|
Mocht het legaal zijn, zou jij een hulp motor in je VM plaatsen?
|
Topics: 6
Bedankt: 35
72 x bedankt in 50 berichten
(22-Nov-2025, 01:52 PM)Hardloper schreef: Zo ja, waarom dan wel? Zodat je eerder op de bestemming bent. Of omdat je dan sneller kan optrekken na een stoplicht? Omdat het dan net wat lichter fietst? Voor de heuvels / bergen. Etc etc.
Het gaat hier puur om de hypothetische vraag. Geen goed of fout.
Als ik namens mezelf spreek, ik zou het niet inbouwen. Na een duidelijke inspanning voel ik me wel lekker.
Ik heb al een legale 45 km velo.Bijna het verven afgerond en daarna de elektrische constructie deels opnieuw aanleggen.48 volt en 12 volt accu reeds aanwezig.
Het moet allemaal even tussendoor en de noodzaak is er niet om hem met spoed te herstellen/controleren.
Reden hiervan is dat ik hem straks in de winter bij slecht ga gebruiken om te blijven fietsen en te bewegen.
Overigens denk ik,als dit bevalt in de toekomst een mango of Quest aan te schaffen.Met de winterfiets Elfstedentocht hebben die mannen het aanzienlijk makkelijker om het rondje te voltooien.
Topics: 7
Bedankt: 118
543 x bedankt in 242 berichten
Dit is het hoogteprofiel van mijn fijnste route (goede balans tussen afstand, mooi, rustig, lekker door kunnen fietsen):
Quest 631 & Scorpion FX 20 - "Als je niet weet waar je heen gaat, kom je er altijd."
Topics: 131
Bedankt: 15723
12370 x bedankt in 5796 berichten
, 01:42 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op , 01:44 AM door 365cycle.
Edit Reason: Sorry voor de spelfouten. Mobiel
)
(17-Sep-2026, 09:48 AM)Arend-Jan schreef: Voor jouw lichaam is er volgens mij maar 1 écht geschikte velomobiel: een Alpha 9.2
Lichter dan een Quest en echt een hele klap stijver. Ik ben precies even lang maar dan met maat 50. In een A9.2 kan ik baantjes trekken
Snoek L past net, DF XL past, Tuna past beter. De kleinere wielkasten leveren verrassend veel ruimte op, de aandrijving is heerlijk direct. Ik laat electrische scooters m'n achterlichtjes zien vanaf stilstand, heerlijk
Mbt klimmen zou ik ook gewoon leren accepteren dat de snelheid terug loopt. Investeren in een vermogensmeter heeft mij goed geholpen; als e hartslag oke is en je levert het vermogen dat je op het vlakke ook haalt ie 10 km/h ipv 50 ineens een stuk makkelijker te verkroppen.
Daarbij geeft mij Garmin horloge netjes aan wanneer ik gas terug moet nemen, ik luister er tegenwoordig meestal braaf naar. Oververmoeid zijn motiveert ook niet bepaald.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
(, 01:42 AM)365cycle schreef: Ik ben precies even lang maar dan met maat 50. In een A9.2 kan ik baantjes trekken
Snoek L past net, DF XL past, Tuna past beter. De kleinere wielkasten leveren verrassend veel ruimte op, de aandrijving is heerlijk direct.
Goed te weten.
(, 01:42 AM)365cycle schreef: Investeren in een vermogensmeter heeft mij goed geholpen; als e hartslag oke is en je levert het vermogen dat je op het vlakke ook haalt ie 10 km/h ipv 50 ineens een stuk makkelijker te verkroppen.
Hoe werkt dat? Ik bedoel ik voel aan mijn lijf (denk ik) meer dan genoeg hoe hard ik aan het werk ben. Wat is dan de meerwaarde van een vermogensmeter? Los van kijken naar de vermogens meter ipv de snelheids meter (wat best een effect kan hebben op de psyche).
Quest 631 & Scorpion FX 20 - "Als je niet weet waar je heen gaat, kom je er altijd."
Topics: 17
Bedankt: 1549
5435 x bedankt in 2603 berichten
De meerwaarde van de vermogensmeter is denk ik dat ie je gevoel toetst aan de werkelijkheid. Of dat nu je gevoel van snelheid is, of je gevoel van inspanning. Met een hartslagmeter erbij neem je nog meer data op, die ook weer van belang kan zijn. Je hartslag bij hetzelfde vermogen kan ook verschillen, en kan een belangrijk signaal zijn voor een vermoeid lijf. Presteren gaat je minder makkelijk af, als er nog wat anders aan de hand is wat ook veel van je vraagt. Druk op het werk, een griepje onder de leden, kan van alles zijn.
Je lichaam is nog aan het herstellen, en dat duurt een hele tijd. De vooruitgang zal misschien minder zijn als in het begin van het proces, maar ook als je niks doet is je lijf nog wel bezig. Met de E trike gaat het prima, maar met de VM niet zo. Ik vermoed dat je maximale inspanning met de E motor erbij een stukje lager zal liggen dan zonder motor. Het zou ook kunnen dat die paar schepjes extra die je dan geeft, misschien ook wel moet geven gezien versnellingen en stijging, net wat te veel gevraagd zijn. Je gevoel van inspanning is mogelijk nog geijkt op het gezonde lijf van voordat er wat aan de hand was.
Met de inbouw van een motor wordt je VM ook een E trike, die dus die belastingspieken eruit zal halen. Aan de andere kant kan dat ook wel nadelen hebben, dat ie bijvoorbeeld ook energie vreet als je hem niet aan hebt staan. Maar goed daar kun je met de keuze van een ander type motor misschien nog wat mee doen, heb ik geen verstand van.
Een andere Velomobiel kan een stuk efficienter zijn. Dat verlaagt de inspanning die je moet leveren om een bepaalde snelheid te halen. Het grote verschil bij de Milan voor/na de verbouwing is dat ik ervoor de boel voelde en zag meegeven, je bent steeds een veer aan het opladen. Erna geeft het een stuk minder mee, waardoor hij bijvoorbeeld wat vlotter optrekt, en makkelijker bergop rijdt.
Topics: 131
Bedankt: 15723
12370 x bedankt in 5796 berichten
(8 uren geleden)JanBurp schreef: Hoe werkt dat? Ik bedoel ik voel aan mijn lijf (denk ik) meer dan genoeg hoe hard ik aan het werk ben. Wat is dan de meerwaarde van een vermogensmeter? Los van kijken naar de vermogens meter ipv de snelheids meter (wat best een effect kan hebben op de psyche). Ik dacht ook altijd dat ik dat goed aanvoelde. In werkelijkheid bleek ik bergop veel harder te trappen dan op het vlakke. Wat Jeroen zegt: gevoel kan een hoop maar nauwkeurige meting heeft het mij veel makkelijker gemaakt. Als je SPD pedalen hebt; kom gerust eens langs in ZH, dan kan je het proberen.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Topics: 141
Bedankt: 8866
4098 x bedankt in 1908 berichten
5 uren geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 4 uren geleden door Hoekie.)
(, 01:42 AM)365cycle schreef: Oververmoeid zijn motiveert ook niet bepaald.
Precies. En killing voor als je extra vermogen moet leveren voor bijvoorbeeld heuvel op.
Dan reserve hebben, scheelt dag en nacht.
Topics: 3
Bedankt: 1710
1378 x bedankt in 590 berichten
3 uren geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 3 uren geleden door Tijanus.)
(17-Sep-2026, 08:24 AM)JanBurp schreef: Even deze thread weer wat leven inroepen.(...)
Ik vermoed dat er betere VM's zijn dan een (carbon) Quest voor klimmen. (stijver en lichter). Dus misschien zou dat helpen? Of ondersteuning in mijn Quest?
Ben benieuwd naar ervaringsverhalen van anderen die iedere dag hoogtemeters moeten overwinnen en of een andere VM en/of ondersteuning voor hun verschil hebben gemaakt (of niet).
Ook goed te weten, niet elke VM zal mijn passen met 1.94 en schoenmaat 48. In mijn Quest is dat al best een flinke puzzel. Korte cranks en smallere trapas hielpen daarbij.
Zoals al genoemd, de meest voor de hand liggende vervanging van jouw Quest is de Alpha 9.2 (of 9.1). De andere al genoemde altenatieven (en ook de Alpha M9) zullen het nodige puzzelwerk vereisen als de notoir ruime Quest dat al vereist.
Echter, we houden hier allemaal erg van mooie nieuwe spulletjes, maar een Carbon Quest is nog steeds een vrij adequaat racebeest. Een Alpha 9.2 is misschien 4 kilo lichter (~ 3% minder systeemgewicht) en misschien 3% aandrijvingsefficiënter (en dat lijkt me al een (te) hoge schatting, maargoed, er is een groot gebrek aan meetdata op dit punt).
Op een WW-route met 100 hoogtemeters schelen 4 kg je 4000 J aan energie die je minder hoeft te leveren in een A9.2. Als je grofweg 200W trapt is dat 20 seconden winst in reistijd, bij dezelfde inspanning.
Een aandrijvings-efficiëntiewinst van 3% levert precies dat op, 3%. Op een woonwerkrit van een uurtje dus grofweg 100 seconden.
Met de 20 seconden van het gewicht zit je totale winst dus in de grootte-orde van 2 minuten. Dat is zeker niet niks (de stukken bergop zou je met 6% minder inspanning toch even snel kunnen fietsen), maar of het een nieuwe velomobiel rechtvaardigt is m.i. zeker geen uitgemaakte zaak.
En een hartslagmeter kost nog geen 10% van wat een vermogensmeter kost, en biedt in dit geval m.i. minstens 90% van de relevante informatie. Dat is nog beter dan de 80/20 regel van meneer Pareto! Die keus lijkt me dan weer makkelijk...
Airborne Valkyrie - Airborne Carpe Diem - Airborne Manhattan Project - Van Nicholas Euros - Litespeed Ultimate - Koga Miyata FPC - Optima Baron - Optima Orca - Hase Pino - HP Gekko 20 FX - M5 Lowracer - Quest 259 'Quifje' - Milan SL2 'Yellow Submarine'
Topics: 4
Bedankt: 252
597 x bedankt in 202 berichten
Ik ben erg tevreden over deze arm-meter. Scheelt een hoop gedoe onder je kleren. Is niet makkelijk te verbinden met de hippe devices maar heeft wel gewoon bluetooth; hij doet het prima op mijn Lezyne apparaat.
https://www.mantel.com/cycplus-h1-hartsl...ec[]=25324
Litespeed Siena, Koga FPM, Optima Stinger
Topics: 141
Bedankt: 8866
4098 x bedankt in 1908 berichten
2 uren geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 2 uren geleden door Hoekie.)
(3 uren geleden)Tijanus schreef: En een hartslagmeter kost nog geen 10% van wat een vermogensmeter kost, en biedt in dit geval m.i. minstens 90% van de relevante informatie. Dat is nog beter dan de 80/20 regel van meneer Pareto! Die keus lijkt me dan weer makkelijk... 
Een hartslagmeter alleen werkte niet bij mij. Ik blies me nog steeds op. Ik denk door de vertraging. Over hele lange stukken, denk Zeeland-Lauwersmeer, werkt het managen met een hartslagmeter wel bij mij.
Topics: 4
Bedankt: 15
30 x bedankt in 18 berichten
Ik dacht enkele jaren geleden ook tijdwinst te boeken, wwverkeer met aan het einde een klim. Quest verkocht, DF gekocht. Scheelde paar kilo gewicht, maar bijzonder weinig tijd.
Misschien kan je beter ophet laatste vlakke stuk voor je gaat klimmen wat gas terugnemen, zodat je makkelijker boven komt.
Achteraf kiek ie de koe in de konte zegt men hier. Ik had de Quest kunnen houden, achteraf.
Topics: 3
Bedankt: 1710
1378 x bedankt in 590 berichten
(2 uren geleden)Hoekie schreef: (3 uren geleden)Tijanus schreef: En een hartslagmeter kost nog geen 10% van wat een vermogensmeter kost, en biedt in dit geval m.i. minstens 90% van de relevante informatie. Dat is nog beter dan de 80/20 regel van meneer Pareto! Die keus lijkt me dan weer makkelijk... 
Een hartslagmeter alleen werkte niet bij mij. Ik blies me nog steeds op. Ik denk door de vertraging. Over hele lange stukken, denk Zeeland-Lauwersmeer, werkt het managen met een hartslagmeter wel bij mij.
Voor een klim (dijk, brug) die je kunt rijden als sprint is een hartslagmeter (door die vertraging) niet het meest adequate gereedschap, voor een klim die je rijdt als een tijdrit zal het voor veel mensen volstaan. Weten wat je aerobe klimvermogen (en de bijbehorende hartslagregio) is helpt ook, daarvoor is het handig als je wat ervaring hebt op een langere (bij voorkeur redelijk gelijkmatige) klim. Hoeft niet gelijk een Alp te zijn, iets als de Rosier volstaat daarvoor prima.
De finale klim in de WW-rit van Jan B. is meerdere kilometers lang (maar niet erg gelijkmatig). Lang genoeg voor een tijdritje, maar dan moet je inderdaad wel tijdig terugschakelen om er niet een serie sprintjes (te lang doorrammen aan het begin van elk steiler stuk) van te maken.
Airborne Valkyrie - Airborne Carpe Diem - Airborne Manhattan Project - Van Nicholas Euros - Litespeed Ultimate - Koga Miyata FPC - Optima Baron - Optima Orca - Hase Pino - HP Gekko 20 FX - M5 Lowracer - Quest 259 'Quifje' - Milan SL2 'Yellow Submarine'
2 uren geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 1 uur geleden door JanBurp.)
Wederom bedankt voor alle input! Als ik alle input en mijn overwegingen en mijn huidige conditie samenvat: Eerst maar eens mijn conditie met mijn huidige Quest opbouwen. Eventueel beoordelen of ik iets kan hebben aan een vermogens en/of hartslag meter om mezelf wat meer in de gaten te houden. Ben zelf niet zo van al die prestatie gadgets, zeker als het gekoppeld is met een of andere Cloud. Maar iets eenvoudigs zoals BiancaF tipte, wie weet.
Kan ik later altijd nog nadenken over iets anders. Zijn natuurlijk nog heel veel andere redenenen voor een mooie nieuwe VM ;-)
Gisteren een paar stukjes met m'n Quest gefietst, ook met wat lokaal klimwerk. Was al even geleden en het viel me allemaal best mee. Het zit vergeleken met de trike een stuk 'krapper' valt nu ineens op ;-) En duurt iets langer voordat ik op gang ben. Maar jee, wat zit ik toch weer makkelijk op de 30 km/h! Wat op de trike een enorme uitdaging is. Dus misschien valt het allemaal ook weer mee...
(2 uren geleden)Casper Jansen schreef: Achteraf kiek ie de koe in de konte ... dus ;-)
Zijn er trouwens vermogensmeters waar je niet ook nog es een fietscomputer bij nodig hebt? Mijn fietscomputes zijn lekker dom of zelfgebouwd, zonder ANT etc. ;-)
Topics: 135
Bedankt: 4726
5609 x bedankt in 3651 berichten
1 uur geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 1 uur geleden door Hardloper.)
Je kan natuurlijk ook een vermogens meter koppelen aan een sporthorloge en/of smartphone he. Maar dan moet je wel de juiste app gebruiken op de telefoon, om later deze data te kunnen gebruiken.
Afgelopen week heb ik een interval training gedaan met de Polar H10 en deze volgt behoorlijk goed de interval. Dus een hartslag sensor kan dus wel voor viaducten. Maar dan is wel een meer premium hartslag sensor nodig die ook weer duurder is. De Polar H10 wordt gezien als de standaard voor consumenten producten. En werkt met borstband en niet met maar 1 a 2 ledje(s).
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
|
Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
|
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|
Nieuwe berichten
|
|
Zelf spuiten. Welke middelen?
|
| Isopropyl alcohol? L...Gideonaut — 03:35 PM |
|
Mocht het legaal zijn, zou jij een hulp...
|
| Je kan natuurlijk oo...Hardloper — 03:31 PM |
|
|
| Wederom bedankt voor...JanBurp — 03:14 PM |
|
|
|
En een hartslagm...Tijanus — 03:04 PM |
|
|
| Ik dacht enkele jare...Casper Jansen — 02:24 PM |
|
Nieuw Flevobike restauratieproject gest...
|
|
Een vraag,hoe pak ...renehin — 02:22 PM |
|
|
|
En een hartslagmet...Hoekie — 02:20 PM |
|
|
| Ik ben erg tevreden ...Bianca F — 01:57 PM |
|
|
| Een vraag,hoe pak je...martinus — 01:39 PM |
|
|
|
Even deze thread we...Tijanus — 01:25 PM |
|
Fast TV
|
| Hoekie — 01:02 PM |
|
|
|
Dat ziet er goed u...renehin — 12:53 PM |
|
|
| Dat ziet er goed uit...martinus — 11:55 AM |
|
|
|
Oververmoeid zijn ...Hoekie — 11:49 AM |
|
Zelf spuiten. Welke middelen?
|
| En welke ontvetter v...Hoekie — 11:37 AM |
|
|
|
Hoe werkt dat? Ik ...365cycle — 11:32 AM |
|
|
| Projectstatus:
...renehin — 11:23 AM |
|