01-Oct-2020, 05:30 PM
(29-Sep-2020, 06:57 PM)Lopopodium schreef: Maar ik vermoed dat ook mijn achternaaf misschien een beetje wrijving veroorzaakte.
Ik had al verteld dat vorige week mijn naaf ineens begon tegen te sputteren, en ik moest in de derde vesnelling naar huis omdat de andere twee het eigenlijk niet meer deden. Dat ging toen prima. Vandaag begin na tien kilometer de naaf een beetje piepgeluiden te produceren. Dat werd gedurende de tocht frequenter en luider. Het leek qua geluid op een gegeven moment wel alsof er een groep fluitende vogels de hele tijd met mij meevlogen. Gelukkig heeft de naaf het niet begeven (ik had me mentaal al voorbereid dat ik mogelijk met de trein verder zou moeten), maar vermoedelijk dus wel met wat wrijving (het geluid moet tenslotte ergens door veroorzaakt worden...).
Hopelijk kan ACE het zaterdag voor mij repareren, en kan ik de rest van oktober nog fijn verder fietsen.
Als je doorrrijd met een naaf die al piept dan zijn heel vaak je lagerschalen en lagers aan gort.
Betekend vaak een nieuwe naaf. Om die reden rijd ik altijd met een derrailleur en een gewone naaf met cup en conus. Als er onderweg iets piept kan je snel de conus verwijderen vet toevoegen en probleemloos verder rijden . Ik maak de cup conus wel elk jaar 2 x schoon en voorzie die van nieuw lagervet.
Je hebt dan ook nooit schakelproblemen omdat het schakelende deel niet in de naaf zit.