25-May-2017, 09:15 PM
@Wim,
Voor een velomobilist liggen de verhoudingen rolweerstand/luchtweerstand anders. De rolweerstand van een VM ligt hoger dan bij een tweewieler door een hogere totale massa van voertuig + fietser. De luchtweerstand coëfficiënt is vermoedelijk een factor 4 of 5 lager. Als het frontale oppervlakte ook nog eens geringer is, tel uit je winst.
Ik heb geen meetgegevens. Maar bij 25 km/h, op vlakke weg en windstil weer, zal voor een Quest de rolweerstand vermoedelijk hoger zijn dan de luchtweerstand. Dan wordt bandenkeuze essentieel voor de rolweerstand en de te behalen kruissnelheid. Zeker als bij 50 km/h de rolweerstand verdubbeld t.o.v. 25 km/h.
De GreenGuard is een vrij zware band met een latex-achtige vulling in het loopvlak. Zowel het latex als de band worden vervormd door de druk van het beladen voertuig, alsmede door oneffenheden in de weg. Dat levert meer weerstand op door massatraagheid en minder comfort. Meer massa in de wielen vertraagd ook de acceleratie.
Ik rij mijn Alleweder met Schwalbe Shredda. 2 x 40 mm voor, 50 mm achter. Het maximale wat in de wielkasten past.
Piet.
Voor een velomobilist liggen de verhoudingen rolweerstand/luchtweerstand anders. De rolweerstand van een VM ligt hoger dan bij een tweewieler door een hogere totale massa van voertuig + fietser. De luchtweerstand coëfficiënt is vermoedelijk een factor 4 of 5 lager. Als het frontale oppervlakte ook nog eens geringer is, tel uit je winst.
Ik heb geen meetgegevens. Maar bij 25 km/h, op vlakke weg en windstil weer, zal voor een Quest de rolweerstand vermoedelijk hoger zijn dan de luchtweerstand. Dan wordt bandenkeuze essentieel voor de rolweerstand en de te behalen kruissnelheid. Zeker als bij 50 km/h de rolweerstand verdubbeld t.o.v. 25 km/h.
De GreenGuard is een vrij zware band met een latex-achtige vulling in het loopvlak. Zowel het latex als de band worden vervormd door de druk van het beladen voertuig, alsmede door oneffenheden in de weg. Dat levert meer weerstand op door massatraagheid en minder comfort. Meer massa in de wielen vertraagd ook de acceleratie.
Ik rij mijn Alleweder met Schwalbe Shredda. 2 x 40 mm voor, 50 mm achter. Het maximale wat in de wielkasten past.
Piet.