30-Oct-2020, 12:24 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 30-Oct-2020, 12:25 PM door Wim -de roetsende.)
(30-Oct-2020, 11:59 AM)PietV* schreef: Als je je auto vaker laat staan, dan nemen de gemiddelde kosten per gereden kilometer toe. Het bezit van een auto "vraag" om daar gebruik van te maken.
Ik woon in een dorp met beperkt openbaar vervoer en geen NS station. Doe alle boodschappen op de fiets en fiets bijna dagelijks. De Toyota Yaris Hybrid staat soms wekenlang stil in coronatijd. De vaste autokosten per week zijn nu hoger dan een taxi per week.
Ik had een Citroën Saxo en daar reed ik maximaal nog 5000km per jaar mee. Soms nog niet de helft.
Dat kostte mij €100,- per maand. Oud autootje, weinig belasting en verzekering.
Ik was echter de afschrijving vergeten. Dat was nogmaals €100,- per maand.
Die €200,- per maand zet ik, sinds ik de auto heb verkocht, op een aparte rekening.
Van die rekening betaal ik al mijn fietsgerelateerde uitgaven. Dus banden, onderhoud, kleding, echt alles.
12x€200,- is uiteraard €2400,- per jaar, die anders was verdwenen 'in' het autootje.
Ik houd daar per jaar dus sowieso gemiddeld €1500,- aan over.
Soms koop ik namelijk tussendoor ook nog eens een fiets en dat gaat dan ook van die rekening af, maar na een jaar of 6 kan ik toch weer een nieuwe velomobiel kopen van €9000,-
Dan vergeet ik echter nog de inruilwaarde van mijn huidge vm. Die levert toch zeker ook nog de helft van de nieuwwaarde op.
Eigenlijk zou ik dus iedere drie jaar een nieuwe vm kunnen kopen en dan kost het allemaal nog steeds net zoveel als 5000km per jaar rijden in een heel klein en oud autootje.
Waar ik, net als in de vm, meestal alleen in zat/zit.
Voor de volledigheid: als gezin hebben wij nog wel een auto.
Ik doe echter 90% van mijn bewegingen met de fiets.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler