01-Jun-2017, 11:28 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 01-Jun-2017, 11:32 PM door Escafon.)
(15-May-2017, 09:08 PM)PietV* schreef:(15-May-2017, 09:41 AM)Escafon schreef: Ik heb de marathon plus nog eens ergens gegoogeld, en bij rolweerstand stond 3 uit zes, en bij lekbestendigheid 6 uit zes, je hebt dus heel veel lekbestendigheid, maar daar krijg je dus aardig wat rolweerstand voor terug.Die rolweerstand is een lineaire weerstand, die in gelijke mate toeneemt met de snelheid. Als je met vrij hoge bandenspanning rijdt is die rolweerstand tussen diverse banden zeer gering door geringe vervorming. Tot 20 km/h zijn er nauwelijks verschillen in weerstand. Wel in comfort bij de juiste bandenspanning.
De zithoek en de hoogte van de trapas bij de comfort ligfietsen is 10x belangrijker dan het geneuzel over banden. Vele comfort ligfietsen hebben namelijk een zithoek van 27 graden of hoger.
Bij velomobielen op een vlakke weg ligt dat anders. Door de stroomlijn kun je met soepele banden een hogere gemiddelde snelheid aan te houden. Ik rij met Schwalbe Shredda en Almotion. Om lekrijden kan ik me niet druk maken. Dat is negatieve energie.
Piet.
Voorzover ik weet is de rolweerstand onafhankelijk van de snelheid (ook even opgezocht in wikipedia). Daardoor is het benodigde vermogen om die rolweerstand te overwinnen wel recht evenredig met de snelheid, misschien vandaar die verwarring.
Ik heb nog even op internet opgezocht hoe die marathon plus band is opgebouwd, daar zit een laag schuim van 5 mm dik onder het loopvlak, ik kan me niet voorstellen dat dat geen aanzienlijke consequenties voor de rolweerstand heeft. Dat schuim vervormt onder je luchtband, en dat levert ongetwijfeld extra weerstand op. (sterker nog, ik kan me voorstellen dat die schuimlaag juist meer vervormt onder je gewicht als je hem harder oppompt, de hogere weerstand zal dus niet afnemen met de bandendruk)