30-Nov-2020, 10:41 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 30-Nov-2020, 11:20 PM door kuŝbiciklo.)
(30-Nov-2020, 10:30 PM)Jurrien schreef: Nee, afremmen levert energie op. Daarom worden remschijven van een formule 1 auto roodgloeiend bij het afremmen. Natuurkunde van de middelbare school.
Ja, maar dat is het omzetten van kinetische energie in warmte door middel van wrijving. Dat is iets anders dan massatraagheid. Inderdaad, Natuurkunde van de middelbare school.
Uitwerking volgens de 2e wet van Newton:
De fiets accelereert en decelereert constant. Er is dan een pieksnelheid en een dalsnelheid rond een gemiddelde. F = m * a, dus tijdens acceleratie wordt een gemiddelde kracht F over een afstand s zodat acceleratie a (positief getal) optreedt tot de pieksnelheid. F * s is de arbeid van de berijder (in Joules, dus energie) die hiervoor nodig is geweest. Dit komt bovenop de arbeid die nodig is om luchtweerstand en andere wrijving te overwinnen. Tijdens het dode punt werken alleen de tegengestelde krachten van luchtweerstand en mechanische wrijving op het voertuig in om de arbeid te leveren om het hele voertuig te decelereren (negatieve a) tot de dalsnelheid. Daarna volgt weer acceleratie, etc. etc. etc.
Als er geen dood punt zou zijn, en je de stuwbewegingen met de benen (op de linear snek) zo gelijkmatig uitvoert dat er nooit een dood punt is en er nooit acceleratie en deceleratie optreedt, dan hoef je de bovengenoemde arbeid niet te leveren. Dan is alle arbeid exclusief voor het overwinnen van wrijving en luchtweerstand (terminal velocity). Het spreekt vanzelf dat dit efficienter is.
Als ik zo'n linear snek fiets zelf zou hebben, dan zou ik een strobe track op een wiel aanbrengen zoals we ook wel zien op de rand van de platter van een draaitafel. Als je daar een led en een fotodiode op zet, dan krijg je min of meer een blokgolf signaal. Bij een exact gelijkmatige snelheid is dat een signaal zonder jitter (vaste frequentie). Dus de mate van jitter (acc, en dec.) geeft dan aan hoe "inefficient" je rijdt.