30-Oct-2020, 02:23 PM
(30-Oct-2020, 01:01 PM)Wim -de roetsende schreef: Voor mijn 4 fietsen ben ik geen €100,- per maand kwijt aan onderhoud.
De Aero is gloednieuw, geen onderhoud nog dus.
De DF heeft ook nauwelijks onderhoud nodig. De ketting smeren en 1x per jaar een 'Grote Beurt'.
De Roeifiets is extreem goedkoop qua onderhoud. Een Dyneema touwtje en elastiek gaan bij mij 2 jaar mee en dat is samen nog geen €50,-. 1x in het voorwiel nieuwe lagers, wiel naar Derk opgestuurd en 2 dagen later had ik het alweer terug. Kosten nog geen €15,- inclusief verzendkosten. Paar banden verbruikt in de bijna 25.000km die ik nu heb geroeid.
De Taifun heeft nog nooit onderhoud nodig gehad. Ketting, tandwielen en kettingbladen zijn nog goed. remblokjes zijn nog goed. 1x nieuwe banden.
Ik maak de fietsen wel altijd netjes schoon.
Onderhoud van fietsen is meer dan alleen een ketting smeren en wat banden wisselen.
Wat ik niet zie terugkomen is het schoonmaken van je balhoofd en wiellagers en voorzien van nieuw vet. Ook van de trapas vaak blijft hier vocht in staan.
Balhoofd moet ook af en toe afgesteld worden anders lopen je lagers in en heb je z'n tik in je stuurbewegingen.
Ook het schoonmaken en opnieuw invetten van de casette body is nergens te zien.
Voor mij is fietsen onderhouden met als met auto's die moet je periodiek onderhoud geven. Dit aan de hand van een tijdsperiode of aantal gereden kilometers.
- Het bespaard je een hoop ellende onderweg.
- je onderdelen gaan langer mee
- zekerheid dat alles in orde is
Het is aan een ieder om een afweging te maken hoe men iets onderhoud maar als je een auto weg periodiek onderhoud is het wel redelijk als je dit bij een fiets ook doet om dan de gemaakte kosten tegen elkaar af te wegen. Anders is de uitslag niet heel eerlijk.