|
Tijd voor een rubriek "motoren"op dit forum.
|
Topics: 30
Bedankt: 489
472 x bedankt in 214 berichten
(, 11:16 PM)blokdoorn schreef: Teveel comfort is niet goed voor een mens, dus kies alleen voor een e-bike als het echt echt niet anders kan. Overigens, die van ons fietsen vanaf een jaar of 6 ook dergelijke dagafstanden om op school te komen. En ik verbaas mij ook dat als er een paar maartse buien zijn al die tieners met de auto bij het station afgezet worden. Ook door een slecht onderhouden zandweg ? Mijn oudere zus had een vrijer in Arnhem waar ze met de bus naar toe ging, eerst anderhalve km lopen door een zandweg , op hoge hakken !, nu gaan ze met een kleine scooter, Willeke heeft eens een bijdrage geschreven waarin ze opsomde wat allemaal dan verandert en afgeschaft zou moeten worden, dat gaat niet gebeuren.
Topics: 15
Bedankt: 344
2283 x bedankt in 900 berichten
[/quote] Ook door een slecht onderhouden zandweg ? Mijn oudere zus had een vrijer in Arnhem waar ze met de bus naar toe ging, eerst anderhalve km lopen door een zandweg , op hoge hakken !, nu gaan ze met een kleine scooter, Willeke heeft eens een bijdrage geschreven waarin ze opsomde wat allemaal dan verandert en afgeschaft zou moeten worden, dat gaat niet gebeuren.
[/quote]
Dit geeft toch heel veel vragen:
Wat is er allemaal veranderd?
-Is de zandweg geasfalteerd?
-Heeft je zus een nieuwe vriend en/of een andere stad?
-Is je zus laarzen gaan dragen? Of klompen? Of bergschoenen?
Beetje off topic, maar het maakt me nieuwsgierig :-)
Niels, aagje, van der wal
De verrijking zit in de beperking
Zelfbouw, M5blueglide, M5 lowrace (crmo), M5 lowracer (carbon), Quest 20", Quest 26", M5 Medium racer (prototype) Quest 26" (carbon), M5 Medium racer, DF, Snoek
Topics: 10
Bedankt: 194
1116 x bedankt in 479 berichten
Gelukkig wel over asfalt, maar daarmee hebben we er dan ook gelijk roekeloos rijdende automobilisten bij gekregen die geregeld met 70km/h rakelings langs je kind stuiven.
Topics: 16
Bedankt: 51
139 x bedankt in 77 berichten
(, 11:16 PM)blokdoorn schreef: Teveel comfort is niet goed voor een mens, dus kies alleen voor een e-bike als het echt echt niet anders kan. Overigens, die van ons fietsen vanaf een jaar of 6 ook dergelijke dagafstanden om op school te komen. En ik verbaas mij ook dat als er een paar maartse buien zijn al die tieners met de auto bij het station afgezet worden.
Dit is ook van alle tijden. Ik vond het eind jaren 70 heerlijk om 15 km naar school te fietsen. Terwijl andere dorpskinderen in de winter massaal met de bus gingen bleven mijn zus, broer en ik stug doorfietsen. Weer of geen weer. We werden echt niet gedwongen door onze ouders. Wel uitgedaagd kennelijk, want we vonden het stoer om te blijven fietsen. Kwestie van opvoeding.
Ik fiets nog steeds grotendeels op spierkracht behalve met een bakfiets vol wekelijkse boodschappen. Tegen de Arnhemse heuvels is dat wel aangenaam.
Batavus Sprint, Giant Expedition, Vittorio randonneur, zelfbouw Hoge ligger, Snel Savanne, Giant Downtown, Challenge Wing, Schauff tandem, Drössiger TDA Street tandem, Challenge Furai, Cangoo bakfiets, Flevobike bike.
Topics: 129
Bedankt: 14737
11574 x bedankt in 5504 berichten
(9 uren geleden)blokdoorn schreef: Gelukkig wel over asfalt, maar daarmee hebben we er dan ook gelijk roekeloos rijdende automobilisten bij gekregen die geregeld met 70km/h rakelings langs je kind stuiven. Het is in Nederland nog steeds niet strafbaar, dus waarom zouden ze dat niet doen?
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Topics: 2
Bedankt: 1440
1012 x bedankt in 463 berichten
(8 uren geleden)365cycle schreef: (9 uren geleden)blokdoorn schreef: Gelukkig wel over asfalt, maar daarmee hebben we er dan ook gelijk roekeloos rijdende automobilisten bij gekregen die geregeld met 70km/h rakelings langs je kind stuiven. Het is in Nederland nog steeds niet strafbaar, dus waarom zouden ze dat niet doen?
De wet is soms hard, maar vrijwel altijd traag.
Niet alles wat illegitiem is, is (of wordt) ook illegaal.
Om dezelfde reden is lang niet alles wat legaal is ook legitiem.
De staat als schild van de zwakkeren lijkt helaas, kort na en naast het IJzeren Gordijn, bij het oud ijzer te zijn gezet. En misschien is die chronologie geen toeval.
Airborne Valkyrie - Airborne Carpe Diem - Airborne Manhattan Project - Van Nicholas Euros - Litespeed Ultimate - Koga Miyata FPC - Optima Baron - Optima Orca - Hase Pino - HP Gekko 20 FX - M5 Lowracer - Quest 259 'Quifje'
Topics: 124
Bedankt: 4438
5035 x bedankt in 3304 berichten
Ik denk dat het makkelijker was om paar jaar geleden een van Raam fiets uit te zoeken met ondersteuning. Dan naar Dronten om daar de VM uit te proberen. Maar ik voel me zoveel hipper / normaler met een VM onder mijn gat, dan een van Raam. Niks ten nadelen van die er een rijden.
Ik denk dat het trouwens ook niet verkeerd is dat we last hebben van het BIS en het WIS. Zo hebben we ook onze momenten dat we lekker kunnen intervallen.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
6 uren geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 6 uren geleden door 365cycle.)
(, 09:36 PM)PlantageBohémien schreef: Een van de grootste oorzaken van te weinig bewegen is dat steeds meer mensen in een stedelijke omgeving wonen, alle voorzieningen op een korte afstand hebben, daar maakt het weinig uit of je die korte afstand met of zonder motor doet, de fiets infrastructuur is zo gemaakt dat weinig inspanning nodig is, je zult er dus een andere manier van bewegen bij moeten zoeken Met veel van wat je schrijft ben ik het eens, maar hiermee zeker niet. Juist een stedelijke omgeving nodigt uit tot bewegen, zeker als het een metropool betreft. Ik woon en werk binnen dezelfde stad, maar de kortste enigszins efficiente route naar mijn werk is 19 km, en er is (oke, met mijn fysieke conditie) niets sneller op die afstand dan de velomobiel, zelfs de auto niet.
Als je op een iets lager pitje wil bewegen is alles wat je hier moet doen niet de auto pakken; met de metro kan ik ook redelijk vlot op mijn werk zijn (binnen een uur, ipv in een half uur als ik serieus op de trappers ga staan), maar dan moet ik 3,3 km lopen/fietsen/steppen/whatever ik ook kies.
Ik pak binnen de stad lang niet altijd de velomobiel, duik zelfs best vaak de metro in (soms met m'n vouwfiets, zodat ik voor de terugweg een keuze heb), en zonder gek te doen liep ik daardoor gemiddeld zo'n 6 km per dag (heb hardlopen nu weer opgepakt, dus het stappengemiddelde in m'n ForeRunner is nu vertekend).
(, 11:15 PM)Bianca F schreef: Ik wou maar zeggen: deze man weet dat de e-bike niet goed voor hem is. Hij pleegt zelfs een investering om weer gewoon te gaan fietsen. En toch kiest hij voor de rit naar de supermarkt voor de e-bike.
Het is heel moeilijk om de gemakkelijke optie te laten staan.
We leven in een wereld waar gemak als positief geldt. Nu we AI hebben wordt ook het zelf denken steeds meer afgeschaft. (Lubach had daar een leuk stukje over. https://www.youtube.com/watch?v=xpedFIZFmhc&t=902s ) Interessante theorie, maar ik weet niet of je hier de juiste vraag stelt (en met jou heel veel anderen, maar dan in hun dagelijks leven).
Ja, het is gemakkelijk om in de auto te stappen om ergens te komen. Ja, het idee van E-assist in mijn Tuna komt weleens bij me op wanneer ik voor de 8e keer op 3 kilometer fietspad vanaf 40 km/h moet afremmen omdat er geen ruimte is om in te halen en de omafietser voor me met 10 km/h tegen de wind in ploetert.
De vraag is echter hoeveel gemak er daadwerkelijk is als ik daardoor weer meer moet doen om fit te blijven. Ik weet niet hoeveel mensen hier het weten, maar ik had echt een bierbuikje toen ik begon met velomobiel rijden. Ik weet dus nog hoeveel zwaarder ik me voelde en hoeveel meer moeite het toen kostte om de trap op te lopen.
De vraag is niet "Wil ik gemak of niet?", maar "Wanneer wil ik gemak? Nu heel even, of hopelijk tot de laatste dag?"
For what it's worth: Ik zit nu ruim boven de groene lijn, en voel me daar prima
(, 11:15 PM)Bianca F schreef: Een verbod op e-bikes voor kinderen vind ik zo gek nog niet. Zoals we misschien ook toe gaan naar een verbod op smartphones voor kinderen.
We beschermen mensen toch ook tegen drugs? Eens met dat E-bike verbod voor kinderen. M.b.t. drugs ben ik minder zeker, in ieder geval vraag ik me af of we dat op de juiste manier doen. De drooglegging in de VS heeft ook vooral meer criminaliteit en doden opgeleverd.
Ik denk dat mensen meer in contact brengen met het belang van een gezond lijf hebben een deel van het probleem oplost.
(7 uren geleden)Tijanus schreef: De wet is soms hard, maar vrijwel altijd traag.
Niet alles wat illegitiem is, is (of wordt) ook illegaal.
Om dezelfde reden is lang niet alles wat legaal is ook legitiem. Dat vind jij, dat vind ik, maar het lijkt erop dat we hoe langer hoe meer in de minderheid zijn.
We leven in een tijd waarin zelfs de meerderheid van zij die leven met de Bijbel aan de kant van Goliath willen staan.
(7 uren geleden)Hardloper schreef: Ik denk dat het trouwens ook niet verkeerd is dat we last hebben van het BIS en het WIS. Zo hebben we ook onze momenten dat we lekker kunnen intervallen. Dat intervallen lukt wel ja, zeker als er een stinkscooter achter me zit die vooral voor me wil rijden  Ik houd ze zelfs de brug op gewoon achter me
In words of others,
Topics: 124
Bedankt: 4438
5035 x bedankt in 3304 berichten
Ik had zelfs paar weken terug last van AIS tijdens mijn laatste halve marathon. Dus toen schoot ik ook even rond de 20km/u. Zal wel 18 a 22km/u zijn geweest. De stapvoets stinkende fossiele auto (hij kon niet sneller door de wedstrijd) voor mijn neus irriteerde me mateloos.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Topics: 3
Bedankt: 143
404 x bedankt in 135 berichten
(6 uren geleden)365cycle schreef: We leven in een tijd waarin zelfs de meerderheid van zij die leven met de Bijbel aan de kant van Goliath willen staan.
Hoewel dat een beetje off-topic gaat zou ik die graag willen veranderen in 'zij die zeggen te leven met de Bijbel'.
Vanmorgen in de kerk nog gehoord uit de Bijbel: 'Als iemand zegt: 'ik heb God lief', maar hij haat zijn broeder of zuster, is hij een leugenaar.'
(1 Joh. 4 vers 20)
Litespeed Siena, Koga FPM, Optima Stinger
Topics: 181
Bedankt: 3344
10510 x bedankt in 5010 berichten
(4 uren geleden)Bianca F schreef: 'Als iemand zegt: 'ik heb God lief', maar hij haat zijn broeder of zuster, is hij een leugenaar.'
(1 Joh. 4 vers 20)
Dan zijn er veel leugenaars hier op deze wereld.
Maar laten we het hier aub vooral niet over het geloof of over de Bijbel gaan hebben
Thys 209 Rowingbike - M5 CHR - DF 282 - DFxl 137 - Rans Dynamik Pro - M5 MinimalBike
Topics: 48
Bedankt: 9
2219 x bedankt in 892 berichten
Laten we deze discussie inderdaad aub niet religieus maken, voor je het weet moet het topic op slot omdat het uit de hand loopt.
Graag weer on-topic.
(3 uren geleden)Wim -de roetsende schreef: Maar laten we het hier aub vooral niet over het geloof of over de Bijbel gaan hebben  (3 uren geleden)Bob Hagendijk schreef: Laten we deze discussie inderdaad aub niet religieus maken, voor je het weet moet het topic op slot omdat het uit de hand loopt. Mijn opmerking was ook zeker niet religieus bedoeld. Mijn punt was veel meer dat het in de tegenwoordige tijd heel normaal is om niet te doen wat goed voor ons (zowel als individu als de samenleving) is. Geloofsgemeenschappen heb ik wat dat betreft over het algemeen hoog zitten, omdat er meer sociale controle is en er meer vanuit de gemeenschap gedacht wordt. Beide religieuze boekwerken die ik gelezen heb kennen een verhaal dat lijkt op David en Goliath, maar ik had net zo goed kunnen refereren aan Biff en Marty uit Back to the Future.
In words of others,
Topics: 48
Bedankt: 9
2219 x bedankt in 892 berichten
(3 uren geleden)365cycle schreef: Mijn opmerking was ook zeker niet religieus bedoeld.
Ik snap je uitleg, en het ging ook niet specifiek over jouw post, maar om te voorkomen dat er vooral wordt gereageerd op de daarop volgende opmerkingen wil ik het stoppen voor het ontspoort.
Topics: 11
Bedankt: 1107
4602 x bedankt in 2183 berichten
Ik red het nog wel zonder E. Volgens mij ook een manier om gezond oud te gaan worden, als je je lijf niet gebruikt, gaat het vanzelf achteruit. Of om wat te doen aan het overgewicht bij de jeugd. Maar ja, zo'n vedergewichtje van 12 met een fiets die half zoveel weegt als het kind zelf, en dan nog 15kg rugzak erop. De eerste maanden naar de middelbare moesten ze wel hun best doen, en viel het echt niet mee. 1 doet inmiddels mbo en gaat liever met de bus, een ander heeft zich een brommer bij elkaar verdiend en 1 blijft stug fietsen.
Zelf merk ik ook echt wel dat ik de beweging nodig heb om niet steeds verder te groeien... Ik kan prima zonder E gewoon omdat ik een efficiente ligfiets heb. Ik merk met de werk E bike dat ik het ook niet leuk vindt, alsof je tandem rijdt met iemand die er soms wel en soms geen zin in heeft en net als het lekker loopt, knijpt ie in de remmen.
Maar ik heb ooit in Frankrijk op een camping gestaan waar een 10% helling voor lag. Iedere rit eindigde daar met datzelfde steile stuk en dat was best pittig als toetje op het eind. Ik moet bekennen dat ik er toen ook wel over na ging denken.
|
Gebruikers die dit topic lezen: 3 gast(en)
|
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|