04-Oct-2020, 11:52 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 05-Oct-2020, 04:07 PM door 365cycle.)
(03-Oct-2020, 09:17 PM)Lopopodium schreef: Hoe dat zo, eigenlijk? Een ligfiets zonder naafversnelling lijkt me erg irritant bij veel momenten dat je vanuit stilstand weer op gang moet komen, zeker als je daarna meteen omhoog moet, of als je een dijk op moet na een scherpe bocht.Idd, daarvoor is het ideaal. Overigens is er wél nog een mooi alternatief: De Schlumpf MountainDrive. 2,5x reductie in de crank.
(03-Oct-2020, 09:30 PM)ErikvanD schreef: Maar ik heb het bij stilstand kunnen schakelen eigenlijk nog vrijwel nooit gemist. Ik zorg altijd dat ik terugschakel voor een verkeerslicht etc. Alleen bij noodstops kan het handig zijn als je weer snel weg moet. Is ook een kwestie van gewenning denk ik.Dat kan idd. Ik anticipeerde met de DF ook altijd gewoon, en de zeldzame keren dat ik daar geen tijd voor had was hij nog wel op koppel weg te rijden in een te hoog verzet - daar is het dan ook wel een heel geschikte fiets voor.
Toch merk ik dat ik dáár nu juist niet meer op anticipeer nu ik de MountainDrive in de QV heb. Stop gewoon, en als ik verwacht te weinig tijd te hebben om 'm goed terug te zetten op de cassette klik ik in één van de laatste slagen even met m'n hak de MountainDrive om.
(03-Oct-2020, 09:52 PM)Burley1979 schreef: Met de komst van een betaalbare 12 speed groep met een 11-50 cassette en de duurdere 10-50 aandrijving is het bereik even groot of groter als een dualdrive.Dat 11-50 tegenwoordig mogelijk is is een uitkomst, maar daar los je die noodstopsituatie niet mee op.
Je hebt ook niet het verlies van wrijving van een interne naaf versnelling.
Zoals Erik ook aan geeft weegt een naaf versnelling behoorlijk wat.
Een naaf geeft idd wel extra weerstand als hij ingeschakeld is, maar in 1:1 is het heel beperkt. In de QV voel ik het verschil met een gewone crank in ieder geval niet (al zou het dan ook wel serieus fors zijn).
Op m'n gewone ligfiets heb ik de DualDrive en daar vind ik het toch wel fijn (toegegeven, ook omdat ik vaak met m'n zoontje naast me fiets, en dan ben ik 'm best vaak met m'n rechterhand aan het bijsturen (of duwen als hij aan het treuzelen is). Met de linkerhand dan nog 0,75-1-1,33 (toch? of 1,25?) kunnen schakelen is prettig. In andere situaties zet ik die 1,33 overigens alleen maar in wanneer het ongebruikelijk hard gaat - pas vanaf zo'n 40-41 km/h wordt het toerental me te hoog, en als ik dat op de Challenge langdurig aan het vasthouden ben heb ik ook al een stevige wind mee. Dan is die extra weerstand niet zo erg :-)