(17-Oct-2020, 05:36 PM)Wim -de roetsende schreef: Ik rijd trouwens altijd met mijn linker voorwiel op het grijze wegdek en met de andere twee wielen op het rode fietspadwegdek. Eigenlijk vind ik het helemaal geen fietspad, want echt 98% van de automobilisten rijdt met twee wielen op het rode fietspadwegdek.
Sommige automobilisten nemen het mij kwalijk dat ik iets op het grijze wegdek rijd, maar dat is puur voor de veiligheid. Op die manier kunnen ze mij niet inhalen als er een tegenligger aan komt. Dat is namelijk levensgevaarlijk, dat past gewoon niet. Laatst was er toch een aso die dat deed. Toen ging ik dus wel heel snel aan de kant, toch moest de tegenligger echt met twee wielen door de berm. Levensgevaarlijk.
Je heb gelijk. Het is geen fietspad en ook geen fietsstrook. Het zijn fietssuggestiestroken. Die rode suggestiestroken zijn niet aangebracht voor fietsers, maar voor bestuurders van motorvoertuigen om kenbaar te maken dat zij op een 60 km/h weg rijden. Je bent dus figurant of proefkonijn.
SWOV schrijft hierover: "De weg is opnieuw geasfalteerd en voorzien van rode fietssuggestiestroken; er is geen asmarkering meer. Met deze maatregel beoogt men de verlaging van de snelheidslimiet van 80 naar 60 km/uur te ondersteunen. De fietssuggestiestroken hebben een gering positief effect: -De gemiddelde snelheid is (zeer beperkt) afgenomen. Dit is een positief resultaat. - De fietsers rijden meer geconcentreerd op het midden van ‘hun' strook; ook dit is positief."
https://www.swov.nl/publicatie/effecten-...rag-zwolle
En dan zijn er automobilisten die vinden dat fietsers minder aanspraak kunnen maken op een deel van de rijbaan, omdat ze geen motorrijtuigenbelasting betalen en de plaats op de weg is en blijft rechts. Bestuurders zijn verplicht zoveel mogelijk rechts te houden. Tijd voor veel meer snelfietsroutes.