(02-Dec-2020, 03:55 PM)kuŝbiciklo schreef:Ik wordt altijd aangesproken met je of jij en zie het wel. Maar ik denk dat we verschillend denken over overlapping of deels samenvallen van 2 trapmomenten op de Linear Snek Record Bike. Als dat zou functioneren, dan heb je geen dode momenten en dus voortdurend trapvermogen. Als je het ene been, na een strekking, sneller optrekt dan het andere been trapt, dan heb je in theorie een heel korte overlapping. Maar dat zet nauwelijks zoden aan de dijk.(01-Dec-2020, 11:05 PM)PietV* schreef: Bij het ritmisch bewegen van de benen is er helemaal geen overlap.Tja, als u het gewoon niet ziet... Je zou zelfs op de Linear Snek kunnen fietsen als een gewone roeifiets! Dan heb je 100% overlap, maar natuurlijk wel een lang dood punt zoals bekend is bij gewone roeifietsen. Het is de middeweg die je moet bewandelen namelijk. Kost vast wat oefenen.
Bovendien moet je bij elke trap de veerspanning op de sneks weer spannen, heb je twee boegsprieten en twee voeten-sleden die éénzijdig worden belast. De breedte van de pedalen is zodanig breed dat sprake is van een hoge Q factor en wat wijdbeens zal moeten trappen.
Het trappen op een roeifiets is enigszins te vergelijken met traplopen. Op een fiets maak je een wat natuurlijker en rondgaande beweging, zoals wandelen en hardlopen.
(02-Dec-2020, 03:55 PM)kuŝbiciklo schreef:Dat noemen we in het Nederlands deinen(01-Dec-2020, 11:05 PM)PietV* schreef: Voor het beklimmen van hellingen heb je met dezelfde inspanning meer trapvermogen met de veel efficiëntere kettingaandrijving.(02-Dec-2020, 03:55 PM)kuŝbiciklo schreef: Ik heb geen aanwijzingen gezien waarom een Dyneema koord zo veel minder efficient dan een ketting is. Heeft u wellicht literatuur?Het gaat om de gehele aandrijving. Er wordt meer massa verplaatst in horizontale richting, dan bij het ronddraaien van de cranks. Bovendien is het dode punt zeer lang. De Linear Snek Record Bike uitgezonderd. Maar het uurrecord op een roeifiets is 43,873 km/h op een niet gestroomlijnde ligfiets 57.6. Rekening houdende met de kwadratische toename van de luchtweerstand is circa 14 km/h verschil enorm.
(01-Dec-2020, 11:05 PM)PietV* schreef: Efficiëntie is het grote plaatje.(02-Dec-2020, 03:55 PM)kuŝbiciklo schreef: En efficiency omvat veel meer dan alleen de ketting en tandwielen. Aerodynamica bijvoorbeeld ;-) Derk Thijs zegt zelf dat een Linear Snek in een velomobiel een kleiner frontaal oppervlak toelaat.Klopt ten dele. Er zijn al VM's uitgerust met snaaraandrijving. Het frontaal oppervlak wordt niet alleen bepaald door de ruimte die een kort crankstel (155 mm) vraagt.
(02-Dec-2020, 03:55 PM)kuŝbiciklo schreef: [quote="PietV*" pid='13202' dateline='1606856757']Squat is wel degelijk een (lig)fietsterm. HP Velotechnik is ten slotte zo trots op hun "No squat" design.
Squat en jitter zijn geen fietstermen en doen zich ook niet voor.
(02-Dec-2020, 03:55 PM)kuŝbiciklo schreef: Daarnaast zou dit artikel u wellicht interesseren: http://members.home.nl/vd.kraats/recumbent/pogo.htmlIk ken deze site al jaren.