17-Sep-2020, 07:21 PM
(17-Sep-2020, 06:52 PM)Frutsel schreef:(17-Sep-2020, 05:57 PM)Coen__ schreef: Realistisch gezien gaat dit gewoon heel veel tijd kosten, redelijk wat geld en een eindproduct opleveren wat niet doet wat je er van verwacht had en een geringe 2e hands waarde heeft.
Mijn advies; doe het niet. Of je moet echt tijd te veel hebben. Als je tijd te veel hebt kun je ook denken aan meer overuren en dan er gewoon eentje kopen.
Als iedereen alleen maar bestaande oplossingen zouden kopen, in plaats van zelf wat te maken zou de wereld een stuk saaier zijn.
Daarnaast is ergens tijd insteken een keuze (Zie hobby's). 'Redelijk wat geld' vertaalt zich terug in 'veel ervaring opgedaan'
En je bouwt hem voor jezelf, niet om te verkopen (tenzij je een briljant ontwerp/uitvoering hebt, die iedereen wil hebben)
Die zelfgebouwde velomobielen zijn vaak niet wat de bouwer van te voren voor ogen had. Na al die jaren is dan het makkelijkste om alsnog het doel te halen... er alsnog eentje te kopen. Dan is het handig als het zelfbouw exemplaar nog wat oplevert.
Je ziet ze ook wel eens op Marktplaats staan; zwaarder dan een Alleweder, minder bagageruimte dan een Alleweder en nog onderhoudsintensiever dan een Alleweder
Ik heb ook wel eens samen gereden met iemand die een zelfbouw velomobiel had. Die gaf zelf toe dat het niet was wat hij voor ogen had. Dat ding zwalkte ook echt enorm. Was een stuk langer dan mijn Mango+, langzamer dan mijn Mango+ en minder bergruimte dan mijn Mango+.
Tuurlijk; als je het leuk vindt... ala. Maar ga er niet vanuit dat de uitkomst in de buurt komt van wat je zo (met een jaar wachttijd..) kunt kopen.
Dingen als stoel, ketting, tandwielen, versnellingen, remmen, lampen, accu, etc. etc. zijn allemaal inkoopdelen. Wat dan overblijft om "zelf te maken" is de kuip; dat is natuurlijk gigantisch arbeidsintensief als je er maar eentje gaat maken.