Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Velomobiles World dumpt Alpha, Milaan en Tuna-productive
(20-Aug-2026, 08:28 PM)Hardloper schreef: En net nu er zoveel Tuna's op de orderlijst staan.

Voor deze orderlijst heeft het geen impact.
Dit is van toepassing voor nieuwe bestellingen na 1 oktober.

(, 09:59 AM)benparke schreef: Het concept ..

Het concept was al vanaf het begin twijfelachtig. Voor een smalle snelle velomobiel was en zou die te zwaar blijven. Met dat concept kun je geen lichte velomobiel maken. Denk aan de Snoeks. Die zijn nóg soberder dan een Race of MK1. Dat ga je met marketing niet recht l*llen. De komst van de Race is geheel logisch.

NB Het was interessant geweest àls we hadden kunnen zien wat beter had verkocht als er twee Tuna's, de huidige Tuna én een Tuna Race, waren geweest.
Dat er na 1 oktober twee Bülks zijn, komt voor mij als een verademing. Met de adapters zijn er wat lichaamsbouw betreft, zover ik weet, niet meer modellen nodig.
Antwoord }
We missen nog steeds de fietsen in XS en XXL.

Ik red het net zonder aanpassingen in de B4M, dus zou waarschijnlijk ook in de Urban passen, maar wel op de uiterste gewone instellingen. Kleinere mensen kopen nu de laatste Quest XS, DFs en MilanXS tweedehands, maar nieuwe fietsen zijn er eigenlijk niet.

Dat je aan alle kanten ruimte hebt betekend niet dat de fiets past.

Maar voor de extra brede en extra lange mensen zijn er op dit moment geen passende fietsen.
Misschien een kleine markt maar wel een die nog niet verzadigd is.
Voornaamste fietsen: B4M 041 - M5 Cmpct -  Whike  -  Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, 
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , benparke
(, 01:20 PM)Willeke_IGKT schreef: Kleinere mensen kopen nu de laatste Quest XS,  DFs en MilanXS tweedehands, maar nieuwe fietsen zijn er eigenlijk niet.
De Snoek!
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Boyd Maduro
(, 01:20 PM)Willeke_IGKT schreef: We missen nog steeds de fietsen in XS en XXL.

De Alpha 9-serie dekt een vrij brede selectie aan personen af.
Die is weliswaar ook getroffen door dit besluit, maar Daniël is vast van plan de productie voort te zetten.
Airborne Valkyrie - Airborne Carpe Diem - Airborne Manhattan Project - Van Nicholas Euros - Litespeed Ultimate - Koga Miyata FPC - Optima Baron - Optima Orca - Hase Pino - HP Gekko 20 FX - M5 Lowracer - Quest 259 'Quifje' - Milan SL2 'Yellow Submarine' 
Antwoord }
Bedankt door: mvdriel , benparke , Willeke_IGKT
(, 12:15 PM)Hoekie schreef:
(20-Aug-2026, 08:28 PM)Hardloper schreef: En net nu er zoveel Tuna's op de orderlijst staan.

Voor deze orderlijst heeft het geen impact.
Dit is van toepassing voor nieuwe bestellingen na 1 oktober.

(, 09:59 AM)benparke schreef: Het concept ..

Het concept was al vanaf het begin twijfelachtig. Voor een smalle snelle velomobiel was en zou die te zwaar blijven. Met dat concept kun je geen lichte velomobiel maken. Denk aan de Snoeks. Die zijn nóg soberder dan een Race of MK1. Dat ga je met marketing niet recht l*llen. De komst van de Race is geheel logisch.

NB Het was interessant geweest àls we hadden kunnen zien wat beter had verkocht als er twee Tuna's, de huidige Tuna én een Tuna Race, waren geweest.
Dat er na 1 oktober twee Bülks zijn, komt voor mij als een verademing. Met de adapters zijn er wat lichaamsbouw betreft, zover ik weet, niet meer modellen nodig.

De Distance was niet echt bedoeld als een smalle, snelle velomobiel. Het was bedoeld als een efficiënte toer-velomobiel, vandaar de naam Distance. Als je een smalle, lichte en snelle velomobiel wilt, dan had je de Snoek en Snoek L al, ervan uitgaande dat je schouders smal genoeg zijn. Het gewicht had bekend moeten zijn van de Urban, die ook rond de 30 kg weegt met de racekap. Ze wegen de fietsen in elke productiefase, dus ze hadden de gegevens om te zien dat de ontwerpen zwaarder werden en dealers brachten hen op de hoogte van het gewicht van de Urban. Het is dan ook logisch dat de Distance ook zwaarder is dan de MK1. Ik zie dit niet als een groot probleem. De ontwerpen zijn nu veel stijver dan oudere modellen zoals de Quest en eerdere Milans en klimmen een stuk beter. Ik herinner me nog hoe het was om met mijn vroege Quest XS de heuvels op te rijden. De MK1 was een groot verschil, zelfs met veel bagage. 

De Race is ook niet erg populair geweest. Minstens twee bestellingen staan nog op voorraad in de fabriek. Een paar andere zijn testmodellen bij dealers. Ik denk dat er maximaal 10 of 12 bestellingen van klanten zijn voor een gloednieuw model. Dat is niet erg veel. Zelfs de Tuna heeft het afgelopen jaar 13 bestellingen gehad, en die is helemaal niet nieuw.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
(, 01:50 PM)mvdriel schreef:
(, 01:20 PM)Willeke_IGKT schreef: Kleinere mensen kopen nu de laatste Quest XS,  DFs en MilanXS tweedehands, maar nieuwe fietsen zijn er eigenlijk niet.
De Snoek!

Als je niet lenig en slank bent is de Snoek geen optie.
Ik heb van de Alphas alleen de grotere modellen gezien, dus kan niet over de kleinere versies oordelen.
Voornaamste fietsen: B4M 041 - M5 Cmpct -  Whike  -  Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, 
Antwoord }
Bedankt door:
Een tijdje Pilates en daarna in de Snoek? ;-)
Antwoord }
Bedankt door: Boyd Maduro , Willeke_IGKT
(20-Aug-2026, 08:23 PM)Wim -de roetsende schreef:
(20-Aug-2026, 09:40 AM)Roepers schreef: Ik heb geen enkele bron expliciet zien stellen dat Velomobileworld stopt met de productie van de Tuna. Als dat gebeurt ga ik er vanuit dat ICB dat bekend maakt. Volgens mij gaat het bericht van Velomobileworld alleen over de eigen modellen en niet over het model dat ze in opdracht van anderen (in dit geval ICB) bouwen.  We speculeren dus dat Velomobileworld de productie van de Tuna discontinueert. Het zou heel goed kunnen, maar bevestigd is het niet. 

Ik heb Ymte gemaild en hij heeft zojuist bevestigd dat Velomobileworld ook gaat stoppen met de productie van de Tuna.

En ook de Tuna lijkt (uiteindelijk) te blijven bestaan, zie onderstaande reactie op het Duitse zusterforum:

[Afbeelding: Tuna-will-be-2.jpg]
Airborne Valkyrie - Airborne Carpe Diem - Airborne Manhattan Project - Van Nicholas Euros - Litespeed Ultimate - Koga Miyata FPC - Optima Baron - Optima Orca - Hase Pino - HP Gekko 20 FX - M5 Lowracer - Quest 259 'Quifje' - Milan SL2 'Yellow Submarine' 
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie , benparke
Ymte schreef ook nog dat ze een aantal Tuna's op voorraad gaan nemen en in de tussentijd een andere oplossing gaan zoeken voor de productie.

De productie bij velomobileworld stopt dus wel degelijk. Volgens mij gaat daar dit topic over.
Thys 209 Rowingbike - M5 CHR - DF 282 - DFxl 137 - Rans Dynamik Pro - M5 MinimalBike
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Bobslee , Hoekie , martinR , benparke
(, 02:28 PM)benparke schreef: De Distance was niet echt bedoeld als een smalle, snelle velomobiel. Het was bedoeld als een efficiënte toer-velomobiel, vandaar de naam Distance.

Dan hadden ze het beter gelaten, want er was al een MK1. Die is net zo smal als een Distance, vandaar het smallere wat ik noem. Ja communicatie, dat een velomobiel met open/deksel wielkasten en grotere servicehatches zoveel meer weegt, was wel zo handig geweest. Understatement.

De Urban in full carbon (het latere model zoals je weet)  is trouwens ~2kg lichter dan een Distance. Geen idee wat Hosen wegen.
Heb ze op de weegschaal gehad m.u.v. de Distance, die ik op vergeljkingen van anderen baseer.

Met de Race zit VMW op de logische goede weg. Met de full carbon Urban zat VMW dat. Naar mijn bescheiden mening.
Was jou idee toch? Een 4More in full carbon. Eerst nog deels in alu maar dat is gelukkig veranderd.

PS Het had ook de volwassen (2024?) MK1 kunnen blijven. Ben nog altijd geen fan van de nieuwe staart. 2025 MK1 met daarbij de optie van kleiner instapgat voor wie nog wat lichter en stijver wil.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
De Distance zou stijver moeten zijn dan de Urban, en daardoor zwaarder door de extra koolstof.. Alle drie de Urbans die ik had, waren slechte klimmers en accelereerden niet zo goed als de Mk1. Ik had gemiddeld een snelheidsverschil van 10%. Een deel van dat snelheidsverschil kwam ook door de open wielkasten, maar niet alles. Ik denk niet dat de krachtenverdeling voldoende is onderzocht met de grotere toegangsluiken om de plaatsing van extra koolstofvezel te optimaliseren. Daarvoor heb je echt een composietingenieur nodig.

Ik ben ook geen fan van de nieuwe achterkant en ik betwijfel of die in de praktijk net zoveel voor de aerodynamica doet als in de simulatie. Zelfs ontwerper Eric Helter zei dat er geen garantie was dat het in de praktijk ook zo zou zijn. Ik heb de esthetiek van de Bülks of Milans nooit mooi gevonden. Ik heb alleen een Bülk gekocht vanwege het ambassadeursprogramma en de korting. Hij presteerde echter wel goed, en ik had liever gezien dat de Mk1 geperfectioneerd was in plaats van dat er zoveel iteraties van gemaakt werden, maar het is niet mijn ontwerp of mijn zakelijke beslissing.

Uiteindelijk hebben verschillende rijders verschillende behoeften, en ik hoop echt dat de Tuna en Alpha's in productie blijven, omdat ze iets unieks toevoegen aan het assortiment velomobielen dat andere modellen niet hebben. Geen enkel model kan aan de behoeften van elke rijder voldoen.
Antwoord }
Bedankt door: mvdriel , Wim -de roetsende
Het zeer grote serviceluik vooraan en achteraan bij de B4M, Urban en Distance is een voordeel voor de bouwer bij de afmontage. En als je ooit een frontale botsing maakt, is het voor de hersteller natuurlijk zeer praktisch werken.

Voor het dagelijks gebruik heb je zo'n groot luik vooraan echter niet echt nodig. De optionele bagagevakken zijn met een kleiner luik net zo goed toegankelijk, zoals bij de MK1 en de Race. En hoeveel maak je dat tenslotte open ,als je gaat camperen ja dan wel.

De verhoogde staart bleek eerder een marketingstunt dan een echt snelheidsvoordeel. De snelheidswinst heb je niet bij 30 km/u en de verlengde staart maakt de velomobiel alleen maar zwaarder. je hebt wel meer opbergruimte achterin.

Wat wél een uniek selling point was, waren de zeer eenvoudig afneembare wieldeksels, afgekeken van de Tuna. Alleen bleek de 3M Dual Lock-tape niet 100% probleemloos open en dicht te gaan. Maar een stukje nieuwe tape aanbrengen is snel en goedkoop gedaan. Esthetisch is het mooier afgewerkt dan een schroef, maar dus wel minder duurzaam.

Tijdens mijn BRM-tochten heb ik bij een lekke band vooraan dit systeem echt weten te appreciëren. Hier had Jan dit voordeel commercieel veel beter moeten uitspelen in zijn marketing.

Nee, wat heeft hij gedaan? Snel een Race-versie uitgebracht en de MK1 alleen nog met de verhoogde, verlengde staart aangeboden. Het voordeel was dat die lichter en stijver was, maar tegelijkertijd veel minder geschikt voor dagelijks gebruik.

Het feit dat hij nu niet verder wil met de Distance en wel met de Race doorgaat, kan eigenlijk maar één reden hebben: de Race is minder complex en sneller te bouwen en geeft dus meer kans op winst. En dat is natuurlijk als bouwer zijn goed recht.

Maar je had dit ook kunnen communiceren en vervolgens de klant de keuze kunnen laten. Een aantal modellen zou je bijvoorbeeld alleen nog op bestelling kunnen bouwen, maar dan tegen een meerprijs.

Toen ik eind september 2022 mijn A7.2 kocht, liep de productie en populariteit van de A7 al op zijn einde. Maar die VM was af. Veel van de kinderziektes waren eruit en het was een degelijke velomobiel geworden.

Maar Daniel kwam daarna in drie à vier jaar met het ene na het andere model: de M9, A9, W9 en W9S. Sorry, maar dat zijn veel te veel modellen op zo'n korte tijd.

Hetzelfde zie je met de Bülk: eerst lange tijd de MK1 en daarna de B4M, de Urban, de Distance en de Race. En nu waren de architecten Jens en Daniel alweer bezig met een Distance XL en een Omega.

Sorry hoor, maar dat is gewoon veel te veel.

Je zal maar dealer zijn en daarnaast ook nog de modellen van Velomobiel.nl verkopen. Ik heb de indruk dat er weinig overleg was tussen de architecten en de fabrikant. Wat vraagt de markt? Wat is winstgevend te bouwen? En wat is werkelijk uniek?

Als je markt niet enorm groeit, is zo'n groot gamma uiteindelijk alleen maar een nadeel.

In België ligt de markt momenteel op zijn gat. Mijn nog kwasie nieuwe A7.2 heeft maar liefst zes maanden bij de dealer te koop gestaan voor €7.000. Dat zegt volgens mij genoeg: er is gewoon te weinig vraag.

En Jan zal met slechts twee modellen waarschijnlijk op rustige momenten makkelijker voorraad kunnen aanleggen om die bij bestelling verder af te werken. Daardoor kan hij sneller leveren. Dat is volgens mij uiteindelijk de belangrijkste reden.Daniel spreekt ervan om de productie opnieuw op te starten in de buurt van waar hij woont, kleinschalig en met maximaal drie personen.

Hij was ondertussen alweer een nieuw model, de Omega, aan het promoten. Zijn trouwe Duitse volgelingen hadden er blijkbaar al een heel eisenpakket bij: minder dan 20 kg, nog beter afgewerkt, nog universeler...

Ik heb eerlijk gezegd sterk mijn twijfels over de slaagkans hiervan. Ik hoop het voor hem én voor de gebruikers, maar ik vrees dat de harde realiteit anders zal zijn.

Met herstellingen kan je geld verdienen met relatief weinig investeringen. Maar bij productie heb je volume nodig om je investeringen en vaste kosten snel terug te verdienen. Zelfs in landen met lage loonkosten is dat blijkbaar niet evident gebleken.

In ieder geval wens ik iedereen veel succes. En ik ben jullie allemaal dankbaar voor het mooie speelgoed dat jullie maken!
Antwoord }
Bedankt door:
Waar ik me zorgen om maak is dat de kennis verloren gaat, gaan die mallen een container in voor de komende 20 jaar omdat niemand de ruimte/Financiën of kennis heeft om het op te pakken?
Of krijgen we weer een Velotilt situatie waar alles naar een ander land gaat naar een frikandel met een grote mond en uiteindelijk 0 resultaat?

Het Duitse forum is iets actiever en het lijkt erop dat meneer DF ondanks zijn beperking geen zin heeft om de handdoek in re ring te gooien maar van wat ik begreep gaat hij weer een nieuwe velomobiel ontwerpen in plaats van de bestaande reeks oppakken?

Ik heb totaal geen ervaring met de Bülk, is het echt een opvolger/doorontwikkeling van de Milan?
Behalve dat het een tijdje door je strot geduwd werd door oa: Ben en zijn mede ambassadeurs, ik heb meer het idee dat het een "dumbed down" model was voor de dikke Amerikaanse markt?
Velayo #04? | Flevobike Versatile #58? | Raptobike | Optima Baron (custom) | Quattrovelo 175
Antwoord }
Bedankt door: NielsKo
De strategie is duidelijk en consequent, maar of het in een niche markt ook echt kan gaan werken lijkt me zeer de vraag, maar dat is ondernemerschap.
Als ik op hun site kijk, moet je best wel door de marketing heen lezen om de verschillen duidelijk te krijgen tussen de modellen, maar schrik ik ook wel van de prijzen, die toch beduidend hoger zijn dan bij b.v. Velomobiel.nl. Ik zal, wachtend op mn bestelde snoek L, wel bevooroordeeld zijn, maar die hebben bovendien met snoek (L), quest 3 en op termijn ook weer qv, een breed aanbod van modellen met heel uitgesproken verschillende eigenschappen.
Antwoord }
Bedankt door:
(1 uur geleden)Lettrastudio schreef: Hetzelfde zie je met de Bülk: eerst lange tijd de MK1 en daarna de B4M, de Urban, de Distance en de Race. En nu waren de architecten Jens en Daniel alweer bezig met een Distance XL en een Omega.

Zoals ik al eerder zei, Die Distance XL is wel op vraag van Jan he. Anders zou Jens daar niet aan begonnen zijn.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door:
Misschien moet Jan maar stoppen en netjes vragen of hij weer bij velomobiel.nl mag komen werken.

Ik vraag mij af of ze 'm binnen laten.

De teller van Quest 3 blijft trouwens ook op 11 (+1 Strada 3) hangen. En er staan 17 Snoeken in bestelling.

Dan doet de Tuna het toch niet slecht in deze barre tijden.
Thys 209 Rowingbike - M5 CHR - DF 282 - DFxl 137 - Rans Dynamik Pro - M5 MinimalBike
Antwoord }
Bedankt door:

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: blokdoorn, gideon, ligvogel, NielsKo, 11 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:

Wachtwoord:

Nieuwe berichten
Velomobiles World dumpt Alpha, Milaan e...
Misschien moet Jan m...Wim -de roetsende — 04:07 PM
Hetzelfde zie je m...Hardloper — 04:04 PM
De strategie is duid...blokdoorn — 03:32 PM
Jacala
Dat ziet er prima ui...datakneder — 03:28 PM
Waar ik me zorgen om...Gideonaut — 03:12 PM
Het zeer grote servi...Lettrastudio — 03:03 PM
FlooW zit/ligfiets
Heb je foto's van de...Wim -de roetsende — 02:22 PM
De Distance zou stij...benparke — 01:46 PM
Jacala
"Waarom staat...jacala — 12:42 PM
FlooW zit/ligfiets
Freewheels met lin...PlantageBohémien — 12:35 PM
Expres aangereden
De juridische termen...Niels van der Wal — 12:04 PM
Expres aangereden
Min of meer sche...Atrike — 11:36 AM
Twee koplampen op een velomobiel?
Wow.....en dan worde...Wim -de roetsende — 08:50 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....