelal in de bochten gas gegeven heb.
Boven power, onder cadans. Dit ziet er als zeer vermoeiend uit.
Topics: 2
Bedankt: 308
295 x bedankt in 65 berichten
1 uur geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 1 uur geleden door NielsKo.)
(1 uur geleden)Niels van der Wal schreef: Ik ben er niet bij geweest en helemaal begrijpen doe ik deze grafiek niet.
Wel denk ik dat de plek in het peloton uitmaakt hoeveel power je levert.
Als je op kop rijdt, dan heb je een constant hoog vermogen nodig. Je rijdt vol in de wind en die in een indoorbaan constant (0) is.
Niels, gedaan, van der Wal
De bron ontschiet mij even maar ik meen dat de vorm van de VM zo gunstig is, dat je daarachter geen snelheidswinst maakt in de slipstream. Volgens mij remt deze je namelijk zelfs lichtelijk af! Waardoor voorop rijden in de VM juist gunstiger is. Maar, ik word erg graag verbeterd als ik het fout heb
Topics: 34
Bedankt: 410
986 x bedankt in 408 berichten
1 uur geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 1 uur geleden door GertBr.)
(1 uur geleden)NielsKo schreef: Maar, ik wordt erg graag verbeterd als ik het fout heb 
Sorry, dit moest even  : ...ik word...
Zal het niet meer doen.
Flevobike en trike - Nazca Pioneer - Strada 58 - Quest 846 - Challenge Alize - Bülk 182 - Nazca Fiero - Brompton - Koga LightSpeed - bakfiets (voor de kleinkinderen)
Bedankt: 308
295 x bedankt in 65 berichten
Bedankt: 1427
1004 x bedankt in 461 berichten
35 minuten geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 34 minuten geleden door Tijanus.)
(1 uur geleden)NielsKo schreef: De bron ontschiet mij even maar ik meen dat de vorm van de VM zo gunstig is, dat je daarachter geen snelheidswinst maakt in de slipstream. Volgens mij remt deze je namelijk zelfs lichtelijk af! Waardoor voorop rijden in de VM juist gunstiger is. Maar, ik word erg graag verbeterd als ik het fout heb 
Het voordeel van 'wieltrekken' achter een velomobiel is zeer veel geringer, maar het lijkt me niet waarschijnlijk dat het negatief (i.e. een nadeel) is. Even achterstevoren geredeneeerd: Het zou betekenen dat de lucht achter je velomobiel ofwel 'dichter' moet zijn (hoe dan?) ofwel een grotere snelheid tegengesteld aan jouw (velomobiel) rijrichting moet hebben. Ik zie geen plausibele fysische verklaring voor het onstaan van zo'n effect*, en in het tweede geval ook niet hoe dat gunstig zou zijn voor de velomobiel zelf.
Voorop rijden is altijd ietsje gunstiger... dan alleen rijden. Iemand die je zog opvult helpt, op de racefiets zeker.
*Hmmm, OK, in sterke zijwindsituaties door een 'zeileffect', misschien. In een velodrome, ligt het m.i. zeker niet voor de hand.
Airborne Valkyrie - Airborne Carpe Diem - Airborne Manhattan Project - Van Nicholas Euros - Litespeed Ultimate - Koga Miyata FPC - Optima Baron - Optima Orca - Hase Pino - HP Gekko 20 FX - M5 Lowracer - Quest 259 'Quifje'
|
Gebruikers die dit topic lezen: Niels van der Wal, NielsKo, 4 gast(en)
|
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|