05-Nov-2020, 01:26 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 05-Nov-2020, 01:30 PM door 365cycle.)
(05-Nov-2020, 12:47 PM)emgaron schreef: Wat ik op die pagina trouwens opvallend vind: op de kaart die er staat wordt uitgegaan van "30km = 1u fietsen bij snelheidskwaliteit" - kijk, dat is nu wat ik onder "fietssnelweg" versta. Vraag is hoeveel ervan terecht komt (gekomen is)...
En dan vind ik 30 nog aan de lage kant. Over het Fietspad van de toekomst (www.hetfietspadvandetoekomst.nl) kwam ik een claim tegen van één van de initiators die neerkwam op ca. 40 km/h gemiddelde snelheid. Ik rijd weleens 40 km/h gemiddeld; je hebt heel veel ruimte en voorrang nodig om dat te halen zonder harder dan 50 km/h kruissnelheid te rijden - in de Randstad moet ik meestal >50 km/h kruisen om dat haalbaar te maken; in deze rit was ik naar mijn persoonlijke mening behoorlijk aan het beulen en dat werd gemiddeld maar 37 km/h.
Die ambtenaren rekenen écht niet op een of twee malloten in een velomobiel, die denken aan een speed pedelec. De meesten daarvan gaan 45 km/h, de duurdere modellen halen tot ~49 km/h, harder kan niet legaal. Dan zou men dus met 50 km/h design speed moeten rekenen om het veilig te houden, en - om die claim van gemiddelde snelheid overeind te houden - voor heel weinig obstakels moeten zorgen.
De manier waarop de "bliksemsnelle baan" ontworpen is geeft me echter meer het gevoel dat er weinig echte fietsers betrokken zijn geweest bij het project.