07-Sep-2020, 01:23 AM
Hier ervaring met duwen van een (grote) vierjarige vanaf diverse voertuigen:
- gewone fiets: Prettig voor overzicht, maar het is moeilijk om het kind te duwen of sturen, hoogteverschil is eigenlijk te groot.
- Challenge Focus: Duwen en bijsturen gaat gemakkelijk. Versnellen gaat top, door de vergelijkbare hoogte kan je veel kracht kwijt en duw je je kind niet snel uit balans. Om het middel optillen wanneer het echt mis gaat lukt ook prima. Wel uitkijken dat je niet in een schouder of arm haakt met het (onder-)stuur.
- M5 20/20 ecoCrMo: Zie boven, minus het stuurhaakrisico (want bovenstuur). Duwen is wel moeilijker, de M5 is duidelijk minder stabiel.
- vanuit een DF XL: Zit is wat onnatuurlijk maar voor een paar kilometer gaat het prima. Met deze fiets kon ik m'n zoontje enorm laten versnellen, wat ons vaker dan ééns uit een lastige situatie gehaald heeft. Hij vindt het overigens prachtig om zo hard te gaan op z'n eigen fietsje (30 km/h, en ja, hij stuurt enorm goed). Oppakken is ook een optie maar reken wel op krassen.
- QuattroVelo+ met lange kap: Duwen gaat vrijwel niet, tenzij je de kap open laat. Gelukkig kan hij achterin; daar komt helaas wel een eind aan. We zijn allebei groot, de ruimte is beperkt.
- gewone fiets: Prettig voor overzicht, maar het is moeilijk om het kind te duwen of sturen, hoogteverschil is eigenlijk te groot.
- Challenge Focus: Duwen en bijsturen gaat gemakkelijk. Versnellen gaat top, door de vergelijkbare hoogte kan je veel kracht kwijt en duw je je kind niet snel uit balans. Om het middel optillen wanneer het echt mis gaat lukt ook prima. Wel uitkijken dat je niet in een schouder of arm haakt met het (onder-)stuur.
- M5 20/20 ecoCrMo: Zie boven, minus het stuurhaakrisico (want bovenstuur). Duwen is wel moeilijker, de M5 is duidelijk minder stabiel.
- vanuit een DF XL: Zit is wat onnatuurlijk maar voor een paar kilometer gaat het prima. Met deze fiets kon ik m'n zoontje enorm laten versnellen, wat ons vaker dan ééns uit een lastige situatie gehaald heeft. Hij vindt het overigens prachtig om zo hard te gaan op z'n eigen fietsje (30 km/h, en ja, hij stuurt enorm goed). Oppakken is ook een optie maar reken wel op krassen.
- QuattroVelo+ met lange kap: Duwen gaat vrijwel niet, tenzij je de kap open laat. Gelukkig kan hij achterin; daar komt helaas wel een eind aan. We zijn allebei groot, de ruimte is beperkt.