30-Oct-2020, 02:41 PM
(30-Oct-2020, 02:23 PM)Burley1979 schreef: Onderhoud van fietsen is meer dan alleen een ketting smeren en wat banden wisselen.Dit zijn zaken die vooral gebeuren bij open fietsen. Mij lukt het niet omdat ik vrij veel koppel lever, maar er zijn mensen die 25 a 30.000 km doen met ketting en tandwielen op een velomobiel. Zonder racekap (zodat het zweet verdampt ipv in de fiets blijft) en met een laag gewicht + dito piekvermogen is een velomobiel (zeker met een gesloten bodem zoals bij de DF) extreem onderhoudsarm. Er komt geen zand en nauwelijks stof/vocht op die spullen. Je bent dan dus vooral bezig met geld uitgeven aan banden.
Wat ik niet zie terugkomen is het schoonmaken van je balhoofd en wiellagers en voorzien van nieuw vet. Ook van de trapas vaak blijft hier vocht in staan.
Balhoofd moet ook af en toe afgesteld worden anders lopen je lagers in en heb je z'n tik in je stuurbewegingen.
Ook het schoonmaken en opnieuw invetten van de casette body is nergens te zien.
Voor mij is fietsen onderhouden met als met auto's die moet je periodiek onderhoud geven. Dit aan de hand van een tijdsperiode of aantal gereden kilometers.
- Het bespaard je een hoop ellende onderweg.
- je onderdelen gaan langer mee
- zekerheid dat alles in orde is
Het is aan een ieder om een afweging te maken hoe men iets onderhoud maar als je een auto weg periodiek onderhoud is het wel redelijk als je dit bij een fiets ook doet om dan de gemaakte kosten tegen elkaar af te wegen. Anders is de uitslag niet heel eerlijk.