Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Fietsen met losse handen
#27
(01-Oct-2022, 11:06 PM)Bart Verbeek schreef:
(01-Oct-2022, 10:55 PM)ZoefZoef schreef: Eén terugtraprem is effectiever dan menig andere rem bij nat weer.

De gemiddelds fietser rijdt ook niet zo hard dat ie twrr remmen nodig heeft, dus wat er belachelijk is aan een terugtraprem is mij onduidelijk.

Alleen helling af met een kettingbreuk rij je achter de feiten aan.

Mijn enige ongeluk in het verkeer op de trapfiets was een vlucht over de motorkap van een Fiat tipo in 1994.   Ik had een fiets met twee velgremmen.  

Ik kwam van links, en het was nattig. Wil de auto voorrang verlenen, maar remkabeltje brak ter hoogte van het tonnetje. Toen had ik nog maar één rem. En een remblokje op een velrem met nat weer remt niet bepaald lekker dus ik werd geschept door de auto.

Als die rem een terugtraprem had geweest, had ik niet over de motorkap van de Fiat tipo gevlogen. En had de oplichter van een fietsenmaker geen 400 euro verdiend.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#28
Als kind zat ik achterop bij mijn vader toen ik het slot dicht deed. Veel sneller kun je niet stoppen, denk ik. Het was een mooie salto.
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt  FlevoTrikeJouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Antwoord }
#29
Een fixie zonder rem mag uitsluitend worden gebruikt buiten de voor het openbaar verkeer openstaande wegen.
Voor de wet moeten een fietsen zijn voorzien van een goed werkende rem. Fietsen met uitsluitend velgremmen moeten zijn voorzien van twee goed werkende afzonderlijke remmen, waarmee twee wielen kunnen worden geremd.

Fixies zonder rem zijn circusfietsen!
Antwoord }
Bedankt door:
#30
(02-Oct-2022, 12:02 AM)Bart Verbeek schreef: Als kind zat ik achterop bij mijn vader toen ik het slot dicht deed. Veel sneller kun je niet stoppen, denk ik. Het was een mooie salto.

Kun je enigszins, misschien mbv een paar emoticons, weergaven welke tekst je vader toen uitsprak  Big Grin
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Lig-hen , 365cycle
#31
(02-Oct-2022, 09:48 AM)Wim -de roetsende schreef:
(02-Oct-2022, 12:02 AM)Bart Verbeek schreef: Als kind zat ik achterop bij mijn vader toen ik het slot dicht deed. Veel sneller kun je niet stoppen, denk ik. Het was een mooie salto.

Kun je enigszins, misschien mbv een paar emoticons, weergaven welke tekst je vader toen uitsprak  Big Grin

Ik herinner me alleen nog wat flarden. Bij ons thuis werd niet gevloekt. Volgens mij overheerste bij mijn vader het gevoel dat hij het me eerder had moeten vertellen dat ik dat soort dingen niet moest doen. De eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat ik wel wist dat ik dat niet moest doen. Maar ik besefte ook dat het me op die leeftijd nog niet aangerekend zou worden. Ik was in die tijd al een linkmiegel. Nieuwsgierigheid is altijd sterker gebleven dan mijn gezond verstand. Ik herinner mij de verbazing dat ik plotseling in het gras lag, en niet had kunnen waarnemen hoe ik daar terecht was gekomen.

Ik had trouwens iets met fietssleutels toentertijd. In die tijd zetten mensen hun fietsen nog buiten neer maar niet op slot. Het waren andere tijden natuurlijk. Dat is natuurlijk niet verstandig, en omdat ik ook toen al een groot verantwoordelijkheidsgevoel had kwam ik op een gegeven moment thuis met alle fietssleutels uit de wijk. Tijdens mijn dienst zouden er geen fietsen gestolen worden!

Mijn ouders hebben nog wel getracht te achterhalen welke sleutel bij welke fiets hoorde, maar daar het om een gebied van twee vierkante kilometer ging en een vijftiental sleutels was daar natuurlijk geen beginnen aan.
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt  FlevoTrikeJouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Antwoord }
#32
Heerlijk om met zonder handen te rijden, velgrem of niet.. Gewoon rechtop zittend met je handen warm in je zakken en toch ver genoeg voorruit kijken zodat je weer 'gewoon' fietst als dit moet.

Maar op de Sinner D doe ik het niet. Ik kan het niet en snap de lol er ook niet van, mijn handen in mijn zakken doen kan dan alleen in mijn jas en dat gaat ten koste van de aerodynamica van de lage zit. En het maakt mijn buik boller en daar wilde ik juist wat aan doen.
En last but not least rusten ze lekker op het stuur....
AkA Jeroen - Sinner Demon 2020. In plaats van de meeste kilometers, meet ik graag de onvolprezen PlezierFactor. 
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle , Hoekie
#33
Ik was 12 toen ik mijn eerste terugtraprem vernagelde. Als ventje van zo'n 55 kilo. Het hele ribje in de naaf afgebroken wat iets doet voor de remwerking. Met 14 nog gebeurde me dat nogmaals, met een andere fiets.

Als student had ik een vriend van zo rond de 130 kilo als ie weinig gegeten had. Die trapte meer terugtrapremmetjes kapot dan ie lekke banden had. Ik studeerde in Arnhem, daar heb je best wat heuveltjes.

Het mag duidelijk zijn dat ik weinig vertrouwen in terugtrapremmen heb.

Vandaag met losse handjes geprobeerd op de midracer, met de Conti AT Ride bandjes. Die hebben een gematigd mtb profiel en zijn wat hoekig. Dat stuurde ineens best onwennig. Werd niks met losse handjes.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle , Fietsbennie
#34
(01-Oct-2022, 11:11 PM)Frutsel schreef: Ah, dat noemden we vroeger een doortrapper. In de orde van fietsen staat die behoorlijk laag in mijn optiek.
Rijdt juist echt heerlijk. De eenvoud maakt 'm leuk.
Maar ik vond een velgremmetje op het voorwiel toch ook wel comfortabel. 

Trouwens weer mooie anekdotes van Bart Big Grin
Antwoord }
Bedankt door:
#35
(01-Oct-2022, 10:55 PM)ZoefZoef schreef: Eén terugtraprem is effectiever dan menig andere rem bij nat weer.
De gemiddelds fietser rijdt ook niet zo hard dat ie twrr remmen nodig heeft, dus wat er belachelijk is aan een terugtraprem is mij onduidelijk.
Geen idee of een terugtraprem op een ligfiets anders is dan bij een normale fiets . Die ene flevobike als uitzondering met terugtraprem heb ik nog nooit bereden.
Velgremmen hebben inderdaad een heel rondje van twee meter nodig voor ze een beetje remkracht geven als het nat is.

De tekortkomingen van de terugtraprem:
* Hij remt alleen het wiel waar je niet behoorlijk op remmen kan. (Tenzij je voorwielaandrijving hebt)
* Je kan alleen remmen als je cranks min-of-meer horizontaal staan. (voor een ligger: verticaal) In het slechtste geval moet je dus drie meter doortrappen voor je kan beginnen met remmen.
* Hij heeft vrijwel geen koelvermogen
* Hij is slecht te moduleren
* Hij is kwetsbaar doordat enkele essentiële onderdelen (schroefje, moertje en plaatje om de liggende vork) vrijwel zonder uitzondering in belabberde kwaliteit zijn uitgevoerd
* Kettingbreuk = rem weg

Met het belachelijke bedoelde ik (maar ik weet dat ik dat niet schreef) eigenlijk meer de wetgeving, die stelt dat je twee remmen moet hebben als ze handbediend zijn maar de terugtraprem, met al zijn tekortkomingen, als enige rem ook als voldoende ziet.

(01-Oct-2022, 11:57 PM)ZoefZoef schreef: Ik kwam van links, en het was nattig. Wil de auto voorrang verlenen, maar remkabeltje brak ter hoogte van het tonnetje. Toen had ik nog maar één rem. En een remblokje op een velrem met nat weer remt niet bepaald lekker dus ik werd geschept door de auto.
Als die rem een terugtraprem had geweest, had ik niet over de motorkap van de Fiat tipo gevlogen.
Dit verhaal illustreert vooral dat je blij bent met een tweede rem.
Dat je met enkel een terugtraprem geen aanrijding had gehad is een aanname die voor discussie vatbaar is. Een goed afgedichte (op zich een zeldzaamheid) terugtraprem heeft inderdaad geen last van een nat remoppervlak maar blokkeert waarschijnlijk door de slechte moduleerbaarheid, het remmen van het verkeerde wiel en de natte weg, wel direct je achterwiel waardoor je dwars in plaats van frontaal over de auto vliegt.
M5 M-Racer / Challenge Hurricane / Giant Expedition / Giant Defy 1 / MBK Course
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , gideon
#36
Met een gebroken ketting ga je ook niet zo hard vooruit, dus hoef je ook niet zo hard te remmen.
Je leert wel goed slippen met een terugtraprem, en over de kop slaan door een te fanatiek grijpende voorrem is er ook niet bij.

Ik heb een hoop dingen gesloopt aan fietsen, maar een terugtraprem is me nog niet gelukt. Trappers, versnellingsnaven, remkabels (Die breken een stuk makkelijker dan een ketting kan ik je vertellen!)

Een terugtraprem is niet handig voor een snelle fiets, en naafremmen velgremmen heb ik altijd maar een brakke oplossing gevonden: Je slijt je velg, en als het regent (of als er vet onder komt) remt het voor geen meter. Ik was blij met trommelremmen toen ik nog een bukfiets reed. Die remmen tenminste goed onder alle weersomstandigheden, net als een terugtraprem, maar doordat je zowel voor als achter remmen hebt sta je sneller stil.
Antwoord }
Bedankt door: Bacchus , Willeke_IGKT
#37
Mwah, velgremmen heb ik weinig klachten over hoor. De tandem remt serieus goed, maar heeft wél hydrauliek om die velgen fijn te knijpen. Magura HS33...
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#38
Slecht remmen met velgremmen was vooral vroegâh zo, met stalen velgen. Nu met alu velgen remt het ook als het nat is best goed, maar rem je je velgen op. Mijn vorige ligfiets was een Nazca met 20 inch wieltjes en magura velgremmen. In het winterseizoen deed ik maar zo'n 5000km met een velg; banden gingen langer mee!
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT , Hoekie
#39
(03-Oct-2022, 02:41 PM)Victor schreef: Slecht remmen met velgremmen was vooral vroegâh zo, met stalen velgen. Nu met alu velgen remt het ook als het nat is best goed, maar rem je je velgen op.
Die slijtage was bij de eerste aluminium wielen wel een dingetje, ja, maar zijn stalen, of minstens geharde, remvlakken niet standaard tegenwoordig? Mijn ervaring is dat er veel te winnen is met redelijk onderhoud en zeker oudere modellen (enkel draaipunt en canti's m.n.) zijn gevoelig voor matig onderhoud.
M5 M-Racer / Challenge Hurricane / Giant Expedition / Giant Defy 1 / MBK Course
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 5 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Met voetballen...Niels van der Wal — 05:06 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Tsja, interessante...datakneder — 04:18 PM
Prototype tegen verblinding auto's
De Duitse TÜV kijkt ...365cycle — 04:13 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Tsja, interessante o...Grrrrrene — 03:16 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
...vanmorgen mijn ...365cycle — 02:38 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Leuk om de verschill...PieterTrapt — 01:58 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
...vanmorgen mijn ru...Hoekie — 12:58 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik denk dat je als s...Frutsel — 11:12 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Laten we het eufemis...LigfietsWilsum — 10:18 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens n...Hardloper — 10:00 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Dat als laatste ge...Bart Verbeek — 09:35 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens nac...Wim -de roetsende — 08:11 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Snap eigenlijk n...365cycle — 01:37 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens nacht...Hardloper — 11:17 PM
VM45
Mijn zoontje (7) l...365cycle — 11:07 PM
VM45
Mijn zoontje (7) leg...blokdoorn — 11:03 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ja, tegelijkertijd z...blokdoorn — 11:01 PM