05-Oct-2020, 08:56 PM
(04-Oct-2020, 11:52 PM)365cycle schreef:(03-Oct-2020, 09:52 PM)Burley1979 schreef: Met de komst van een betaalbare 12 speed groep met een 11-50 cassette en de duurdere 10-50 aandrijving is het bereik even groot of groter als een dualdrive.Dat 11-50 tegenwoordig mogelijk is is een uitkomst, maar daar los je die noodstopsituatie niet mee op.
Je hebt ook niet het verlies van wrijving van een interne naaf versnelling.
Zoals Erik ook aan geeft weegt een naaf versnelling behoorlijk wat.
Een naaf geeft idd wel extra weerstand als hij ingeschakeld is, maar in 1:1 is het heel beperkt. In de QV voel ik het verschil met een gewone crank in ieder geval niet (al zou het dan ook wel serieus fors zijn).
Op m'n gewone ligfiets heb ik de DualDrive en daar vind ik het toch wel fijn (toegegeven, ook omdat ik vaak met m'n zoontje naast me fiets, en dan ben ik 'm best vaak met m'n rechterhand aan het bijsturen (of duwen als hij aan het treuzelen is). Met de linkerhand dan nog 0,75-1-1,33 (toch? of 1,25?) kunnen schakelen is prettig. In andere situaties zet ik die 1,33 overigens alleen maar in wanneer het ongebruikelijk hard gaat - pas vanaf zo'n 40-41 km/h wordt het toerental me te hoog, en als ik dat op de Challenge langdurig aan het vasthouden ben heb ik ook al een stevige wind mee. Dan is die extra weerstand niet zo erg :-)
Als je die 12 speed gebruikt met een bar end shifter of thumbie gebruikt kan je eigenlijk heel snel door je casette gaan.
Al rijd ik net zoals de meeste wel defensief en minder vaart bij kruisingen.
Ik heb ooit eens kapotte lagerschalen gehad in zo een naaf en sindsdien ben ik van heel dat idee afgestapt. Ook een band wisselen onderweg maakt het veel makkelijker aangezien ik nooit banden plak en gewoon een nieuwe erop leg.
Ik fiets altijd alleen en lange afstanden en op tijden dat er niks open is, dan wil je gewoon iets wat je altijd zelf onderweg kan maken.
Maar idd als je in jouw geval nog met iemand naast je fietst is dat een ander verhaal dan heb je jouw handen al vol eraan.