Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Edwin82 Voorstellen
#1
Ik ben Edwin 38 jaar en woonachtend in Limburg.

Afgelopen week was het moment dan daar en heb ik mijn allereerste ligfiets gekocht. Het is een M5 Shockproof geworden.
De fiets zal voornamelijk gebruikt worden voor woon-werk verkeer 10km enkel (20km per dag) en verder wat tochtjes in het weekend om even lekker te knallen.

Een zeer net exemplaar met een mooie afmontage.
[Afbeelding: PnwrygbopToEQD0SXH97iq0c.jpg?f=user_large]

Na 5 minuten test starts lukte het me dan toch om weg te fietsen. Het voelt op dit moment nog allemaal wat onwennig, maar ik heb er goed vertrouwen in dat het allemaal wel gaat lukken.

Verder nog een mooie radical design toptas erbij gekregen en wat verschillende stuurtjes in maat en hoek verschillend. Een reserveketting en binnenband.

Intussen al e.e.a. versteld aan stuur en trapbuis en ik zit voor 90% goed op dit moment. Ik kom nog net met mijn bovenbenen tegen het stuur aan. Hier moet ik dus kijken of ik de trapbuis nog wat verder uitschuif of het stuur verder naar me toe laat komen. 

Zodra de afstelling helemaal naar mijn zin is moet ik de ketting weer op lengte brengen (2 - 3 schakels toevoegen).

Ik heb zo'n 35km gefietst en het gaat al steeds beter alleen gaat het nogal slingerend over de wegen (komt mogelijk ook doordat ik net het stuur raak tijdens de trapbeweging).


Ik heb nog een paar vraagjes waar jullie wellicht mee kunnen helpen:

  • Welke verlichting en plaatsing van het voorlicht hebben jullie goede ervaring mee op een ligfiets? Mijn voorkeur ligt bij accu verlichting.
  • Is er een mogelijkheid om een spatbord te plaatsen op een M5 mono blade voorvork? Ik heb wel een spatscherm erbij gekregen welke ik met wat aanpassing aan de trapbuis kan monteren. 
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#2
Mooie fiets, en een goede aankoop.

Op mijn Raptobike lowracer heb ik een voorspatbord (20” wiel) ook maar aan een kant vast met een iets dikkere rvs stang. Dat gaat prima.
Antwoord }
Bedankt door: Edwin82
#3
Mooie fiets. Ik rij al een tijdje met Fenex .
Deze lamp bevalt goed. Batterij gaat lang mee. Ik heb hem op de M5 met plastic strips met rubber ertussen vastgezet, je moet wat, maar ik ben er zeer blij mee.
Er zitten 4 standen op: Normaal, wat feller, groot licht en standje lasogen. Ik gebruik de minste stand en heb er prima licht van op de straat en omgeving waar je het wilt hebben. Zelfs straatnaamborden lichten mooi op met dat ding. Succes met wennen. Waar in Limburg rij je ergens rond? Moet je veel heuvel op of valt het mee.
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door: Edwin82
#4
Welkom! Ha, ha, is ie bij jou terecht gekomen... Op Facebook was iemand ook bij deze fiets gaan kijken maar die had hem niet gekocht. Mooie fiets, ik heb dezelfde in het rood. Ik heb ook lang zitten hannessen voordat ik ermee kon rijden zonder het stuur te raken, ik zit er nu meestal net niet meer tegenaan.
Spatborden gebruik ik niet dus daar kan ik je niet mee helpen. En met deze fiets rij ik zelden in het donker dus ook daarmee helaas niet. Normaal zet ik een acculamp op de wielas op een verdikking die je op de snelspanner kunt draaien. Maar dat gaat uiteraard niet bij de mono Shockproof vork.
Antwoord }
Bedankt door:
#5
(05-Jul-2021, 10:07 AM)Fietsbennie schreef: Mooie fiets. Ik rij al een tijdje met Fenex .
Deze lamp bevalt goed. Batterij gaat lang mee. Ik heb hem op de M5 met plastic strips met rubber ertussen vastgezet, je moet wat, maar ik ben er zeer blij mee.
Er zitten 4 standen op: Normaal, wat feller, groot licht en standje lasogen. Ik gebruik de minste stand en heb er prima licht van op de straat en omgeving waar je het wilt hebben. Zelfs straatnaamborden lichten mooi op met dat ding. Succes met wennen. Waar in Limburg rij je ergens rond? Moet je veel heuvel op of valt het mee.

Ik woon in het noorden in de buurt van Horst en zal dus weinig heuvels tegenkomen in mijn dagelijkse ritjes.
Antwoord }
Bedankt door:
#6
Dan kan je net Berg en Dal en het Klever Reichswald meepakken bij een lange tocht. Daar is het wel aardig klimmen.
Antwoord }
Bedankt door:
#7
hallo Edwin,

Ik had vroeger zo'n m5 carbon spatbordje op de monoblade van mijn m5 lowracer. Daarvoor was door M5 wel een fors gat gezaagd in het spatbord net onder de rem. De bevestigingsbeugeltjes zaten maar aan 1 kant van het spatbord, de kant waar ook de vork zit. Volgens mij was er gewoon een gaatje in de vork geboord waarin draad getapt was. Omdat die carbon spatbordjes veel stijver zijn dan gewoon plastic ging dat wel. Ik heb er ook wel gezien waarbij aan de kettingzijde wel een beugeltje zat, wat met een schroefje in de as zat.

Ik heb de lowracer al zo'n 15 jaar niet meer, dus heel precies weet ik het niet meer. Het kan wel, maar met standaard onderdelen wordt het echt lastig.

Ik vond het niet echt een genot, ook omdat het allemaal wel heel erg krap zat. met een klein beetje viezigheid op de weg liep er al snel iets vast tussen spatbord en band. Op een Lowracer komt er dan ook nog veel spatwater langs het spatbord. Jouw ShockProof is een heel stukje hoger.

Met zo'n mtb spatschermpje aan de schuine buis ben je waarschijnlijk ook wel een heel eind. Dat houdt het spatwater ook redelijk bij je stoeltje vandaan.

Bij ligfietsen is het met spatbordjes best klooien om het goed te krijgen. Heb je het allemaal op het oog lekker zitten, rijdt je door de regen en sproeit er voor uit je spatbord een hele fontein zo bij je hakken de schoenen in bijvoorbeeld. Het spatbordje wat verder doordraaien naar voren kan helpen.

Op de ligfiets heb ik mijn licht altijd ver naar voren zitten. Ergens met wat beugeltjes aan de derrailleurmast. Bij sommige M5's zit er een klein driehoekje aan aan de trapasbuis waar je ook een lampje aan kunt maken. Voor de meeste lampjes werkt een dwars gemonteerd buisje of van 22 millimeter prima.

Bij Wildkamp heb je RVS P clips met een epdm(rubber achtig) laagje. https://www.wildkamp.nl/product/mikalor-...-mm/770684 Ook automaterialen zaken en dergelijke verkopen die dingen wel. Bij de doorsnee bouwmarkt niet of slechts zeer beperkt.

Die klemmen zijn erg sterk. Eentje in de diameter van de derailleurmast en eentje in de diameter van een 22 of 25 mm buisje.

Als fietslampje had ik een Ixion IQ geeft redelijk veel licht, oplaadbare batterijen. In de lage lichtmodus vergelijkbaar met een gewone fietslamp met een peertje in de felle modus ongeveer 40 lux. Daar kun je ook de weg nog wel mee zien. Als er tegenliggers komen blijft het opletten. Als zo'n Ixion per ongeluk een keer valt is ie stuk. De mijne wil nog dicht met 2 tiewraps, maar echt (water)dicht is ie niet meer.

Voordeel van de Ixion is ook dat het licht op de straat komt en niet je tegenligger verblind, of je moet hem wel heel erg verkeerd hebben staan. Als de batterij op is, gaat hij van de felle naar de zwakke modus en daar kon ik dan de 10 km naar huis nog wel mee redden.

In vergelijking met een Velomobiel verlichting met een dikke accu en een goedgekeurde sterke ledlamp blijft het allemaal behelpen.

Als je een beetje handig bent met electra en kunt wachten op leveringen uit China is het ook een optie om die kant op te kijken. Ik heb een lithium accu en een redelijk sterke niet verblindende Led (stvzo ) goed gekeurde e bike ledlamp. Ook bij 5 dagen in de week pendelen in de winter zoals dat vroeger ging, houdt die accu het best een poos vol.

p.s. het is wel een erg mooi fietsje, zeker ook in die kleuren.

En dat slingeren houdt vanzelf wel op, als je maar genoeg kilometers maakt. Wat oefenen met krappe bochtjes op een lege parkeerplaats ofzo kan helpen.
Antwoord }
Bedankt door: Edwin82
#8
Thanks allemaal voor de reacties en de inhoudelijke tips.
Ik heb vandaag het schermpje gemonteerd, maar ik moet nog een stukje uithalen om hem recht onder de buis te kunnen monteren, nu loopt hij tegen de kettinggeleider aan.

Ook het stuurtje nog 2 cm naar me toe gehaald en heb bijna de juiste zit gevonden. Ik denk nog 5mm of 1cm de trapbuis naar voren en dan ben ik er volgens mij.

Vandaag een ritje van 20km gedaan met een gemiddelde van 26,2km/u. Best tevreden moet ik zeggen. Top lag op 35,4km/u

En idd het is een prachtige fiets om te zien en heerlijk om te berijden!
Antwoord }
Bedankt door:
#9
Intussen alweer 100km erop liggen en zeer content. Vandaag van een collega een hogedruk pomp geleend om de achterdemper af te stellen deze slaat wat snel door.

Ook heb ik het idee dat het zitje wat aan de kleine kant is dus hier ga ik me ook maar eens in verdiepen.
Hoe moet ik e.e.a. meten om te bepalen welk zitje ik nu heb?
Antwoord }
Bedankt door:
#10
Alsnog welkom Edwin,

In de ligfietswereld heb je twee type zitjes. Type comfort voor een grotere zithoek of meer rechtop en type Sport voor een wat kleinere zithoek en meer liggend.

Over maten heeft Naca ligfietsen geschreven. Voor jou misschien een leidraad.

"Ligfiets zitting type Comfort, materiaal glasvezel / polyester. In vergelijking met het type Sport is de Comfort zitting breder aan de onderkant en het middelste gedeelte, maar smaller aan de top. Het gewicht is ca. 1300 gram voor maat M.

Beschikbare maten zijn M, L en M/L (maat M waarbij de punt van de zitting gewijzigd is voor een langere rug). Incl. randbescherming en montagemateriaal.

De zitschalen worden geleverd zonder gaten voor bevestiging.
De pasvorm van de zitschaal levert een belangrijke bijdrage aan het zitcomfort van de ligfiets, uw rug moet voldoende ondersteund worden. Nazca biedt daarom keuze uit twee ergonomische gevormde modellen kunststof zitschalen, elk verkrijgbaar in verschillende maten.

Deze informatie gaat over model Comfort.
Niet geschikt voor kleine lighoeken kleiner dan 30 graden omdat de onderrand van de stoel dan tegen de benen drukt.
Maat M
Zitschaal met lendesteun, maat Medium. Geschikt voor mensen met een lichaamslengte tot ca. 1.80 m en een normaal postuur.
Grootste breedte 32 cm, lengte 75 cm (rechte lijn tussen onderrand en punt van de stoel)
Maat M/L
Zitschaal met lendesteun, maat Medium echter met aangepaste vorm voor de punt waardoor deze geschikt is voor mensen met een langere rug, lichaamslengte tot ca. 1.85 m en een normaal postuur.
Grootste breedte 32 cm, lengte 77,5 cm (rechte lijn tussen onderrand en punt van de stoel)
Maat L
Zitschaal met lendesteun, maat Large. Geschikt voor mensen met een lichaamslengte vanaf ca. 1.80 m of kortere mensen met een breder postuur.
Grootste breedte 35 cm, lengte 79 cm (rechte lijn tussen onderrand en punt van de stoel)"


Sport 
"Ligfiets zitting type Sport, materiaal glasvezel / polyester. In vergelijking met het type Comfort is de Sport zitting smaller met sterk een afgeronde onderrand (om het gemakkelijker te maken met de voeten de grond te bereiken bij een grote zithoogte). Het bovenste gedeelte is sterker gekromd om de stoel geschikter te maken voor een kleine zithoek. Het gewicht is ca. 1300 gram voor maat M.
Beschikbare maten zijn S, M, L, XL. Incl. randbescherming en montagemateriaal.
De zitschalen worden geleverd zonder gaten voor bevestiging.
De pasvorm van de zitschaal levert een belangrijke bijdrage aan het zitcomfort van de ligfiets, uw rug moet voldoende ondersteund worden. Nazca biedt daarom keuze uit twee ergonomische gevormde modellen kunststof zitschalen, elk verkrijgbaar in verschillende maten. Deze informatie gaat over het model Sport.
Door de omgebogen randen is dit type zitschaal geschikt voor kleine lighoeken, maar ook meer rechtop is geen probleem.
Maat S
Sport zitting maat S, geschikt voor mensen (vooral vrouwen) met een lichaamslengte tot ca. 1.60 m met een tenger postuur.
Grootste breedte 30 cm, lengte 72 cm (rechte lijn tussen onderrand en punt van de stoel)
Maat M
Sport zitting maat M, geschikt voor mensen met een lichaamslengte tot ca. 1.80 m.
Grootste breedte 27 cm, lengte 76 cm (rechte lijn tussen onderrand en punt van de stoel)
Maat L
Sport zitting maat L, geschikt voor mensen met een lichaamslengte tot ca. 1.85-1.90 m.
Grootste breedte 27 cm, lengte 79 cm (rechte lijn tussen onderrand en punt van de stoel)
Maat XL
Sport zitting maat XL, geschikt voor mensen met een lichaamslengte vanaf ca. 1.90 m.
Grootste breedte 29 cm, lengte 82.5 cm (rechte lijn tussen onderrand en punt van de stoel)"
Antwoord }
Bedankt door: Edwin82
#11
Zou het kunnen dat je je stoeltje zo rechtop mogelijk hebt gezet?
Ik rij zelf op een shock proof (559) sinds april en begon met het stoeltje helemaal rechtop, en dat bleek niet lekker te zitten: druk op mijn nek en kont. Heb hem gaandeweg helemaal achterover laten zakken en sindsdien zit(ligt) hij prima ook bij een rit van 150+ km.
Antwoord }
Bedankt door:
#12
Als ik lig lijkt het alsof de bovenkant van het zitje zo'n beetje tussen mijn schouderbladen uitkomt.
Na een half uur begint dit ook als een drukplek te voelen.
Een stuk lager als op deze afbeelding.
[Afbeelding: Jersey_Town_Criterium_2010_recumbent_055.jpg]
Antwoord }
Bedankt door:
#13
Het stoeltje is misschien een kleine maat.
Ik ben zelf richting de twee meter. Heb een stoel L van een Nazca Gaucho, die past prima.
Antwoord }
Bedankt door:
#14
Hallo Edwin,

De maten die PietV gepost heeft sluiten redelijk aan bij maten die ik bij andere zitjes vindt. Bij M5 is de large geloof ik 78 cm, redelijk in dezelfde buurt. Gemeten wordt de lengte van de stoel van de bovenste tot de onderste rand. Het meetlint hangt dan grotendeels in de lucht.

De fietser op de zwarte fiets zit op een goed passende stoel. De bovenste knik moet een beetje onder je schouderbladen zitten. De lengte van rug en benen wisselt nogal per persoon, dus alleen naar je totale lengte kijken werkt niet altijd. Dat het na een poosje pijn gaat doen is een indicatie dat het stoeltje en jij niet de beste combinatie zijn.

Bij Nazca is/was er uitverkoop in de webshop van stoeltjes. Volgens mij heeft Arnold Ligtvoet ook nog een aantal grote stoeltjes in de verkoop.
Antwoord }
Bedankt door: Edwin82
#15
Ik zal vandaag eens meten welke maten het stoeltje heeft. Dan kijk ik vandaar verder.

Met de op juiste druk ingestelde achterdemper fietst het nog een stukje comfortabeler. Hij slaat nu niet meer door bij korte richels, of kuilen in de weg.
Ook mijn verlichtingsset is binnen een 500 lumen voorlamp (USB oplaadbaar) en een achterlicht (USB oplaadbaar).


IK had nog een SKS X-press pomp besteld en deze is ook binnen en daarmee heb ik de bandjes opgepompt naar 7,5 bar.
Antwoord }
Bedankt door:
#16
Welkom Edwin! Smile
Antwoord }
Bedankt door:
#17
Ook namens mij van harte welkom.

Groet,

Marco
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Met voetballen...Niels van der Wal — 05:06 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Tsja, interessante...datakneder — 04:18 PM
Prototype tegen verblinding auto's
De Duitse TÜV kijkt ...365cycle — 04:13 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Tsja, interessante o...Grrrrrene — 03:16 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
...vanmorgen mijn ...365cycle — 02:38 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Leuk om de verschill...PieterTrapt — 01:58 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
...vanmorgen mijn ru...Hoekie — 12:58 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik denk dat je als s...Frutsel — 11:12 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Laten we het eufemis...LigfietsWilsum — 10:18 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens n...Hardloper — 10:00 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Dat als laatste ge...Bart Verbeek — 09:35 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens nac...Wim -de roetsende — 08:11 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Snap eigenlijk n...365cycle — 01:37 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens nacht...Hardloper — 11:17 PM
VM45
Mijn zoontje (7) l...365cycle — 11:07 PM
VM45
Mijn zoontje (7) leg...blokdoorn — 11:03 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ja, tegelijkertijd z...blokdoorn — 11:01 PM