22-Oct-2020, 10:36 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 22-Oct-2020, 10:46 AM door 365cycle.)
(19-Oct-2020, 12:50 PM)voodoo schreef: Moet zeggen dat ik de Strada behoorlijk strak vind sturen, zeker nu de banden goed op druk zijn (dat had ik eerder moeten checken.....)Je kan ook eens kijken wat voor veer erin zit. Voor de Quest was er blauw (zacht), blauw/rood (normaal), en rood (stevig). Ik heb in m'n Quest in eerste instantie de veer vervangen door een rode, en toen meteen de wrijvingsdemper vervangen.
De achterdemper is wel wat week voor mijn gewicht, dus die optie ga ik eens bekijken.
Maar als het bij jou past (ik vermoed van wel): Risse
Ja, het is duur (vanaf ~200), en ja, jaarlijks onderhoud is aan te raden. Maar als ik nou zeg dat m'n glasvezel Quest de beste vering, demping én grip had van alle velomobielen die ik tot nu toe bezeten heb, en de andere velomobielen waren een DF XL (van 2019) en een QuattroVelo+ (2020), dan zegt dat wat, toch?
Nadat ik een tijd gerommeld had met de originele veer was ik nog niet tevreden met m'n Quest; ik vond 'm stuiterig. Door de zure appel heen gebeten en een Risse Astro 5 besteld. Voordat die gemonteerd was, waren er drempels waar ik met 40+ met alle drie de wielen van de grond ging. Nadat de Risse gemonteerd was kon ik op het rechte stuk vóór die drempels harder, het slechte wegdek had minder invloed op m'n aandrijving/stabiliteit. Die drempel was echter helemaal bijzonder, want daar ging ik ineens met drie wielen aan de grond overheen.
De Risse ving het inveren van de achterkant zóveel beter op dat de voorwielen niet omhoog gelanceerd werden. Ondanks de demping in standje stevig voelde de fiets daardoor ook comfortabeler.
(21-Oct-2020, 09:21 PM)voodoo schreef: Dat is leuk inderdaad! Blijkbaar geven de trillingen van die 1 cilinder een bepaalde hersenbeschadiging waardoor je ligfietsen leuk gaat vinden....Klopt
(21-Oct-2020, 07:16 PM)PietV* schreef: Heel veel tweetakten zijn slecht getuned. Vooral bromfietsen. Hebben het geluid van een tweetakt bosmaaier of kettingzaag.Klopt ook. Hier ook een ex-bezitter van een grote 1 cilinder. Maar dan wel een tweetakt, en 500cc.
Erg leuk ding in het veld, heerlijk wild. Het gas was ongeveer net zo goed te doseren als de verwarming van een Kever. Je had vier standen: gas los, snelheid houden, iets versnellen en dan was er nog standje "compleet gestoord zand lancerend op je achterwiel aan je stuur hangend ongeveer voorwaarts."
(21-Oct-2020, 07:16 PM)PietV* schreef: En die vol synthetische Castrol TTS vond ik net zo stinken als alle andere tweetakt oliën. Castor olie, ook wel wonderolie of ricinusolie genoemd, is plantaardig. Daar zat een ander luchtje aan. Werd meestal gebruikt bij modelvliegtuigen. Heb proefgereden op een Aprilia RS 250 tweetakt. Veel te smalle powerband, hoog verbruik en weinig comfort.Een tweetakt is belabberd voor het milieu, en zeker bij een overvierkant en goed gepoort ontwerp is de powerband belabberd, maar ik vind juist dat het dat leuk maakt.
Heb vroeger veel motor gereden. Veel ééncilinders. O.a Horex Regina 400, MZ Scorpion 660 en Royal Enfiels Classic 500. Dat klinkt veel beter dan zo'n gillende tweetakt, die een hoop onverbrande gassen als extra fijnstof het milieu in blaast.
Heb ook een Suzuki RG gerestaureerd én getuned. Die rijdt nog steeds (af en toe, in de zomer). Heb geen rijdend materiaal van die fiets, maar wel van iets vergelijkbaars:
(21-Oct-2020, 07:16 PM)PietV* schreef: Nieuwe tweetakten worden na 01-01-2018 niet meer op kenteken gezet. Vele steden hebben een tweetaktverbod in de milieuzone. Ontheffing is mogelijk voor bewoners binnen de zone.Superjammer, maar gelukkig.