30-Nov-2020, 01:03 AM
(29-Nov-2020, 09:36 PM)Jeroen S schreef: Electrische ondersteuning heeft nut als je daarmee iets kunt , wat je zonder die ondersteuning niet kunt. In de meeste actuele velomobielen kost het erg weinig energie om 25 km/h te fietsen. In mijn houten eigenbouw betekend onder de 25 km/h dat ik omhoog rijdt, dat de verkeerssituatie of de infrastructuur een hogere snelheid niet heel verstandig maakt.Dit. Voor mij is ondersteuning in de velomobiel een manier om zwaardere lasten te kunnen verplaatsen (o.a. in de trailer) en toch redelijk te kunnen accelereren. In het allerergste geval blijft de topsnelheid ook gewoon steken op 25 km/h en voeg ik zelf 250w toe aan de motor (bijvoorbeeld met een zware kar erachter).
Hoe meer situaties waarin ik de auto kan laten staan, hoe beter.
(29-Nov-2020, 09:36 PM)Jeroen S schreef: Als je op de club heel sportief bezig bent en daarna helemaal "op" kan het misschien iets toevoegen.Ik vind het toch moeilijk te vergelijken. Op gang komen met een velomobiel kost veel meer energie, maar als het eenmaal rolt... nu rijd ik 32~34 zonder een drupje zweet, en ik transpireer heel snel. Als dat op gang komen ineens ook veel makkelijker gaat voegt die elektromotor ook dáár iets toe. Ik ga m'n best doen om het in m'n tweede velomobiel in te bouwen, maar het kan nog even duren.
Met een vlotte velomobiel is 25 km/h zoiets als 15 met een gewone fiets. Meestal ga je ongemerkt toch echt harder.