16-Oct-2020, 01:41 PM
Mijn mening als jakkerende velomobilist over snelfietsroutes: in de stad een absolute aanwinst, daarbuiten vaak teveel compromissen gesloten. Voor Den Bosch-Nijmegen zijn twee alternatieven voor de F59 die een stuk fijner fietsen voor iemand die echt door wil rijden. Ik vind 10 km lang doorscheuren over een kaarsrechte weg gedeeld met auto's (60 km/uur) veel fijner dan een bochtige snelfietsroute met veel stop-en-go kruisingen (F59). Om maar te zwijgen over een niet-meewerkend dorp waar je gewoon over hobbelige klinkerwegen mag rijden.
Arnhem-Nijmegen zitten ook haakse bochten en full-stop kruisingen in.
Bij Waalwijk heb je een oude spoorlijn waar nu een brede strook rood asfalt ligt, en die waarschijnlijk ooit een snelfietsroute zal worden. Er zijn echter aan de lopende band onoverzichtelijke kruisingen waar je niet zomaar overheen kunt scheuren, voorrang of niet. Maar misschien zal het opwaarderen tot snelfietsroute wel iets doen aan de vier stoplichten waar je in Waalwijk mee te maken hebt, en die op dit moment de pret totaal bederven.
En de F261 Waalwijk-Tilburg tenslotte bevat een stuk (kruising met N260) met vier haakse bochten vlak achter elkaar. Elke bocht is weer een tiende van mijn gemiddelde af, verdorie!
Zoals gezegd, mijn perspectief is beperkt. Voor iemand die met een gangetje van 25 km/uur naar zijn werk wil fietsen zijn de verlichte en autoluwe paden die snelfietsroutes genoemd worden vast heel fijn.
Arnhem-Nijmegen zitten ook haakse bochten en full-stop kruisingen in.
Bij Waalwijk heb je een oude spoorlijn waar nu een brede strook rood asfalt ligt, en die waarschijnlijk ooit een snelfietsroute zal worden. Er zijn echter aan de lopende band onoverzichtelijke kruisingen waar je niet zomaar overheen kunt scheuren, voorrang of niet. Maar misschien zal het opwaarderen tot snelfietsroute wel iets doen aan de vier stoplichten waar je in Waalwijk mee te maken hebt, en die op dit moment de pret totaal bederven.
En de F261 Waalwijk-Tilburg tenslotte bevat een stuk (kruising met N260) met vier haakse bochten vlak achter elkaar. Elke bocht is weer een tiende van mijn gemiddelde af, verdorie!
Zoals gezegd, mijn perspectief is beperkt. Voor iemand die met een gangetje van 25 km/uur naar zijn werk wil fietsen zijn de verlichte en autoluwe paden die snelfietsroutes genoemd worden vast heel fijn.