|
Mistral ingekort, problemen
|
Topics: 2
Bedankt: 0
45 x bedankt in 27 berichten
, 04:31 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op , 07:25 PM door SiskaBest.)
Hallo allemaal,
Daar ben ik weer! Ligfietser met fiets, zonder dat ik rijden kan 
Ik zit met het volgende probleem (waar ik overigens al bang voor was)..
Het frame is ingekort tot de lengte waar ik met mijn voeten bij de pedalen kan
Als ik een beetje stuur, komt de crank tegen mijn band aan. Als ik de vering in druk (omdat ik, vooral om de dijk op te willen, ervan uit ga dat de vering mogelijk geheel benut gaat worden en ik het stuur in een flinke scherpe bocht moet kunnen draaien) kom ik 4cm tekort.
Als ik het goed heb onthouden van de verkoper, is deze crank 170mm. Houdt dat dan in dat ik een crank van 130mm moet hebben? Ik kan het niet zo klein vinden
Ik wil hem uiteraard ook niet te kort hebben, maar ook niet net te lang dat als de fiets weer uitveert, mijn crank misschien vast zit / aan de verkeerde kant van het wiel, haha
En er even 1 kopen en uit proberen, is zonde van het geld als hij toch nog te lang is.
Maar misschien past het aangeboden crank van het vorig topic wel, al vrees ik dat die te klein is.
Of... Als de crank kleiner wordt, dan kan de buis naar voren. Dat houdt dán in dat de lengte van de crank misschien toch niet zó klein hoeft te zijn, omdat ze trappers dan verder naar voren staan (wellicht maar een beetje) en mijn band dan minder snel raakt..? Of is dat een gekke beredenatie?
Wie o wie kan mij wijzer maken?
Het zitje heb ik al zo ver mogelijk naar voren gezet. Verder kan niet, want dan heb ik problemen met de ketting die onder het zitje zit en -ik begreep- recht moet blijven.
Hartelijke groetjes,
Siska
Topics: 135
Bedankt: 4722
5589 x bedankt in 3641 berichten
Ik denk dat het onderdeel Accessoires & Onderdelen een betere plek is voor dit topic. Ben je ermee eens dat hij verplaatst wordt?
Verder kan ik geen foto zien. Ook niet als ik het linkje volg.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Topics: 4
Bedankt: 248
590 x bedankt in 199 berichten
, 05:57 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op , 06:01 PM door Bianca F.)
Je redenatie klopt. Bij kortere cranks hoef je ook aan de voorkant minder ver naar voren.
Misschien zit je op je zitje ook wat verder onderuit wanneer je werkelijk gaat fietsen. Ik denk dat cranks van 151 voldoende zijn. Daarnaast is de kans dat je scherp moet sturen wanneer je veer maximaal is ingedrukt vrij klein. Je gaat ook merken dat je veel met je lijf stuurt en minder met je wiel.
Het is natuurlijk wel de vraag wanneer de aangeboden cranks uit de doos komen. Als je al begonnen bent wil je vast verder. En dan kun je voor de zekerheid ook voor 140 cm gaan. Met een beetje zoeken hoeft dat niet zo heel duur te zijn. Voor het vervangen van een crankstel heb je volgens mij wel weer speciaal gereedschap nodig.
Litespeed Siena, Koga FPM, Optima Stinger
, 07:02 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op , 07:12 PM door SiskaBest.)
Ha Bianca,
Ohh, grappig en fijn dat het dan waarschijnlijk toch iets langere cranks kunnen zijn.
Alleen lastig dat er mogelijk toch gereedschap voor nodig is. Heb ik niet eens op gelet eigenlijk of het er logisch uitziet om zelf te vervangen. Ik sta idd te popelen om de fiets te kunnen gebruiken, Haha, maar geduld is een schone zaak!
Topics: 88
Bedankt: 47010
4830 x bedankt in 2080 berichten
Als je een fietsenmaker in de buurt hebt die niet bang is voor wat anders kan die waarschijnlijk het werk aan de trapas en cranks doen.
Voornaamste fietsen: B4M 041 - M5 Cmpct - Whike - Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing,
Dat is idd wel een goeie om te proberen, Bianca!
Waar halen jullie een crank vandaan als jullie die kopen?
Ik zag vanalles op eBay enz. Maar ik kom niet uit de juiste maat en dan zijn de 58p ook nog eens veelal op. En wat zijn die dingen duur die ik vind!
Topics: 135
Bedankt: 4722
5589 x bedankt in 3641 berichten
@Zoefzoef ben jij niks tegengekomen op een van je fietsjes die je hebt red?
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Topics: 17
Bedankt: 1533
5399 x bedankt in 2588 berichten
Tja, dan wordt het wel even lastig. Waarschijnlijk heb je cranks met een vierkante trapas. Dat kan je waarschijnlijk zien als je voor tussen het frame en de cranks kijkt. Het is ook wel handig om dan even te kijken naar de maat van de cirkel die de waarschijnlijk 5 boutjes maken waarmee de cranks en de kettingbladen aan elkaar zitten. Daar zit ook nog wel verschil in. Als je een foto van je crankstel kan delen helpt dat ook bij het herkennen. Van de zijkant, van de kant waar de ketting zit.
Stoeltje een stukje naar voren is vaak ook wel mogelijk en is dan een kwestie van 4 nieuwe gaatjes. Wel even vooraf uit proberen of de onderkant dan nog wel mooi op z'n beugeltjes past.
Topics: 192
Bedankt: 3747
11371 x bedankt in 5412 berichten
2 uren geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 2 uren geleden door Wim -de roetsende.)
Hoe is de maat van de stoel?
Als die aan de ruime kant is, dan kun je er een dikker matje in leggen. Van Ventisit zijn ze ook duur, maar wel de beste. Of je legt onder het huidige matje een matje van een Yoga-matje (in de juiste vorm geknipt). Wel met velcro goed aan elkaar bevestigen. Schuiven is niet fijn.
Met een dikker matje kom je zomaar weer 1 of 2 cm dichter bij de trapas te zitten.
De ruimte in de stoel wordt door een dikker matje echter ook kleiner. Vandaar mijn eerste vraag.
Je hebt uiteindelijk best wel snel en zonder iemand die verstand van zaken heeft een ligfiets gekocht. Het nadeel daarvan kom je vaak later tegen.
Met een Mistral moet het wel goed komen, maar het gaat wel geld kosten. Helaas ben je er dus niet met die €200,-
(, 07:21 PM)Willeke_IGKT schreef: Als je een fietsenmaker in de buurt hebt die niet bang is voor wat anders kan die waarschijnlijk het werk aan de trapas en cranks doen.
Cranks zijn cranks. Of ze nou iets hoger aan de voorkant of onderaan in het midden zitten. Dat kan iedere fietsenmaker in orde maken.
Moet je wel een echte fietsenmaker vinden, geen fietsenverkoper.
Thys 209 Rowingbike - M5 CHR - DF 282 - DFxl 137 - Rans Dynamik Pro - M5 MinimalBike
1 uur geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 1 uur geleden door SiskaBest.)
(, 11:20 PM)Jeroen S schreef: Tja, dan wordt het wel even lastig. Waarschijnlijk heb je cranks met een vierkante trapas. Dat kan je waarschijnlijk zien als je voor tussen het frame en de cranks kijkt. Het is ook wel handig om dan even te kijken naar de maat van de cirkel die de waarschijnlijk 5 boutjes maken waarmee de cranks en de kettingbladen aan elkaar zitten. Daar zit ook nog wel verschil in. Als je een foto van je crankstel kan delen helpt dat ook bij het herkennen. Van de zijkant, van de kant waar de ketting zit.
Stoeltje een stukje naar voren is vaak ook wel mogelijk en is dan een kwestie van 4 nieuwe gaatjes. Wel even vooraf uit proberen of de onderkant dan nog wel mooi op z'n beugeltjes past.
Bedankt voor je reactie, Jeroen.
Ik zie alleen maar ronde dingen als ik het crankas bekijk, maar ik ben echt een leek...
Zelfs foto´s op dit topic zetten is mij nog niet zonder hulp gelukt, haha! Ik dacht: ik probeer het dan wel via de laptop, maar zelfs dat gaat niet.
Stoeltje naar voren heb ik inderdaad geprobeerd en gekeken of het nut heeft om gaatjes erbij te maken, maar dan leunt het stoeltje te veel op de ketting, waardoor die niet meer in een rechte lijn zit, dus dat gaat helaas ook niet. Ik heb hem zo ver mogelijk naar voren gezet.
Is er een andere manier hoe ik een foto zal kunnen plaatsen?
Ha Wim,
De maat van de stoel is perfect. In dit geval helaas, haha. Ik zal eens kijken naar je tips, of het voldoende oplost en de zit niet te klein wordt! Zal wel heel fijn zijn!
Ja, dat is het nadeel van geen verstand hebben van ligfietsen.. Het zal idd nog best wel wat kunnen kosten. Dan wordt het een hobby project en blijft het lekker bij de Mistral. Mijn wens is ook weg om uiteindelijk een kleine hurricane te hebben, want wat rijdt die Mistral toch heerlijk (rechtdoor, haha)!
Topics: 8
Bedankt: 657
501 x bedankt in 265 berichten
Leren sleutelen,in ieder geval in eerste instantie iemand zoeken die zich de moeite wil nemen om 't je uit te leggen/aan te leren
Geeft je een onafhankelijkheid cq vrijheid en is kostenbesparend
FosVelo,Dries Baron,Flevobike/Trike/Racer als favorieten,rest = n+1
Topics: 17
Bedankt: 1533
5399 x bedankt in 2588 berichten
14 minuten geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 12 minuten geleden door Jeroen S.)
Je kunt op dit forum zelf geen foto's plaatsen alleen linkjes invoegen naar andere plekken waar je foto's opgeslagen hebt. Ik gebruik daarvoor postimages.org Dan upload je daar je foto's en dan heb je gelijk een linkje wat je hier weer kunt inplakken.
Ik heb hieronder even een linkje ingeplakt naar een oude molen hier in de buurt. Als ik daarop tik kom ik in mij account, maar ik weet niet precies wat jij dan kunt zien. Misschien helpt het je verder.
|
Gebruikers die dit topic lezen: Jeroen S, 2 gast(en)
|
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|
Nieuwe berichten
|
|
Mistral ingekort, problemen
|
| Je kunt op dit forum...Jeroen S — 11:36 AM |
|
Oliebollentocht 2026
|
| Ligfiets Wilsum,